FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Despre poemul ca un dig de piatră*
Text postat de Emanuel Cristescu
Despre poemul ca un dig de piatră*

Fascinația imposibilului, ca asimptotă a „trestiei gânditoare”, materializată în vocația de constructor, de creator care să învingă eternitatea (permanentă și, vai! deșartă aspirație umană) ne aduce în planul textului „digul de piatră”. Simbol al forței și, totodată, al neputinței. Neputință conștientizată, explicată dar, deși sisific asumată, singura în măsură să ofere „victorie și taină/ dincoace de digul de piatră/”.

Digul, limită perisabilă între lumile apelor și lumile uscaturilor, digul, această clipă în memoria timpului, expresie a umanului, (numai metaforic se poate vorbi de un „dig natural”!) în cazul de față, prin conotația pe care o presupune epitetul „de piatr㔠rapelează forța omenescului individual sau colectiv însă, aflat în zona de influență a valurilor, aprioric supus caducității.

Bipolaritatea existenței, pe de o parte, marea cu multiple piste semantice, pe de alta, „dincoace de digul de piatr㔠posibil dar nu imperativ inteligibil, uscatul, un dincoace nedeterminat, față de care nu se decelează din text nici un fel de atitudine, deci, bipolaritatea existenței obligă (?) vectorul purtător de spirit uman, autorul, la implicare teleologică: „Am clădit digul de piatră/ să înving (SN) marea/. Cu toate că sau mai degrabă, în ciuda conștiinței neputinței, actul implicării este săvârșit, indubitabil exprimat în poem prin perfectul compus „am clădit”.

Sigur, efortul care înglobează ca un datum neputința nu este anulat de, vai, forța antitetică (antitezele sunt viața, Eminescu) pur și simplu ci este transfigurat, restituit în statui, bucurie secretă și, poate, sens al său, devenit „mut pământ” în vuetul mării”.

Construcția digului, era să zic poemului, face trimitere la „țărmul nesățios”, „sudoarea sării cerului” și „însinguratele mâini” ca premisă pentru târziul când „într-o barcă fără vâsle/ pluteam cu amurgul/ într-o scoică pluteam/ (oare nu scoica este locul secret al nașterii perlelor?) eu și cântecul/ înțeles ideal între mine și ape/” parcă întărind peste timp reflecția eminescian㠄cum că poezia nu cere să se descifreze, ci, din contra, cere să încifreze o idee poetică în simboalele și hieroglifele imginilor sensibile”.

*Ion Iuga, Despre mine și digul de piatră

Note.

1. Text scris în aprile 1989 și recuperat dintr-un dosar pe care îl credeam pierdut. Eram interesat atunci de tot ce avea conotații subversive. Iar textul meu conține, atât cât se putea spune, în acele vremuri, trimiterile respective.

2. Dacă are cineva poemul, regretatului poet, l-aș ruga să-l posteze. Biblioteca mea a ajuns să fie aproape de nefolosit. S-a dezvoltat în rafturi pe două rânduri față - spate și, din păcate, nu am adus la zi evidența cărților, astfel că îmi este dificil să găsesc volumul care este rătăcit pe undeva.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE