FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Scrisoare din Polonia spre folosul României
Text postat de Florentin Sorescu
„Și noi am protestat, dar am obosit. Ne întoarcem spre comunism. Mi-e pur și simplu frică unde vom ajunge...”

Alicja Bartkowiak a studiat în urmă cu peste zece ani la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași. A rămas îndrăgostită de Iași și de limba română. Urmărește ce se întâmplă în România. Nu crede că mai e democrație în Polonia, țara de care era mândră, pentru că era un model pentru fostul bloc comunism. De doi ani, Polonia a luat-o pe un drum care pare fără întoarcere. Ca și în România, cetățenii polonezi au protestat, dar acum la proteste sunt tot mai puțini. Au obosit oamenii? Alicja Bartkowiak nu are un răspuns la această întrebare.

Spune că este „corect㔠decizia Comisiei Europene care a propus Consiliului Uniunii Europene să adopte o decizie în virtutea Articolului 7 al Tratatului UE, care prevede posibilitatea suspendării drepturilor de vot ale Poloniei, din cauza situației sistemului judiciar.

„E o temă foarte grea pentru noi, polonezii. Ar fi pentru prima dată când Uniunea Europeană activează acest articol, articolul 7 și, de fapt, nu prea știm care va fi sfârșitul. Adică cunoaștem asta strict teoretic, dar nu știm cum vor evolua lucurile din punct de vedere practic. Ca o poloneză care își iubește țara, evident că nu sunt mulțumită. Dar dacă facem parte din UE, trebuie să respectăm și legea. Dacă profităm, avem drepturi, avem și obligații. E ceva normal“.

De la mândrie la durere - acesta pare a fi drumul parcurs de Polonia în ultima perioadă. „Mă doare mult că am luptat atâția ani, am construit, ca un popor, o țară frumoasă, democratică. Bineînțeles că am făcut și greșeli, sunt multe lucruri pe care trebuie să le reparăm. Am fost o țară care era un exemplu pentru fostele țări comuniste și acum vedeți unde am ajuns”, explică Alicja Bartkowiak, care spune simplu că bătrânii sunt cu „Lege și Justiție”, partidul aflat la guvernare. Ceilalți sunt împotrivă.

Acum societatea poloneză e împărțită, iar între cele două Polonii nimeni nu vede o punte de legătură. „Societatea poloneză, de doi ani, este foarte împărțită. Mă doare asta. Măsurile pentru justiție au fost primite diferit. Este o falie foarte adâncă între cei care susțin partidul care are puterea, „Lege și Justiție”, și cei care sunt împotrivă. De doi ani, politica a devenit un subiect fierbinte pentru noi. Ne certăm între noi. Iar dacă noi ne certăm, altcineva câștigă”.

„Televiziunea publică colorează pozitiv realitatea”

Alicja Bartkowiak urmărește cea ce se întâmplă în România, dar ține să precizeze: „Se vorbește și la noi despre România, dar sunt informații succinte. Nu sunt prea multe explicații în profunzime. Știm că și România are problema cu reforma justiției, că sunt proteste, că oamenii nu sunt de acord. Ca în regimul comunist, avem o televiziune publică, națională, care, ca să fiu delicată, colorează pozitiv realitatea și spune numai lucruri... bune”.

Alicja Bartkowiak amintește că în Polonia și în Biserică se face politică. „Păcat că nu știți polona. Noi avem un radio care se numește Radio Maria, catolic. Dar mai mult sunt emisiuni politice decât catolice. Acest radio face și o campanie politică pro partidul „Lege și Justiție”.

Alicja Bartkowiak crede că Polonia se reîntoarce către un fel de comunism. „Am fost un copil al comunismului. Am fost nascută în 1975. Îmi amintesc perioada aia de comunism. Și acum văd că ne îndreptăm spre același comunism”.

„Mi-e pur și simplu frică unde vom ajunge!“

Alicja Bartkowiak nu crede că Polonia mai e democrație: „Avem o Curte Constituțională care este sub influența formațiunii Lege și Justiție. Dacă acum facem reforma în justiție sub influența partidului aflat la guvernare ce înseamnă asta?! Nu e democrație, pentru că sunt reforme făcute numai pentru acest partid. În fiecare săptămână, lună, democrația se rupe puțin câte puțin. Nu avem Opoziție. Politicienii din Opoziție se ceartă între ei. Lege și Justiție are și majoritatea în Parlament. Și poate face orice. Orice vrea. Chiar Și chiar vor să arate asta: că putem să facem ce vrem. Cine se opune? Sunt câteva partide minoritare, nu se pot lupta cu puterea. Mi-e pur și simplu frică unde vom ajunge”.

Mai pot schimba protestele de stradă ceva? „În vară a fost un mare protest. Acum mai sunt, dar vin tot mai puțini, oamenii au obosit. Nu știu ce e va întâmpla…”

Notă: Comisia Europeană a activat, după luni de avertismente, Articolul „nuclear” 7, o procedură fără precedent împotriva Guvernului polonez, care a ignorat cererile vizând modificarea reformelor ei judiciare controversate. Prima măsură după activarea Articolului 7 este, în fapt, un avertisment prin care se cere revizuirea în termen de trei luni a modificărilor legislative care au afectat statul de drept. Imediat după ce a ajuns la putere, în toamna anului 2015, Partidul Lege și Justiție (PiS, conservator), majoritar în cele două camere ale Parlamentului, a demarat o serie de reforme în sistemul judiciar considerate de Comisia Europeană ca fiind o amenințare pentru statul de drept. Camera inferioară a parlamentului polonez a adoptat două legi prin care se sporește controlul puterii executive asupra sistemului judiciar. PiS justifică aceste reforme, combătute vehement de opoziție, prin nevoia de a se pune capăt unei „caste“ a magistraților, considerați de PiS moștenitori ai regimului comunist și având în rândurile lor mulți corupți."
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Nu și în ceea ce privește legile justiției. După adoptarea lor au urmat demisii în masă ale magistraților. S-au plâns colegilor din România cu zece guri.  
Postat de catre Florentin Sorescu la data de 2018-02-03 16:55:36
         
 
  asta ziceam și eu, știu asta fiindcă fiu-miu e plecat cu o bursă Erasmus și e încîntat de toate în Cracovia:profesori, colegi din toată europa, felul în care se poartă lumea pe stradă, în cafenele și, bineînțeles, de poloneze, că doar nu-s numai româncele frumoase de pică!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-03 15:59:47
         
 
  in Polonia, situatia e diferita.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2018-02-03 15:40:10
         
 
  Polonezii și pot permite să facă zîmbre și să întoarcă spatele spre UE(sper că totuși n-o vor face, fiindcă sunt o nație tenace și luptătoare, istoric mai ancorată de occdent decît noi)fiindcă au o economie mai solidă(n-au vîndut industria la fier vechi)mai puțină hoție, un sistem medical viabil, iar învățămîntul este cu zece clase peste cel românesc, universitatea din Cracovia una dintre cele mai vechi din Europa pregătește temeinic zeci de mii de studenți pe an.Problemele cu justiția sunt similare celor de la noi, dar corupția și incompetența clasei politice este mult mai redusă.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-03 14:31:08
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE