PODURI DE FLORI SAU PODURI DIN EURO?

O veste tristă a incitat societatea basarabeană zilele trecute. Presa de la Chișinău a anunțat că începând cu 1 inuarie 2004 moldovenii din stânga Prutului care vor dori să ajungă în România vor fi obligați să prezinte la punctul de trecere a frontierei suma de 500 de euro, dovadă a solvabilității minime pe durata aflării lor în loclitățile române. Mai multe ziare de limbă română și rusă care se editează la Chișinău au anunțat fără a comenta că introducerea acestei condiții a fost anunțată de către ministrul român de externe Mircea Geoană într-un interviu acordat postului PRO TV Chișinău. Presa chișinăueană anunță că potrivit lui Geoană această restricție constituie „o măsură de precauție la care Bucureștiul este obligat să recurgă după ce a reușit să convingă Uniunea Europeană că introducerea regimului de vize în relațiile cu R. Moldova este prematură până în anul 2007, când teritoriul României va face parte din spațiul Schengen”. Mircea Geoană ar mai fi declarat, potrivit presei basarabene că românii care călătoresc în străinătate s-au conformat deja acestor restricții, respectându-le și în cazurile când merg în R. Moldova.


Noutatea a pus pe gânduri pe basarabenii de origine română, care, hai s-o recunoaștem, așteaptă aniîn șir de la oficialitățile României nu restricții la trecerea Prutului, ci facilitarea obținerii cetățeniei țării cetățeni ai căreia au fost părinții și buneii lor. Ei mai speră că Podurile de Flori inițiate acum un deceniu și ceva, despre care se pare s-a cam uitat, ar putea fi transformate în Străzi de Flori ce le-ar permite să se deplaseze când le vine dorul nu doar la rudele care locuiesc în dreapta Prutului, ci și să meargă în orice localitate ale Țării întregite istorice. Basarabenii români așteaptă milă de la Guvernul României. Or dacă este adevărat despre ce scrie presa de la Chișinău și că Ministerul de Externe a decis deja intrarea începând cu 2004 a românilor basarabeni în România în cândițiile când vor demonstra ca au în buzunar cei 500 de euro, aceștia înclină să caute răspunsul la mai multe întrebări aflate în vizorl lor ani în șir: sunt românii de pe ambele maluri ale Prutului același popor?; dacă da, de ce sunt tratați cu multă răceală?; dacă nu, de ce nu ar fi lăsați în pace să-și găsească o altă identitate?


Pentru a nu crea careva iluzii neînțelese, repetăm că această atitudine ar putea să o aibă partea băștinașă a populației Basarabiei, căci cealaltă parte, cea vorbitoare de limbă rusă, ar putea doar sa se bucure de situația în care se va pomeni începând cu 1 ianuarie 2004. Din mai multe motive. Unii pentru că restricțiile de la frontiera cu România va crea premise artificiale pentru a-i face pe băștinași să nu mai creadă în lichidarea zidului berlinez de pe Prut. Alții care au banii necesari, pentru că vor reuși să se strecoare în spațiul Comunității Europene folosindu-l pe cel al României.


Unii basarabeni înțeleg și situația României dat fiind faptul că restricțiile de la frontiere sunt dictate de aderarea la spațiul Șchengen. Tocmai din această cauză mai mulți politicieni de orientare democratică din R. Moldova se fac a nu simți greutățile pe care le vor înfrunta basarabenii simpli atunci când vor încerca să se deplaseze la Iași, Botoșani, Suceava, Vaslui sau Galați, unde au rude stabilite cu traiul, ori barierile de care se vor ciocni părinții copiilor care vor dori să-și facă studiile în România.


O singură stare de lucruri mai bucură pe basarabeni. Șeful diplomației române ar fi declarat, potrivit presei de la Chișinău, că Bucureștiul este gata să acorde sprijinul R. Moldova „pe calea integrării europene” mai menționând c㠄autoritățile de la Chișinău nu au cum să realizeze această integrare sărind peste România, care va fi singurul vecin occidental”. Se pare că schelele Podurilor de Flori nu au fost demolate toate. Ar fi o mare nedreptate ca istoria sa-i impună pe români sa revină la montarea lor peste încă mulți ani.


 


Pavel Dumbrăveanu


Bălți,


R. Moldova


 

 
PAVEL DUMBRAVEANU



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****