FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Filantropii (1)
Text postat de Gheorghe Rechesan
FILANTROPII (1)

O zi frumoasă de primăvară într-un obor dîmbovițean: larmă și înghesuială mare, tarabe ticsite cu zarzavaturi de sezon, precupețe gureșe, șuți, gospodine cu plasele lăbărțate, țînci, olteni cu papornițe, chivuțe cu coșuri pline de brebenei, samsari în căutare de chilipiruri, țațe, gardieni plictisiți și cîțiva gură-cască care se învîrt printre tarabe.
ION PAIGROS (un septuagenar încă-n putere, înțolit în ițari și dulamă din postav cenușiu, cară icnind ditamai papornița și se împinge printre gospodinele care se tîrguiesc): Dracu să vă pieptene că v-adunarăți tăți, dis-de-dimineață și cu noaptea-n cap! N-ai loc s-arunci un ac de-atîta amar de lume, parcă s-ar da sugiuc și rahat la liber!
UN GARDIAN (cu cascheta pe-o ureche, burtos și cu nasul ca o pătlăgică): Alooo, țărane, ce ai de vînzare acolo-n papornița aia?
ION PAIGROS: Ouă...ouă de la găini de țară, zece lei perechea! Vrei o duzină?
GARDIANUL: E cam scumpe, mai lasă din preț!
ION PAIGROS: Nu-i scumpe, bre, că-s ouate de găini autohtone, hărănite de mîna mea numa cu păpușoi și cu grîu mașcat!
GARDIANUL: Da’ taxa de producător o plătiși? Că dacă n-ai plătit-o, îți ard un proces verbal ca la carte și-ți confisc toată marfa!
ION PAIGROS (scuipînd pe trotuar la o palmă de ghetele gardianului): Fir-aț a dracu să fiți dă căpușe că nu vă mai săturați să sugeți sîngele poporului ista obidit!Leprelor, mișeilor și nesătulilor care sînteți!
GARDIANUL: Nu fi mojic, că-ți pun cătușele și te duc imediat la circă pentru ofensă adusă autorității!
ION PAIGROS: Să-ți vîri în dos porcesu' verbal cu tătă ofensa aia, dacă nu-ți plac ouăle mele!
De cei doi se apropie un individ slăbănog, cu obrazul măsliniu, tenul icteric și o mustață stufoasă și căruntă, destinată să-i acopere lipsurile din dantură. Poartă o jachetă bleumarin, un pulovăr ponosit, în carouri și o pereche de bluejeanși contrafăcuți.
MIȘU POTERAȘ (arătîndu-i o legitimație gardianului): E-n regulă, domnu agent, poți pleca, am eu grijă de dumnealui!
Cu o mină îmbufnată gardianul salută scurt și se îndepărtează tîrșîindu-și picioarele.
ION PAIGROS (încruntîndu-se): Cine ești, mătăluță, de ai grija mea?
MIȘU POTERAȘ (zîmbind șmecherește pe sub mustața grizonantă): Un binefăcător, bade!
ION PAIGROS: Zăuuu? Iote la el, moare de grija mea, ca Saveta-n tîrg la Roșiori de dragul recruților! Și, zi-mi, nene, care-i mișcarea de te arătași atît dă săritor? Ăi fi un șpion dintr-ăia trimiși de coana Ioropa să tragă oamenii de limbă ca mai apoi să-i toarne porcurorilor!
MIȘU POTERAȘ:Nu, nu-s spion, domnul meu... mai curînd, m-aș descrie drept un filantrop, căruia îi place să facă bine semenilor săi!
ION PAIGROS: Bre, pilandropia asta-i boală grea, ascultă-mă pe mine, că-s pățit! Azi faci bine unui derbedeu, iar el te crede fraier și mîine îți dă în cap!
MIȘU POTERAȘ: Eu ajut, mai degrabă, noua generație, sufletele tinere nepervertite încă de moravurile societății de consum!
ION PAIGROS:Atunci ești omul meu, că am și io-n poiată nește curci tinere și-aș vrea să le feresc de moravurili blestemaților dă garoi care mișună pe la gardul meu! Am avut doi dulăi, dară unul a turbat, iar ălalalt a fugit c-o cățea alsaciană, fir-ar a dracului să fie rasa ei de jigodie nemțească!
MIȘU POTERAȘ (rîzînd): Merită și curcile dumitale toată grija, mai ales dacă-s nubile, însă eu, vezi dumneata, bade, nu mă ocup de orătănii, ci de tinerii talentați care au nevoie de ajutorul nostru!
ION PAIGROS: Talantu ăsta e lucru dreacului. Îl ai sau nu-l ai, iar dacă îl ai mai bine pune-l la păstrare sub cheie să nu ți-l șparlească f’un ticălos!
MIȘU POTERAȘ (luîndu-l de braț): Știi ce? Hai cu mine și te te lămurești singur! Oricum, ouăle n-ai cum să le vinzi cu profit, te taie concurența supermarketurilor!
ION PAIGROS: Că bine zici! Decît să le dau pă dijaba, mai bine le bag sub cloșcă!

Se îndreaptă amîndoi spre un colț al oborului unde e ridicată o coșmelie din mucava presată, acoperită cu stuf. În dreptul intrării stau proptite trei fete, cu vîrste cuprinse între doisprezece și șaisprezece ani, îmbrăcate în ii imprimate și catrințe ieftine care imită portul popular autentic, prinse-n talie cu gumilastic.
MIȘU POTERAȘ (cu mîndria unui părinte): Ele sunt Ana, Stana și Silvana, tinerele mele speranțe, în care am investit mult timp și o droaie de bani...împreună, ele constituie formația de muzică populară ASS...i-am zis așa după inițialele lor reunite...(cuprinzînd-o de umeri pe cea mai vîrstnică dintre fete): Ana, aici de față, cîntă la ocarină, fluier, caval și cimpoi, e o suflătoare de forță și de mare viitor!
ION PAIGROS: Se vede că-i suflătoare după botul mare și buzele ei drîmboiate! În tinerețe cîntam și io dîn solz dă pește și dîn frunză de calomfir! Mamăăă, ce mai cîntam, de se scutura cămeșuța pă codane cînd m-auzea!
MIȘU POTERAȘ: Hai, Anuțo, cîntă-ne ceva la ocarină!
ANA: Nu pot, mi-a spart Stana ocarina!
MIȘU POTERAȘ: Atunci trage-ne o doină de jale la fluier!
ANA: Fluierul e crăpat, am plesnit-o cu el pe Silvana fiindcă mi-a șterpelit toate proviziile de ciuingam!
MIȘU POTERAȘ (împingînd-o în față pe fata mijlocie): Ea-i Stana, soprana noastră...dacă o auzi doinind te podidește plînsul de nu te mai poți opri, iar privighetorile tac cînd se apucă ea de cîntat!
ION PAIGROS: Ia-n să vedem...p-aia cu „ suflecată pîn la brîu, ducea-ducea rufele la rîu” o știe?
MIȘU POTERAȘ (scoate din buzunarul jachetei un diapazon ruginit): Hai, Stăncuțo tată, ia un la minor, ca la combinatul siderurgic Galați, ce vremuri domle, cînd Cîntarea României era-n toi și cîntă-ne ceva cu suflet, de inimă albastră!
STANA (îmbufnată): N-am chef să cînt nimic și, pe deasupra îs cam răgușită!
MIȘU POTERAȘ: Hai, că-ți dă nenea două ouțe proaspete de la găinușele dumnealui să le bei și să-ți dregi glasul!
STANA: Nu vreau, domnu Mișu, să beau ouă crude, îs scîrboase! Vreau o coca-cola rece și niște pastile de supt!
MIȘU POTERAȘ (mîngîind pe creștet pe cea mai mică dintre fete): Ea-i Silvana și e neîntrecută la dansuri populare și nu numai!
ION PAIGROS: De dănțuit nu prea mă-ndemn să dănțui, da’ tare-mi place să privesc fetișcanele dăițuind!
MIȘU POTERAȘ::Hai, Silvănuțo, arată-ne o bătută ca la Bragadiru, să crape pămîntu sub opinci!
SILVANA (smiorcăindu-se): Nu pot, nene Mișule, mi s-au rupt opincuțele și am făcut buba la talpă!
MIȘU POTERAȘ (oftînd): După cum observi și dumneata, e tare greu cu filantropia. Fetele au nevoie de costumașe populare autentice, de încălțări adecvate, de instrumente și de condiții prielnice ca să-și manifeste, talentele, în mod pozitiv! Fără bani și fără sponsori animați de cele mai bune intenții toată filantropia mea se duce de rîpă!
ION PAIGROS (scărpinîndu-se sub căciulă): Deh, gagiule, ce să-ți zic? Ar trebui și fetile aistea să se străduie mai mult olecuță că, după cum zîcea și jidanul ăla, Edisohn, talantu îi unu la sută inșpirație, restu-i sudoare cît coprinde!
MIȘU POTERAȘ: Nu pot să te contrazic, însă, mi se rupe sufletul cînd mă gîndesc că harul acestor fetițe minunate s-ar putea irosi! Te văd om integru, cu suflet mare, pot îndrăzni să te rog ceva?
ION PAIGROS: Roagă-mă, ce te costă? Și ăla care s-a rugat de popă să-l îngroape pă gratis tot acolo a ajuns...(meditativ): lopata și-o groapă de-un stînjen pe doi în pămîntul ăl galbăn!
MIȘU POTERAȘ: Dumneata ești gospodar, specialist în avicultură trebuie că te pricepi la creșterea păsăretului domestic!
ION PAIGROS: Ba bine că nu! Găini porumbace, Plymouth, Leghorn, Brahmaputra, gît golaș de Ardeal, bibilici, curci, prepelițe, rețe leșești, rusești, turcești, chinezești, rețe dintr-alea mute, care măcăie pă dinăuntru, gîște de tot soiu...numai lebede n-am, că le-au ciordit cioroii și le-au halit rumenite pe proțap, fir-ar să le fie a dracu nația lor dă jmanglitori tuciurii !
MIȘU POTERAȘ: M-am gîndit că ai putea crește și niște păsări cîntătoare: canari, ciocîrlii, privighetori, de exemplu!
ION PAIGROS: Aiurea! Ai auzit să cumpere careva ouă de canar, ciorcîrlie, privighetoare?
MIȘU POTERAȘ (luîndu-l de braț): Știi ce? Mie mi s-a uscat gîtlejul de sete...Ce-ar fi să radem o bere-două, colo pe-o terasă, la umbră? Ne răcorim, ne odihnim, mai vorbim, mai ne socotim, ca tot românul aflat în impas!
ION PAIGROS:Bucuros, dacă plătești matale berea...
MIȘU POTERAȘ:Păi, cum altfel? Filantropie, filantropie adevărată, domnul meu!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  în ucazul dlui Cristescu, se pare c-ar scrie, aprox. așa: fără comentarii referitoare la persoana autorului și fără decupaje media, desenache photobucketate și-alte nărozii foto!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-04 14:41:59
         
 
  neică Buricea, așa, din curiozitate, la ce analiză te referi? Nu de alta, o fi avînd, matale, zece cu coroniță la analiza matematică dar la analiza pe text ești varză murată!în plus ar trebui să fii oleacă mai atent la sentințe, nu se vorbește de funie în casa spînzuratului; dumneata vorbești de violarea gramaticii? păi, dacă era pe bune, la cîte siluiri de limbă ai la activ, mătăluță, demultișor trebuia să atîrni în ștreang!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-03 22:23:44
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  comentariu șters!
de ce? :))))

 photo filantropii_zpskwevvwyh.jpg

 
Postat de catre adrian mihai la data de 2019-04-03 22:05:48
         
 
  Profesionistă analiză a pogonului de schiță care scoate în evidență violarea gramaticii de către intransigentul cronicar europeic. Mai greșesc și maeștrii!  
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2019-04-03 21:27:31
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE