Aspecte specifice managementului firmelor de tip holding din România corelate cu îmbunătățirea gradului de funcționalitate și a performanțelor financiare ale acestora

Problema cu care se confruntã în prezent companiile mari din România de tip  holding  este cea a necesitãții creșterii gradului lor de funcționalitate și de adaptabilitate fațã de condițiile unui mediu economic aflat într-o modificare profundã a mecanismului de funcționare.


Forma actualã de organizare a  acestor unitãți pe  funcțiuni cu reglare ierarhicã caracterizatã prin gruparea compartimentelor pe funcțiuni – ca de exemplu:  direcția  comercialã, direcția economicã, direcția de strategie, dezvoltare, direcția producție etc. printr-o subordonare strictã pe linie ierarhicã (relațiile între compartimente efectuându-se numai pe linie ierarhicã) și centralizarea puternicã a sistemului informațional – decizional reduce, de regulã, posibilitatea de adaptare în timp util a unitãților  la modificãrile mediului exterior.


În acest context apreciem necesitatea adaptãrii în perspectivã a structurilor organizatorice a unitãților companiei la cerințele impuse de economia de piațã. Astfel, organizarea divizionalã, adoptatã de cea mai mare parte a marilor întreprinderi din țãrile dezvoltate caracterizatã prin descentralizarea activitãții pe produse și zone geografice, prin sporirea responsabilitãții și autonomiei în ceea ce privește producția, vânzarea, aprovizionarea, cercetarea și dezvoltarea poate oferi o șansã, o soluție de ieșire din criza actualã și care sã ducã în final la creșterea cifrei de afaceri și a exportului de produse din unitãțile companiei.


Renunțarea treptatã la utilizarea structurilor piramidale trebuie însoțitã de un proces complex de pregãtire și perfecționare a cunoștințelor profesionale și de specialitate ale cadrelor de conducere  și ale tuturor salariaților din cadrul unitãților companiilor. Pe mãsura reducerii decalajului în nivelul de pregãtire a resurselor umane se va trece la reducerea nivelurilor ierarhice, trecerea spre structuri organizatorice “mai orizontale”, mai modulizate, care se dovedesc capabile într-o mai mare mãsurã sã permitã responsabilizarea unui numãr cât mai mare de salariați.


O trãsãturã comunã a acestor structuri organizatorice (bazate pe organizarea divizionalã, matricialã, pe programe, etc.) o reprezintã constituirea în cadrul unitãților a unor entitãți (module, centre de performanțã, centre de cost, grupuri de decizie, unitãți strategice de afaceri, etc.) având prevãzute atribuții specifice.


O  concentrare pe afaceri impune abordarea tuturor funcțiunilor – marketing achiziții, cercetare – dezvoltare, producție, vânzãri, etc. privind produsul sau afacerea respectivã. Aceastã abordare conferã o viziune de ansamblu asupra afacerii și flexibilitate constând în reacții rapide la semnalele pieței și poate conduce la o creștere considerabilã a vânzãrilor prin îmbunãtãțirea produselor, înlocuirea lor, etc. pe segmentul de piațã aferent.


Cu timpul în cadrul modulelor de tip “unitate strategicã de afaceri”, vor fi constituite structuri proprii funcționale, conducerile funcționale de la nivelul managerial de vârf rãmânând cu rol de stat major. Aceastã nouã structurã modularã devine deosebit de flexibilã și orientatã cãtre piațã și produs însã nu poate fi aplicatã decât unitãților mari formate din mai multe fabrici care de fapt sunt “unitãți strategice de afaceri” sau centre de profit. În cadrul acestor U.S.A. se constituie submodule sau centre de cost. În cadrul unitãților mici monoprodus unitatea însãși este o U.S.A. sau un  centru de profit în  cadrul cãreia se pot constitui centre de cost. În aceastã idee au fost inițiate  programe principale pe domenii de afaceri și  unitãți  numiți – coordonatorii de program. Ei pot fi numiți dintre conducãtorii din cadrul sectorului comercial, concepție sau producție pentru respectivul domeniu de afaceri (U.S.A. sau centru de profit) și vor avea autoritate peste tot personalul care lucreazã pentru domeniul respectiv. Acest personal va avea, în aceastã situație, dublã coordonare – funcționalã și de afaceri – fapt care nu ar trebui sã creeze probleme, întrucât cele douã subordonãri au caracter diferit, cea funcționalã este administrativã, iar cea de afaceri este metodologicã. 


PRINIPALELE ETAPE ÎN PROCESELE DE RESTRUCTURARE ORGANIZATORICà A UNITÃȚILOR  PE PRINCIPIILE CENTRELOR DE PERFORMANȚà FINANCIARà


1.DEFINIREA CENTRELOR DE PERFORMANȚà FINANCIARà


a)             CENTRU DE PROFIT (U.S.A.) este o unitate operativã formatã dintr-o entitate organizatoricã care vinde un set distinct de produse sau servicii unui grup de clienți identificabil, aflatã în competiție cu un set bine definit de competitori și,  când este cazul , poate fi identificat  prin “fabricã”. USA este consideratã un centru de profit.


b)            CENTRELE DE COST – sunt create adesea pentru acele activitãți de producție ale întreprinderii care prin natura și destinația lor sunt destinate “consumului intern” al unitãții. Cheltuielile acestor centre sunt de regulã, limitate la nivelul costurilor planificate sau normate (standard), iar obiectivul financiar este minimizarea acestor costuri (ex.. secțiile sculãrie, mecanoenergetic,  forjã, etc.).


c)             CENTRELE DE CHELTUIELI – în care responsabilitatea financiarã este cea mai redusã, constând în realizarea celui mai bun serviciu posibil (imposibil de cuantificat), cu condiția minimizãrii cheltuielilor alocate (obiectivul financiar) (ex. compartimentele funcționale).


d)      CENTRELE DE VÂNZÃRI -  presupun: realizarea (sau maximizarea) unui nivel de cifrã de afaceri, stabilit pe baza bugetului vânzãrilor; aplicarea prețurilor de vânzare; respectarea bugetului alocat centrului (ex. compartimentele de vânzãri). 


            2.AVANTAJE ªI DEZAVANTAJE ALE ORGANIZÃRII PE CENTRE DE PERFORMANȚà FINANCIARà


          a) AVANTAJE :


-         creșterea capacitãții de adaptare la schimbãrile din mediul extern companiei


-         focalizarea asupra strategiei afacerii (produsului)


-         concentrarea  managementului organizației asupra problemelor de prefigurare a viitorului;


-         îmbunãtãțirea atitudinii personalului fațã de muncã, fațã de rezultatele generale ale unitãții;


-         simplificarea și flexibilizarea organizãrii și funcționãrii companiei;


-         reducerea sau lichidarea eforturilor sau costurilor “ascunse” (costuri care nu pot fi evidențiate în diverse documente);


-         transformarea contabilitãții financiare ale companiei în ansamblul sãu și a performanțelor financiare “particulare” la nivelul U.S.A. și a centrelor de cost, putându-se stabili abateri favorabile și nefavorabile și pe aceastã bazã, întreprinde acțiuni manageriale colective. 


b) DEZAVANTAJE:


-         eventuale conflicte între centrele de performanțã (CP);


-         costuri administrative ridicate;


-         complexitatea coordonãrii între centrele de performanțã;


-         posibilitatea apariției comerțului între centrele de performanțã;


-         confuzii posibile ca urmare a balansului centralizare – descentralizare;


-         distribuire dificilã a costurilor generale ale companiei; 


3.      IDENTIFICAREA UNITÃȚILOR STRATEGICE DE AFACERI 


Pânã la stabilirea unitãților strategice de afaceri, trebuie sã se desfãșoare un proces de analizã iterativ care va cuprinde urmãtoarele etape:


a)      Identificarea principalelor produse sau grupe de produse și a piețelor lor;


b)      Identificarea fluxurilor tehnologice;


c)      Stabilirea delimitãrii teritoriale a USA cu specificarea obiectelor în care se desfãșoarã activitatea;


d)      Culegerea datelor; active (mijloace fixe, mijloace circulante, stocuri), personal,etc.


e)      Analiza datelor culese – calcularea costurilor de producție în noua structurã;


f)        Dacã existã ai multe moduri de definire a USA – se calculeazã și aceste variante reiterând procesul de la etapa 1.


g)      Se analizeazã variantele identificate – și se alege varianta care asigurã costurile minime;


h)      Analiza viabilitãții pentru USA – identificatã. 


a)      Identificarea principalelor produse sau grupe de produse și a piețelor lor: 


 Se iau în considerare ca USA, doar acele sectoare cu pondere în CA de peste 20%,  restul se comaseazã mai multe produse înrudite într-o USA sau se organizeazã ca centre de costuri. 


b)      Identificarea fluxurilor tehnologice;


 Pe baza USA identificate se trece pentru fiecare dintre acestea la identificarea fluxurilor tehnologice necesare pentru fabricația produselor.


O datã cu identificarea fluxurilor “pe teren” se culeg date referitoare la aceste fluxuri:


-         structura și uzura utilajelor existente – pe categorii conform Legii amortizãrii mijloacelor fixe:


-         consumurile specifice de materii prime, materiale, combustibil și energie;


-         performanțele tehnice realizate; 


c) stabilirea delimitãrii teritoriale a USA cu specificarea obiectelor în care se desfãșoarã activitatea:


Se trece la delimitarea optimã din punct de vedere teritorial al USA în cadrul obiectelor existente.


Se cautã ca delimitarea teritorialã sã se facã astfel încât sã nu se îngreuneze circulația în interiorul unitãții. 


d) Culegerea datelor: active (mijloace fixe, mijloace circulante, stocuri, personal,etc)


Pe lângã datele identificate pe teren la etapa de delimitare a fluxurilor tehnologice se solicitã de la compartimentele financiar – contabilitate și resurse umane urmãtoarele date:


-         total active (mijloace fixe, stocuri,etc.)


-         productivitatea muncii înregistratã;


-         structura cheltuielilor fixe și variabile pe care le implicã;


-         structura și numãrul  personalului implicat; 


e) Analiza datelor culese – calcularea costurilor de producție în noua structurã 


Restul activitãților care se desfãșoarã în unitate se organizeazã ca CENTRE DE COST.


Pe baza datelor culese se calculeazã costul de producție în noua structurã identificatã.


Dacã cu aceleași fluxuri se pot organiza mai multe USA se reia procesul de analizã.


f) Se analizeazã identificate variantele– și se alege varianta care asigurã costurile minime.


Dupã calcularea costurilor de producție – se alege varianta care asigurã costurile minime.


Odatã terminatã faza de identificare a tuturor USA care își desfãșoarã activitatea în companie  se trece LA O INVENTARIERE A TUTUROR ENTITÃȚILOR ORGANIZATORICE existente în unitate.


 g) Analiza viabilitãții pentru USA – identificatã


Ținând cont de :


-         rezultatele obținute în urma analizei diagnostic;


-         costurile de producție pentru noile USA identificate;


-         oportunitãțile de afaceri identificate.


Sse trece la analiza viabilitãții pentru fiecare USA în parte.


 Metoda care va fi folositã este ANALIZA MULTICRITERIALÃ FUNCȚIE DE:


-         rata profitabilitãții înregistratã;


-         mãrimea pieței (rata de creștere);


-         faza din ciclul de viațã al produselor – în care se aflã produsul fabricat


-         perspectiva sectorului industrial analizat


Aceste criterii pot fi  modificate sau pot fi adãugate altele în funcție de natura afacerii sau cerințele beneficiarului.


Forma de organizare pe “centre de performanțã financiar㔠propusã de aceastã lucrare este un rãspuns la cerințele impuse de economia de piațã și are ca obiectiv flexibilizarea structurilor organizatorice și orientarea activitãții sucursalelor cãtre piațã și concentrarea pe afaceri.


 BIBLIOGRAFIE


 1.Butler Richard, David Leslie, Pike Richard, Sharp John – Strategic Investment Decisions, Routledge, 1993


2.Nicolescu O.,Verboncu I, - Management, Editura Economicã, 1996


3.Nicolescu O. (coord) – Strategii manageriale de firmã , Editura Economicã , București, 1998


4.Rațiu Suciu I, Plumb I, Mincu C – Economia ramurilor – Alba Iulia Select 1996


            5.Românu Ion, Vasilescu Ion (coord) – Managementul investițiilor, Editura Mãrgãritar, București, 1997


            6.Zorlențan T., Burduș E., Cãprãrescu Gh. – Managementul Organizației, Editura Holding Reporter, 1996


7.      * * * Investițiile și Relansarea Economicã, Editura Semne, București, 1996


8.      * * * Investițiile și Relansarea Economicã,București, 1998


9.      * * * Investițiile și Relansarea Economicã, Tribuna Economicã, București,1999

 
Roxana Stefanescu



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****