FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Jos pălăria!
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu



cerșetor privind
parada militară -
jos pălăria


Violeta Urdă

beg photo beggar_zpsa7bfe7f5.jpg



Poemul de mai sus a întrunit cele mai multe voturi ale celor care au punctat la 1st Marathon Haiku Contest/ Romanian National Day/ 2014 , depășind cu mult pe următoarele clasate. Performanța lui se datorează nu doar jocului de cuvinte ci și imaginii prin care este realizat acesta.

Jos pălăria! este expresia mai degrabă figurată a unui gest de respect spontan care se poate traduce verbal așa: Toată admirația! Menționarea cerșetorului în partea întîi a poemului face însă ca gestul consemnat în partea a doua să fie cel puțin ambiguu. Deși privește parada militară, nu e deloc sigur că o și prețuiește ca atare, în simbolistică ei fastuoasă și festivistă. E de crezut mai curînd că pălăria se află jos, la picioarele sale pentru că întîmplător acela este locul unde se așează de obicei ca să-și exercite nedorita îndeletnicire. Sau poate, aflînd de paradă, s-a așezat acolo unde, fiind lume mai multă, deverul ar putea fi mai mare și sufletele mai generos deschise la pungă.

Intenția autoarei a fost aceea de a persifla parada prin prezența mai degrabă indiferentă a cerșetorului la manifestare. Omofonia celor două spuse, înțelesul lor diferit după contextul practic și emoțional în care le putem integra spontan: prestație umilă (la propriu) sau admirație (la figurat), realizează un calambur perfect. Și, dacă n-ar exista și contextul pe care-l impune haiku-ul, am avea de a face doar cu satisfacția minoră a unui hippocren (gen al enigmisticii). Citind (numind) imaginea pălăriei de la picioarele cerșetorului drept jos, pălăria, ne-ar veni în minte firesc și sensul ei figurat: toată admirația!

Haiku-ul este însă mai malițios, mai complex în aluzii. Cele două înțelesuri aflate față-n față sugerează cîteva întrebări retorice: la ce bun parada militară pentru cerșetori? care e totuși rostul acelor uriașe cheltuieli financiare pentru lucruri de paradă, cînd alături realitatea sordidă confirmă calicia? oare ostentația asta nu este doar de ochii lumii? doar praf în ochii celor care se-aleg numai cu praful de pe tobă?

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE