FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
cum se poate face un comentariu pe text fără a fi lezat autorul
Text postat de . solitaire
M-am gândit să aleg una din poeziile postate recent, dacă tot se urmărește a se vorbi la concret.

arhipeleagul eros

"păsările zboară din sentiment
iubesc acoperișul incendiar al Africii defect
norii se rostogolesc pe cerul translucid
ca niște epave de pe fundul plin de corali
al oceanului livid"


Văzând un titlu ce cuprinde așa un cuvânt exotic, imaginația deja mă poartă departe, foarte departe, mai ales că numele acestui tărâm mirific are și numele de Eros. Perfect, mi-am zis, voi găsi un poem de dragoste. Cine nu visează o vacanță de vis într-un tărâm neatins!
Primul vers însă îmi pune deja piedică, cum s-ar zice. Și încerc să descifrez exprimarea eliptică, cu siguranță plină de miez. Afirmație concept nu poate fi. Era ok să se fi spus: păsările zboară; peștii înoată, s.a. Dar nu sună a poezie. Poate completând- și eu tot pe baltă, ar fi ieșit o exprimare de zile mari.
Metaforă zic iar, nu poate fi, cu tot cu complementul circumstantial care sună mai mult de loc decât de mod. Insist. Un sens trebuie să fie. Însă acest complement folosit nearticulat și incomplet îmi lasă o senzație stranie, ca și cum aceste păsări, care, metaforic vorbind, pot fi orice: chiar păsări, poate gânduri, dorințe, refulări, vise, etc, zboară doar așa, ca să fie.
De la nori a ajunge la epave nu ar fi cine știe ce. Însă rostogolul lor mă dă de-a dreptul pe spate. Epava-i epavă, odată ajunsă pe fundul mării, e fermă. Fixă. Poate că nava s-ar fi rostogolit un pic până să ia apă în plin și să se scufunde, așa ca și norii, asta dacă mă concentrez puțin.
Și, zâmbesc, în sfârșit. Am ajuns la sensul deplin al primei strofe. "Fundul plin de corali" . Deci arhipelagul Eros există.
În plus, profitând de greșeala din titlu( voită sau nu, nu se știe încă), aș fi intitulat poemul-arhimeleagul Eros. He, he, până să ajung la ultimul vers al primei strofe, prin care se schimbă complet sensul lucrurilor, prinde chiar și un pic de paloare, de tragic, imaginația mea a devenit foarte bogată. Și nicidecum tragică.
Și meditez. Un bun poem. Poate fi. Cu joc de cuvinte-n delir dar ioc miez. Aceste mijloace literare, metafora și hiperbola în special, făcute cu artă, pot împerechea cele mai stupide noțiuni, abstractiuni, fără să deranjeze logica lucrurilor. E o părere. În plus, citind un poem așa plin modernist, mă simt folosită. De ce? E deja un stil în a fi folosite multe cuvinte încărcate de semnificația rutină, fiindu-mi exploatată în felul acesta propria mea imaginație.
De exemplu: Mi se pune pe masă un obiect. Mi se spune că e un nor. Mie mi se pare o epavă. Și vine repede și replica: da, da, epava voiam să zic și eu.
De fapt, citind un poem, ar trebui să fiu eu cea uimită de variantele, sensurile largi pe care mi le poate da un poem. Bun.
Dar poetul modern se joacă cu zarul.
Mă rezum doar la prima strofă în a face un comentariu pe text. Poate într-o variantă scolastica. Cineva ca și Peia, sigur ar fi venit cu poeme paralele să justifice valoarea sau nonvaloarea poemului. Altcineva ca și Rechesan, ar fi avut ce sensuri ironice să scoată.
Si vorbindu-se doar de text.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Da, stranii. :)))) Senzatii stranii. Acum am revazut. E ok.  
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 17:31:48
         
 
  Atacati textul doamna Angie. Textul. Nu cine l-a scris. Pentru ce aceasta furie? Eu m-am referit la un text si nu la o persoana. Tocmai v-am dat un exemplu. Mi-ar fi placut sa vina un comentariu, ceva de genu...da, se poate, sunt de acord, sau nu se poate, nu sunt de acord si cu argumentele de rigoare.  
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 17:18:56
         
 
  M-am referit la ceea ce stiu sa faca cele doua persoane-sa scrie. Nimic mai mult.  
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 17:15:45
         
 
  Domană / domnișoară .solitaire, vă dau dreptate în privința mesajului, totuși nu credeți că vă încălcați propriile principii atunci cînd amestecați în text numele unor persoane de pe site?
Mai ales cînd acele persoane v-au criticat.
 
Postat de catre disparut de pe net la data de 2014-12-15 17:13:08
         
 
  Nu e vorba de nicio nostalgie. Comentariile NU MAI TREBUIE facute cum erau facute candva-imbinand lucrarea cu cine se ascunde in spatele scrisului.
Tot asta ne reprosam unii altora de cateva zile-ca ne legam de persoane si nu de ceea ce se scrie.
Deci textul meu are un mesaj. Clar.
Mesajul poate avea si erori. Corect. Dar tonul cu care mi se atrage atentia asupra acestui fapt este impardonabil. La modul figurat e ca si cum m-ati da, prin tonul folosit, pur si simplu cu capul de tablă.
Senzatiile mele, pana sa mi le definesc, sunt întotdeauna strane. E vreo problema?
 
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 16:55:44
         
 
  "Nu este decat o analiza empirica, nici macar scolastica." (anjeloida, criticista farmasista)

tantico, poți a ne esssplicita, za mințile noastre încete, cum devine de se-ntîmplă diferența dintre empiric și scolastic?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2014-12-15 16:46:10
         
 
  :)  
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 16:45:19
         
 
  Comentariul dvs pe text este al unui neofit.Corectati va rog :,,senzație strană''
Complementul este de cauza, deci ce vorbim aici???
Semnificatia rutina ??? Colega , nu exista in limba romana verbul ,,colega''.Cel mult poti spune lega,daca in vocabularul tau nu incape conecta.(apropo de conectori lipsa)Nu este decat o analiza empirica, nici macar scolastica.Multumesc oricum, poate asa te mai racordezi la timpurile de astazi, fara nostalgii trecute.
 
Postat de catre za Car la data de 2014-12-15 16:16:56
         
 
  Rog editorii sa imi stearga comentariul. Sunt in regula acum. Sunt ok.  
Postat de catre . solitaire la data de 2014-12-15 16:14:58
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE