LITERATURA ONLINE
 
CUVÂNT DESPRE COLINDE

Vechiul obicei românesc al colindelor de Crăciun constituie, fără îndoială, de multă vreme obiectul cercetărilor specialiștilor în etnografie și folclor. Dar și teologii se pot apleca, și nu fără folos, asupra conținutului extrem de dens și de bogat în semnificații doctrinare și mai ales spirituale, al colindelor tradiționale.


Cel dintâi lucru ce poate fi sesizat printr-o analiză teologică succintă îl reprezintă fidelitatea față de relatarea Sfintelor Evanghelii a faptului minunat al NASTERII DOMNULUI IISUS HRISTOS. Fiecare amănunt consemnat de Sfinții evangheliști este transpus într-un limbaj poetic accesibil tuturor, ca o icoană ortodoxă, dar care, tocmai prin simplitatea și precizia sa, permite accesul direct și rapid la mesajul revelat al colindelor; dar tot ca într-o icoană ortodoxă Taina lui Dumnezeu pogoară la noi, nu este desființată, suprimată, ci dimpotrivă și mai mult evidențiată.


Al doilea lucru care atrage atenția este exprimarea antinomică sau paradaoxală, utilizată în repetate rânduri de colinde, exprimare specifică Sf. Evanghelii și Sf. Părinți, de fapt specifică însăși Revelației divine. Pe această cale s-a reușit ca în cuvintele simple ale colindelor să poată încăpea “Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiut㔠a întrupării Fiului lui Dumnezeu. Răzbate prin versul diafan al colindelor adierea transcendentului ce coboară la noi, ne umple de uimire sfântă, precum odinioară păstorii la auzul corurilor îngerești. “Singurul lucru nou sub soare“, cum avea să definească Întruparea, Sf. Ioan Damaschinul, se împlinește în săraca iesle a Betleemului, în care încape în chip neînțeles, toată bogăția dumnezeirii Fiului din veci născut din Tatăl.


Al treilea lucru important, de care trebuie să se țină seama în descifrarea teologiei colindelor, îl constituie accentul pus pe aspectul soteriologic al Întrupării Domnului sau altfel spus, pe faptul că lucrarea de mântuire a umanității începe odată cu asumarea firii omenești. Așa se explică de ce nenumărate colinde fac referire la copilul sfânt, născut la Betleem, dar văd în El pe Cel ce înnoiește firea omenească sau o crează din nou. Aceasta pentru că din primul moment al Întrupării în persoana unică a Cuvântului lui Dumnezeu, puterea harului celui îndumnezeitor pornește să lucreze din interior asupra aluatului omenesc, pârga umanității noastre.


Cel ce se întrupează și acum se naște din Sf. Fecioară Maria nu este altcineva decât însuși Cuvântul Tatălui ceresc, Logosul sau Rațiunea prin care toate s-au făcut sau au fost aduse la existență. Cât de sintetic și de expresiv este redat acest adevăr revelat în cuvintele atribuite Macii Domnului într-un colind:


            “O, nu plânge Iisuse / Că Tu cunoști lumea,


            Că lumea asta mare / Prin Tine s-a născut,


Prin Tine și prin Tatăl / Prin Dumnezeu cel sfânt!”


Așadar, Logosul creator al lui Dumnezeu vine în interiorul creației Sale și face Logos mântuitor, restaurând și reînnoind mai întâi în Persoana Sa, firea omenească și apoi în toți oamenii, în solidaritate cu întreg cosmosul.


 


Dar Întruparea nu este privită nici un moment în separație de celelalte acte mântuitoare ale Domnului nostru Iisus Hristos. Este specific teologiei ortodoxe să înfățișeze în unitatea lor interioară aceste acte și o poate face deoarece le referă pe toate la Persoana unică a Mântuitorului, căci Persoana Lui divino-umană este cea care ne-a răscumpărat și ne împărtășește viața dumnezeiască.


Este un fapt cunoscut că în Sfântul altar la proscomidiar se află în mod tradițional înfățișat pruncul Iisus, aflat într-un potir. Aceasta înseamnă că noi, lăudându-L cu credință tare, cum se afirmă într-un colind, pe pruncul Iisus, nu uităm nici o clipă că El a venit să asume condiția noastră umană și să treacă prin jertfa Crucii Sale spre Înviere. Așa se explică de ce prin coroana de trandafiri, pregătită pentru Prunc, se străvede cealaltă coroană, de spini sau de pătimiri pe care o va primi, de bună voie, Cel ce s-a pogorât din cer.


Dar perspectiva hristologică este chiar mai adâncă decât atât; în colindul „La săvârșitul lumii” se înfățișează Dreapta Judecată, atunci când vor trâmbița îngerii spre a vesti cea de-a doua venire a Mântuitorului Iisus Hristos.


Într-un cuvânt, colindele reușesc să exprime într-un mod extrem de sintetic dar în același timp foarte sugestiv, întreaga arie a aspectelor doctrinei hristologice ortodoxe.


În ceea ce privește spiritualitatea colindelor, un exemplu grăitor îl aflăm în colindul „Trei păstori”, care ne sugerează printre altele comuniunea pe care o va restabili Mesia între oameni, după modelul și din puterea Prea Sfintei Treimi.


Sau un alt exemplu: familiaritatea cu Dumnezeu pe care o recâștigă omenirea prin Întruparea lui Hristos, exprimată plastic în colinde, atunci când se vorbește de timpul în care „Dumnezeu și Petru sfânt, se preumblau pe pământ”.


Ca o concluzie la cele afirmate aici, considerăm că prin conținutul lor teologic, fidel în întregime tezaurului doctrinar al Bisericii, prin simplitatea, nu lipsită de nuanțe, a expresiei lor care ne trimite la predica sau kerigma apostolică, prin optimismul și voioșia lor, , care alternează cu accente de caldă duioșie maternă, colindele de Crăciun reprezintă un filon de aur al spiritualității românești și o imagine grăitoare a feței românești a Ortodoxiei.


 


 


 

 
ȘTEFAN BUCHIU

Comentarii

  Isaia Nicolae a postat comentariul in data de 2003-12-21

Un cadou de suflet ne face Europeea înainte de sărbători, publicând cuvântul Părintelui Stefan despre colinde. Cântăm si ascultăm colinde din copilărie până la adânci bătrâneți, le iubim pentru că sunt frumoase, pentru că ele ne introduc într- o lume a iubirii si ne ajută să fim mai buni noi însine. Dar, să recunoastem, adâncile semnificații pe care le poartă cu ele aceste colinde, de multe ori ne scapă. Rostim cuvintele sfinte ale colindelor fără a le înțelege pe deplin, latura afectiv-artistică primează. Viața excesiv comercială pe care o ducem, viteza cu care alergăm, pentru că si cei de langă noi aleargă, iar resursele sunt limitate si numai cine ajunge primul este câștigător, acestea ne fac să trecem uneori, pe lângă lucrări ale Domnului, fără să ne dăm seama. Succinta analiză facută de Părintele Stefan, ne ajută si pe noi, laicii, să pătrundem, măcar partial, adevăruri fundamentale, care au facut si care țin lumea. Descifrarea unor versuri din colinde, precum si decriptarea unor protocoale bisericești- iată, taina proscomidiei- ne ajută să înțelegem, sau măcar să pornim pe acest drum, greu ca o Golgotă, al inițierii noastre întru Dumnezeu. Termeni ca “Intrupare”, “Jertfa Crucii”, “Dreapta Judecată”, si alții se cer a fi pătrunsi în semnificația lor religioasă si filosofică. Cred că aducerea glasului bisericii la Europeea este o binecuvântare care va fi resimțită de către fiecare dintre noi. Iar de Craciun, Fiul Domnului va “se se nască, si să crească, să ne mântuiasc㔠.


BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****