Companiile aeriene europene: între lupta pentru supraviețuire și profitabilitate

                                           Asist. drd. Alina Irina Popescu


Globalizarea industriei aeriene însoțită de dereglementarea și liberalizarea sectorului aerian din Europa și părți ale Asiei au încurajat o vigoare nouă într-o industrie relativ stabilă. Această dinamică a determinat apariția unei multitudini de competitori bazați pe costuri reduse, alături de restructurarea fundamentală a companiilor aeriene existente și consolidarea industriei aeriene. Consolidarea a fost reprezentată mai întâi de un val de fuziuni și achiziții, și apoi prin crearea unor alianțe globale competitive. Aceste două fenomene sunt interdependente, supraviețuitorii consolidării intra-industriale formând alianțe globale.


Principalii actori ai sectorului aerian, companiile aeriene tradiționale și companiile aeriene low-cost se luptă pentru supraviețuire, pentru supremație. Căi specifice de creștere a competitivității specifice fiecărui model de afaceri au fost consacrate prin practica internațională.


1. Metode de creștere a eficienței folosite de companiile aeriene tradiționale


Principalele măsuri de eficientizare a activității întreprinse companiile aeriene tradiționale din Europa sunt:


Reducerea costurilor: Compania aeriană British Airways a anunțat reducerea costurilor de personal cu 400 milioane de euro, până în 2007. În consecință, primele măsuri au constat în închiderea afacerii Travel Shops și a call-center-ului de la Belfast. Aceste măsuri vor reduce cu 400 de persoane numărul angajaților. Cele 17 magazine Travel Shops ale companiei British Airways din Marea Britanie se vor închide până la sfârșitul lunii august 2006. Programul de eficientizare a activității transportatorului aerian englez are ca scop reducerea costurilor pe ansamblu cu 655 milioane de euro în următorii doi ani, în vederea obținerii unei marje operaționale de 10% până în 2008.


Rezolvarea probleme sindicale: Ultimul an a fost marcat de numeroase probleme sindicale în industria transporturilor aeriene. Relațiile industriale sunt foarte delicate în industria europeană. Îmbunătățirea situațiilor financiare prin reducerea costurilor de personal au atras nemulțumirea sindicatelor din sectorul aerian.


Alitalia a suferit de pe urma unei greve de o zi făcută de însoțitorii de zbor implicați într-o dispută pe termen lung. Compania a anulat 74 de zboruri programate în ziua de grevă.


Greva piloților a costat compania aeriana SAS milioane de dolari. Greva piloților danezi s-a răspândit și în rândul colegilor lor norvegieni și a determinat anularea câtorva sute de zboruri în ianuarie 2006. Motivul a fost reprezentat de neagrearea ideii împărțirii organizațiilor piloților în funcție de granițele naționale.


British Airways a anunțat mărirea vârstei de pensionare piloților și personalului însoțitor și limitarea indexărilor pentru pensionare la nivelul indicelui prețurilor de consum din Marea Britanie. Sindicatele din sectorul transporturilor aeriene nu sunt foarte încântate de aceste măsuri luate de către British Airways în vederea eficientizării activității sale.


Propunerea făcută de Air France de creștere a salariilor cu 3,3% și de a plăti bonusuri de 500 de euro a fost acceptată de către șase sindicate. Compania negociază noi contracte colective de muncă cu piloții.


Iberia negociază la rândul ei noi contracte colective de muncă atât cu piloții cât și cu personalul de zbor. Contractele sunt similare celor încheiate cu sindicatele personalului de la sol, care prevăd 18 milioane de euro plăți pentru concedieri.


Swissair a încheiat negocierile cu Asociația Piloților Elvețieni pentru un nou contract colectiv de muncă. Noul acord asigură angajații de continuarea condițiilor și termenilor de muncă acceptabile din punct de vedere social. Personalul însoțitor a votat în favoarea instituirii unui nou contract colectiv de muncă.


Îmbunătățirea produsului: aceste măsuri au fost puse în aplicare de către transportatori cu o situație financiară bună. Virgin Atlantic Airways investește în serviciile premium pentru pasagerii clasei business, în timp de British Airways intenționează să investească aproape 283 de milioane de euro în echipamente pentru interiorul aeronavelor, ca de exemplu îmbunătățirea scaunelor sau a sistemelor de entertainment la bordul aeronavelor. Iberia intenționează să investească 50 de milioane de euro în reconfigurarea cabinelor aeronavelor de cursă scurtă și medie, și pentru completarea echipamentelor de la clasa business, de pe cursele lungi.


Îmbunătățirea relațiilor cu furnizorii: O realizare importantă în acest sens este reprezentată de creșterea participării Lufthansa la capitalul companiei aeroportuare Fraport. Transportatorul urmărește intensificarea relației cu Fraport, încercând să obțină un loc în conducerea acesteia. Air France pare interesată în adoptarea strategiei Lufthansa, prin participarea financiară la proiecte de infrastructură ca sistemele de satelit S3 și S4 planificate pentru Paric CDG.


Realizarea alianțelor și fuziunilor: Guvernul italian a adoptat achiziția făcută de Alitalia în valoare de 46,3 milioane de euro a micuței Volare Airlines, care are sloturi prețioase pe aeroportul Linate din Milano. Acest lucru reflectă strategia Alitalia de a recâștiga piața internă. British Airways a respins fuziunea cu Iberia sau extinderea colaborării joint-venture cu compania spaniolă. Totuși, cele două companii vor dezvolta acordurile de partajare a codurilor de zbor, pe rutele dintre Londra, și Madrid și Barcelona. Lufthansa și Swissair își vor integra în continuare operațiunile, prin coordonarea zborurilor către America de Sud și Asia de Sud-Est.


Lupta cu companiile low-cost: În lupta cu companiile aeriene low-cost Lufthansa plănuiește să își extindă strategia prețurilor scăzute pentru zborurile europene, asemenea companiilor low-cost cu care concurează pe piața internă. Compania a introdus cursa scurtă către Hamburg și Dusseldorf la un tarif începând cu 118 euro, ca reacție la expansiunea puternică a Air Berlin, HLX, dba și Ryanair.


Iberia a înregistrat o scădere a câștigurilor de 7% în anul 2005 datorită competiției cu transportatorii low-cost pe principalele sale rute europene. Compania ia în calcul posibilitatea înființării unei companii low-cost proprii. Totodată, deoarece apreciază că nu poate concura cu transportatorii low-cost, Iberia își propune reducerea capacității interne de transport în următorii trei ani. Serviciile pe cursele europene și pe distanțe medii vor rămâne la capacitatea actuală, în timp ce cele pe distanțele lungi vor crește cu 17%.


 


 


2. Metode de creștere a eficienței utilizate de companiile aeriene low-cost


Easy Jet a anunțat o serie de mici schimbări ale modelului său de afaceri în dorința de a spori rentabilitatea capitalurilor de la 7% la 15%. Pentru a reduce costurile și a atrage călătorii de afaceri a introdus serviciul de check-in online, permițând astfel pasagerilor care călătoresc doar cu bagaj de mână să ajungă la poarta de îmbarcare doar cu 15 minute înainte de plecarea aeronavei. Alte inovații în vederea atragerii clasei business cuprind: eliminarea limitei pentru greutatea bagajelor de mână, chioșcuri self-service pentru check-in, și „transferurile păsărilor timpurii” care permite pasagerilor care ajung devreme în aeroport să ia un zbor mai devreme decât cel rezervat. Compania urmărește creșterea veniturilor clasice prin introducerea unei taxe pentru pasagerii care doresc să fie în primul grup de îmbarcare.


Ryanair crede că va economisi 30 milioane de euro costuri de manipulare la sol. Pasagerii care transportă până la 10 kg de bagaje de mână li se oferă posibilitatea de a face check-in online. Ryanair crede că 50% din pasageri vor apela la check-in-ul online, renunțând la bagajul suplimentar nenecesar. Pasagerii care vor îmbarca bagaje în cala aeronavei vor plăti 2,5 lire pe bagaj dacă este menționat anterior pe rezervare, sau 5 lire pe bagaj neanunțat.


Grupul FL, părintele Icelandair a finalizat preluarea companiei low-cost daneze Sterling. Grupul dorește listarea acțiunilor sale la bursa islandeză ICEX, pentru a crea o nișă bine-definită pentru investitori.


Volare, compania italiană falimentară, a primit un ajutor de stat de 30 de milioane de dolari sub forma unui împrumut garantat de stat, în urma unei decizii favorabile din partea Comisiei Europene. Ministrul italian al Transporturilor a aprobat apoi oferta Alitalia de achiziționare a companiei Volare, în ciuda puternicei opoziții a principalului  său rival, Air One. Acesta se opune vehement pe motiv că Alitalia a primit deja ajutor de stat excesiv.


            3. Metode de creștere a eficienței utilizate de companiile aeriene charter


            Performanța financiară a principalelor grupuri de tour-operatori continuă să se îmbunătățească. Thomas Cook a transformat o pierdere de aproape 150 de milioane de euro în 2004 într-un profit de 140 milioane de euro în 2005. Organizația a crescut vânzările cu 7,66 miliarde de euro în primele 10 luni ale anului 2005, cu 12% mai mult decât în anul precedent.


Grupul aviatic islandez a continuat politica sa de achiziționare a companiilor aeriene prin preluarea operatorului charter Star Airlines, care a înregistrat în 2005 un venit operațional de 173 milioane de euro. Avion a cumpărat activele companiei charter falimentare germane, Aero Flight. Grupul deținea deja transportatorii charter britanici, Excel Airways și Air Atlanta Europe.


Dba va deveni sursă financiară pentru LTU în urma finalizării planurilor de a îmbina sinergiile celor două companii aeriene, ca urmare a achiziției grupului de investiții Intro a 60% din acțiunile companiei aeriene charter. Intro, compania de investiții care a achiziționat dba în urmă cu trei ani, a preluat 49,9% din LTU de la Swissair Group, și 10,1% de la compania germană CKA.


 

 
Popescu Alina



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****