FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Apocalipsa după Ceaușescu
Text postat de Sergiu Somesan


APOCALIPSA DUPĂ CEUȘESCU






Capitolul 1

O MIE DE CĂRȚI

Brașov Sâmbătă 18 august 2012, ora 21


Problema care mă frământa în seara în care a început totul era simplă: eram pensionar de două luni când am observat că chiar dacă dispuneam acum de tot timpul din lume nu puteam citi mai mult de o carte pe săptămână pentru ca lectura să rămână o ceea ce trebuie să fie adică o delectare intelectuală și să nu se transforme într-o corvoadă. Din păcate în ultimii ani învățământul se complicase atât de mult și în mod atât inutil încât îmi consumase aproape tot timpul care se presupunea că ar fi trebuit să îl am liber astfel că rămăsesem nepermis de mult în urmă cu lectura care era dacă nu scopul meu în viață în mod sigur ocupația mea preferată. Mai mult din banii ce mi-i trimiteau cei doi copii plecați în străinătate – unul în Canada și celălalt în Anglia – decât din salariul modest de profesor reușeam să cumpăr toate cărțile care mi se păreau interesante cu speranța că după ieșirea la pensie le voi citi într-un ritm accelerat.
Din păcate nu reușeam să citesc mai mult de una pe săptămână și aveam peste o mie de cărți necitite! Era grav. După părerea mea era foarte grav.
Chiar a doua zi după ce am primit decizia de pensionare am făcut o selecție riguroasă printre cărți: tot ce am reușit să fac a fost să le împing pe unele mai în spate în bibliotecă iar altele să le așez mai în față dar din cele cumpărate de-a lungul timpului nu a fost nici măcar una la care aș fi putut renunța cu inima împăcată. Fiecare mi se părea că are ceva care mă incita și care mă făcuse să o cumpăr după ce citisem cele câteva rânduri de prezentare de pe supracopertă.
După cum am spus problema era simplă dar fără o rezolvare rezonabilă: aveam 65 de ani iar tatăl meu murise împăcat cu el și cu lumea la 75 de ani. Dacă tot atât se presupunea că voi trăi și eu mai avem vreo zece ani de viață adică 120 de luni și cum citeam DOAR patru cărți pe lună asta înseamnă că aș fi reușit să citesc doar 480 de cărți din totalul de o mie care mă aștepta. Urâtă treabă. Poate că aș fi reușit să mai câștig un an, doi de viață devenind vegetarian și renunțând la dulciuri și la cele două trei pahare de gin pe care le beam săptămânal. Sport nu făceam pentru că eram destul de leneș și apoi dacă aș fi făcut sport ar fi trebuit să renunț la timpul dedicat lecturii. Aș fi câștigat poate un an, doi astfel dar în loc să îi petrec citind ar fi trebuit să îi petrec alergând prin parcuri cu haite de câini fugărindu-mă întărâtați și oprindu-mă din zece în zece în zece minute să explic polițiștilor comunitari că nu, nu fusesem jefuit si că în mod sigur nici nu voiam să jefuiesc pe cineva. În orașul nostru, oricât de cosmopolit părea la prima vedere, alergatul nu reprezenta în mod sigur o soluție pentru prelungirea vieții.
- Te rezolv eu, mi-a spus Virgil într-o seară singurul prieten care mă mai vizita în ultimul timp. Îți fac eu rost de zece ani deși ar fi mai simplu să citești opt cărți pe lună în loc de patru și să nu te mai plângi peste tot de asta. Până și tanti Maria de la aprozarul de la parterul blocului îți plângea ieri de milă în timp ce îmi cântărea roșiile. Oprește-te că te rezolv!
Nu știam prea bine ce fel de inginer fusese el, bănuiam că ceva cu șuruburi și roți dințate pentru că mereu avea așa ceva prin sertarele de acasă așa că mi-am permis să îl persiflez:
- Bănuiesc că o să îmi faci la strung vreo zece ani noi. Te rog să fie daca se poate din oțel inox să nu se uzeze prea repede…
- Auzi la el…oțel inox, a auzit și botanistul lu’ pește de oțel inox.
Deși fusesem profesor de istorie predasem sporadic și biologia când s-a ivit ocazia pentru că în tinerețe făcusem vreo trei facultăți poate doar din dorința de a amâna maturizarea lucru complet neînțeles de Virgil.
Cum discuția avea loc la mine în apartament în fața celor o mie de cărți necitite m-a privit urât și a plecat trântind ușa. Nu era prima dată când nu îmi suporta ironiile așa că nu prea l-am băgat în seamă deși Doamne ce bine ar fi fost să îi ascult sugestiile și să citesc opt cărți pe lună în loc de patru.
Virgil era un inginer mecanic, pensionar ca și mine pe care îl cunoșteam încă din liceu. Fusese destul de respectat în oraș, predase într-o vreme și ceva cursuri pe la facultate apoi s-a lăsat păgubaș pe motiv că avea studenți prea proști: „ ăștia vor un carton nu vor să învețe!” Era înalt, slab și nu prea ținea la etichetă pentru că umbla destul de ponosit îmbrăcat și aproape tot timpul era nebărbierit. În permanență a fost cam ciudat dar acum vreo doi ani într-o seară după ce s-a amestecat într-o ceartă dintre câțiva tineri mi s-a părut că a luat-o razna rău de tot. Până a sosit poliția și salvarea pe trotuar mai era doar Virgil cu capul spart și un picior rupt și vorbea singur despre tensori și formule imbricate. Nu înțelegea nimeni ce spunea și datorită înfățișării la început polițiștii l-au confundat cu un om al străzii. Abia la spital s-au lămurit cine este și l-au internat. După câteva luni petrecute în spital când și-a făcut ieșirea a apărut șchiopătând la ușa mea:
- Să știi că văd sunete și aud tensori…
- Ce-s ăia tensori? L-am întrebat eu dar el în loc să îmi răspundă a început să se plimbe șchiopătând prin casă.
Avea un baston de lemn de mahon cu o măciulie metalică la capăt de care făcea mare paradă și aveam impresia că își accentuează în mod intenționat șchiopătatul pentru a semănă mai mult cu doctorul House, eroul lui preferat de film.
- Nu contează, o să îți explic eu cândva.
Nu mi-a mai dat niciodată explicația și adevărul este că nici nu o așteptam cu cine știe ce interes dar după ce m-am plâns tuturor cunoscuților că aș mai avea nevoie de încă zece ani de viață ca să pot citi toate cărțile rămase necitite dintre toți prietenii mei a părut a fi singurul care să ia problema în serios spre deosebire de mine care nu vedeam cum un inginer ar putea rezolva o astfel de problemă chiar dacă auzea tensori și vedea sunete. După cum am spus îl suspectam că face toate astea pentru a părea mai interesant deși la cat de bine ne cunoșteam nu era cazul să încerce astfel de trucuri cu mine. Adevărul este că putea fi tare copilăros uneori. Într-o seara târziu a apărut la ușa mea și a bubuit cu bastonul în ușă până a trezit pe toți vecinii de pe palier. Tocmai mă culcasem și până m-am trezit, până am luat halatul pe mine și i-am deschis, deja încropise un pui de ceartă cu un vecin mai sensibil. Cred că numai bastonul solid de abanos cu o măciulie zdravănă de metal în cap pe care îl agita ostentativ a aplanat cearta.
- Mai vorbim noi, a aruncat el în fugă vecinului apoi a năvălit în apartament fluturând în mână o carte pe care a trântit-o ostentativ pe măsuța din sufragerie:
- Uite aici! Să nu te mai plângi că nu am grijă de tine - Mitul longevității sau Cum să trăim două sute de ani de Lucian Boia.
S-a trântit mândru într-un fotoliu și-a turnat o porție generoasă din sticla de gin de pe masă și m-a privit încântat ca un copil care vine acasă de la școală cu prima lui notă de zece.
Aveam să îl dezamăgesc: privindu-l în ochi ca un șarpe care își hipnotizează prada m-am apropiat cu spatele de rafturile cu cărți și am început să le pipăi pe rând: aveam pretenția că o carte odată citită puteam să o găsesc oricând în cel mult un minut. Nu a durat chiar atât și am scos exemplarul meu de carte care spre deosebire de al lui era ferfenițit de atâta lectură și cu zeci de semne de carte puse în ea.
- Ai și tu cartea? M-a întrebat el dezamăgit și a dat ginul pe gât. Credeam că îți fac o surpriză și îți rezolv și obsesia aia a ta cu zece ani în plus. Sunt o mulțime de metode prin care poți să prelungești viața, spuse el și își mai puse o porție generoasă de gin. Apă tonică nu ai? E cam sec așa…
Am adus o sticlă de apă tonică din frigider apoi m-am așezat pe celălalt fotoliu cu cartea în mână și am deschis-o la întâmplare.
- Uite aici Virgile… una din metodele prin care poți să îți prelungești viața ar fi să consumi mult iaurt bulgăresc pentru că ciobanii din Bulgaria care consumă cu predilecție numai iaurt sunt majoritatea centenari. Acest iaurt numit în mod curent chefir îl recomandă doctorul Ilia Mencinkov premiant al premiului Nobel pentru medicină din anul 1908. Problema este că degeaba consumi tone de iaurt dacă nu adopți și stilul de viață al ciobanilor bulgari… care mă îndoiesc că citesc patru cărți pe lună. Iar pe de altă parte Ilia Mencinkov după ce a consumat în ultima parte a vieții vagoane de iaurt bulgăresc a murit la doar 71 de ani.
Am mai dat câteva pagini:
- Uite aici altă alternativă - doctorul Voronin propunea grefarea de testicule de cimpanzei tineri pentru prelungirea vieții și pentru întinerirea bărbaților în vârstă. Un efect secundar era acela că după câteva luni de relativă tinerețe subiecții decedau de delirium tremens.
A făcut ochii mari și mi-a luat cartea din mână: a citit pasajul respectiv apoi a început să chicotească:
- Uite pe asta nu o citisem că nu îți mai aduceam cartea. Va trebui să inventăm altceva, a conchis el și și-a mai turnat o porție generoasă de gin pe care a dat-o peste cap apoi a plecat ca un vârtej așa cum pleca el de obicei.
După ce cu ani în urmă am divorțat și fosta mea soție s-a recăsătorit cu un pastor baptist tocmai în Australia iar copii au plecat și ei care încotro în lume dintre foștii colegi doar cu Virgil ce mă mai vedeam de două, trei ori pe săptămână. Uneori era prea mult și atât dar părea că lipsise cu desăvârșire de le lecțiile când se predase politețea pentru că nu reacționa în nici un fel când îi dădeam de înțeles că vizita lui se prelungise prea mult.
Din mai multe motive pentru mine sâmbătă seara era sfântă și o așteptam de fiecare dată cu o plăcere ascunsă. În primul rând pentru că nefiind bisericos duminica puteam dormi până târziu fără grija că întârzii la biserică, spre consternarea prost ascunse a vecinelor mele care mi-au depistat până la urmă meteahna deși probabil că se așteptau să le însoțesc la biserică pentru că aproape săptămânal ba una ba alta îmi vorbea de vârsta când ar trebui să ne împăcăm cu Dumnezeu. „ Dar eu nu m-am certat niciodată cu El ca să fiu nevoit să mă împac!” încercam eu să scap cu o glumă dar nu obțineam decât priviri consternate și dezaprobatoare.
Prin faptul că puteam dormi târziu duminică puteam să mă delectez sâmbăta cu lectura până pe la doua-trei noaptea. Era un adevărat vertij intelectual: cu o muzică de relaxare dată în surdină citeam și mai ales reciteam cele mai alese cărții din colecția mea deloc mică. Din nefericire de obicei tot sâmbăta seara își făcea și Virgil apariția și știam că degeaba aș fi încercat să îl alung.
După cum mi se pare că am mai spus când a început totul era chiar o astfel sâmbătă seara, când, dacă aș fi bănuit ce urmează aș fi putut spune mai ferm ca de obicei:
- Du-te Virgile acasă! Azi nu vreau să te văd.
În loc de asta atunci când i-am auzit ciocănitul bastonului în uș㠖 de când șchiopăta renunțase cu totul să mai folosească soneria – am alergat să-i deschid bucuros în sinea mea că tocmai așezasem în sfârșit pe două rânduri cele o mie de cărți necitite și astfel păreau acum ceva mai puține. Și oricum nu mai fusese de câteva săptămâni bune pe la mine.
Când am deschis a rămas proțăpit în ușă cu un zâmbet larg pe față fără să îl intereseze prea mult că probabil era atent studiat prin vizoarele de la ușile de pe palier ca la fiecare vizită de altfel:
- Boșorogule fii fericit! Pune un gin că tocmai ți-am făcut rost de zece ani în plus de viață. Acolo în prag m-a îmbrățișat și m-a pupat pe amândoi obrajii apoi s-a strecurat în apartament spre sticla cu gin. Spre uimirea mea își cumpărase o haină nouă de piele dar tot nebărbierit era.
Am închis ușa în urma lui și l-am urmat în sufragerie bombănind:
- Boșorog ești tu! Nu uita că ești mai bătrân cu o jumătate de an ca mine dar nu părea să mă audă.
Cum știa destul de bine rosturile casei de data asta nu a mai așteptat să îi aduc eu nimic ci lăsându-și bastonul sprijinit de fotoliu a început să se miște ca un titirez prin casă după pahare și apă tonică pentru că ginul era deja pe masă. În timp ce el turna în pahare ochii mi-au căzut pe baston: ceva mi se părea schimbat la el. A durat destul de mult timp până să îmi dau seama că era vorba de măciulia din capăt. Era mai mare și parcă mai elegantă, mai strălucitoare.
S-a apropiat cu cele două pahare de gin în mână și a văzut la ce mă uitam.
- Argint, a spus el sec și mi-a întins paharul.
Am luat paharul nu înainte de a cântări bine în mână bastonul: era greu.
- Un kilogram de argint? Am întrebat eu și l-am privit lung.
- Un kilogram și jumătate, a precizat el. Am vrut să îl fac din aur dar mi s-a părut
prea ostentativ. Și la cât sunt de distrat sunt sigur că mi l-ar fi furat imediat.
Cred că aveam o figură destul de nedumerită pentru că mă lămuri sec:
- Am câștigat la loto dar nu de asta sunt aici. Ridică paharul să ciocnească cu mine:
- Vreau să toastăm pentru cei zece ani suplimentari pe care ți i-am făcut rost.
L-am privit bănuitor:
- Să ne înțelegem, am spus eu apăsat: nu îmi grefez testicule de cimpanzeu, nici nu fac
baie în chefir și nici nu mă cațăr pe munți.
- Nici vorbă de așa ceva, se ofensă el. De data asta am studiat foarte bine problema și
nu poate să dea greș.
Se tot învârtea cu paharul după mine să ciocnim dar eu m-am ferit precaut:
- Nu toastez până nu îmi spui despre ce este vorba. Cine știe ce idee nebunească ai iar
în cap. Spune!
A fost rândul lui să se împotrivească.
- Nu pot să îți spun. Dar îți dau cuvântul meu că totul va fi bine. A dat paharul peste
cap fără să mai aștepte să îl ciocnim. Totul va fi bine, repetă el obsesiv dar am nevoie de ajutorul tău câteva zile.
L-am privit fără să spun nimic: parcă era schimbat și nimic din ce îmi spunea el nu îmi
inspira încredere. Cum nu îmi inspira încredere nici bastonul cu sfera de argint din capăt sau haina lui de piele. Nu i se potrivea nici una nici alta. Nu-mi dădeam seama cum dar era schimbat. Și nu neapărat în bine. Ca și cum mi-a fi citit gândurile puse paharul pe măsuță și se apropie de mine.
- Uite îți dau cuvântul meu că am găsit o metodă sigură pur inginerească prin care poți
să îți prelungești viața cu cel puțin zece ani. Dar pentru asta am nevoie de ajutorul tău. Numai șapte zile! Atât! Ce zici merită schimbul? Zece ani pentru șapte zile!
- Parcă ai fi Mefisto, Virgile, m-am cutremurat eu. Trebuie să semnăm vreun pact
ceva?
- Nu nici vorbă, hohoti el voios. Doar că trebuie să mergem până la Oradea.
- Ce naiba să căutăm la Oradea? Am întrebat eu din nou suspicios.
- Cei zece ani ai tăi! Acolo sunt ascunși, hohoti el iar dar râsul lui mi se părea puțin
forțat.
S-a descheiat la haină și a scos un bilet de tren:
- Uite, am rezervat o cușetă pentru noi doi. Ar fi bine să te grăbești, peste o jumătate
de oră pleacă trenul. Și ia și sticla de gin cu tine: o să fie o noapte lungă.
- Virgile, este sâmbăta seara, nu plec nicăieri. Vreau să citesc.
- Nu îți lua prea multe bagaje o să cumpărăm de acolo tot ce avem nevoie. Deschise iar
haina de piele și am văzut că își pusese o mulțime de buzunare interioare și toate era pline cu teancuri de bancnote.
- Virgile, să fie clar nu plec nicăieri.
- Să îți iei numai vreo carte, doua să ai de citit. Și un slip că acolo sunt multe ștranduri
cu ape termale…
- Virgile, nu plec!







Capitolul 2
Brașov, Sâmbătă,18 august 2012, ora 23

SPRE ORADEA



Chiar daca blocul în care îmi aveam apartamentul era numai peste drum de gară tot am făcut vreo zece minute din apartament și până pe peron. Era în toiul verii și lumea venea și pleca din concediu. În holul mare al gării ne-am făcut cu greu loc printre munții de bagaje, copii care fugeau în toate părțile și mame care fugeau după ei să-i recupereze. Un stol de vrăbii intrate nu știu pe unde pândeau de pe balustrada de sus orice mișcare și recuperau fără frică orice firimitură scăpată de călători pe jos.
Am ajuns la timp totuși, am urcat în vagon și Virgil cu nonșalanța unui miliardar american plasă o bancnotă în buzunarul însoțitorului de vagon.
- Să nu fim deranjați te rog! Și să ne bați în ușa la Oradea în cazul în care nu ne trezim.
Se vede treaba că bancnota era de valoare destul de mare pentru că însoțitorul scoase un „ să trăiți” sonor și cu ochii la măciulia de argint a bastonului ne deschise larg ușa cușetei.
In ciuda grabei cu care făcusem bagajele Virgil nu uitase să mă atenționeze de câteva ori să iau ginul și apa tonică așa că le-am scos împreună cu paharele aferente din buzunarele laterale ale valizei.
Nu îmi venea încă să cred că mă convinsese atât de ușor dar adevărul este că în ultimul timp îmi pierdusem vacanțele citind și iar citind în apartamentul meu modest din prejma gării. Nu vedeam nici un motiv ca plec undeva la sute de kilometri de casă doar pentru a citi așa că poate în sinea mea recunoșteam că o asemenea existență de huhurez fie el și cititor împătimit de cărți nu poate să fie prea normală. Înainte să plece trenul am deschis geamul și am privit spre clădirea gării: era prea înaltă și nu se vedea nimic din blocul unde locuiam. În timp ce priveam afară o buburuză rătăcită veni de undeva și se așeză pe mâna mea.
- Ce mai faci tu mică Coccinella? Am întrebat eu în șoaptă dar Virgil m-a auzit și a
început să râdă.
- Ce faci? Vorbești cu gâzele?
- Păi la câte nebunii am făcut în seara asta ce mai contează încă una, nu?
Am ridicat mâna cu buburuza în aer și ea și-a luat zborul spre oraș. Ultima dată când
am ținut una în mână am observat că petele maronii de pe dosul mâinii mele erau tot șapte ca și punctele de pe spatele buburuzei. Atunci am conștientizat că alimentația mea este cam prea bogată în lipide și alte lucruri care dau de lucru ficatului. Motiv pentru care și suspectam apariția petelor. Am hotărât urgent să trec pe un regim de cruțare și pe ceaiuri hepatice. Oricum am reușit ani de zile să stopez multiplicarea petelor de pe mână. Altfel în curând ar fi trebuit să-mi compar numărul de pete cu cele zece linii ale gândacului de Colorado.
În balconul apartamentului meu aveam o adevărată mini grădină botanică și uneori printre alte gâze atrase de oaza de verdeață din mijlocul orașului se găseau și multe buburuze. O clipă mi-a plăcut să cred că cea din seara asta era una din ele și că încerca să îmi trimită un mesaj. Dar ce fel de mesaj? Că pot să plec că va avea ea grijă de tot în lipsa mea? Puțin probabil. Ba, ținând seama de ce avea să se întâmple cred că încerca să îmi spună să mă întorc la oaza de verdeață din balcon și la cărțile mele. Mare greșeală am făcut că nu am ascultat-o dacă asta voia cu adevărat să îmi spună.
După ce trenul a pornit m-am așezat pe una din cușete și i-am luat bastonul lui Virgil în mână. Am început să îi mângâi inconștient măciulia de argint și am simțit o senzație plăcută și reconfortantă astfel că fără să îmi dau seama nu l-am mai lăsat din mână până la Oradea chiar și după ce am adormit.
Virgil a desfăcut sticla de gin și după numai două-trei pahare de gin s-a dovedit că precauția lui Virgil s-a dovedit utila: am dormit toată noaptea ca scăldați și numai bătăile insistente în ușă ne-au adus a doua zi dimineața la realitate. Îmi aduceam aminte ca prin vis că după ce am golit sticla am mai încercat de câteva ori să îl trag de limbă pe Virgil aspra a ceea ce avea de gând să facă. Ori nu avea nimic clar în cap ori era hotărât să păstreze până la capăt secretul. Dar vorba lui: Oradea era plină de ape termale și câteva băi nu puteau să ne facă rău unor boșorogi ca noi.



Capitolul 3
Oradea Duminică, 19 august 2012, ora 8
PIRATUL



Abia am coborât din tren că am simțit nevoia să bem înainte de toate o cafea să ne mai revenim și să ne limpezim gândurile. Nu a vrut să mai pierdem timpul la restaurantul gării așa că am apelat la automatul din holul gării. Am închis ochii și tocmai savuram gustul cafelei când un urlet barbar m-a adus la realitate.
- Domn’ inginer. Știam eu că pană la urmă ai să vii.
O namilă de om de vreo patruzeci de ani care părea de-a dreptul fioroasă din cauza
bărbii încâlcite se repezi spre Virgil și fără să țină seama de paharul cu cafea pe care îl avea în mână îl strânse năvalnic în brațe. Știind câți bani are Virgil la el am făcut un pas în spate și am privit circumspect scena dar omul se pare că era animat de cele mai bune intenții. După ce scoase un șervețel și începu să îl curețe de cafeaua vărsată se întoarse spre mine dar eu i-am făcut doar un semn evaziv ca să mă distanțez dar care nu prea a avut efect pentru că a întins spre mine o mână cât o lopată:
- Dumneavoastră trebuie să fiți domnu’ Profesor. Respectele mele dom Profesor, respectele mele, onorat să vă cunosc. Domnu’ inginer m-a vorbit o mulțime despre dumneavoastră… Zile întregi numai despre dumneavoastră mi-a vorbit. Numai de bine să știți, numai de bine. Dar m-am luat cu vorba și am uitat să mă prezint: eu sunt Piratul. Mi se spune așa de pe vremea răposatului când făceam taximetria la negru. Piratam sistemul cum se zice și de aici mi se trage porecla de Piratu.
Omul deborda pur si simplu de energie și a părut de-a dreptul dezamăgit când a văzut că singurele noastre bagaje erau o plasă de plastic și geamantanul meu. Părea în stare să care pietre de moară și parcă chiar își dorea așa ceva. L-a luat în mână și în mâna lui părea de-a dreptul minuscul. A privit încă o dată în jur ca să se asigure că nu mai avem și altceva apoi a privit radios spre Virgil:
- Știu unde mergem domnu’ Inginer… La Băile Felix, Hotel Someș. Așa-i că am ghicit? Virgil încuviință numai din cap și porni în urma uriașului. Poate că dacă nu am fi fost chiar așa de mahmuri Piratu ar fi fost suportabil dar așa sincer să fiu eu unul abia așteptam să scăpăm de el, să ajungem undeva într-un loc mai liniștit unde să îl pot trage pe Virgil de limbă.
Dar abia am pornit că Virgil scoase un țipăt alarmat:
- Stai așa, oprește!
Cu o frână demne de filmele cu urmăriri Piratul trase pe dreapta:
- Ce s-a întâmplat domnu Inginer. Ați uitat ceva în tren?
Virgil privea lung la măciulia de argint a bastonului apoi se întoarse spre mine:
- Ce i-ai făcut?
Nu pricepeam ce voia să spună și i-am și spus asta.
- Uite și tu la măciulia asta de argint. Aseară când am venit la tine era o sferă
perfectă. Și uită-te acum cum arată!
Am luat iar bastonul în mână și a trebuit să recunosc că măciulia era cam ovalizată.
- La naiba spuse Virgil și parcă este mai mică. O cântări încruntat în mână și
adăugă: mult mai mică ca aseară.
- Găsim undeva o bijuterie? Îl întrebă el pe Piratul. Aici se petrec lucruri necurate și
vreau să mă lămuresc despre ce este vorba.
- Găsim domnu Inginer, cum să nu găsim, spuse Piratul și demară în trombă.
Chiar dacă era duminică am găsit până la urmă o bijuterie în centru și Virgil urmat de
noi doi s-a năpustit în mica cămăruță. Sub privirile nedumerite ale bijutierului a deșurubat măciulia de argint și a trântit-o pe tejgheaua de sticlă.
Protestul incipient al omului a fost înăbușit în fașă de o bancnotă de 500 de lei și de Virgil care a spus:
- Repede, vreau să știu cât cântărește drăcia asta și ce compoziție are.
- Păi să începem cu greutatea că este mai ușor de aflat spuse bijutierul și așeză
măciulia pe un cântar. Privi indicația apoi întoarse cântarul spre noi să vedem.
- După cum vedeți o mie trei sute și șaisprezece grame. Iar compoziția o să o aflăm
imediat deși la cât argint mi-a trecut prin mână aș putea să jur că este argint 925 așa numitul sterling silver. Dar asta o să aflăm în mai puțin de un minut…
Se mișcă iute și eficient cu o sticluță de acid și o piatră de testare apoi șterse măciulia
și i-o înapoie lui Virgil spunând:
- Așa cum am bănuit: argint de puritate 925 argintul folosit de obicei la confecționarea bijuteriilor și a obiectelor de argint pentru că argintul de puritate mai mare este foarte moale și se uzează ușor.
Cu un gest Virgil îl întrerupse:
- Mulțumesc, cunosc amănuntele de la tipul care mi-a confecționat bastonul.
Înșurubă oarecum în scârbă măciulia la baston și se îndreptă spre taxi urmat de mine și
de Pirat.
După ce am urcat în taxi se întoarse spre mine:
- Nu știu ce i-ai făcut dar să nu te mai atinge de bastonul meu. Dacă vrei să rozi
argint spune-mi și te îngrop în argint dar lasă-mi bastonul în pace.
Oftă lung cu ochii la baston apoi îi spuse Piratului care aștepta tăcut și răbdător.
- Ei acum putem merge.
Drumul spre stațiune nu a durat cu mult peste zece minute și când am ajuns în fața hotelului abia l-am convins pe uriaș că nu este cazul să ne ducă micul geamantan până în cameră. Bineînțeles că ar fi trebuit să așteptăm până la ora douăsprezece ca să ne putem caza dar se pare că pe Virgil îl cunoștea toată lumea așa că nu a fost o problemă să intrăm în posesia cheilor. El avea camera 404 iar eu 405 și nu mi-am pus nici o clipă întrebarea de ce a reținut două camere duble. Poate că avea de gând să își aducă femei în cameră dar sincer să fiu m-a bucurat gândul că pot scăpa de el și de Pirat sau alți ciudați ca să pot dormi liniștit puțin și nu mi-am mai pus alte întrebări.
Am dormit o oră neîntors pentru că somnul din tren nu mi se pare niciodată a fi foarte odihnitor și când m-am trezit am făcut un duș scurt și am hotărât că ar fi cazul să pornesc în căutarea unei cafele adevărate fierte într-un ibric și nu în țevile unui automat ruginit. Am ieșit pe coridor unde domnea o penumbră răcoroasă. Somnul își făcuse efectul, capul nu mă mai durea și mica escapadă începea să semene un pic a concediu. M-am apropiat de ușa camerei lui Virgil și m-am pregătit să ciocănesc când am auzit niște voci dinăuntru. Izolația ușilor nu era strălucită așa că deși vocile păreau înăbușite mi s-a părut că aud destul de clar:
- Nu în nici un caz nu putem fi de acord cu asta, spunea o voce de femeie care îmi părea destul de cunoscută.
A urmat un moment de liniște apoi s-a auzit un târșâit ca și cum un scaun ar fi fost mutat apoi o voce de bărbat extrem de cunoscută a spus:
- Ar trebui să aveți în vedere că noi nu suntem ei și nu ne putem asuma răspunderea pentru ce au făcut ei…
A mai adăugat ceva dar chiar atunci s-a deschis o ușă în capătul coridorului și eu am fost nevoit să mă depărtez. O femeie cu o fetiță de mână au ieșit, au trecut pe lângă mine și s-au îndreptat spre lift.
M-am apropiat iar de ușa lui Virgil forțându-mă să îmi aduc aminte a cui era vocea. Îmi părea extraordinar de cunoscută dar nu o puteam identifica. De dincolo de ușă s-a auzi un scaun trântit apoi Virgil a spus:
- La naiba! Nu puteți spune că nu vă pasă. E vorba de țara noastră… E vorba de România…
- Asta nu este țara noastră domnule Virgil nu încercați să ne convingeți…
Aș fi vrut să mai ascult dar deja curiozitatea îmi depășise orice limită așa că am bătut la ușă. Dincolo s-a făcut dintr-o dată liniște așa că am încercat la ușă dar ușa era încuiată. S-au auzit câteva șoapte precipitate apoi ușa s-a crăpat de două degete și Virgil m-a privit numai cu un ochi:
- Ce-i? întrebă el nervos și privi bănuitor în spatele meu.
Am încercat și eu să privesc în spatele lui dar nu se vedea decât un colț de dulap.
- Cum ce-i? am întrebat și eu. Ai zis că am venit în concediu așa că hai să bem o cafea
și apoi să ne plimbăm prin stațiune. Și să căutăm ceva de mâncare că mi s-a făcut foame.
M-a privit urât prin crăpătura ușii apoi mi-a spus:
- Așteaptă-mă la tine în cameră! În cinci minute vin să vorbim, și bang a trântit ușa în urma lui.
Nu m-am lăsat intimidat și am ciocănit iar în ușă.
De data asta m-a privit și mai urât:
- Ce mai este acum?
În spatele lui vocile se contraziceau în șoaptă.
- Cine e la tine în cameră? Am întrebat eu și am încercat iar să privesc peste umărul lui.
- Ești nebun? Se enervă el. Cine vrei să fie? E doar televizorul… și iar trânti ușa.
M-am întors nedumerit în cameră ros complet de curiozitate și am ieșit pe balcon: sub cameră era piscina hotelului în care o mulțime de oameni se bălăceau lipsiți de orice grijă. Presimțeam că eu nu voi ajunge foarte curând în ea decât dacă aș fi sărit în ea direct din balcon.
Nu au trecut nici cinci minute când după o bătaie scurtă în ușă Virgil a intrat în cameră cu o figură preocupată. În mână avea un carnețel și un pix cu care mâzgălea de zor în el. S-a oprit, m-a privit parcă fără să mă vadă, a mai notat ceva apoi s-a apropiat de mine.
- Uite știu că ești curios dar nu ai de ce să îți faci griji. Crede-mă foarte curând se va lămuri totul și atunci o să vezi că am avut dreptate. Dar până atunci am să te rog să îmi faci câteva servicii foarte importante. Te rog doar fă ce îți zic și deocamdată nu pune nici o întrebare suplimentară.
A băgat mâna în buzunar și a scos un teanc de bani, l-a privit o clipă apoi a mai scos unul și mi le-a întins. Le-am luat înainte să îmi dau seama ce fac. Totul părea atât de ireal și lipsa unei cafele mă făcea să acționez pur mecanic.
A rupt apoi o foaie din carnețel și mi-a întins-o:
- Ai aici numărul de telefon al Piratului. Sună-l și du-te în Oradea și cumpără un laptop. Cel mai mare și mai performant care îl găsești. Să aibă ecranul de cel puțin 18 inci și placa video bună. Plătești cu numerar și nu te preocupa de factură sau garanție: importantă este viteza cu care îl aduci. Știu că este duminică și este târziu dar plătește oricât și fă-mi rost de unu. Dacă nu găsești la o firmă de calculatoare du-te la un super magazin că ăștia au și duminica deschis până seara.
Mai scrise ceva pe o foaie din carnețel apoi o rupse și pe asta și mi-o întinse:
- Caută de rog și un magazin de produse naturiste și cumpără-mi produsele astea. Ține minte este foarte important să fie vegane. Uite ți-am scris aici cu majuscule: VEGANE. Este vorba despre o hrană mai specială, pură și neatinsă de foc. Hrană vie, pură și virgină, ai înțeles? Fără aditivi sau alte substanțe chimice prin ea. Uite, nu am înțeles nici eu foarte bine cum vine treaba cu hrana asta dar sunt sigur că dacă găsești un magazin naturist te va lămuri vânzătoarea de acolo. Cumpără vreo zece, douăzeci de porții să le ajungă.
- Cui să le ajungă Virgile? Am întrebat eu iute dar el a dat numai din mână și a continuat:
- Nu contează asta tu numai umple portbagajul Piratului cu ierburi și vino repede. Mai ia niște bani că buruienele aste am auzit că sunt scumpe.
Mi-a mai întins un teanc de bani și m-a împins spre ușă. Când aproape să ies și-a dat o palmă peste cap și m-a prins de mână:
- Stai așa! Uitam ce era mai important: îmi trebuie și o coafeză.
Am privind lung la chelia lui lucioasă.
- Virgile, cred că tu bați câmpii. Ție de ani buni nu îți mai trebuie nici măcar frizer.
A avut un zâmbet strâmb:
- A tu ai crezut că pentru… ai uitat că te-am rugat ca zilele astea doar să mă asculți și să nu îmi pui întrebări.
Am dat din mână și m-am încheiat mai bine la buzunarul unde pusesem banii și am deschis ușa să plec dar înainte de asta am mai privit încă odată spre Virgil. Deja nu mă mai băga în seama și se cufundase în niște calcule complicate cu fracții suprapuse și tot felul de săgeți în micul lui carnețel. Probabil că așa arătau tensori dar trebuia să îl mai întreb ceva chiar dacă nu îmi era ușor să îl întrerup.
- Virgile, am spus eu dar nu păru să mă audă. Virgile, am strigat eu ceva mai tare și de datat asta a ridicat ochii mari spre mine.
- Ce-i? N-ai plecat încă?
- Virgile vreau niște lămuriri ci privire la coafeză.
- Ce-i cu ea? mă întrebă el nelămurit.
Am dat din umeri:
- Știi tu, întrebam doar dacă ai vreo preferință anume?
- Ce fel de preferințe?
- Păi știu eu? Poate vrei blondă sau brunetă. Grasă sau slabă… sau mai știu eu
trebuie cumva să fie virgină?
M-a privit de parcă aș fi fost nebun apoi s-a apucat cu mâinile de cap și a țipat la mine:
- Du-te odată și adu-mi o coafeză. Poate să fie cum vrei tu numai să fie pricepută și să cunoască meserie și m-a împins afară trântind ușa după mine.






Capitolul 4
Oradea, Duminică, 19 august 2012, ora 11


COAFEZA


Dacă cu laptopul nu a fost nici o dificultate cu hrana vie a fost o întreagă dandana. Nu din cauză că nu aș fi găsit, am găsit și încă prea multă așa că pentru un novice ca mine a fost o întreaga belea să aleg dintre grămezile de plante uscate și de culori incerte pe care le perindau încântate vânzătoarele prin fața mea. Problema era că nu îmi puteam imagina că cineva întreg la mine ar putea mânca de bună voie așa ceva. Cu inima îndoită am dat o grămadă de bani pe un maldăr de pungi umplute cu roșii veștede și storcite, felii uscate de dovlecel care cică păstrau nu mai ști ce elemente vitale printre sâmburii lor, plus amestecuri bizare de plante și fructe împreună cu o mulțime de sucuri și paste de culori dubioase. Speram doar ca Virgil să nu se lase purtat de val și să mă oblige să mănânc și eu așa ceva.
Ei bine, dandanaua cu plantele pe post de grătar a fost o nimic toată pe lângă poveste cu coafeza. De bună credință am ales și eu un coafor din centru care mi s-a părut a fi mai de top și am intrat încrezător înăuntru. Era duminică spre prânz dar coaforul era încă aglomerat. Vre-o zece, douăsprezece căști așezate pe două rânduri care s-au ridicat simultan lăsând să apară de sub ele de două ori mai mulți ochi curioși care mă priveau avid m-au făcut să îmi dau seama că intrarea unui bărbat într-un coafor nu este un lucru chiar atât de obișnuit cum am crezut eu la început. Am respirat adânc și am privit ușor derutat în jur. Chiar lângă intrare în spatele unui birou pe care se afla o casă de marcat trona o femeie în vârstă de dimensiuni impozante care tricota preocupata și în care am văzut salvarea mea. M-am apropiat cu pași timizi de ea și dregându-mi glasul am trecut direct la subiect:
- Buna ziua! Știți, as avea nevoie de o coafeză pentru câteva ore.
În jurul nostru s-a făcut dintr-o dată liniște, toate coafezele au lăsat treaba privind la noi iar casierița a lăsat tricotatul și m-a privit perplexă peste ochelari.
- Știți aș dori una tânără și … era cât pe ce să zic virgină dar mi-am revenit la timp și am completat… foarte pricepută. Plătesc oricât, am adăugat eu dar nu știu cât am fost de convingător. Nu-mi aminteam ca Virgil să fi amintit ceva despre vârsta coafezei dar adevărul este că atât repetasem în gând micul meu discurs că până la urmă l-am ratat.
Casierița m-a privit lung apoi mi-a făcut semn să mă apropii.
- Domnule dragă noi înțelegem dorințele dumneavoastră așa cum înțelegem dorințele tuturor bărbaților dar nu cred că procedați bine…
Cred că a vrut să vorbească în șoaptă dar avea o voce profundă generată de o cutie de rezonanță generoasă care a făcut ca șoapta ei să ajungă până la ultima coafeză.
- Dar nu înțeleg de ce, am protestat eu și plină de bunăvoință voluminoasa doamnă s-a apucat să îmi explice. Mai bine nu o făcea!
- Păi am mai auzit că bărbații mai ales după o anumită vârstă doresc să își trăiască toate fanteziile pe care și le-au reprimat în tinerețe. De aici fanteziile cu polițiste, cu asistente medicale sau cum este cazul cu dumneavoastră cu … coafeze.
Am dat să protestez dar binevoitoarea doamnă a continuat în deliciul asistenței.
- Dar eu cred că se procedează nițel altfel. Se solicită o fată mai … ușoară în acest scop care este apoi rugată să se îmbrace conform dorințelor dumneavoastră nicidecum nu se caută o fată din meseria respectivă care să facă asta cu dumneavoastră.
Am dat iar să o întrerup dar nemiloasa femeie continuă implacabilă:
- Vă dați seama și singur ce bastoane pe spinare v-ați lua dacă ați propune asta unei polițiste adevărate indiferent câți bani i-ați oferi.
Prima cască de lângă casieră era de o culoare roș-vișinie și cred că tot la fel arăta și fața mea pentru că casierița a întrebat inocentă:
- Ce-i, am greșit cu ceva?
Am respirat adânc de câteva ori, mi-am privit mâinile care îmi tremurau apoi m-am sprijinit de birou și abia pe urmă am spus dintr-o suflare:
- Doamnă, sora mea este imobilizată la pat și ar dori să își aranjeze părul înainte de a pleca la Viena pentru o operație.
Nu aveam nici o soră și nici o călătorie planificată prea curând la Viena dar orice minciună mi se părea potrivită numai să ies odată din încurcătură.
- A, făcu casiera, asta era și mi s-a părut puțin dezamăgită că este vorba despre o poveste atât de banală . Păi în general nu servim clienții acasă dar în cazuri excepționale ca acesta… mai facem și excepții, nu? Numai că o să coste destul de mult…
Am oftat ușurat că totul s-a lămurit și am dat nepăsător din mână: încă aveam buzunarul pe jumătate plin de bancnotele lui Virgil.
- Ar mai fi o problema, mă aduse casiera cu picioarele pe pământ. Cum este își aranjează doamna părul de obicei? Ca să știe fata ce să își ia cu ea, nu?
Am făcut ochii mari și m-am gândit la cele trei fire de păr de pe chelia lucioasă a lui Virgil. Recunosc că nu am avut o mutră inteligentă vreme de câteva minute apoi tehnica modernă m-a scos din încurcătură. Am scos telefonul din buzunar și l-am sunat pe Virgil:
- Am ajuns la coafor dar domnișoara ar dori să știe pentru ce fel de coafură să se pregătească ca știe ce trebuie să ia cu ea.
Fără să mai aștept răspunsul am pasat telefonul casierei, fără să mă gândesc că ceea ce făceam nu prea se potrivea cu povestea cusută cu ață albă ce tocmai i-o servisem înainte.
Casiera vorbea preocupata la telefon și la un moment dat părea că vorbește cu o femeie pentru că la final a încheiat cu:
- Sigur că da doamnă, am înțeles, numai un coc simplu. Nici o problemă desigur, în cinci minute pleacă spre dumneavoastră.
Îmi întinse telefonul și strigă spre șirul de căști din spate:
- Angela, pregătește-te să pleci cu domnul și o fată durdulie la vreo 24-25 de ani veni lângă noi privindu-ne curioasă.
Deși încurcătura cu perversitatea mea se lămurise și sunt sigur că auziseră toate despre ce este vorba fata mă privi cu o sclipire malițioasă și mă întrebă zâmbind:
- Să-mi iau și halatul sau…
- Angela, nu îți este puțin rușine? Domnu’ tocmai ne-a explicat despre ce este vorba.
Ce-o să-și închipuie despre noi?
Nu am avut timp să îmi închipui nimic pentru ca exact în momentul acela Piratul și-a făcut o intrare furtunoasă:
- Domnu’ Profesor haideți odată că am parcat în loc interzis și mă omoară cu zile polițiștii. Trei polițiști stau lângă mașina mea cu carnetele de amenzi pregătite și gata să scrie.
A dat cu ochii de casieră și a ridicat exasperat mâinile în sus:
- Doamna Nuți păi se poate? Tocmai dumneavoastră să îi faceți greutăți domnului Profesor. Nu mă așteptam…
- Nu știam că îl cunoști, se scuză casiera, dar i-am dat pe cea mai bună fată pe care o am. Pe Angela, nepoată-mea așa că să aveți grijă de ea.
Piratul privi spre Angela care își pregătea o sacoșă și puse o mână pe piept:
- Doamna Nuți, păi se poate? Hai că eu mai greșesc deși în ultimul timp mai mult cu ochii, dar domnu Profesor… Păi știți că acum câțiva ani i-a lipsit un singur vot să ajungă la Academie?
Am făcut ochii mari: singura mea legătură cu Academia a avut loc acum vreo trei ani când am fost în București și fiindcă tot eram aproape de curiozitate am făcut un mic ocol ca să trec pe strada Academiei. Dar mai știu eu ce povești spusese Virgil despre mine celor de aici? Am preferat să tac și să-i urmez spre cei doi spre taxi.
În câteva minute am ajuns la hotel și aici, după ce am cărat mulțimea de pungi și pungulițe cu hrană vie în camera lui Virgil sau ca să fiu mai exact pana la ușa camerei lui Virgil, fiindcă în afară de coafeză nu a vrut să ne primească pe nici unul înăuntru, am răsuflat ușurat și am coborât la barul hotelului să beau în sfârșit mult așteptata cafea. Piratul plecase iar pe lângă mine lumea trecea relaxată, fără nici o grijă așa cum stă bine să fie oamenilor în concediu. Uneori aveam impresia că Virgil ăsta are talentul de a face ca însuși materia în intimitatea ei să intre într-un fel de trepidație aparte și totul vâjâie în preajma lui nu numai oamenii. Oricum, începeam să regret că mă lăsasem antrenat în ceea ce am sperat să fie câteva zile liniștite la băi. Regretele dar și curiozitatea au început să se manifeste și mai abitir după numai câteva minute de când am terminat cafeaua când Virgil a telefonat după mine:
- Sună-l pe Pirat să vină să o conducă pe domnișoara acasă și vino sus să o ajuți la bagaje.
Iată-mă și pe post de hamal dar dacă tot intrasem în horă trebuia să joc, nu? Oricum aveam de gând să am cât de curând o discuție lămuritoare cu Virgil și să-mi iau tălpășița spre casă dacă nu îmi oferea niște răspunsuri plauzibile pentru haosul și nebunia din ultimele ore.
Am preluat-o pe durdulia Angela împreună cu bagajul ei și am coborât în hol să așteptăm taxiul. Am întrebat-o de bani dar se pare că partea cu plata o rezolvase mulțumitor Virgil. După ce mi-a confirmat a doua oara asta a mai adăugat ceva care m-a făcut să ciulesc urechile și să mă facă să cred că nu am auzit bine:
- Vai dar ce bine arata Tovarășa! Se vede că îi priesc legumele acelea pe care i le-ați adus dumneavoastră. Și Tovarășu’ s-a păstrat minunat dar Tovarășa este de-a dreptul încântătoare. Exact ca în poze că eu nu am prins-o în realitate.
Mi-a căzut falca și am avut nevoie de un minut întreg să îmi revin și să întreb:
- Ce Tovarășă?
Fata mă privi curioasă și preciză:
- Tovarășa Elena Ceușescu bineînțeles.
Nu am mai apucat să spun nimic pentru că Piratul și-a făcut apariția și a smuls-o pur și simplu de lângă mine înainte de a mai putea întreba ceva:
- Haideți tânără domniță că dacă stăm ne stă norocul.
Din ușă se mai întoarse odată spre mine și strigă de răsună holul hotelului cât era de
mare:
- La revedere domn’ Profesor. De câte ori aveți nevoie apelați cu încredere la Piratu’. Oricând, oriunde la dispoziția dumneavoastră și plecă lăsându-mă pradă cele mai mari nedumeriri din viața mea.
Am pornit spre cameră dar nu am luat liftul ci am pornit voinicește pe scări. Mă opream pe îndelete la fiecare palier și mă gândeam: vocile pe care le auzisem din cameră de la Virgil și care îmi păreau atât de cunoscute ar fi putut oare fi ale celor doi? Precis asculta vre-un documentar cu ei la televizor. Dar atunci ce văzuse coafeza?
Oricât de încet am urcat am ajuns până la urmă și la etajul patru. Virgil mă aștepta în fața ușii cu un ziar în mână și mi-a făcut semn să intrăm în camera mea.




Capitolul 5
Băile Felix, Duminică, 19 august 2012, ora 14


TOVARĂȘU ȘI TOVARĂȘA


Înainte de a apuca să intrăm pe lângă noi a trecu o cameristă.
- Nu te supăra, a oprit-o Virgil. Cum te numești dumneata?
- Ildiko, domnule a răspuns fata. Vă pot ajuta cu ceva?
- Dacă nu te superi, a spus Virgil, aș dori două cafele mari și tari în camera asta.
Fata păru încurcată și dădu neajutorată din umeri:
- Știți, nu se servește cafea în cameră. Trebuie să mergeți jos la bar…
Tăcu brusc pentru că văzu hârtia de 500 de lei pe care o scosese Virgil din buzunar și
pe care i-o puse delicat în buzunarul de la piept.
- Păstrează restul, spuse el și fata păru dintr-o dată băgată în priză.
- Da, domnule, sigur că da. Numai atâta doriți? și făcu un gest ușor spre buzunarul
în care se aflau banii.
- Eu numai atât dar să fii atent la el arătă Virgil spre mine, că pare el așa inocent și
nevinovat la prima vedere dar să știi că este un mare fustangiu…
Eu am făcut ochii mari iar fata a zâmbit ușor și a făcut o ușoară plecăciune:
- Bine domnule. Mă duc să aduc cafelele.
După ce am intrat în cameră Virgil a încuiat ușa și mi-a întins ziarul. L-am luat și am privit fugitiv prin el: era revista loto pe care o cumpăram și eu cu ani în urmă când mai credeam că aș fi putut câștiga vreun premiu dacă jucam suficient de des și de chibzuit. Am dat din umeri nelămurit:
- Ce ar trebui să văd la el?
- Privește la dată, spuse sec Virgil și eu m-am conformat.
Data era din… ianuarie… 2013 adică anul viitor. Am răsfoit fugar revista care era
ceva mai voluminoasă decât de obicei pentru ca la fel ca toate revistele din ianuarie au publicate toate numerele câștigătoare de-a lungul anului. Totul perfect numai că revista asta era greșită. Poate că era doar o simplă greșeală de tipar sau poate că făcea parte dintr-un plan de-al lui Virgil pe care nu îl înțelegeam așa că i-am dat-o înapoi fără să spun nimic.
Se auzi o bătaie ușoară în ușă și după ce am deschis ușa intră Ildiko cu o tavă pe care abureau cele două cafele. Le-a așezat pe măsuța de lângă geam și a dat să plece. Am prins-o de mână și am oprit-o.
- Nu trebuie să bagi în seama tot ce spune domnul acesta. Mai glumește și el…
A dat din cap înțelegătoare și a privit în jos.
Mirosea a iarbă proaspăt cosită și a flori de câmp.
- Nu te supăra, ce parfum folosești? Am întrebat-o eu și apropiat-o și mai mult.
- Nici un parfum domnule, așa miros eu.
Am privit în jos spre ea: deși era aproape de înălțimea mea aplecase ușor capul care
ajunsese astfel sub bărbia mea și mirosul părului ei, îmbătător și dens mi-a inundat nările. Mâna mea ajuns aproape fără să vreau în pletele șatene cu șuvițe blonde și o clipă am avut senzația că sunt un violonist care își acordează vioara și se pregătește să cânte. Atâta doar că nu știam să cânt la vioară.
- Hei voi, ce naiba faceți acolo? Răsună vocea aspru a lui Virgil dar venea ca de la o mare depărtare. Am luat încet și cu părere de rău mâna de pe creștetul fetei și m-am retras rușinat. A ridicat și ea ochii spre mine: avea ochii verzi și un zâmbet parcă uimit și vinovat pe buzele pline și roșii ca focul. Am dat să spun ceva dar aveam vocea gâtuită așa că m-am bucurat când l-am auzit pe Virgil că îi spune.
- Mulțumim, Ildiko, te chemăm dacă mai avem nevoie de ceva.
După ce fata ieși Virgil se răsti la mine:
- Ce naiba te-a apucat? O amușinai ca un dulău în călduri…
Am dat să îl contrazic dar scena îmi era încă vie în mine așa că nu prea aveam
argumente.
Camera avea doua paturi care dacă erau apropiate unul de altul puteau fi transformate într-un pat dublu. Dar acum erau depărtate și între ele era o noptieră pe care Virgil mută cafelele se așeză pe un pat și apoi îmi făcu semn să mă așez pe celălalt.
Sorbi o gură de cafea, plescăi apreciativ apoi spuse:
- S-ar putea să îți explic eu mai târziu o parte din comportamentul tău bizar.
- Mi-ai pus ceva în cafea, m-am repezit eu cu o explicație care îmi trecuse la un
moment dat prin cap.
Virgil arătă cu un gest spre cana mea de cafea neatinsă încă și suspină ușor:
- Nu vezi că încă nu te-ai atins de ea? Logica ta unde-i? A plecat și ea odată cu tine în concediu? E altceva și o să te lămuresc imediat. Îți mai aduci aminte că acum câtva timp, imediat după ce am ieșit din spital și-am spus că auzeam sunete și puteam vedea tensori.
Am dat din cap afirmativ și am sorbit puțin din cafea fără să îmi dau seama unde vrea să ajungă: ce putea avea în comun faptul că el vedea sunete cu recentul meu acces de efuziune fața de biata fată.
A luat și el o gură de cafea și continuă:
- De fapt nu era chiar așa: era mai mult o simplificare a celor ce le simțeam și le vedeam. Uneori înainte de a adormi aveam impresia că văd câmpurile de forță din jurul cablurilor electrice. Eram convins că lovitura la cap îmi afectase ceva grav și profund în creier. Anumite legături neuronale părea că au fost destructurate de lovitură apoi s-au refăcut oarecum la întâmplare. Eram singur că încet, încet o iau razna. Unul din doctori mi-a recomandat astă iarnă chiar la începutul anului o cură termală aici la Felix. Am fost cazat tot în camera 404, camera unde stau acum. În prima noapte am avut un somn neliniștit și l-a un moment dat am avut senzația clară că spațiul clivează în fața mea și că eu pot alege oricare din dimensiunile care defilau prin fața mea și să intru în ea. Eram sigur că aș fi putut să pătrund în oricare dintre acele vagi năluciri ale mele numai să îmi doresc.
- Ai băut ceva înainte? L-am întrebat eu aducându-mi aminte de câteva vise post bahice pe care le-am avut pe vremuri care precis ar fi câștigat un premiu la un concurs de genul „ Bețivii spun lucruri trăsnite”
A clătinat din cap.
- Nici măcar un strop, eram uscat ca Sahara în zilele ei bune.
A rămas tăcut mai multă vreme și cum eu tot nu vedeam legătura între ceea ce îmi povestea el și comportamentul meu oarecum bizar de acum un sfert de ceas l-am îndemnat să continue:
- Până aici te-am urmărit dar tot nu văd legătura…
- Ai răbdare că ai să o vezi imediat. În seara aceea doar am adormit… neliniștit dar până la urmă mi-am refuzat o călătorie într-unul din universurile paralele care defilau în jurul meu. În ciuda faptului că tu ești convins că sunt un fel de nesăbuit ca să nu spun mai mult, m-am oprit la timp. Poate că mi s-a făcut frică poate că mi-am spus că este o poartă deschisă nebuniei, destul că am refuzat.
M-a privit adânc în ochi apoi mi-a spus:
- În schimb a doua zi la lumina zilei m-a apucat râsul de spaimele mele nocturne. Am pus afișul cu „Nu deranjați” în ușă, am proptit un scaun ca o măsură de precauție suplimentară, am tras draperiile în geam, apoi m-am așezat în pat exact ca și cu o noapte înainte. Am privit la ceas : era ora zece fix. Nu a durat mai mult de un minut și în jurul meu a reapărut priveliștea cunoscută. Unii au bănuit de multă vreme că spațiul nostru clivează într-o infinitate de universuri paralele, o infinitate de lumi, o infinitate de dimensiuni care diferă de a noastră prin foarte puțin. Dar cum să aleg pe cea în care să ajung. Poate că nu ar trebui să îți spun dar spitalizarea, operația și medicamentele m-au lăsat destul de falit și plin de datorii așa că am dorit să ajung într-un univers paralel exact ca al nostru dar decalat exact cu un an. După cum ți-am spus asta se întâmpla anul ăsta prin ianuarie exact la începutul anului. Am simțit ceva ca o zguduitură, am deschis ochii și am privit la ceas. Ora zece fix și nimic în jurul meu nu părea schimbat. Ar fi fost prea frumos și prea ușor să fie atât de simplu așa că puțin dezamăgit m-am îmbrăcat și am coborât în hol. Abia la standul cu ziare am văzut că toate ziarele erau din 2013. Am cumpărat programul loto și am urcat aproape alergând înapoi în cameră unde m-am trântit pe pat îngrozit că nu o să mai fiu capabil să ajung înapoi. Dar a fost suficient să închid ochii și să-mi doresc să revin că am și ajuns.
Îmi aruncă programul loto în poală:
- Și uite așa am câștigat acum două luni marele premiu și mi-am permis să vin aici
mai des – de asta mă cunosc toți așa de bine - și să fac o mulțime de experiențe cu călătoriile astea între nici nu știu cum să le zic. Universuri paralele li se potrivește cel mai bine..
Cafeaua se răcise între timp așa că am putut să o beau destul de repede. Nu prea mai
aveam chef să petrec mult timp prin preajma unui maniac.
M-am ridicat în picioare obligându-l și pe el să facă la fel:
- Frumoasă povestioară, nimic de zis. Ar trebui să te duci la o emisiune din astea specializate pe paranormal. Știi acolo se întâlnesc oameni care au aceleași fantezii, și le împărtășesc reciproc mai telefonează și telespectatorii și timpul trece mai ușor iar unii am auzit că se și vindecă.
- Cum poți să vorbești așa? Se rățoi el la mine. Ți-am arătat cât am câștigat la loto, și într-un gest devenit aproape un tic își descheie iar haina ca să îmi arate teancurile de bani. Aici se întâmplă ceva, se concentrează niște energii telurice și până și solul și apa sunt radioactive… Nu ai văzut ce i-ai făcut la biata fată? Încă un pic și te urcai pe ea ca un cotoi bătrân ce ești…
Am dat din umeri:
- O strângeam doar în brațe nu mă urcam pe ea și tot mai sunt convins că mi-ai pus
ceva în cafea.
- Doamne, atâta lipsă de logică nu mă așteptam să întâlnesc nici măcar la tine. Totul
s-a întâmplat înainte de a bea măcar un singur strop din nenorocita aia de cafea. Ceva se întâmplă în zona asta! Este plină de energii telurice care mie îmi activează posibilitatea de a călători în alte universuri iar ție nătâng bătrân îți injectează valuri de adrenalină și testosteron în venele tale blegite. Ține minte că am vrut să te lămuresc încetul cu încetul, să te pregătesc dar crede-mă nu meriți așa ceva. Vino cu mine…
M-a prins de mână, a deschis ușa și a făcut doi pași până la camera alăturată unde a bătut cu putere.
- Deschideți, a spus el tare. Eu sunt!
Ușa s-a deschis și în fața privirilor mele uimite, Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu, ținându-se de mână ne priveau morocănoși.














Capitolul 6
Băile Felix, Duminică, 19 august 2012, ora 15


Un an de ici, un an de colo




- Intrați, făcu Ceaușescu cu vocea lui inconfundabilă și se dădu la o parte să ne facă loc să intrăm.
Cum ați reacționa dacă deschizând ușa casei ați găsi în hol o zână, un marțian sau un dinozaur? Spre rușinea mea eu am reacționat mai degrabă ca în fața unui dinozaur decât a unei zâne așa că am făcut un pas înapoi și atunci am auzit-o pe Elena chicotind lucru care nu a îmbunătățit deloc situația. Chicotind în continuare a trecut printre cei doi bărbați și m-a luat de mână trăgându-mă în cameră.
- Dumneavoastră trebuie să fiți domnul profesor Adam, nu?
M-a purtat de mână până la unul din fotolii și eu am urmat-o docil de parcă aș vițelușul care merge cuminte după țâța vacii. Recunosc că nu este o imagina care să mă avantajeze dar este singura care mi-a venit în minte și probabil că nici nu era prea departe de realitate pentru că după ce m-a așezat pe un fotoliu iar ea s-a așezat pe celălalt mă privea în continuare și părea că nu se poate opri din chicotit. Am încercat să îmi revin și am privit-o pentru prima dată ceva mai atent: nu prea îmi stătea mie gândul la calcule și nici nu-i mai știam foarte exact anul nașterii dar eram sigur că ar fi trebuit să aibă bine peste nouăzeci de ani. Ei bine, nu-i arăta de loc. Părea mai degrabă pe undeva la șaizeci de ani și părea îmbătrânită frumos. Avea chipul senin, luminos sau părea poate așa numai din cauza ochilor care pur și simplu râdeau tot timpul.
- Vai îmi cer mii de scuze domnule Adam. Cred că m-am purtat ca o proastă. Dar așa abia v-ați putut da seama cum ne-am simțit noi când ne-am trezit brusc aici în camera asta. Imaginați-vă că ne plimbam prin parc lipsiți de orice grijă când apare ciudatul dumitale prieten, ne dă bună ziua, ne prinde pe amândoi de mână și …dintr-odată ne trezim aici.
Am privit spre Virgil care a ridicat nepăsător din umeri. Ceaușescu părea de-a dreptul supărat pe ceva și s-a tras mormăind mai aproape de televizor manevrând furios telecomanda.
Elena părea singura care găsea ceva amuzant în toată situația așa că m-am adresat ei:
- Și totuși cred că există o explicație…
- Și încă una foarte simplă domnule Adam. Prietenul dumitale aici de față se pare că
și-a descoperit în urma unei lovituri zdravene la cap talentul de a glisa între diferite universuri paralele având posibilitatea să culeagă și să aducă aici în lumea dumneavoastră diferite suveniruri. S-a întâmplat că de data asta noi am câștigat concursul de Cel mai frumos Suvenir. Și iată-ne aici cu o misiune imposibilă care mă face să regret că lovitura aia pe care a primit-o prietenul dumitale nu a fost ceva mai puternică.
Virgil a râs mânzește și a spus:
- Nu am avut de ales… după nopți întregi de căutare sunteți singurii care vă potriviți cu ceea ce vreau eu.
Elena Ceaușescu s-a întors spre mine:
- Ați auzit ce ton a folosit când a spus „ vă potriviți cu ce vreau eu” . Parcă ar fi spus „IO, Mircea voievod și domn, singur stăpânitor a toată țara îi vreau doar pentru mine pe acești Ceaușești”. Doamne cum se pot prosti unii oameni când ajung să aibă puțină putere.
În locul ei poate că nu aș fi amintit despre modul în care poate corupe puterea dar e posibil că acolo în lumea lor Ceaușescu al ei nu făcuse atâtea prostii ca al nostru.
- Cum adică vă potriveați? Am întrebat eu simțind că încep să îmi mai revin.
- Păi e simplu de explicat: căuta în toate universurile la care avea acces numai acele
Românii care erau cel puțin pe locul patru în Europa după PIB. Raționamentul lui era simplu: dacă Ceaușescu din acel univers a fost în stare să obțină un asemenea rezultat în mod sigur că va obține același rezultat și aici.
Am privit spre Virgil care zâmbea cu gura până la urechi văzându-și expuse atât de simplu și concret prostiile pe care le făcuse.
- Și asta încă nu ar fi fost nimic: mai avea pretenția ca în acel univers durata medie de viață să fie de două sute de ani…
Am privit mai atent la ea și mi-a dat seama că de asta arăta atât de strălucitoare: chiar dacă trecuse de nouăzeci de ani în universul ei încă nu ajunsese la jumătatea vieții.
- In timp ce Nicu al meu ar fi dus România voastră pe noi culmi de progres și civilizație – parcă așa spunea Ceaușescu al vostru – eu urma să te învăț pe dumneata cum să mai câștigi măcar zece ani de viață dintr-un motiv care îmi rămâne momentan obscur.
Virgil se așeză pe pat și mă bătu prietenește pe genunchi:
- Ai văzut că nu te-am uitat?
- Nu l-ai uitat dar nici nu l-ai rezolvat domnule Virgil. De unde să știu eu de ce noi
trăim doua sute de ani și dumneavoastră o sută.
- Șaptezeci și cinci de ani, am corectat-o eu. Optzeci dacă avem puțin noroc.
- Bine, optzeci să fie, admise Elena Ceaușescu dar tot nu știu de unde această
diferență. Poate să fie de la alimentație sau de la razele soarelui nostru. Sau de la orice altceva ce nu putem noi afla în trei zile. Pentru că în lumea noastră eu nu sunt savant de renume internațional ci doar o simplă profesoară de desen.
- Dar de ce numai trei zile?
- Pentru că atât eu cât și soțul meu i-am explicat că NOI nu suntem EI și că nu avem
de gând să ne asumăm prostiile lor și nici felul lor de a fi. Niciodată și cu nici o condiție. Din nefericire se pare că nu ne poate duce înapoi înainte de trei zile. Un fel de a spune că are nevoie de acest timp pentru a-și reface forțele deși din câte îl cunosc pe prietenul dumitale cred că minte.
- Bine și atunci de ce ați acceptat să vă aranjați ca să semănați cât mai mult cu ei?
Am întrebat eu amintindu-mi de întâmplarea cu coafeza.
- Păi dacă tot suntem nevoiți să rămânem aici trei zile am hotărât să îl ajutăm atât cât
putem… o să ieșim prin oraș să ne vadă lumea deși sincer să nu prea știu la ce o să ajute asta. Ne-a pregătit și o acoperire: să spunem că în toată această perioadă am fost plecați în Tibet și că nu am îmbătrânit datorită alimentației cu mâncare vie. Și că în locul nostru au fost împușcată o pereche de oameni care ne semăna perfect.
Am privit spre Virgil care lângă mine zâmbea mulțumit. A arătat la ceasul de pe perete:
- Uite s-a făcut aproape patru. De ce nu mergeți voi doi să vă plimbați puțin prin stațiune pentru un prim contact cu lumea? Ne întrebă el pe toți trei. Și nu vă mai faceți griji: sunt sigur că până la urmă voi găsi o pereche care să accepte să vină de bunăvoie aici să scoată România din rahat. Când vă duc pe voi am să îi aduc pe ei și gata…
Ceaușescu privea lung la telecomanda din mâna sa. Părea că vrea să i-o arunce în cap lui Virgil așa că m-am ridicat în picioare preventiv. Dar se pare că nu avea gânduri războinice pentru că o așeză lângă televizor și ni se adresă mie și Elenei:
- Eu nu mă simt în stare să ies încă mergeți numai voi.
Se întoarse spre Virgil:
- Dumneata rămâi aici! Avem ceva de discutat.
Elena îl privi lung:
- Nicule să nu faci vreo prostie. Dacă domnul Adam mă însoțește am să ies să fac
câțiva pași dar te rog să fii cuminte.
Ceaușescu încercă să zâmbească dar nu prea i-a reușit:
- Nu îți fă griji dragă. Dar trebuie să fiți convinși că singurul motiv pentru care nu îl
strâng de gât pe simpaticul domn Virgil este acela că trebuie să ne ducă înapoi. Dacă cumva acest motiv dispare o să-mi facă o plăcere deosebită să-i arăt ce înseamnă să se joace de-a zeii.
M-am ridicat cu greu de pe fotoliu. Eram îngrijorat de situația creată și nu prea vedeam cum aș putea contribui la ameliorarea ei așa că m-am îndreptat spre ușă:
- Mă duc să îmi iau un sacou și revin să vă iau am spus Elenei dar Virgil luă o sacoșă cu haine din șifonier și veni după mine.
- La noapte voi dormi și eu dincolo așa că hai să ne aranjăm puțin.
Am ieșit pe coridor unde Virgil mă împinse grăbit în ceea ce avea să fie de acum camera noastră comună.
- Acum că mă crezi că acesta-i adevărul o să fie simplu ce ai de făcut.
Am închis ușa după noi și l-am întrebat:
- Ce naiba să am de făcut? Nu am nimic de făcut. Oricum nu vreau să urmez nici
măcar o jumătate de idee ce ar putea să-ți iasă din tărtăcuța aia bolnavă.
- Nu fi fraier, ripostă Virgil. Îți mai aduci aminte de romanul ăla a lui Isaac Asimov pe care îl citeam amândoi în tinerețe „ Sfârșitul eternității”. Îl mai ții minte?
Îl mai țineam minte vag dar tot nu pricepeam unde vrea să ajungă.
A ridicat exasperat din umeri și a început să îmi explice.
- Știi că Eternii din roman datorită statutului și ocupației lor erau considerați nemuritori… și din acest motiv foarte curtați de toate femeile pe care le întâlneau.
Am făcut ochii mari și am ridicat din umeri a nedumerire:
- Nu-mi aduc chiar atât de bine aminte… Care anume era motivul și unde vrei să
ajungi?
Virgil oftă exasperat apoi continuă:
- Toate femeile erau convinse că dacă se culcau cu un Etern o parte dacă nu
toată imortalitatea lui va trece asupra lor ajungând astfel și ele nemuritoare.
Tot nu pricepeam:
- Așa și care-i șmecheria în cazul de față?
- Păi am văzut că Elena te cam place. Oricum te simpatizează. Nu cred că o să îți
vină prea greu să te culci cu ea după cum am văzut cum te-ai dat la biata cameristă. Tu crezi că ea nu va dori să se întoarcă în lumea ei și să se laude la prietenele ei cu aventurile avute aici în această lume stranie? O mai tragi de limbă referitor la obiceiurile alimentare… dacă este vorba de vreun aliment ți-l pot aduce fără nici o problemă de dincolo din lumea lor. Și uite așa, câștigi un an de ici, un an de colo și imediat se fac cei zece ani pe care ți-i dorești.
A scăpat. S-a mișcat mai repede decât am putut eu arunca perna după el. Am ridicat perna de jos și am pus-o bine: cred ca la noapte o să o folosesc să îl sufoc în somn înainte de a face alte prostii. Înainte de a ieși am cules de pe noptieră și revista loto și am pus-o în buzunarul sacoului: aveam în gând o metodă sigură să verific elucubrațiile lui Virgil.





Capitolul 7
Băile Felix, Duminică, 19 august 2012, ora 16


La plimbare cu Elena

Până am ajuns în holul mare de la recepție nimeni nu a observat nimic. Acolo, Elena care privea curioasă în toate părțile m-a întrebat:
- Pot să te iau de braț? Mă simt puțin nesigură…
Vocea ei nu a răsunat prea tare în holul în care mai erau destul de mulți oameni care
vorbeau întrei ei cu voce scăzută.
Și totuși cineva a auzit-o pentru că a spus cu voce tare:
- E Elena Ceaușescu… Doamne e chiar Elena Ceaușescu.
S-a făcut dintr-o dată liniște și cei din fața noastră s-au dat la o parte privind tăcuți la
noi iar Elena m-a prins de braț și privind în pământ parcă s-a făcut mai mică lângă mine. Am ieșit afară din hotel urmăriți de o mulțime de priviri nedumerite și curioase. În stațiune se ajungea coborând niște scări destul de abrupte și am fost atenți la ele apoi am ajuns la o scurtă alee pe care țăranii își vindeau brânza, urda și roșiile sau ce mai aveau. Toată lumea privea spre produsele lor care arătau într-adevăr apetisant astfel că nu ne mai remarcă nimeni. Elena ridică capul și mă întrebă în șoaptă:
- Oare nu o să fim atacați?
Uite că asta nu îmi trecuse prin gând așa că am făcut ochii mari și am întrebat-o:
- Ce vă face să credeți așa ceva?
A ridicat din umeri:
- Păi de când am ajuns aici am urmărit numai filme pe laptopul adus de dumneata
despre atrocitățile comunismului. Și am mai văzut că în percepția maselor nu atât Ceușescu a fost considerat vinovat de viața grea pe care o duceau cât mai ales ea. Eu am fost considerată geniul malefic care l-a corupt pe el, Geniul Carpaților.
A spus asta cu un mic zâmbet dar părea sincer îngrijorată. Oricum avea foarte
dezvoltat simțul umorului pentru că în lift cât am coborât singuri mi-a spus că o amuză teribil poreclele inventate de poeții de curte. Și avea de gând ca în cele câteva zile petrecute aici să învețe cât mai multe să le folosească atunci când se va duce înapoi așa din simplă distracție.
- Și de fapt nu sunt îngrijorată pentru mine dar ai fi și dumneata implicat și
chiar că nu ai nici o vină.
Între timp am ajuns în strada Primăverii din care puteam ajunge la cunoscutele
lacuri cu nuferi. Cel puțin așa citisem într-un ghid pe care mi la dat Virgil și l-am răsfoit puțin pe tren înainte de a adormi. Deși era o stradă în toată regula pe lângă noi mergeau o mulțime de oameni pe mijlocul străzii și puținele mașini care se încumetau să treacă trebuiau să claxoneze minute în șir ca să își facă loc.
- Păi hai să facem o probă, am spus eu, ca să vedem despre ce este vorba. Și înainte
de a apucă să mă oprească sau să mă întrebe ceva, m-am oprit m-am întors cu fața spre ea și cu o voce puternică pentru a atrage atenția am întrebat-o:
- - Stimată tovarășă Elena Ceaușescu cred că pe aici prin parc putem ajunge la Lacul
cu Nuferi dacă doriți. Dar am să întreb pe cineva ca să fim siguri.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE