Management Marketing versus Marketing Management

Rezumat:


În ultimele decenii literatura economică dezbate tot mai acut un nou concept, cel de Management Marketing1. Înțelegerea corectă a acestui substantiv compus trebuie să ia în considerare conținutul complex al celor două științe, modul în care definirile conceptuale, metodele și instrumentele lor specifice apar în relația comună generată de procese și conexiuni prin care activitățile firmei sunt integrate organic în mediul său ambiant (economico-social).


Lucrarea de față aduce în discuție unele puncte de vedere care ar putea contribui la înțelegerea conceptuală a noțiunilor de Management Marketing și Marketing Management, dar și unele precizări cu privire la alte expresii legate de aceste două noțiuni și anume: Managementul activităților de marketing (sau Managementul marketingului), Marketingul managementului, Marketingul managerial sau chiar Marketingul marketingului.


 


 


Cunoașterea profundă, deopotrivă a managementului și a marketingului și, mai ales, a evoluției convergente a acestora în surprinderea relației firmă-mediul ambiant are ca punct de plecare explicarea separată a conținutului științific al celor două concepte.


Managementul este procesul de coordonare a resurselor umane, informaționale, fizice (materiale) și financiare în vederea realizării scopurilor organizației (Nicolescu O.,Verboncu I., 1999, pg.16). Din punct de vedere funcțional, acesta cuprinde toate acțiunile care trebuie efectuate pentru conducerea unei organizații având ca scop realizarea obiectivelor sale.


Funcțiile managementului au fost stabilite încă din anul 1916 de către Henry Fayol în cartea sa „Administration industrielle générale”, acestea fiind: planificarea, organizarea, comanda, coordonarea și controlul.


Managementul are o dimensiune normativă prin care identifică potențialul întreprinderii și stabilește principiile, normele și obiectivele acesteia, care să-i asigure existența și dezvoltarea; o dimensiune strategică, formată din planuri, decizii și acțiuni pentru realizarea obiectivelor stabilite; o dimensiune operativă constând în implementarea planurilor strategice în activitatea practică.


Marketingul reprezintă un ansamblu de activități practice, programate și organizate având ca obiectiv general adaptarea producției la cerințele ectuale și de perspectivă ale pieței și comercializarea produselor în condiții optime (Florescu C., 1992, pg.68).


Principalele funcții ale marketingului sunt: investigarea pieței, a necesităților de consum; conectarea întreprinderii la dinamica mediului economico-social; satisfacerea în condiții superioare a cerințelor consumatorilor; obținerea unui profit optim.


Marketingul presupune receptivitate maximă față de schimbările pieței, ale societății în ansamblu, o înaltă capacitate de adaptare a activității firmei la evoluția cerințelor de consum, o viziune unitară (viziunea de marketing) asupra întregului șir de activități care alcătuiesc ciclul economic al produselor și serviciilor.


Termenul Marketing Management este preluat din literatura engleză și a dat titlul unei valoroase cărți apărută în 1967, considerată o adevărată piatră de hotar în gândirea de marketing, autorul ei, Philip Kotler fiind unanim apreciat ca părintele marketingului modern.


Traducerea acestui termen în limba română, în special de către Editura Teora, sub denumirea Managementul marketingului s-a dorit a fi expresia gramaticală corectă a acestuia, dar termenul respectiv nu reflectă conținutul cărții, care are o viziune mult mai cuprinzătoare.


Oricum ar fi scris, gândit sau tradus, termenul Marketing Management sau Management Marketing reprezintă un concept dual.


Din perspectiva marketingului, conducerea tuturor activităților întreprinderii are în vedere piața și satisfacerea permanentă a nevoilor clienților, deci acesta (marketingul) este un concept central și călăuzitor al managementului.


Din perspectiva managementului, marketingul este o funcție principală în cadrul firmei care monitorizează întreaga activitate, în special situațiile limită (puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări) ce trebuie rezolvate în cadrul așa-zisului proces de management al marketingului, cu activități specifice managementului (analiză, coordonare, control).


Întrucât marketingul este o știință relativ tânără, care suferă încă unele clarificări și delimitări, mulți economiști sunt înclinați să adopte acest termen ca pe o funcție principală în cadrul companiei și nu ca pe un principiu călăuzitor în toată activitatea acesteia.


Conceptul de Management Marketing (sau Marketing Management) nu trebuie deci, înțeles nici ca un ansamblu de cunoștințe rezultat din însumarea definirilor conceptuale ale celor două științe și nici ca o știință rezultată din fuziunea celor două. El poate fi privit ca un concept complex apărut în urma abordării interdisciplinare a uneia dintre cele mai importante aspecte ale activității economico-sociale și anume relația firmă-mediul ambiant.


Atunci când se face și acordul gramatical între cele două cuvinte, respectiv Managementul marketingului sau Marketingul managementului, definirea obiectului de activitate este mai ușor de realizat.


Managementul marketingului, tradus adeseori ca Managementul activităților de marketing este înțeles ca un complex de activități ce cuprinde: „planificarea, coordonarea și controlul tuturor activităților întreprinderii orientate spre piețele potențiale, având ca obiectiv realizarea unei satisfaceri permanente a nevoilor clienților” (Florescu C., Mâlcomete P., Pop Al. N., 2003, pg.352).


Întrucât planificarea, coordonarea și controlul sistematic reprezintă funcții generale ale managementului, specialiștii în probleme de management și de marketing sunt de părere că procesul de management al marketingului este alcătuit din următoarele trei faze: analiza, care cuprinde elementele esențiale ale sistemului de marketing (cerere, ofertă, clienți, concurenți, comercializarea bunurilor) precum și pe cele ale propriei companii referitoare la punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările acesteia (SWOT); coordonarea, care are în vedere stabilirea principalelor obiective de marketing, adoptarea strategiilor corespunzătoare și programarea activităților concrete pentru atingerea obiectivelor propuse; controlul, care trebuie să asigure implementarea strategiilor și mixului de marketing în activitatea organizației.


Philip Kotler susține că Managementul marketingului cuprinde „planificarea, conducerea și controlul tuturor activităților de marketing ale unei firme pentru înfăptuirea și menținerea unor schimburi profitabile” (Kotler Ph., Saunders J., Armstrong G., Wong V., 1999, pg.757). În cadrul acestui concept, locul principal îl ocupă managementul cererii, concretizat în formularea de obiective, politici, programe și strategii de marketing pentru toate problemele care vizează obținerea performanțelor în activitatea desfășurată.


O viziune mai cuprinzătoare și mai apropiată zilelor noastre a expresiei „Managementul marketingului” arată că aceasta „exprimă în gradul cel mai înalt modul în care procesele și relațiile de management sunt organizate și desfășurate prin încorporarea filozofiei (viziunii, opticii) marketingului cu întregul ei cortegiu de concepte, metode, tehnici și instrumente” (Niculescu O., Verboncu I., 1999, pg.37), conturându-se tot mai clar așa-zisul „Management orientat spre piață”


Marketingul managementului ca și Marketingul marketingului sunt concepte abordate în special de școala americană de management prin reprezentantul ei Igor H. Ansoff și școala engleză de marketing prin Michael Thomas.


În viziunea lui Ansoff, Marketingul managementului înseamnă scanarea continuă a mediului extern și intern al firmei pentru obținerea semnalelor privind evoluția elementelor strategice capabile să influențeze operațiunile firmei. Unitatea de analiză a lui Ansoff este, în acest context, elementul strategic și nu celelalte elemente convenționale ale mediului de afaceri (concurență, risc, oportunitate), însă acestea constituie domeniul de analiză al marketingului.


Marketingul marketingului, concept dezvoltat de Michael Thomas (Thomas M., 1998, pg.35-36) susține că marketingul trebuie să-și imbunătățească reputația ca furnizor de informații în domeniul piețelor și al nevoilor de consum și să-și creeze relații cât mai strânse cu celelalte discipline generatoare de cunoștințe.


În acest sens, marketingul trebuie să acționeze pe trei planuri: pe plan cultural, în care specialiștii să-și susțină teoriile și orientările care plasează clientul pe primul loc în lanțul circulației mărfurilor; pe plan strategic, prin care marketingul să dispună, atât de un set de tehnici de gestionare a piețelor interne și externe, cât și de o suită de alternative strategice pentru fiecare componentă a mixului de marketing: produs, preț, distribuție, promovare; pe plan tactic, în care să se ia în considerare totalitatea acțiunilor practice, curente de implementare a strategiilor.


Un concept și un termen diferit față de combinația Management Marketing, expusă mai sus, dar care are totuși legătură cu aceste două cuvinte este cel de Marketing managerial, acesta fiind legat de asigurarea întreprinderii cu cel mai important factor de producție - personalul.


Denumit și Job-marketing, acest concept dezvoltă teoria cu privire la organizarea și desfășurarea selecției, școlarizării, antrenării și lansării în activități economice a celor mai buni specialiști pentru activitatea de conducere.


Conform acestui concept și avându-se în vedere latura marketingului, generațiile de angajați ca manageri trebuie să fie permanent la curent cu cerințele prezente și viitoare ale întreprinderii și cu cele ale pieței de desfacere în vederea adoptării măsurilor pentru satisfacerea cumpărătorilor în condiții de eficiență maximă.


Marketingul managerial are ca obiectiv principal studiul cererii de forță de muncă superior calificată și satisfacerea acesteia prin angajarea personalului selectat în domenii care oferă condiții optime de executare a profesiei asigurând o eficiență economică și socială maximă. Înfăptuirea acestui obiectiv presupune elaborarea unor programe speciale ținând cont că producătorul de forță de muncă managerială este universitatea, antrenorul este centrul de perfecționare, iar beneficiarul este întreprinderea.


Specialistul format ca manager trebuie să mânuiască și să imbine cât mai corect cu putință tehnicile de management cu cele de marketing în coordonarea întregii activități economice și sociale.


 


Abordarea distinctă a conceptelor de Management și de Marketing, dar și tratarea interdisciplinară a acestora prin surprinderea relației comune generată de integrarea organică a activităților firmei în mediul său ambiant, reprezintă una din premisele importante ale definirii corecte a noului domeniu științific denumit Management Marketing.


 


Bibliografie:


 


1. Ansoff  H. I.- Implanting Strategic Management, Prentice-Hall International,   Englewood Cliffs, New Jersey, 1984.


2.  Florescu C. (coordonator) – Marketing, Editor Marketer-Grup Academic de Marketing și Management, București, 1992.


3.  Florescu C., Mâlcomete P., Pop Al. N. – Marketing. Dicționar explicativ, Editura Economică, București, 2003.


4. Kotler Ph. – Managementul marketingului (traducere), Editura Teora, București, 2000.


5. Kotler Ph., Saunders J., Armstrong G., Wong V. – Principiile marketingului (traducere), Editura Teora, București, 1999.


6. Niculescu O., Verboncu I. – Management, ediția a II a, Editura Economică, București, 1999.


7. Olteanu V. – Management Marketing: o provocare științifică, Editura Ecomar, București, 2002.


8.  Papuc M. – Marketing, Editura Era, București, 1999.


9. Thomas M. – Manual de marketing (traducere), Editura Codecs, București, 1998.


 10. Smedecu I.(coordonator) – Marketing, Editura Universitară, București, 2004.








1 Substantivul compus Management Marketing nu trebuie confundat cu asocierea de substantive Management-Marketing prin care se înțelege, de cele mai multe ori, reunirea sub o denumire comună a celor două științe, Management și Marketing, tratate însă, separat.

 
Mihai Papuc



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****