FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
NERVI DE PRIMĂVARĂ - cu mici îmbunătățiri
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


Cu concursul lunii martie, ROMANIAN KUKAI împlinește un an de cînd organizează lună de lună concursuri de haiku. Pe parcursul întregului an au participat 77 de concurenți, cu o medie de 31 pe lună. O parte dintre ei și dintre cei care s-au dovedit cei mai buni în cele douăsprezece etape sînt și foști (poate și actuali) membri ai europeei: Maria Tirenescu, Magdalena Dale, Dan Norea, Simona Dobrescu, Elia David, Fluerașu Petre, Iconar Doru Emanuel, Ivășcan Horia, Lăcătuș Daniel, Pop Anghel, Șerban Marinela, Ștefan Dana, Trif Monica (cu scuze dacă nu i-am enumerat chiar pe toți).

Concursul este însă numai cheagul unei activități mult mai ample care se desfășoară acum pe o constelație de site-uri, toate grupate în jurul site-ului mamă, pomenit mai sus și încearcă să constituie o comunitate a iubitorilor de poezie niponă, asigurîndu-le o bază de date consistentă online.

Cei care sînt curioși să vadă cum se poate face acest lucru fără nici o cheltuială financiară, dar cu multă bunăvoință, îndrăzneală, inventivitate și competență managerială pot vizita site-urile aflate la următoarele adrese:

CONSTELATIA ROMANIAN KUKAI


CONSTELAȚIA ROMANIAN KUKAI


http://romaniankukai.blogspot.com/
http://variantaenglezeasca.blogspot.com/
http://catanasiu.blogspot.com/
http://primavaratirzie.blogspot.com/
http://atanasiu.blogspot.com/
http://birindinbalada.blogspot.com/
http://rkantologia2007.blogspot.com/
http://rkaniversare.blogspot.com/
http://groups.yahoo.com/group/romanianhaiku/
http://laportita.myforum.ro/


Mai jos, găsiți un mic comentariu al cîtorva dintre poemele premiate la ultimul concurs.



*






Fiind la rînd să aleagă tema pentru luna martie, Maria mi-a comunicat pe un ton vădit guturăit: astenie de primăvară. Am schimbat un pic propunerea, dînd stării morbide un ton puțin mai liric, în nervi de primăvară, gîndindu-mă că participanții își vor aminti lesne de Bacovia.

Sugestia putea fi percepută în sensul resimțirii nevrozei caracteristice incapacității de adaptare a organismelor debilitate de îndelunga hibernare la un anotimp capricios și plin de nerv, dar și în acela al fragilității, al șovăielii vremii în schimbarea ei indecisă, cu reîntoarceri revanșarde ale puseelor iernatice.

Se pare că tema a descurajat pe unii, iar pe alții i-a cam debusolat. Cu toate acestea au fost destui care au primit-o ca pe o provocare și au găsit soluții pline de ingeniozitate.

Preferatul meu este poemul lui Dumitru Radu:

Anticariat –
printre cărți în vitrină
flori de liliac


Simplitatea formulării, felul în care ea reușește să estompeze vorbele pentru a ne focaliza privirea pe cele două imagini arată stăpînirea unei tehnici impecabile. Autorul este și el doar un anonim trecător, privitor întîmplător al acelei vitrine. Imaginile în sine ne stîrnesc capacitatea de a medita, odată cu el, asupra a ceea ce vedem și de a resimți diferențele dintre materia inertă, prăfuită a cărților și culoarea vie, parfumată a florilor de liliac. Împătimitul cărților, ca și vînzătorul, este pe moment descumpănit, sedus de năvalnicul avînt primăvăratic surdinizat în buchetul de flori delicate, dar pline de o insinuantă seducție.

Vali Iancu știe să surpindă tocmai acel fior ambiguu care acționează simultan în om și-n mugur. Cuvîntul iar, asociat cu neașteptatul tresăririi, este cel care, centrat pe surpriza repetiției, ne lasă să oscilăm între speranță și nevroză, între zvîcnire vitală și palpitație maladivă:

Iar primăvară -
Aceeași tresărire
în om și-n mugur
.


Și (altfel doar o simplă juxtapunere) ascunde abil o diferență funciară, tresărirea, deși aceeași, este divergent și decisiv nuanțată în om și-n mugur.

Loredana-Florentina Dănilă și Henriette Berge notează empatic soarta vitregă a celor fără de cuvinte. Florinel vede firul de iarbă fraged și fără apărare strivit de talpa plugarului:

Fără vreo vină
Sub talpa plugarului –
Firul de iarbă


Este aici o crudă fatalitate, căci talpa grea și hotărîtă a plugarului, pornit să-și are ogorul n-are cum să ia seama la firul de iarbă. În plan secund însă, gîndul ne duce la solidaritatea tuturor ființelor, la fel de fragile, călcate de zilnic de șenila iureșului economic.

Cu o nuanță evidentă de senryu, poemul Henriettei, prin personificarea vrăbiuței, face ca universul uman să poată omologa deconcertarea și zăpăceala păsării cu neliniștea celui ce nu se mai simte acasă în această lume.

După iarna grea
vrăbiuța nervoasă -
unde e cuibul?


Într-adevăr, unde mai este cuibul nostru? Cu fiecare an și primăvară, trăim tot mai neajutorați într-o lume tot mai străină, de nerecunoscut.

Pe aceeași linie, Florică Dan resimte aceeași incompatibilitate:

Martie în zori,
În capcana orașului,
Cais înflorit.


Surpriza trezirii revelatorii în capcana orașului. Cînd îți dezmărginești spiritul pe măsura firii și privirea-ți cade asupra caisului înflorit miraculos, resimți brusc și capcana în care te afli laolaltă cu el.

În fine, Doina Bogdan Wurm resimte nevroza și nervozitatea firii ca pe o tensiune, printr-o reală și acută insomnie. Starea de reverie, evident influențată de revenirea primăverii, nu este decît un cumul, un amestec incert de anotimpuri, o așteptare rămasă nostalgic într-un august tîrziu cu stele căzătoare ca lacrimi incerte – de întristare sau de recunoștință?

Nesomnul nopții -
Din bolta de viță cad
Stele sau lacrimi?


Sînt picături siderale alcoolizate de primăverile ce se tot adună, de vremea ce se tot duce.



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE