INTERNAȚIONALIZAREA ȘI EUROPENIZAREA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE

Într-un mediul internațional aflat într-o dinamică din ce în ce mai accentuată, administrația publică vine să creeze cadrul necesar desfășurării în bune condiții a tuturor aspectelor vieții sociale.


 


În prezent, este adesea insuficient pentru funcționarii publici ai unei țări să cunoască numai sistemul și problemele interne de ordin administrativ, fiind evident faptul că, pentru a putea rezolva chestiuni de ordin intern, este necesară o bună cunoaștere a factorilor externi și interni care se află într-un raport de interdependența și intercondiționalitate.


 


Internaționalizarea administrației publice și cooperarea transfrontalieră reprezintă în momentul de fața două din marile provocări ale administrațiilor naționale. Astfel, în cadrul acestui proces de înmulțire a legăturilor cu caracter internațional, se constată o creștere din ce în ce mai pregnantă a implicarii funcționarilor din administrația națională în activitați cu caracter internațional. Permeabilitea frontierelor și globalizarea economică, impun noi abordări, schimbând contextul în care administrațiile naționale acționau în mod tradițional.


 


Ca rezultat al acestui context, autoritățile colectivităților teritoriale locale, regionale sau naționale au început sa se implice din ce în ce mai mult în mediul internațional prin acțiuni cu caracter formal și informal.


Mai mult decât atât, aceștia trebuie să țina cont de contextul internațional chiar si când acționeaza în probleme de interes intern (național).


 


Dacă în trecut singurele relații internaționale pe care le puteau stabili colectivitățile teritoriale locale sau regionale, prin intermediul autoritățile lor reprezentative, erau cele care aveau ca obiect înfrățirile între localități, treptat sub influența directă a internaționalizării schimburilor economice și culturale dar și a lansării procesului de aderare la Uniunea Europeană, autoritățile colectivităților teritoriale locale au devenit interesate să stabilească relații directe cu autorități similare din alte țări și cu organizații internaționale. Scopul acestor relații, pe lângă latura economică, socială și culturală, are la bază schimbul de experiență între autoritățile respective privind anumite practici, abordări care se pot dovedi utile și în cazul altor colectivități teritoriale locale din alte țări. Totodată se urmărește sprijinul reciproc în diferite activități cu caracter internațional și în special cooperarea în vederea găsirii unor soluții comune la probleme comune, întrucât în numeroase cazuri simpla abordare locală, regională sau națională se dovedește insuficientă. Trebuie menționat că autoritățile colectivităților teritoriale locale nu se pot angrena în relații internaționale clasice, statul fiind unicul deținător al acestei capacități.


 


În mediul administrației publice naționale, este absolut necesar să existe o înțelegere realistă a proceselor politice internaționale, a conexiunilor dintre autoritățile administrației publice naționale, regionale sau locale și autoritățile similare din alte țări, cunoașterea metodelor manageriale adecvate pentru a putea acționa în mod eficient și corect în mediul public multinațional, înțelegerea trend-ului mediului public internațional, corelarea proceselor de elaborare al politicilor publice la nivel național, regional sau local cu ceea ce se întâmplă la nivel internațional, avându-se în vedere transferul de experiență de la o țară la alta sau de la un sistem administrativ la altul.


 


Internaționalizarea administrației publice este alimentată de procesul deosebit de dinamic al creșterii interdependențelor dintre state, ca urmare a extinderii si adâncirii legăturilor transnaționale în tot mai largi și tot mai variate sfere ale vieții publice, economice, politice, sociale și culturale și având drept implicație faptul că problemele devin mai curând globale decât naționale, cerând, la rândul lor o soluționare mai curând globală decât națională.


 


Internaționalizarea administrației publice este în fond procesul prin care factorul geografic dispare ca barieră fizică în stabilirea și dezvoltarea relațiilor transfrontaliere de natura instituțională,  administrativă, economică, politică si socioculturală, liantul acestor relații fiind problemele și interesele comune, creându-se astfel, o rețea de legături interdependente cu potențial internațional.


 


Se constată din ce în ce mai mult o tendință de coordonare globală din punct de vedere politic, economic și sociocultural, ceea ce conduce inevitabil la crearea unei presiuni asupra administrațiilor naționale de a intra în contact și a căuta soluții comune la probleme ce transced frontierelor naționale. Statele, instituțiile locale, regionale si organizațiile interguvernamentale joacă astfel fiecare un rol pe scena internațională. Dincolo de aceste niveluri teritoriale administrative, înca mai exista linii de demarcație care funcționeaza. Deși se afirmă uneori trecerea în desuetitudine a statului, totuși statul ca formă de organizare va mai continua să fie pentru o bună perioadă de timp de acum încolo cel mai important subiect de drept internațional public, chiar și pentru simplul fapt că asemenea democrației încă nu s-a reușit să se găsească o formulă mai bună care să înlocuiască actuala orânduire.


 


Apare în mod logic întrebarea; care sunt elementele care conduc la o politică viabilă a autorităților publice, aptă să facă față atât la nivel intern cât și internațional provocărilor aflate în continuă schimbare și pentru a servi cu eficiența colectivitatea teritorială pe care o reprezintă?


Răspunsul nu poate pleca decât de la premiza unei foarte bune politici de resurse umane. Există o nevoie stringentă de a avea un corp de funcționari de rang înalt, care în permanența să poată contura o strategie clară în ceea ce privește legatura cu mediul internațional, o capacitate de a înțelege dinamica și caracteristicile mediului internațional în ansamblu. Mai mult decât atât ei trebuie să fie capabili să creeze politici publice realiste și implementabile la nivel național și să înțelegă în același timp complexitatea legăturilor între administrația națională și mediul internațional.


 


Statutul de funcționar de rang înalt (a se vedea ca funcționar public național de conducere, a cărui activitate are și dimensiune externă) reclamă capacitați manageriale deosebite pentru a fi capabil să exercite un leadership modern, să construiască conexiuni între politica națională și cele ale celorlate țari, să fie capabil să respecte în același timp acordurile politice internaționale.


Acești funcționari trebuie să combine cunostințele din domeniul managementului public internațional cu cele de administrație publică comparată. Pe lângă acestea ei trebuie să dovedească o buna capacitate analitică, intelectuală pentru a putea lucra în mediul național și internațional.


 


În prezent se vorbește din ce în ce mai mult de “europenizarea” administrațiilor statelor membre ale Uniunii Europene. Acest proces constă în armonizarea practicilor, politicilor și principiilor pe care se bazează administrația publică din statele membre ale Uniunii Europene.


Este imposibil de conceput o construcție europeană solidă fără existența unei administrații publice eficiente atât la la nivel național cât și la nivel comunitar.


Scopul final al “europenizării” instituțiilor naționale ale statelor membre ale Uniunii Europene, și chiar al statelor candidate, îl reprezintă interoperabilitatea și convergența instituțională în cadrul acestei entității suprastatale.


Nu se poate vorbi în momentul actual de un model comunitar în domeniul administrației publice, un model care să fie impus sau care să reprezinte reperul la care administrațiile naționale să se raporteze, astfel se poate afirma că europenizarea în acest sector este încă în fază incipientă, administrațiile naționale rămânând în continuare baza sistemului public comunitar.


 


Procesul de reforma a administrației publice din orice stat membru sau candidat al Uniunii Europene trebuie să fie unul continuu pentru a face față schimbărilor permanente la care administrația trebuie să răspundă și să acționeze în deplină concordanță cu contextul european, în vederea constituirii unei interfețe între național și supranațional.


Menirea principală fie a administrației locale, regionale, fie a celei centrale sau a structurilor comunitare, este aceea de a-l servi pe cetățean. În concluzie, cooperarea internațională în vederea atingerii acestui obiectiv, trebuie să fie un punct central pe lista de priorități a oricărei autorități publice naționale sau supranaționale.


 

 
Marius Ipate



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****