FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ÎNTREBĂRI MAI MULT SAU MAI PUȚIN RETORICE
Text postat de Liviu S. Bordas




ÎNTREBĂRI MAI MULT SAU MAI PUȚIN RETORICE






Domnule P..., poate aveti discernamantul perturbat de substante halucinogene si nu sesizati gravitatea situatiei.

(http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=26533&id_comentariu=170172)




Un om a murit sfîșiat de cîini, ne anunță un distins comentator al vieții sociale și politice din țara păstorită de vajnicii dulăi ai noii democrații de sorginte pontico-dîmbovițeană cu altoi ardelean. După care ne întreabă, cu aplombul celui care tocmai a sorbit o oranjadă ușor acidulată: cine plătește?

I-aș răspunde prin alte cîteva știri.

Un om a murit de infarct, citindu-și cuponul de pensie.

Un om s-a aruncat de la balconul Parlamentului, strivit de teama zilei de mîine și de sentimentul neputinței.

Mii de oameni se sting neștiuti, în tăcerea deznădejdii, între pereții reci ai apartamentelor – martori muți ai unor tragedii iscate peste noapte de furia unui croitor de destine a cărui știință s-a oprit la faza mînuirii forfecelui și care nu dă semne că ar fi dispus să se oprească din ciopîrțit pentru a începe să și însăileze cîte ceva.

I-aș spune ilustrului analist că fie și numai suma reprezentînd evaziunea fiscală descoperită (și încă neacoperită) în sarcina unui protejat al sorții (se poate citi al puterii, în funcție de doza de oranj din sîngele fiecăruia) echivalează cu economiile realizate într-un an de zile prin ciuntirea pensiilor unor oameni față de care statul și-a asumat niște obligații pe care acum le încalcă cu nonșalanța celui care, încălecînd Constituție, are convingerea că este deasupra ei.

Aș mai adăuga știrea potrivit căreia o sală de sport într-o localitate în care media de vîrstă a locuitorilor o concurează pe aceea a preafericitadormitului Matusalem este fix echivalentul tichiei de mărgăritar care lipsește de pe creștetul chelului pentru ca acesta să se simtă om între oameni.

I-aș mai aminti știrea potrivit căreia un om a avut curajul de a înfrunta moartea protestînd prin greva foamei pentru apărarea unui principiu. Și că în niciuna din cele șaptezeci de zile de înfometare nu s-a găsit vreun reprezentant al puterii care să-l întrebe de sănătate măcar, dacă nu de motivele care l-au determinat să adopte o asemenea formă de protest.

I-aș mai relata multe, foarte multe alte știri de acest fel. Toate despre oameni pentru care oranjada a căpătat deja gustul leșiei.



I-aș răspunde, i-aș spune, aș adăuga, scriam mai sus.

Condiționalul are o explicație.

Temerea mea profundă este aceea că distinsul comentator nu ar înțelege.

Temerea mea cea mai profundă este aceea că, deși ar înțelege, misia l-ar obliga să se poarte ca și cum nu ar fi înțeles.

Profunzimea temerii mele nu influențează, desigur, condiționalul verbului. Demersul încălecării gramaticii limbii române este ceva mai anevoios decît acela al încălecării de către unii a Constituției sau decît cel al călcării în picioare a drepturilor consfințite de convenții la care țara pe care vremelnic o conduc este parte și care se impun prin forța lor juridică în fața ordonanțelor de tot felul pe care fie le adoptă, fie le modifică după bunul lor plac, în virtutea principiului ciocu’ mic, că acum noi suntem la putere.


Un om a murit sfîșiat de cîini, ne anunță onorabilul coleg în comentariul cu pricina.

În răstimp, cățeii se agită, fac larmă, caută retoric vinovații, în speranța că ne vor abate privirile de la imaginea unei țări întregi sfîșiată de dulăi.

Deși am convingerea că răspunsul pe care îl voi primi îi va indica drept vinovați pe foștii și pe actualii securiști, pe foștii torționari comuniști și pe urmașii lor comunistoizi, pe Iliescu și minerii săi, dezastruoasa moștenire - criza mondială - acciza locală bla-bla-bla, întreb și eu:



cine plătește?



Presupun doar, cu toate că am un amar sentiment al certitudinii și cu teama în suflet că aș putea avea și eu, asemenea domnului P..., discernămîntul perturbat de substanțe halucinogene și aș putea exagera astfel gravitatea situatiei:

ca de obicei, tot noi.




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  A vorbi la trecut despre torționari este o imprecizie în care poate alunca oricine cu ușurință. Nimic din ce-a fost rău în țara asta nu pare să fi trecut. Totul se manifestă la un alt nivel, e adevărat. Baba Cloanța poate trece drept bunicuța inofensivă din pădure, cu ajutorul chirurgiei plastice. Doctorii în PR știu cum să îndepărteze surplusul de adevăr. Nici torționarii nu mai sunt ce-au fost. Au primit o denumire mai elegantă, demnitari.  
Postat de catre Homo Novus la data de 2011-01-31 12:54:55
         
 
  De oftică, dom Buricea, de oftică!
Adică de ce să mă sacrific eu pentru prosperi ca matale, care stai cu burta la soare și aștepți sfîrșitul lumii, dupe cum declari că o să se petreacă. Și eu nu am cum să nu te cred, căz doar ești om de știință: știi la fix care este formula alcoolului etilic. Ca să nu-l încurci cu cel metilic, domane fere!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-30 14:04:08
         
 
  Domnule Peia, dacă ești așa de curajos, de ce nu folosești mata glonțul la care faci aluzie... În acest fel vei fi ținut minte în istorie, ca EROU, mii de ani, chiar și după ce pământul, cu o precizie de 3%, va fi lovit de asteroidul care se apropie vertiginos de pământ...
Hai să te vedem viteazule!
PS: Poate astfel ne rezovi problema care te frământa așa de mult!
 
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2011-01-30 13:27:04
         
 
  Subiectele delicate, precum cel de față, nu mai solicită abordări teoretice, nici cugetări etice profunde. A gândi etic într-o societate imorală este, în egală măsură, ca și când ai merge la un război "cald" cu trandafiri în mână și turtă dulce în loc de muniție. Evident, vei fi ciuruit de adversar. Acum eu nu zic că ar fi dezirabil să ieșim cu furcile în stradă, dar măcar să nu mai depunem eforturi intelectuale pentru aspecte ce comportă alte abordări. E în regulă să arborăm un patosul discursiv, niște inițiative, dar ar fi și mai în regulă dacă acestea nu s-ar pierde în văzduh. Dacă aș avea o monedă de 50 de bani pentru fiecare soluție volatilă propusă și evaporată în secundele următoare, aș fi mai bogat decât Becali.
 
Postat de catre Homo Novus la data de 2011-01-30 13:10:26
         
 
  Ai luat solda?
Repet: în locul șefului tău ți-aș da un șut în locul cu care gîndești și te-aș trimite la împins vagoane!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-30 12:13:46
         
 
  Iubire, cand devii vulgar nu mai ai nici un farmec. Dar cred ca esti mai bine vulgar decat depresiv. Sanatate!  
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-01-30 11:50:40
         
 
  La tine-n cap, Perușe, eset o legătură indestructibilă între Prefectură și obiectul muncii!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-30 11:47:07
         
 
  Peia, nici nu stii ce placere este sa polemizez cu tine! Sunt convins ca acelasi lucru simti si tu. Ne potrivim atat de mult, ca te-as cere in casatorie, daca nu as fi casatorit deja.


Referitor la titlul articolului, se pare ca primaria capitalei s-a decis sa actioneze in forta si sa rezolve problema cainilor vagabonzi. Sper sa reuseasca. Succes!
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-01-30 11:37:02
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Perușe,
Mușcă prafu'!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-30 10:00:40
         
 
  Peia, tu esti chiar haiduc convins! Doar ca nu ai observat ca, intre timp, am intrat in secolul 21. Fa un dus cu apa rece sau injectii cu foliculina. Poate te scapa de excesul de testosteron, pe care vad ca nu stii cum sa-l folosesti. Sau joaca jocuri pe internet cu pac-pac. S-ar putea sa-ti treaca febra.
P.S. Si iarasi imi fac datoria sa te anunt ca indemnurile la violenta sunt ilegale si te pot costa libertatea. Dar bucura-te, ajuns intre borfasi, tot excesul de adrenalina iti va fi de folos. Sau poate nu. Depinde cat masori la circumferinta bicepsilor.
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-01-29 21:28:26
         
 
  Unde și în care moment s-a întîmplat în istorie o poveste ca asta, Domnu Cristescu?
Prin cîte revoluții au trecut occidentalii ca să se laude azi cu instituțiile lor?
Dacă suntem în urmă cu un secol sau două, nu trebuie, oare, și pe aici o revoluție adevărată, făcută pînă-n rădăcina societății?
Dom'le, parcă ați umbla pe sub pământ, pe cuvîntul meu! În cîte situații, în afara celor academice, adică sterilizate, ați fost implicat, domnu Cristescu?
Dom'le, aș putea, în calitate de om umblat și pe la mama dracului, să vă dau un milion de exemple, din care să reiasă că numai intrînd cu plugul, adînc, în brazda socială, mai putem spera la o recoltă sănătoasă.
Dom'le, filozofii de salon sunt tot atît de vinovați de ceea ce se-ntîmplă ca și cei care fac abuz de putere.
Și știți de ce?
Simplu: pentru că ticăloșii complet lipsiți de scrupule rîd de se prăpădesc de teoriile dv. pacifisto-defensive. Își zic: "Foarte bine! Fiți voi mielușei principiali, că noi suntem dispuși să vă lăsăm a vă face numerele de retorice exaltată în agora. Chiar ne distrează să vă vedem pe post de menestreli ai moralei absolute, bătem chiar și din palme. În timpul ăsta, iu-huuu! noi jucăm țurca cu principiile voastre!"
Uitați-vă la ăștia, la ăia, la ăilalți... chiar îi vedeți pocăiți și rușinați, pe viitor, de argumentația dv. socratică, încît să se lase de porcării și să devină niște sfinți? Îi vedeți cutremurîndu-se de filipica dv. virginală?!!
Cui pe cui se scoate, și ticăloșii doar cu propriile lor metode pot fi învinși. După ce am făcut curățenie, mai vedem.
Repet, istoria glăsuiește că altfel nu a fost și nu este posibil.
Iote colea, pe lîngă noi și-n timpul nostru: Tunisia, Egipt, Sudan, Abisinia... dar de ce să ne ducem noi mai încolo, cînd, chiar în curtea noastră, un alt dictator nu a putut să fie convins că e cazul să plece decît cu glonțul!
Sau acum 20 de ani am fost barbari, iar acuș a intrat civilizați în noi, ca sabia-n brînză?

 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-29 20:35:23
         
 
  Dacă am proceda ca ei, care ar mai fi diferența?

Eu cred că rațiunea va triumfa până la urmă fie și rostind celebra zicere "am fost un dobitoc"!

Un popor care are rădăcini bimilenare și căruia cel mai mare imperiu al antichității i-a adus, poate, cel mai răsunător elogiu, Columna lui Traian, nu poate fi învins de niște neica nimeni care i-au furat, pentru moment, încrederea. Vă întreb, pentru că nu știu, mai sunt popoare care au proverbul "Fiecare pasăre pre limba ei piere?"
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-01-29 19:53:08
         
 
  Domnu' Cristescu, dom'le, domnia-ta chiar continui să crezi că ăștia sunt în stare să reacționeze la o vorbă așezată și bine argumentată? Poți să le arăți cu deștu, să le dictezi pe litere, stricați orzu' pe gîște, dom'le, ăștia nu pot fi luați decît în bășcălie, ei au circuitele neuronale cîștigate le poker, cînd adversarul se scărpina-n nas și a pierdut logica jocului, zi-le pas și trage apa!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-29 19:32:31
         
 
  În țara în care un om, care nu vrea să muncească, moare de foame, guvernul este ilegitim.

Statul trebuie să aibă mecanisme instituționale care să stimuleze inițiativa iar acolo unde nu se mai poate să existe programe în care să fie cuprinși toți cetățenii de la cel abia născut până la cel mai în vârstă.

Însă asta presupune, onestitate, implicare, inteligență și competență. La noi, cumulativ, acestea lipsesc.

Au legalizat sistemul ticăloșit iar "înțeleptul" de Pogea a indus neîncrederea în mediul de afaceri și a omorât esența în dezvoltarea oricărei societăți, adică a omorât libera inițiativă! Pot să taie tot! Până nu vor fi în stare să repună economia în mișcare nu vor face nimic. Însă s-au compromis așa de mult că, dacă ara avea un program conceput de laureați ai Premiului Nobel, nimeni dintre oamenii care raționează, nu ar mai crede în ei!

Nucleul dur, sau nuca tare, adică fanaticii, nu sunt capabili să înțeleagă ce se întâmplă. Manipularea mancurtizantă a condus la mutanți decizionali.

Dar totul nu este pierdut!

PS. Mă bucur să reîntâlnesc un condei adevărat și o conștiință. Parafrazând, aș putea spune: aoleu ce troznet vine de la Cluj! La mulți ani domnule coleg Liviu S. Bordaș!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-01-29 18:46:08
         
 
  Perușe, tu cu cine vorbești, frate, și despre ce?
Că încă nu m-am lămurit.
Deltfel, cred că nu s-a lămurit nimeni.
Uite ce-ți recomandă colegul tău gurist, Florian, că cică ar fi tratamente pentru ăia căzuți în cap, fără să sară de undeva. Adică, de la naștere, cînd i-a scăpat moașa între scaune.

Dăspre proaspătul lecturant al lui Caragiale,- că văd c-o tot ține-n citate... cam tîrziu își completează cultura! - de Florică Venturiano vorbesc, despre el ce să mai zicem: citiți cam cum procedau corifeii comuniști ai anilor 50, tratîndu-i de nebuni și de bandiți pe ăia care luptau în munți împotriva stîrpiturilor cominterniste și faceți-vă idee cam ce fel de personaj este.
Ce poți să le ceri?
Uitați-vă la tîrnositul și deșelatul de președinte
care, la tribuna Strasbourgului, semăna cu cioară murată de ploaie, făcînd pe deșteapta planetei, la fel ca și cizmarul din Scornicești, căruia i se urcase la cap că e "entependent șî suveran", uitați-vă la șleahta ăstora de azi, zic, și nu vă mai mirați de ce se-ntîmplă.

 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-01-29 17:56:55
         
 
  Iata o abordare inteligentă. Adică pentru fiecare dement care se sinucide, în loc să îsi reolve problemele ca noi toți ceilalți, este firesc ca haita de caini comunitari să șfâșie un copil nesupravegheat, un turist strain sau o femeie neajutorata. Dinte pentru dinte, ochi pentru ochi, si o viata nevinovata pentru fiecare dement care se aruncă în cap.
Din fericire pentru comunitățile civilizate, există tratamente medicale și medicamente pentru aproape toate bolile, fie ele și mintale, precum și hingheri pentru câinii fără stăpân. Domnule Bordaș, că vă place sau nu, comunitățile dezvoltate au legi clare cu privire la animalele de companie și exclud existența cainilor făra stăpan. Credeți că Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, etc, nu au sinucigașii lor, protestatarii lor, comuniștii lor? Au, dar nu au câini comunitari.
De altfel, faptul că nu reușiți să remarcați că textul tratează o problemă de ordin administrativ și nicidecum una politică se datorează faptului că ori nu ați citit textul, ori că doriți cu orice preț să fiți mângâiat pe ceafă de către Jupân Dumitrache pentru opiniile dumneavostra politice.
Pentru că, ce are sula cu prefectura? Victimele jigodiilor comunitare erau oameni normali și niciuna dintre ele nu și-a dorit să moară în colții fiarelor, să se arunce în cap de la balconul Parlamentului, să își dea foc în piața publică, să facă cură de slăbire, etc.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-01-29 17:37:15
         
 
  Un om a murit de foame ca nu i-a picat para in gura. Cine plateste? El! De ce el? Pentru ca, daca vrea sa manance si perele nu cad singure, trebuie musai sa plateasca pe unul care sa-l invete sa culeaga pere. Da' lui ii place sa cante la vioara, sa tina discursuri inflacarate si sa fredeneze rugaciuni. Atunci propun sa moara de foame. El moare si creste coeficientul de inteligenta a lumii.
Sa fiti iubiti!
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-01-29 16:31:26
         
 
  "I-aș mai aminti știrea potrivit căreia un om a avut curajul de a înfrunta moartea protestînd prin greva foamei pentru apărarea unui principiu..."

Nu trebuie uitata nici stirea potrivit careia un om a sarit de la balconul Parlamentului in speranta ca sacrificiul/moartea ca forma extrema de protesc, se aude mai bine daca este tipata in timpanele puterii. Desarta speranta.

... si multe, multe altele ...

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2011-01-29 13:09:09
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE