FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Sonet 197 (CCLXXV)
Text postat de Cristian Vasiliu
(continuare...)

Ne împărțim o lume cu linii trase simplu
Pe hărțile vieții anoste către vest
Și ni se culcă tragic în agonie timpul
În trup căci împărțirea nu va mai da cu rest.
Ne-am adunat odată tot sângele din vine
Ca să-nmulțim grădina cu încă un răsad
Și-acum, la despărțire, cu-atât mai greu îmi vine,
Cu-același calcul rece, din doruri să te scad.
De-acum învăț în suflet să port mulțimea vidă
Și să-mi extrag din carne nebunul radical –
Las simțul rațiunii în mine să ucidă
Speranțele cu semnul mai mare sau egal.
(Chiar dacă rațiunea în mine o blestemă,
Ți-am demonstrat iubirea ca pe o teoremă!)

29 VII 2009
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Ori: aritmie mică - cea cauzată de un cuvânt monosilabic, care, în contextul versificației, este corect, dar practic, la recitare, este incorect. ( nu va mai da cu rest ). Aritmie mare - cea înțeleasă de majoritatea, în mod curent.

 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-07-30 15:40:41
         
 
  Sau, ca să fiu mai clar: sunt versuri care, teoretic, sunt ok. Dar logica vorbirii curente le face aritmice. Aceasta o consider eu (persoană fizică, subiectivă, intimă și personălă) o aritmie mică. Există versuri care sunt și teoretic și practic aritmice. Pe acestea, le consider aritmii mari.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-07-30 15:28:34
         
 
  ...Am spus că nu ai accent natural, nu că versul nu ar fi iambic, ori că ar fi obligatoriu un număr X de accente. Poți să contrazici acest fapt? Versul este sinuos. Subiectiv sau nu.

...Diferența dintre o aritmie mică și una mare poate fi dată de mai mulți factori. Unu ar fi acela al accentuării date de cititor unor cuvinte (în virtutea logicii vorbirii curente) - aceasta fiind o aritmie mică - vs o aritmie generată, conștient sau inconștient, de autor.

 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-07-30 15:25:54
         
 
  Raspund deocamdata doar remarcilor de ordin tehnic:

"-nu va mai da cu rest: mică aitmie"
Corect: aritmie datorata negatiei cu care incep emistihul.

"-Pentru-a-nmulți grădina: mare aritmie"
Corect: "pentru" are accent pe prima silaba (ca si in cazul de mai sus). Efectul este accentuat de pronuntia greoaie a cuvintelor aglutinate. Nu inteleg insa diferenta intre aritmie mare si aritmie mica... Conform teoriei se poate incepe cu o silaba accentuata cata vreme macroritmul iambic nu este tulburat.
Aici am modificat (si eu aveam indoielile mele - initial am folosit acolo o conjunctie)...

"-ca pe o teoremă: nu ai acccent natural pănă la a 6 a silabă. Ceea ce face ca versul să fie sinuos rău." Hai sa fim seriosi. Aici afirmatia este pseudo-stiintifica si ar trebui reformulata in termeni mai laxi si mai subiectivi (gen: "mi se pare ca..."). Conform teoriei un vers iambic (nu doar un emistih de 7 silabe ci si un vers endecasilabic de sonet) poate avea chiar si un singur accent (obligatoriu pe penultima silaba)...

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2009-07-30 12:44:23
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  -linii trase simplu: Nu știu ce ar însemna "linii trase complicat".

-vieții anoste: siluirea pronunțării în 3 timpi o înțeleg, dar "viață anostă" este cel puțin o stereotipie.

-și mi se culcă tragic, în agonie - cam tautologic.

- nu va mai da cu rest: mică aitmie

-Pentru-a-nmulți grădina: mare aritmie

-ca pe o teoremă: nu ai acccent natural pănă la a 6 a silabă. Ceea ce face ca versul să fie sinuos rău.


- o punctuație mai bună ar ajuta mutl sensul.

Ce mi-a plăcut:

-ideea generală
versurile "Și-acum, la despărțire, cu-atât mai greu îmi vine,
Cu-același calcul rece, din doruri să te scad."

și

"Și să-mi extrag din carne nebunul radical"
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-07-29 15:33:55
         
 
  si aici am pus o stea

- desi am rezerve privind folosirea versiunii de 3 silabe a subst. "vietii" in sec. XXI, si a expresiei greu lizibile (si de altfel aritmice) "pentru-a-nmulți" -
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2009-07-29 15:16:33
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE