FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Rodica Elena Lupu


De mâine voi începe serviciul. ªi uite aºa zi de zi voi fi un fidel al RATB-ului ºi asta pentru cã mi-am vândut maºina, dar mi-am cumpãrat computer ca sã sã scriu. Nu, sã nu credeþi cã mã plâng. Vreau doar sã vã spun câte ceva ºi despre acest lucru pe care eu ºi voi, majoritatea dintre voi îl faceþi zilnic. Autobuz, cimitir al dimineþii mele. Autobuzul este un microunivers
Nu ºtiu dacã studiile sociologice includ mijloacele de transport în comun în cadrul larg, cuprinzãtor al cercetãrilor de profil. În ceea ce îi priveºte pe români, nicãieri nu sunt mai uniþi ca în autobuz; uniþi mai ales la propriu, se ajutã unii pe alþii: “Puteþi sã vã þineþi de mine!; Veniþi aici cu copilul! Uite ce drãguþ e, mânca-l-ar mama! ªtii sã spui o poezie?”, „Daþi-mi mie tortul!” sau dupã caz florile, varza, soacra...
Sudoarea, frânele intempestive, aglomeraþia, neajunsurile, obligaþia de a pezenta biletul la control – toate acestea creeazã, paradoxal, o comunitate de scurtã duratã dar bine sudatã. Se discutã orice – emisiuni TV, ce se sau s-a mai gãtit, modã, vreme, politicã, sex, dar mai ales la mobil. Aºa mai aflã omul câte una, câte alta, ca de exemplu, cum ar fi modul în care poþi cãlãtori bine-mersi… „De la Fãurei am avut legãturã degrabã. Am gãsit un bãiet de treabã, i-am dat lui bani ºi, am ajuns dupã cum vezi foarte bine”. „Cu rapidul sau cu acceleratul?” „Cu acceleratul. I-am dat naºului 50, altfel biletul era 140”. “Te-ai descurcat foarte bine. Dã-i dracului cu CFR-ul lor cu tãt”. Se citeºte orice – romane poliþiste, presa cotidianã, manuale sau cursuri, reviste deocheate, chitanþe fiscale, acte de împroprietãrire, etichete de pe conserve sau deodorante - , se mãnâncã de toate, mai puþin ciorbã. Toþi aceºtia au în momentele de crizã un singur duºman – ºoferul. „Sã-l gãseascã boala pe ãla care þi-a pus volanul în mânã!”, „Mãi boule!”, “ Mãi tractoristule!”, „Bã, vrei sã ne omori? Dupã ce cã stãm ca niºte cartofi în sac aici”. Sã-l fereascã Dumnezeu pe domn’ ºofer sã închidã uºile prea repede ºi sã prindã mâna, piciorul, sacoºa sau, de ce nu, s-au mai vãzut cazuri, capul vreunuia – ca la un semnal toatã lumea strigã: „Uºa la spate, bã! I-ai prins mâna! Uºa a doua, nesimþitule!” Ori la coborâre ºi urcare în staþii auzi pe câte unul: „Bã, sã moarã mama, ãºtia nu mã lasã nici sã cobor!” sau „Ia uite dragã se îmbulzesc ca þãranii. Parcã ar fii la þarã”. ªi vine replica „Vai dã capul tãu dragã. Nu-i fi având ºi tu origini de la þarã? Te-o fãcut mãta aici pe betoane? Întreab-o pe mãta dacã avea paie sau hârtie gudronatã pe casã”. Sau, o auzi pe una plinã pe degete, la încheietura mîinilor, în jurul gâtului, în lobul urechilor ori în buric ºi chiar la gambã, de aur sau de argint, în funcþie de posibilitãþi, - dupã buget, cum spune nenea Iancu -, cum îºi îndeamnã prietenele împopoþonate la fel: „Bã, ce te mai înghesuie ãºtia. Hai sã coborâm la prima cã acolo opreºte toate. Opreºte toate ºi luãm ce vrem noi.” „Ai dreptate, hai sã coborâm jos”.
Da, acesta este vocabularul celui care se mândreºte cã este locuitor al Capitalei. Crizã de inteligenþã ºi prostioare de Colentina savurate de „asistenþa” care râde fãrã rost... Jalnic!
Cât de generoasã este limba românã. Limba care „înghite”, asimileazã orice. Vezi... variantele la mult-râvnitul dolar care are menirea sã stimuleze gândirea criticã a multor specialiºti într-ale limbilor...
ªi, aici este locul cel mai plãcut ºi preferat al hoþilor de sau din: buzunare, sacoºe, poºete... Opreºte, Doamne!...
Odatã cu venire verii, apar disensiunile dintre cãlãtori. Pentru unii e prea cald, alþii se tem de curent. Geamurile sunt de-a dreptul maltratate. Echilibrul se sparge, vraja se rupe. Autobuzul devine un spaþiu stresant, iar cãlãtoria un calvar. Tinerii sunt prea tineri, bãtrânii pre mulþi, drumul duce spre iad. Dulcea izbãvire aduce cu sine pãrãsirea incintei pe patru roþi. Dar, în fond, fãrã autobuz, ce ar fi dimineþile în Bucureºti? O suavã trecere de la somnul nocturn la agitaþia diurnã. Jos cu zonele intermediare! Ne-am urcat în autobuz, am pãtruns brusc ºi fãrã menajamente în probleme.
ªi apoi, cui nu-i place, sã ia taxiul! Ha, ha, ha...

(Bucureºti,2004, înainte de a-mi cumpãra altã maºinã am fost obligatã sã...)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE