FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Europa între optimism și secesionism
Text postat de Emanuel Cristescu
Se aud voci și au loc mișcări care critică UE și îi vor, cât mai degrabă, dacă se poate, dispariția.

Îmi pare rău că, din păcate, se încearcă aruncarea și a copilului, adică, a UE, odată cu apa din copaie!
Construcția UE este un bun câștigat. Și este o construcție la care se visează din antichitate. Și reprezintă un pol de putere economică politică și socială. Pol capabil să facă față provocărilor actuale.

Și-a dovedit eficiența mai devreme decât orice eurooptimist ar fi putut crede!
Vă amintiți criza subprime americană din 2007? Ce a făcut această criză la modul cel mai general? A exportat matrapazlâcurile zeilor de pe Wall Street în toată lumea. Astfel, fiecare cetățean al Planetei plătește pentru abuzurile și escrocheriile făcute de conivență de către manageri de bănci, bănci, agenții de rating și alții din America.

Dacă nu ar fi fost UE nu s-ar fi putut ajunge la un punct de vedere comun, în zona europeană, astfel că Anglia ar fi spus una, Germania alta, Franța altceva, Italia ar fi avut și ea o poziție șamd. Adică, ar fi operat celebrul principiu al lui "divide et impera" Convenabil polului de putere american.

Ei bine, existând UE, Sarkozy, el era președintele în exercițiu al UE, dacă țin bine minte, în numele a 250 mil de oameni, adică al unei mari forțe politice, economice și sociale, a ieșit și a bătut cu pumnul în masă spunându-le americanilor, parafrazând eu, să-și bage mințile în cap că nu sunt singuri pe planetă. Și, așa, împreună și cu reacția altora, s-a ajuns la situația de a se pune în discuție ceva care era inimaginabil altfel. Adică, Sistemul Monetar Internațional bazat pe o monedă de emisiune și anume, USD.
Americanii nici acum nu s-au trezit din această lovitură!

Și iată, acum se prefigurează deja pierderea monopolului american în sistemul internațional de plăți și a dolarului ca monedă de rezervă internațională. Se structurează acum noi poli de putere economică și se deschide competitivitatea. între zona dolarului, zona euro, zona yoanului, a yenului , rublei (probabil țările BRICS vor adopta, în final, o monedă bazată pe un coș de monede) etc.

Păi, în acest context, a proceda secesionist și a dori frângerea monedei euro și înființarea unei monede mediteranean-est europene ar fi o mare inabilitate ca să nu spun, greșeală.
UE este, cum am spus, un bun câștigat. Procesul nu este încă ireversibil. UE trebuie reformată, îmbunătățită dar în niciun caz fracturată. Adusă în evul mediu!

Trebuie făcute eforturi de aliniere a salariilor și pensiilor în toate țările UE la nivele superioare, trebuie reformat managementul UE adică, trebuie responsabilizați și aleși democratic membrii și conducătorii Comisiei Europene, trebuie implementată DEMOCRAȚIA MIXTĂ, de tip complementar, adică, reprezentativă și directă, etc. Trebuie reformat sistemul bancar, definanciarizat și pus în slujba economiei reale, nu ca acum când s-a desprins de aceasta și a devenit pur speculativ, trebuie, cum bine propune Junkers o armată proprie, etc. Numai așa UE poate deveni un adevărat pol de putere iar euro o monedă sigură, stabilă și care să nu fie afectată de șocurile provenite din alte zone ale planetei.

Și faptul că am ieșit din criză fără catastrofe social-economice se datorează politicilor convergente ale UE.

Prin urmare, înainte de a distruge, eu v-aș sugera să meditați serios la ce punem în loc și la ce consecințe vom suporta.

Bref, Europa trebuie reformată și nu divizată. Europa trebuie democratizată și nu fracturată. Moneda "Euro" trebuie sprijinită să fie puternică și nu trebuie revenit la situația monedelor naționale. Europa trebuie scoasă de sub hegemonia austerității germane și trebuie să devină o mare orchestră condusă de dirijori aleși, care să poată fi demiși democratic și care să răspundă în fața cetățenilor europeni.

Abia distrugând acesată construcție extraordinară, vom realiza ce pierderi uriașe vom avea. Fie și dacă ne gândim la apariția de noi monede, de mijloace birocratice care să împiedice libera circulație și la barierele artificiale, de tot felul, care se vor ridica.

UE s-a construit greu și a fost visul, de secole, a milioane de oameni. S-ar putea distruge ușor! Și ar fi păcat. Mare păcat!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  În lumea oamenilor, doamna Cojocaru, nu există perfecțiune. Prin urmare orice alegere am face vom avea și componente non-etice. Aceasta ca o remarcă de ordin general. Poate de aceea un poet francez, să fi fost Prevert, Apollinaire,(?) spunea: "de-aș fi lăsat să fac, eu uite, aș schimba în oameni inima/ Și-atunce pretutindeni, ar fi lucruri frumoase.

Opțiunea noastră europeană, cu toate minusurile, cred, nu poate fi pusă î discuție. Cu toate evenimentele sub steag fals care încearcă să ne manipuleze. Din fericire, sunt oameni care își asumă "trebile murdare". Însă și noi avem o câtime de responsabilitate. Voi reveni.
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2015-03-19 19:02:07
         
 
  La ora actuala exista o singura Uniune Europeana si se numeste Statele Unite ale Americii.
Cealalta e doar o copie palida, un plagiat nereusit.

 
Postat de catre General Motors la data de 2015-03-18 03:44:00
         
 
  Nu știu de ce figura d-voastră de stil privind Europa ca un copil din copaia cu apă murdară mi-a amintit de Benjamin Button.
Dacă se visează din Antichitate la Europa apăi atunci chiar că s-a născut gata bătrână și acum mai are puțin și se duce ... la origini, în locul de unde a ieșit, ca Benjamin Button, că tot îi plac inversiunile coanei.


”Și-a dovedit eficiența mai devreme decât orice eurooptimist ar fi putut crede!
Vă amintiți criza subprime americană din 2007?”

Foarte eficientă Europa! A transferat costurile de la bănci la populație, fără UE și FMI azi stalele nu ar fi fost îndatorate, băncile ar fi fost cele care plăteau.

”UE trebuie reformată, îmbunătățită dar în niciun caz fracturată. Adusă în evul mediu!”
Ha ha cum să mai fracturezi ceva care așa a fost tot timpul. Oricum, cu ajutorul UE sigur ne întoarcem în evul mediu. Depășim faza statelor naționale prin întoarcerea la orașele republici, la micile principate valonia, flandra, catalonia, Tara Bascilor, Secuilor, Padania, Scoția, Bavaria ... etc.
Și colac peste pupăză baronii feudali ce dețoneau pământul sunt înlocuiți de baronii finanțelor. Ce vă ziceam, Benjamin Button, nostalgia originilor.


”Trebuie făcute eforturi de aliniere a salariilor și pensiilor în toate țările UE la nivele superioare, trebuie reformat managementul UE adică, trebuie responsabilizați și aleși democratic membrii și conducătorii Comisiei Europene, trebuie implementată DEMOCRAȚIA MIXTĂ, de tip complementar, adică, reprezentativă și directă”.

Ha ha salarii și pensii la nivele superioare în toate țările. Păi dacă tot suntem așa de bineuniți ce-ar fi să cereți egalizarea salariilor și pensiilor? e, ar fi ceva, nu? Că în corporația de la bucurești se lucrează tot atât ca in cea de la Berlin, iar Loganul de la Pitești nu e produs de leneși în timp ce renault de supermuncitori. Corect?
Faza cu aleșii democratici este excepțională!!! Păi mai întâi să fie aleși, oricum dar aleși! Că UE e condusă de o Comisie numită. Pe de altă parte, care alegeri cu votul unui neamț egal votul unui grec? Păi e corect? Cum să voteze colonia odată cu metropola?? Și chiar dacă i-ar apuca subit sindromul postutopic degenerabil în forma agravată Button, nu văd cum s-ar vota în 28 de țări cu zeci de limbi, mentalități diferite și interese divergente???

”Europa trebuie scoasă de sub hegemonia austerității germane și trebuie să devină o mare orchestră condusă de dirijori aleși”

Sună mișto asta cu marea orchestră care să ne scoată de sub austeritatea germană. Dar și cam ciudat. Cum să faci orchestre care să te scape de nemți? Tarafuri țigănești, ce să facem? Coruri muncitorești, internaționale, ansamblul ”Cantarea Europei” dirijat de Vladimir Putin? Un deliciu!

Economiștii zic de o soluție ”beton”: nu-i mai lași pe nemți să exporte prin introducerea taxelor vamale la importuri. Simplu, nu? Renaște industria in sudul Europei. Ce ziceți, ”se merită”?

”Dacă nu ar fi fost UE nu s-ar fi putut ajunge la un punct de vedere comun, în zona europeană, astfel că Anglia ar fi spus una, Germania alta, Franța altceva, Italia ar fi avut și ea o poziție șamd. Adică, ar fi operat celebrul principiu al lui "divide et impera" Convenabil polului de putere american”.

Aha, și azi Germania nu spune una iar Anglia alta? Italia și-a pierdut poziția?

Polul de putere american investește de zeci de ani din greu pentru proiectul european. Se pare că sunteți grozav de prost informat. Păi Planul Marshall nu avea ca scop crearea UE?
Chiar în acese zile se aranjează de un TTIP, adică o zonă liberă pentru accesul corporațiilor americane. Ce s-ar fi făcut americanii dacă trebuia să negocieze cu 28 de state cu legislații diverse, națiuni libere și partenere în ceea ce istoric s-a numit ”echilibrul european”, distrus abia de primul razboi mondial?
Azi e simplu: aranjamente de culise și impunerea de instanțe internaționale aranjate de lobyiul coporatist în orice divergență cu statele naționale. Este opera ”curvei” de la Bruxelles. În procesul cu Roșia Montană statul național nu are nici o șansă. Și multe alte chestiuni ce țin de resurse și comerț.
 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2015-03-17 23:56:38
         
 
  Macar daca era varza de Bruxelles...  
Postat de catre General Motors la data de 2015-03-17 20:51:48
         
 
  Da, la asta nu m-am gîndit, e martie și autorii sînt abstinenți. Scriu și comentează cu cumpătare.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2015-03-17 18:29:48
         
 
  Se putea post fără martie?  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2015-03-17 08:19:52
         
 
  Bună diversiunea după ce ați pus Europeea pe butuci. Noroc că rămîneți doar cu subiectul. Obiectul nu vă e la îndemînă. Oricum, aveți veleități.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2015-03-17 07:41:17
         
 
  Bun! Mai întâi subiectul. Acum altceva. Pe urmă tot așa, ca nuca în perete. Doar așa, ca la piață. Impresii generale despre orice altceva. Mai puțin despre text, mai puțin despre idei.

Toată stima pentru legumicultori. Fac o muncă utilă societății. Nu și când își bagă nasul unde nu le fierbe oala. Când mai fac și obsesie pentru asta...

Dar, cum vă spuneam și altă dată, scriind, ne descriem.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2015-03-17 06:21:56
         
 
  Textul este varza. Scris de un diletant.  
Postat de catre General Motors la data de 2015-03-17 05:00:51
         
 
  Da, domnule Ghejan, aceasta a fost și intenția mea. Să trag un semnal de alarmă. Pentru că există o mișcare care vrea divizarea Europei. Și care se înscrie în celebrul dicton "divide et impera" Pe fondul unor nemulțumiri, corecte, reale și realiste, se cultivă punctele de vedere diferite și se încearcă manipularea unor mase mari de oameni pentru a diviza EUROPA. Când Europa trebuie să rămână UNITĂ. Când, de fapt, EUROPA trebuie reformată, ajustată. Trebuie să ajungem ca întreaga conducere UE să fie ALEASĂ prin procedee de democrație directă DD. Trebuie ca această conducere să fie ținută sub controlul DD. Trebuie găsite alternative la dictatura băncilor. Recenta inițiativă a comisarului pentru stabilitate financiară, parcă Johnatan Hill, de creare a unui spațiu unic al pieței de capital europene, reprezintă o alternativă. Mă gândesc că și inițierea unor sisteme de barter multilateral le-ar mai putea tăia din aripi băncilor. Și, poate, vor mai fi și alte soluții. Ce ar fi dacă în USA ar începe mișcări secesioniste? Dar în China, Japonia ori Rusia? Vrem să fim puternici? Atunci trebuie să fim uniți! Vrem să fim frunze în vânt? Secesiunea este calea. În textul de mai sus am spus cât de rapid a fost validată această construcție excepțională care este UE. Și care are extrem de mulți neprieteni, ca să nu le spun, dușmani. Da, UE nu este un rai. Nu este un spațiu al îngerilor. Trebuie perfecționată, reformată, ajustată. NU DISTRUSĂ.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2015-03-17 04:30:03
         
 
  Ilogica în acțiune: scriu un text. Textul de mai sus. Cu subiectul sau subectele lui. Ei bine, în spațiul ilogic subiectul sau subiectele sunt pe lângă subiect! Mare-i grădina...  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2015-03-17 04:24:16
         
 
  La obiect, un semnal de alarma care nu trebuie ignorat in opinia mea. Greseala care se face, din punctul meu de vedere, e ca in UE s-a tras prea mult pe intarirea "centrului", lasand oarecum de izbeliste flancurile, printre care si Romania, pe care din pura lacomie au privit-o excesiv doar piata de desfacere si mai putin componenta intrinseca. Aceasta "diferentiere" usor subiectiva, mascata cu cateva "fonduri UE" nesemnificative, n-a reusit nici pe departe sa intareasca economia, iar un popor totusi harnic, candva granarul Europei, a devenit doar biet consumator. As rezuma-o drept carpeala cu niste petice care in alte conditii ar fi putut avea un potential urias, adevarate cetati. Vecinii nostri, rusii, care s-au trezit in final zdrentuiti, chiar nu mai stiu ce sa faca sa reconsolideze totul, ca pe vremuri... si cine stie, prin forta, s-ar putea sa reuseasca. Ori, in aceste conditii, la o eventuala rupere a UE, ne vom putea "mandri" cu redutabila pozitie de "carpa de protectie" intre ciocan si nicovala... sa nu se zgarie, nici una, nici alta. Evident dolarul ar fi favorizat intr-un asemenea scenariu nefast, ceea ce ma duce cu gandul ca americanii s-ar putea rezuma in prima faza doar la cataliza oricarui potential de divizare, cum au facut-o si pana acum. Probabil jocurile sunt mult mai aspre, privite de la alt nivel, nu de la ce scuipa media. Concluzionand, pentru noi romanii, un UE in care chiar asa marginalizati fiind, ar fi "raul cu rau, dar mult mai rau si expusi fara rau". Ideea de "independenta", daca s-ar dori express, e doar un s.f. stilizat in tobogan, sau mai rau: no man's land.  
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2015-03-17 00:26:33
         
 
  Domnule profesor M.Buricea, as vrea sa ma lamuriti! Comentariul dumneavoastra este eseu sau pamflet?  
Postat de catre Camila Petrescu la data de 2015-03-16 23:15:07
         
 
  Slabutz. Adica pe langa subiect. Cu alte cuvinte articol scris de cineva care nu are habar de economie.

 
Postat de catre General Motors la data de 2015-03-16 22:23:52
         
 
   
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2015-03-16 22:13:16
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE