FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Axis Mundi
Text postat de Gorun Manolescu
Acest stȃlp
sprijină cerul
e-nfipt ȋn pămȃnt
ȋl urc
ȋn curȃnd
voi ajunge
ȋn vȃrf
e-un mesaj

Aici se termină stȃlpul

Acum ȋn mintea mea este vid
Atunci aruncă-l afară
Cum să-l arunc dacă nu-i nimic?
Bine.Realizează-l!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Bravo, Dana Stefan!

Calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-10-21 15:36:04
         
 
 
Privind raporturile dintre pamant si cer, Arborele lumii are caracterul unui centru ceea ce-l face sinonim cu Axa lumii. Reazem al Universului, legatura a toate, impletitura cosmica, poarta in sine toata pestritatura firii omenesti. Tintuit in cuiele spiritului, pentru a nu se clinti din potrivirea cu cele dumnezeiesti, Axa lumii reprezinta in modul cel mai firesc drumul ascensional pe care il strabat cei ce trec din lumea vizibilului in cea a invizibilului. La picioarele lui nu gasesti nici o umbra. Este sacru, pentru ca este vertical, se regenereaza, iar fructele lui sunt dram de nemurire.
Arborele intelepciunii inseamna iluminarea, e pom al vietii, arbore cosmic cu radacini in traditiile crestine, unde Hristos devine, prin metonimie, insusi Arbore al lumii, Axa a lumii, Scara. (comparatia explcita la Origene).
In Upanishade, Universul este un copac rasturnat. Dupa Eliade, aceasta imagine ar putea avea o semnificatie solara: creatiunea ca miscare descendenta. Chiar si asa rasturnat insa, acest copac are simtul verticalitatii ascendente, pentru ca e semn al coexistentei omului. Ideea de reciprocitate, unirea dintre continuu si discontinuu, relatia intre unitate si dualitate e, in paradisul terestru, instrument al caderii lui Adam, dupa cum Pomul Vietii va fi izbavirea lui, prin rastignirea lui Iisus.

Acum. Conceptele golite de un continut real sunt de fapt capabile de orice continut. In concept budist, vidul inseamna “vid de orice lucru existent in sine, fie el obiect sau fiinta sau concept absolut.” Cind intelectul este izolat de viata, idealul unei unitati absolute, ajunge sa eclipseze faptul fundamental al polaritatii si diversitatii. Insepararea contrariilor e asadar paradoxul si miracolul vietii, constiintei, si probabil al creatiei divine. “Jocul ignorantei si al cunoasterii”..

In ceea ce priveste relatia dintre gol si plin, la un nivel macroscopic ar trebui sa impresioneze. Golul enorm este abisul in care am putea cadea, plinul ne-ar putea strivi prin dimensiune..
Insa, structurile noastre interatomice inseamna tocmai aceste notiuni traduse in substantele care ne compun. Ce abisuri, ce rarefieri si ce conexiuni suntem… Poetica este presimtirea imenselor goluri din care pornim si in care ne intoarcem, trecand prin stadii de asociere temporala a tot soiul de atomi ale elementelor universale. Vointa divina e Vintul, noi suntem firele de praf, durata virtejului-anii vietii noastre, milisecunde cosmice..

Cuvantul vid, asemenea tuturor cuvintelor limbajului omenesc este in fond un simplu termen relational, la fel de inalt sau scund, drept sau sting, har sau fara de har. Vid de adevarul ultim, vid de lucrurile necreate, vid de eul propriu, vid de nemarginire, vid de inaccesibilitate la care Cioran a adaugat “vid de bucurie si de frumos”.

Ma amarasc ironiile gratuite si replicile sterile, cand o pagina ca aceasta ar fi putut fi un punct de plecare pentru atatea reflectii in prelungirea textului..
Ce motive de discordie mai avem, asadar, si la ce ajuta frazele aruncate cu sarcasm peste gard?
Brancusi ne-a ridicat Coloana Infinita. Noi romani, nu suntem inca in stare sa ne sprijinim de ea, ca sa ne mentinem vertical?!..
..e trist..

Linea

 
Postat de catre Dana Stefan la data de 2008-10-21 11:22:55
         
 
  Tiberiu... Evrica ! Ai descoperit vârful, mesajul... L-ai realizat. Preaplinul, consistența vidului, ha, ha, ha !

Reche... you are The One, baby...
ia, mai scrie tu, fuguța, un ANUNȚ !
Tu & another one... maeștri ai ANUNȚURILOR

pe când episodul 2 al WoodyHollywoody ?:))))

Tibi... o zi frumoasă mi-ai dăruit. Mulțumesc !

preacolegial

ET
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-10-21 11:04:56
         
 
  Rechesan,

ai intrebari.

nu regasesti spirite.

iti esti suficient.

iti esti consistent.

exclami.

pentru toate astea, o singura adresa: posta redactiei.
se poate trimite lista completa de stereotipe.

Aici se termina stâlpul.

//







 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-21 09:54:25
         
 
  Tiberiu,
Ești sigur că nu postează altcineva în contul tău? Nu-ți se regăsesc "spiritul" polemic cu sclipiri ironice, aici...e o bălmăjeală de domnișoară rănită în sentimentele ei intime. Pentru vindecarea orgoliului de intelectual ofuscat pe site și a puseurilor de mania persecuției, e suficient să postezi consistent(și altceva decît comentarii sarcastice) iar apoi să pretinzi "galoanele" care ți se cuvin!Asta dacă morga de aristotelian te lasă...dar hai că poți!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-21 07:59:23
         
 
  nu stii? ----- vezi posta redactiei.

dar de ce sa te amesteci, dom g-ral, la cantina
ieftina a soldatilor?

iesti sutash? iesti! pai tine-ti rangul 100%!

cum se tine rangul? ...posta redactiei!

sau, in rezumat: de cinci ori pe zi cate un comentariu acru, gratuit dar scump, cu esenta: "tu esti ..... (diverse chestii sinonime cu "prost", sau cu "destept, dar nu ca mine"), ergo: eu sunt superior".

simplu, logic. aristotelian.

:)
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-21 01:29:15
         
 
  Nu știu de ce nu îți folosești dumneata Tiberiu, retorismul în scrieri postate într-o pagină proprie:ai tot ce îți trebuie: cultură, ironie, acidititate-n dispute, ești teribil de spiritual pe pagina altora,( deși mie aici, îmi servești acum sofisme ieftine)și poți argumenta la nesfîrșit despre orice, chiar despre rolul verticalismului muntos în gnosticismul tibetan!:)))
P.S. totuși replicile ciurtiene nu te prind( alea cu dom ghineral sau 99,99%)Păcat...îmi amintesc că sunt primul care te-am comentat, votat...și atunci ai fost inutil sarcastic!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-21 00:43:59
         
 
  vidu’ e mare, sa traiti dom ghineral Rechesan!

iarta-ma daca te-am plictisit, eu unul nu sunt decat caporal de intendenta, nici atât. mai trag si eu cu urechea, ca prostul, ce zice unu’-altu’.

de nu distingi decât, sa stii ca-i normal:
te înfrânezi la intelegere pentru ca esti prea ocupat cu scrisul. de realizat si asta.

pe de alta parte, totul este comun, sau aproape totul. uite, de pilda, la noi la intendenta (unde
numaram nadragii si facem statistici), umbla vorba cum ca in creierul superiorului, sa scuzati, ar fi 99,999... la suta vid.
sau mai bine zis, parafrazându-te cu necesitate, „nu este decât vid”. sau pur si simplu „nu este decât”.
cu respect dom ghineral, curat loc comun (ba chiar comunism, cum se va arata mai jos)!

daca tot nu crezi, incropesti un mesaj în majuscule pentru posta redactiei,
iar de ai noroc, latunski o sa-si gaseasca timp sa te linisteasca, anume:
pare ca suntem toti in aceeasi situatie (curat comunism...). o sa-ti dea si referinte zeiss la amicul google.
problema e ce-i cu restul pana la 100%, si anume cum e dispus restul acesta in
vidul atoateînconjurator.

ramane de realizat si asta.
altfel, toate bune, n-ai ce-i face.

.
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-21 00:05:08
         
 
  Brodând eseuri...iata ai ajuns la esențe...

Ave, Sixtus !

:)
 
Postat de catre iulia ralia la data de 2008-10-20 22:43:11
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Iată că totuși cineva umple vidul !Tiberiu, dincolo de docta ta expunere(pe care am savurat-o comme les connaiseurs), nu disting decît apetența spre declarare a unor locuri comune.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-20 20:02:05
         
 
  Oricât de divers ar fi receptat, textul lui Gorun sugereaza, in doar cateva cuvinte, efortul uman de depasire a limitele, de transcendere a legilor in care functioneaza celulele propriului corp.

"Axa lumii" nu se putea naste decat pe pamant.
A inceput prin a fi munte, înainte vreme, o inaltare catre cer a materiei din placile tectonice scapate de sub vigilenta titanilor. Asa au aparut, de-a valma, Olimpul, Atlasul sau Aiguille du Midi, Chomolungma sau Kogaionul. Alte înaltimi, ca Vezuviul sau Etna, au fost incercari explozive de a zidi stalp catre cer prin aruncarea pietrei topite in aerul rece...

Omul s-a ridicat in picioare si a realizat ca muntii ating cerul si ca toate plantele tind spre lumina, in sus.
Bradul creste înalt catre stele. Omul poate escalada un arbore ca si un munte.

Poate ca asa s-a nascut arhetipul ideii de “arbore al vietii”, acel stalp care ne leaga de cer.
Il gasim in vechi scrieri dar si in literatura orala sau, la români, pe costumul popular traditional (camasa brodata a femeilor, numai a femeilor...). Un arbore care comunica direct cu paradisul. Un arbore care face parte din rai. Prin el, si noi...

:)

ps. despre altele, altadata..
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-20 19:48:55
         
 
  Gorune, colega
Cine să te mai priceapă,
Ba-i fum, ba-i țeapă
Din strașnic paltin
Doar vidul e "plin"!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-20 12:43:32
         
 
  Bine ai venit, Gorun! (imi place numele tau......stii ca este specia de stejar, mai rara dar mai putenica)

"Aici se termina sta(lpul"

limita mintii, Gorun!

Calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-10-19 22:51:08
         
 
  interesant, pusesem comentariul fara sa-l fi putut vedea pe al tau, Gorun, caci inca nu fusese validat. Cu toate astea, al meu pare ca "raspunde" pe tema pomului vietii.

Gorun, sugerezi ostentativ, cred eu :),
o scena de desen animat. Comentatorii nostri voiosi au sesizat momentul si uite cum se isca
furtuna, sau cascada (vorba ceea englezeasca "the falls", vezi si textul
Teei din prima pagina, care dealtfel merita comentat).

Situl asta are cel putin calitatea ca e viu; asa pare.
;)
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-19 14:36:51
         
 
  gheorghe rechesan,

Stalpul? Habar nu am. Dar ce cred (deocamdata) este (ca) este de "fum". Dar se tine (inca) bine. Ca bunica lui Bula.
 
Postat de catre Gorun Manolescu la data de 2008-10-19 14:17:38
         
 
  Te salut Gorune! Bine ai venit. Promiți a fi un vrednic reprezentant al fenomenului denumit "Europeea". "Acum în mintea mea este vid".
Mi-ai răsturnat întreaga concepție cosmogonică. Eu care credeam că Pămîntul se sprijină pe patru elefanți, care stau pe spinarea unei țestoase, aflu că mai are și un stîlp central care susține "tăria cerurilor". Nu, nu e vrejul de fasole! E un stîlp, bine înfipt și bine definit.
Cînd te întorci, de unde se termină stîlpul, spune-mi dacă și pe acolo e inflație, sînt cutremure și saituri literare. Măcar transmite-mi mesajul. La adresa [email protected].
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2008-10-19 13:44:48
         
 
  :)
Wellcome to the europeeean world!
What you see is what you get.

:)

cat despre despre "pomul vietii", poate strecor mai tarziu un cuvintel...

cele bune,
tm
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-19 12:32:32
         
 
  Elena,

Despre Pomul Vietii se spune ca are radacinile in cer. De ce nu?
 
Postat de catre Gorun Manolescu la data de 2008-10-19 12:16:59
         
 
  Bine ai venit, colega!
Am citit și m-a impresionat! Atîta neliniște existențialistă, mai rar!
P.S.Clona lui Cornel Balescu mă sîcîie să-ți pun o întrebare "tehnică": stâlpul e de metal,de beton sau de lemn? Și dacă e de lemn, ce esență: plop, stejar, molid sau gorun?
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-19 12:13:07
         
 
  sprijină pământul în cerul,silaba în tăcere...  
Postat de catre Petre Mocanu la data de 2008-10-19 12:12:24
         
 
  dar dacă eu îmi imaginez un stâlp înfipt în cer pe care se sprijină pământul ?

ai ceva împotrivă ?

nu poți avea decât imaginație
colegial
ET
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-10-19 11:41:03
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE