MĂSURI STRATEGICE DE DEZVOLTARE DURABILĂ

Principiile cuprinse în "Cartea Verde a serviciilor de interes general" elaborată de Uniunea Europeană


În vederea integrării în Uniunea Europeană, România se află în plin proces de perfecționare și implementare a  unor strategii și politici privind dezvoltarea durabilă a serviciilor publice, la standardele valorice și calitative recunoscute de toate comunitățile Statelor Membre ale Uniunii Europene. 


Comisia Uniunii Europene, în plin proces de extindere, a lansat o strategie de dezvoltare durabilă care cuprinde o multitudine de reforme economice și sociale. În cadrul lor se include și restructurarea sistemului instituțional, cu redefinirea atribuțiilor și a modului său de funcționare, astfel încât să garanteze realizarea obiectivelor și obligațiilor de interes public ce le revin autorităților și instituțiilor la nivel național, regional sau local.


În luna mai 2003, Comisia Uniunii Europene a lansat la Bruxelles, Cartea Verde privind serviciile de interes general, document ce conține principiile și normele de realizare a serviciilor publice la nivel comunitar.


Prin "servicii de interes general" sunt definite acele servicii de interes public pe care instituțiile și autoritățile publice le contractează pentru a fi realizate de către unele unități economice sau sociale, numite și „furnizori” sau „operatori” de servicii publice; aceștia pot fi cu capital de stat, privat, mixt ori obștesc. Selectarea furnizorilor (operatorilor) de servicii publice trebuie să se efectueze potrivit principiului competitivității și se realizează pe bază de licitații publice, iar obligațiile specifice de realizare și normele impuse, sunt cuprinse în  Caietele de sarcini. 


„Serviciile de interes general” se referă la următoarele categorii de servicii publice:


a)             serviciile furnizate de industriile de rețea (comunicațiile, transporturile, serviciile poștale, distribuția energiei electrice și termice, gestionarea gazelor naturale, distribuția apei potabile, canalizarea și epurarea apelor uzate ș.a.);


b)             activitățile sociale și economice de interes public: iluminatul public, construcția de locuințe sociale, gestionarea și întreținerea domeniului public, administrarea și întreținerea fondului locativ,  cadastrul imobiliar-edilitar etc.).


Conform Cartei Drepturilor Fundamentale ale Omului, adoptată de Uniunea Europeană, se recunoaște și se respectă accesul tuturor cetățenilor la serviciile publice de interes economic și social general. Asigurarea unui nivel calitativ superior al acestora contribuie la îmbunătățirea calității vieții și la creșterea coeziunii economice, sociale și teritoriale. Totodată, contribuie la consolidarea cetățeniei europene, întrucât se referă la drepturile cetățenilor europeni și oferă o posibilitate de dialog cu autoritățile publice, reflectând modul în care acestea își îndeplinesc obligațiile față de cetățeni.


La nivel național, regional, județean și local, autorităților competente le revin sarcini de a defini, organiza, finanța și controla serviciile publice. În cadrul unei bune administrări, este necesar ca serviciile publice să fie privite într-o evoluție continuă și să fie adaptate la noile cerințe impuse de evoluția tehnologică, economică și socială.


Modul de organizare și realizare a acestor servicii diferă în funcție de condițiile geografice, de istoria și tradițiile culturale ale fiecărei comunități, precum și de specificul activității respective. Având în vedere această  diversitate, Uniunea Europeană evidențiază, în documentele sale, sarcinile ce le revin instituțiilor și autorităților naționale, regionale, județene și locale pentru asigurarea serviciilor publice astfel încât să contribuie la creșterea bunăstării cetățenilor și la respectarea dreptului acestora de a-și alege în mod democratic furnizorii de servicii, conform criteriilor calității, competitivității și eficienței.  Realizarea serviciilor publice într-un mod cât mai performant, constituie și o condiție pentru buna funcționare a pieței unice și o mai bună integrare economică și socială în Uniunea Europeană.


Comunitatea Europeană are competențe în toate domeniile care vizează serviciile de interes general: sănătatea, libera circulație a persoanelor și bunurilor, protecția mediului, coeziunea economică și socială, cercetarea-dezvoltarea, piața internă, concurența, protecția socială, protecția consumatorilor, fiscalitatea ș.a. Politica sa urmărește diferite niveluri și forme de acțiune, utilizând proceduri și instrumente specifice. Sarcinile de a elabora regulile comunitare referitoare la obligațiile serviciului public, precum și de a controla aplicarea acestora le revin autorităților competente din Statele membre, însă Comisia poate lua unele măsuri specifice directe pentru a determina autoritățile din Statele membre să respecte și să aplice regulile comunitare în domeniile concurenței și ajutoarelor de stat.


Legislația comunitară conține prevederi pentru respectarea principiilor democratice și ale economiei de piață, ale concurenței, competitivității și performanței, precum și  norme de alocare și utilizare a fondurilor publice.


Autoritățile publice trebuie să elaboreze strategii, politici și  norme metodologice la nivel național sau local pentru toate categoriile de servicii de interes general, să le coreleze între ele și să adopte măsuri adecvate pentru punerea lor în practică. Ele trebuie să asigure buna funcționare a pieței și să contribuie la satisfacerea nevoilor primordiale ale cetățenilor, precum și la conservarea bunurilor publice.


Au fost elaborate și puse în aplicare o serie de acte normative care stabilesc elementele cadru cu privire la responsabilitățile pe care le au structurile administrației publice centrale și locale, operatorii de servicii publice și populația beneficiară.


Legile susmenționate au fost urmate de o serie de reglementări secundare și terțiare care, pentru prima dată în istoria României postbelice, stabilesc reguli administrative, juridice și tehnice pentru fiecare serviciu public în parte. Prin aceste reglementări s-a dorit crearea unui cadru legislativ coerent, care să permită dezvoltarea fiecărui serviciu public în concordanță cu prevederile directivelor europene și având drept scop - asigurarea unor servicii de bună calitate la prețuri accesibile, cu respectarea principiilor dezvoltării durabile, a economisirii resurselor și a protecției mediului.


Apropiata integrare României la Uniunea Europeană impune criterii precise privind garantarea unor servicii publice de interes general performante și de calitate, în special  dezvoltarea și corelarea industriilor de rețea,  care să contribuie la creșterea bunăstării cetățenilor și atingerea într-­un interval scurt de timp a normelor și standardelor comunitare.


Comunitatea Europeană promovează o liberalizare "controlată" a acestor servicii, adică o deschidere progresivă a pieței, însoțită de măsuri care să protejeze interesul general, îndeosebi prin introducerea conceptului de serviciu universal, în vederea garantării accesului tuturor, indiferent de situația economică și socială sau de poziția geografică, la un serviciu de calitate cu un preț accesibil.


România trebuie să se înscrie organic în acest concept, administrația centrală și locală fiind obligate să asigure progresiv atingerea acestor deziderate prin stabilirea de programe concrete de dezvoltare a serviciilor publice de interes general pe termen mediu și lung, cu respectarea  principiilor și obiectivelor comune în vederea armonizării acestora cu standardele și normele impuse de acquis-ul comunitar.


În România, funcționează Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Serviciilor Publice de Gospodărie Comunală care coordonează activitatea în acest domeniu și elaborează rapoarte anuale privind situația existentă și problemele ce se impun a fi soluționate cu prioritate.  Astfel de rapoarte se întocmesc și de alte organisme specializate cu atribuții în domeniul serviciilor publice, care funcționează atât în țară cât și în străinătate.


Activitatea acestora este sprijinită și de organizațiile patronale și profesionale de specialitate (Patronatul Român al Locuinței, Uniunea Națională a Transportatorilor Publici, Patronatul Român al Serviciilor Energetice, Patronatul Român al Apei, Patronatul Român al Serviciilor de Salubritate, Patronatul Serviciilor de Iluminat Public, Asociația Națională a Informaticienilor din Administrația Publică, Patronatul Național al Prestatorilor de Servicii de Geodezie, Cadastru, Cartografie și Fotogrametrie etc.), care au elaborat deja Proiecte  privind  Strategiile Naționale de Dezvoltare Durabilă a principalelor servicii publice de interes general.


În perspectiva integrării în Uniunea Europeană, România trebuie să ofere consumatorilor servicii publice performante, la standarde de calitate europeană și la prețuri accesibile, să contribuie la creșterea bunăstării și respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor.


Principalele obiective și strategii pe termen mediu și lung privind modernizarea și dezvoltarea serviciilor publice de interes general, se concretizează în: 


·        Promovarea principiilor economiei de piață și reducerea gradului de monopol;


·        Atragerea capitalului privat în finanțarea investițiilor din domeniul infrastructurii serviciilor de interes general;


·        Descentralizarea serviciilor de interes general și antrenarea operatorilor de rețea;


·        Creșterea responsabilității autorităților privind calitatea serviciilor asigurate populației;


·        Extinderea sistemelor centralizate pentru serviciile de bază (alimentare cu apă, canalizare, salubrizare) și creșterea gradului de acces a populației la aceste servicii;


·        Îmbunătățirea formelor de protecție socială a segmentelor defavorizate ale populației;


·        Reconsiderarea raportului preț-calitate în toate domeniile;


·        Creșterea  puterii de cumpărare a populației;


·        Instituționalizarea creditului local și extinderea acestuia la finanțarea serviciilor publice;


·        Promovarea măsurilor de dezvoltare durabilă;


·        Pregătirea continuă a resurselor umane;


·        Promovarea parteneriatului social etc.


Instituțiile și organizațiile cu atribuții în acest domeniu, pot dezvolta și particulariza aceste obiective și le pot supune dezbaterii publice, astfel încât să contribuie efectiv la o cât mai bună fundamentare a Strategiei de dezvoltare durabilă - România 2025.


 

 
LEONICA POPESCU



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****