| 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
           
           
             | 
             
              Comunicare  prezentată la Sesiunea solemnă a Academiei Române   dedicată comemorării lui Mihai Eminescu               | 
             | 
           
           
             | 
                        Text 
                postat de  
                Mihail Buricea                  | 
             | 
           
           
             | 
             
              >  Comunicare  prezentată la Sesiunea solemnă a Academiei Române   dedicată 
>> comemorării lui Mihai Eminescu 
>> 
>> 125 de ani după  Mihai  Eminescu" 
>>    -16 iunie  2014- 
>> 
>> 
>>          Mihai Eminescu, aidoma oricărui om de pe   lumea aceasta, a 
>> trăit într-o perioadă de timp   determinată și a exprimat, în general, 
>> ideile epocii   sale. Unele dintre aceste idei au valoare perenă, trec   peste 
>> locuri, oameni și ani, iar altele sunt strict   ancorate în prezentul 
>> trăit de marele creator. Nu există   scriitor, artist sau chiar om de ș 
>> tiință care să fi   exprimat numai adevăruri, numai sentințe, numai 
>> afirmații   general valabile și acceptate. Oamenii de geniu însă –   între 
>> care se plasează fără nicio îndoială și   Eminescu – au privilegiul de a 
>> fi lăsat opere durabile,   așezate sub semnul eternității, modele de 
>> receptat și de   neimitat, surprinzătoare, unice. Elogiatorii lui 
>> Eminescu au fost și sunt foarte numeroși,   iar elogiile au îmbrăcat 
>> de-a lungul timpului forme   variate, de la analize detaliate, realiste și 
>> pertinente   până la discursuri ditirambice si encomiastice și la   formule 
>> sacrosancte, exprimate într-un limbaj de lemn, în 
>>  expresii stereotipe, lipsite de conținut. Același lucru se   poate 
>> spune și despre detractori, unii existenți încă   din timpul vieții 
>> poetului, oameni de diferite calibre, de   la Alexandru Macedonski până 
>> la Anghel Demetriescu și   Alexandru Grama, de la Lucian Boia până la 
>> Horia Roman  Patapievici. Eminescu a fost ponegrit, la modul josnic   adesea, 
>> deopotrivă de critici și de adulatori, voit sau   întâmplător, atunci 
>> când aceștia au vorbit și vorbesc   despre opera sa fără a o cunoaște, 
>> fără a-i pătrunde   sensurile, fără a avea habar despre modul cum se face 
>>  analiza unei creații și, mai ales, fără a plasa viața   și opera lui 
>> Eminescu în contextul   timpului și spațiului. De exemplu, a vorbi 
>> despre Eminescu   numai în contextul gustului estetic și al exigențelor 
>>  criticii și teoriei literare de la începutul secolului al   XXI-lea 
>> este ca și cum l-ai judeca pe Arhimede după grila cunoscătorilor de IT, 
>> după modele cibernetice sau după 
>>   teoria expansiunii universului!    În   acest sens, revenim asupra 
>> judecăților relativ recente,   legate de naționalism, xenofobie, rasism și 
>> antisemitism, puse în raport cu gândirea eminesciană, cu poezia sa și,mai 
>> ales, cu publicistica sa. Naționalismul a fost definit   în secolul al 
>> XX-lea drept o ideologie care susține o națiune prin câteva elemente de 
>> identificare comună   valabile pentru un grup de oameni. Ulterior, spre 
>> vremurile noastre, termenul a dobândit contații negative. Xenofobia   a 
>> însemnat inițial frica față străini și de necunoscut   și, abia din 
>> secolul al XX-lea, s-a definit prioritar ca   ură față de străini, față 
>> de popoare și națiuni   străine. Rasismul este considerat de unii o 
>> formă a xenofobiei, când de fapt acesta înseamnă cu totul   altceva: 
>> convingerea că oamenii sunt inegali în funcție   de etnia căreia îi aparțin 
>> și de culoarea pielii. Și rasismul a fost teoretizat cu-adevărat tot în 
>> secolul  trecut. Antisemitismul este o atitudine ostilă față de evrei ca 
>> atare, numai pentru   faptul că sunt evrei. Noțiunea (Antisemitismus) a 
>> apărut   abia în 1879, fiind folosită de jurnalistul german Wilhelm  Marr 
>> (1819-1904) într-o broșură propagandistică  îndreptată contra evreilor. 
>> Dacă preluăm conținutul acestor noțiuni, așa cum este el definit științific 
>> în secolul al XX-lea și îl aplicăm operei eminesciene,  găsim destule 
>> mărturii în favoarea prezenței unor idei naționaliste, xenofobe, rasiste 
>> și antisemite în anumite texte scrise de marele creator romantic aflat 
>> în atenție.  Din păcate, cadrul și timpul nu-mi permit acum să trec în 
>> revistă toate aceste exemple și nici nu pare să fie necesar. Vom 
>> exemplifica numai cu poezia „Doina” (1883), luată adesea drept reper pentru 
>> ilustrarea xenofobiei lui Eminescu. „Exegeții” grăbiți pornesc, de 
>> regulă, de la versurile „Cine-au îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar  inima 
>> cânii” și decretează gravitatea acestei afirmații, scoase din context, 
>> pentru  psihologia poporului român. Dacă cel care exprimă esența   spiritului 
>> românesc este xenofob, atunci și poporul român   trebuie sa fie așa! 
>> Dar, istorici fiind, nu putem să nu ne   referim la contextul general al 
>> poeziei și al epocii în   care aceasta a fost scrisă. Oare Eminescu îi 
>> urăște pe toți străinii, fără excepție și îi preamărește pe toți 
>> românii, în chip nediferențiat? Cei dintâi 
>>   „străini” invocați de Mihai Eminescu sunt rușii:  „Din Hotin și pân’ 
>> la mare/ Vin muscalii de-a 
>>   călare,/ De la mare la Hotin/ Mereu calea ne-o ațin”.  Următorii 
>> „străini” sunt nenumiți, dar sunt aceia  situați „Din Boian la Vatra 
>> Dornii”, adică în  Bucovina. Nu este greu de ghicit că poetul se referea 
>> la  austrieci (nemți) și la cei colonizați de aceștia  printre românii 
>> din Țara de Sus. Alți străini sunt cei  aflați „Din Sătmar pân’ în 
>> Săcele”,  adică din colțul nord-vestic în cel  sud-estic al 
>> Transilvaniei. Aici este vorba desigur despre stăpânii unguri și, poate, 
>> și de populațiile așezate  și colonizate printre români în regiune 
>> (secuii, sașii,   șvabii etc.). „De la Turnu-n Dorohoi/ Curg dușmanii în 
>>  puhoi” sunt versuri următoare cu o conotație geografică   și par să se 
>> refere la România întreagă, visată de  generația noastră romantică, dar 
>> inexistentă încă la  1883, fiindcă diagonala respectivă pornește din 
>> sud-vest   și ajunge în nord-est, trecând peste Transilvania. Alte   referiri 
>> geografice nu mai există în această poezie, cu  excepția numelui 
>> Moldovei, invocat simbolic, alături de  numele celui mai important 
>> principe român din Evul Mediu,  Ștefan cel Mare, nume de domn și nume de 
>> țară  românească, menite, împreună – în viziunea poetului  –  să 
>> reconstituie unitatea națională. Ca urmare,  trebuie să observăm că 
>> Eminescu îi urăște, în  primul rând pe „străinii” care  ocupaseră partea 
>> de răsărit a Țării Moldovei la 1812,  apoi pe „străinii” care ocupaseră, 
>> în 1775, Bucovina,  vatra Țării Moldovei, locul de unde pornise țara, 
>> unde  erau situate vechile capitale Baia, Siret și Suceava și  unde se 
>> aflau gropnițele domnești cele mai slăvite și,  în primul rând, Putna 
>> lui Ștefan cel Mare; în fine,  scriitorul îi „urăște” și pe acei străini 
>> care, de  multe secole, ocupaseră vechea Dacie Superioară, unde  fuseseră 
>> așezate capitala lui Decebal și apoi a  împăraților romani, unde se 
>> plămădise sinteza  românească și unde „ducele Gelou, un anumit român”,  domnise 
>> pe la anul 900 peste români și slavi. În fine,  Eminescu îi numește „dușmani” 
>> și pe „străinii”  de la sud și est de Carpați, de la intrarea Dunării în 
>>  țară și până pe Valea Prutului.    Firește, ca să înțelegem toate 
>> aceste „uri”, trebuie  să vedem cum era țara noastră atunci, ce 
>> teritorii  cuprindea ea. Prin anii ʼ80 ai secolului al XIX-lea,  România 
>> avea cam 137 000 de km pătrați și cuprindea  Oltenia, Muntenia, Moldova 
>> dintre Munții Carpați și Prut  (dar numai de la sud de Suceava începând) 
>> și Dobrogea  (părțile centrale și de nord ale acestei provincii).  Basarabia 
>> era, din 1812, ocupată de „muscali”, Bucovina  se afla, din 1775, sub 
>> stăpânire austriacă (din 1867  austro-ungară), iar Transilvania, 
>> Banatul, Crișana și  Maramureșul fuseseră cucerite încă din secolele 
>> XI-XIII  de către Regatul Ungariei (fiind, din 1688 sub autoritatea  Vienei, 
>> iar din 1867 sub regim austro-ungar). Aceste din  urmă provincii aveau 
>> să se unească cu Regatul României  abia la 1918-1920, când țara avea să 
>> aibă aproape 300  000 de km pătrați. Dar nici Regatul României nu era, 
>> pe  la 1880, o realitate puternică și  sigură. Independența țării fusese 
>> proclamată abia în  1877 și cucerită cu arma, pe câmpiile Bulgariei, în  războiul 
>> din 1877-1878. Marile puteri se codiseră mult să  recunoască această 
>> independență, impunând țării fel  de fel de condiții, unele nedrepte. Cu 
>> alte cuvinte,  dependența de Imperiul Otoman era încă o amintire vie, ca 
>>  și prezența turcilor la nord de Dunăre, ca putere  suzerană, căreia i 
>> se plătea tribut. Vii erau și  protestele Greciei, din clipa în care 
>> statul român  autonom, sub Cuza, decretase secularizarea averilor 
>> mănăstirești. Vie era și existența raialelor de la  Turnu, Giurgiu și 
>> Brăila, reunite cu Țara Românească  abia în 1829, locuri cosmopolite, 
>> formate din importante  grupuri alogene, adăpostite unele de urgia 
>> otomană și  libere să-și pregătească în România mișcarea de  emancipare 
>> națională. România de la 1880 era firavă și  nesigură nu numai în ochii 
>> lui Eminescu, ci ai    contemporanilor în general. De vină  pentru toate 
>> acestea erau, natural, „străinii”, dar nu  oricare și nu toți, ci numai 
>> otomanii (care supuseseră  Moldova și Țara Românească și le sleiseră de 
>> sevă),  rușii (care răpiseră Basarabia), austriecii  („nemții”, ocupanții 
>> Bucovinei), ungurii (stăpânii  Transilvaniei) etc. Și nici ei în 
>> totalitatea lor!  Eminescu nu acuză nicăieri popoarele ca fiind demne de 
>>  ură, ci doar pe conducătorii hrăpăreți, care luaseră  ceea ce era al 
>> românului. Este semnificativ în acest sens  numele de „muscali” sau 
>> „moscali”, adică  moscoviți, dat ocupanților Basarabiei. Termenul 
>> peiorativ  era cel de „muscali”, fiindcă la Moscova se aflaseră  prin 
>> tradiție țarul, conducerea, factorii de decizie (noua  capitală, orașul 
>> lui Petru I, nu intrase în conștiința  publică), adică aceia care 
>> trimiseseră armate ca să  frângă Țara Moldovei (de fapt, intenția era ca 
>> s-o ocupe  toată!). 
>>      Astfel, Eminescu îi evoca  în „Doina” pe „străinii” care au trebuit 
>> să  părăsească țările românești ocupate și să se  retragă în 1918, 
>> făcând loc României. Evocând, la  1883, o țară românească situată „de la 
>> Nistru pân’  la Tisa”, Eminescu era un vizionar realist și nu utopic, 
>>   fiindcă România anului 1918 urma să se întindă exact de  la Nistru și 
>> până la Tisa! Viața avea să dovedească,  după aproape o jumătate de 
>> secol, că „străinii”  condamnați și criticați de Eminescu fuseseră 
>> condamnați  și de istorie, de lume, de societate. La 1918, se împlinea 
>>   de fapt ceea ce prevăzuse Eminescu, iar salvarea fusese  tocmai 
>> Moldova, care conservase, în clipele cele mai grele  (1916-1918), 
>> nucleul de stat românesc. Se știe că Eminescu a exprimat   idealurile 
>> generației sale, sintetizate în curentul  romantic. Să vedem ce idei au 
>> exprimat alți poeți  (autori) romantici din regiune. Taras Șevcenko – 
>> poetul  național ucrainean – scria, pe la 1838, în poemul  „Kateryna”: 
>> „Nu vă iubiți cu muscali,/ Fete  sprâncenate,/ Că muscalu-i străin vouă/ 
>> Joc de voi își  bate!”. Alexandr Sergheevici Pușkin, exilat în  Basarabia, 
>> dar beneficiar al unui regim de bejenie princiar,  scria cu dispreț, pe 
>> la 1821, că moldovenii erau  „țigani nomazi” și că Basarabia era sfântă 
>> numai  pentru că era aureolată de „slava rusească”. Tot el,  poetul, se 
>> vedea pe sine între moldovencele cochete ca un  zeu printre imbecile, 
>> iar printre moldovenii triști ca un  leu între maimuțe sau ca un armăsar 
>> arab într-o turmă  smerită de măgari. La aceste jignitoare gânduri  (exprimate 
>> poetic) față de români, Vasile Alecsandri,  le-a alăturat pe ale sale, 
>> la fel     de  tăioase (tot în formă poetică).  Petőfi Sándor –  poetul 
>> simbol pentru spiritualitatea maghiară – scria  într-o poezie de slavă 
>> închinată lui Lehel (conducător  ungur legendar, pomenit în raidurile de 
>> jaf împotriva  Vestului, spânzurat le Regensburg în 955): „Neamțule  […], 
>> trăsnetul să nu te omoare,/ Maghiarului să-i  încredințeze această 
>> treabă”.  În poezia „Poporul  maghiar”, publicată în iunie 1848, același 
>> poet  declară că doar maghiarul trebuie să fie stăpân în  țară (adică în 
>> Ungaria Sfintei Coroane, compusă și din  Croația, Slovacia, 
>> Transilvania, Voivodina etc., adică și  din croați, slovaci, români, 
>> sârbi, germani, ruteni  etc.), zice că zilele „neamțului”, comparat cu  
lipitoarea 
>> setoasă de sânge, sunt numărate, ca și ale  altor popoare: „Oare să 
>> poruncească în țară neamțul,  slovacul?/ Aici, unde atâția maghiari și-au 
>> dat  sufletul?/ Sângele maghiar a cucerit cu glorie     această glie/ Și 
>> milenii la rând au  apărat-o maghiarii./ Doar maghiarul are aici 
>> drepturi de  stăpân,/ Iar cel ce vrea să ni se urce în cap,/ Capul  lui 
>> va simți pașii noștri,/ Și-i vom împlânta pintenii  în adâncul 
>> inimii…”.  În poezia „Viață sau  moarte”, din același an, poetul național 
>> îi amenință  pe „croați, germani, sârbi și români” cu sabia care  „sclipe 
>> ște în mâna maghiarului”, îi face pe aceștia  „corbi scârboși”, cu 
>> „inimi blestemate”,  „hoardă” din care ungurii aveau să scurgă „ultimul  strop 
>> de sânge” sau „cloacă de păduchi”, menită a fi devorată, firește, tot de 
>> vajnicii unguri. În altă  poezie, numită „În ziua de Anul Nou” (este 
>> vorba  despre 1 ianuarie 1849), Petőfi îi numește pe străini  și mai 
>> ales pe germani „hoardă de tâlhari”, „câini  sângeroși”, dintre care nu 
>> avea să rămână în  viață decât unul singur, doar ca să spună tremurând  „Vai 
>> de cel ce nu-l cinstește pe  maghiar!”; invocarea finală a diavolului 
>> din această  poezie ajunge să fie apocaliptică: „Acum Dumnezeu nu ne  ajunge, 
>> căci el nu este destul de aspru; ție mă rog,  iadule, în dimineața de 
>> Anul Nou: sădește în inimile  noastre întreaga ta mânie, să nu cunoaștem 
>> îndurare  până mai mișcă vreunul dintre nemernicii ăștia pe  acest 
>> pământ”.  De altfel, ideea că maghiarul trebuie  să fie „fără îndurare” 
>> față de popoarele  conlocuitoare (și față de străini în general) a  traversat 
>> deceniile și chiar secolele, devenind un  laitmotiv al conștiinței 
>> publice elitare ungare, până la 
>>   finele primei jumătăți a secolului al XX-lea. Mai toți  contemporanii 
>> creatori de valori intelectuale ai lui Petőfi  gândeau și exprimau acelea 
>> și idei. Széchenyi István  (1791-1860), scriitor și om politic, unul 
>> dintre cei mai  importanți reformiști maghiari (a dat numele și 
>>   Bibliotecii Naționale     din Budapesta),  spunea (la 5 octombrie 
>> 1844) în dieta țării de la 
>>   Bratislava: „Urăsc din străfundurile sufletului meu  orice evoluție 
>> care nu este maghiară”. Spre deosebire de  „străinii” veștejiți de 
>> Eminescu – minorități  dominante asupra majorității supuse – cei urâți 
>> de  Petőfi, în ciuda blestemelor sale, au ajuns până la  urmă (în 
>> general), prin voința popoarelor și  recunoașterea marilor puteri, 
>> stăpâni acolo unde, prin  forță, dominase Coroana Sfântului Ștefan. Cu 
>> alte  cuvinte, „ura” lui Petőfi nu a fost validată de  istorie, Ungaria 
>> revenind la frontierele sale etnice. Nici  „urile” lui Șevcenko și Pușkin 
>> nu au avut, în linii  mari, o soartă mai bună. Eminescu însuși nu s-a 
>> impus  în conștiința publică prin combaterea „străinilor”,  dar mulți 
>> dintre „străinii” hrăpăreți evocați de  el s-au dovedit, într-adevăr, 
>> demni de condamnat, din 
>>   perspectiva nevoii făuririi statului  național român, așa cum a fost 
>> el recunoscut de istorie. 
>>   Altminteri, în focul argumentației poetice și, mai ales,  publicistice 
>> și în același spirit romantic, și Eminescu  pus accente grave pe numele 
>> unor contemporani de altă etnie  și credință.   Cu toate acestea, eu  nu 
>> știu să existe în peisajul public din Ucraina, Rusia  și Ungaria vreo 
>> critică serioasă la adresa acestor titani   ai romantismului, care – așa 
>> cum era firesc, moral și  drept atunci – îi proslăveau pe ucraineni, pe 
>> ruși și,  respectiv, pe unguri, în detrimentul străinilor, dăruiți  cu 
>> epitete teribile și sortiți pieirii. Nu am auzit  niciodată ca vreun 
>> analist politic sau eseist să fi spus  sau scris că Ungaria nu va putea 
>> intra în NATO sau în  Europa cu un simbol național ca Petőfi Sándor,  
denigratorul 
>> de popoare străine. Pe când în România ni  se atrăgea atenția în chip 
>> foarte serios, încă din anii  ’90 ai secolului trecut, de către 
>> intelectuali subțiri 
>>   – ajunși apoi, unii dintre ei, înalți demnitari de stat  – că Eminescu 
>> este complet revolut, învechit, desuet,  că era bun de pus între 
>> paranteze (în „debara”) și  că, în niciun caz, România nu putea visa la 
>> NATO și la  UE pe buze     cu „autohtonistul”,  „antioccidentalul” și 
>> „xenofobul” Eminescu! Iar  ideea că Eminescu nu mai este citit este 
>> falsă și menită  să distragă atenția de la chestiuni culturale reale.  Câ 
>> ți englezi mai citesc azi integral piesele sau chiar  sonetele lui 
>> Shakespeare, câți spanioli pot citi și  comenta de la cap la coadă „Don 
>> Quijote”, câți tineri 
>>   unguri mai știu poeziile lui Petőfi? Și, totuși,  manualele îi 
>> cuprind, îi comentează, iar oamenii – 
>>   chiar și cei simpli – se mândresc în continuare cu ei.  Ei continuă să 
>> fie – în universalismul lor – și  simboluri ale spiritualității naționale 
>> engleze, spaniole  sau ungare. Nu au fost decretați ca atare de 
>> parlamente,  nici de academii și nici măcar de confrații lor, ci au  intrat 
>> în chip firesc în conștiința publică, dincolo de  voința cuiva.  La fel 
>> este – de ce  ar fi la noi altfel? – și cu minescu! El a fost omul  vremii 
>> sale, cu mărimile și cu micimile sale, cu ideile  general valabile și cu 
>> lamentabile, pentru noi, obsesii  locale și trecătoare. Poetul și 
>> publicistul a scris  uneori cu asprime despre anumiți străini, i-a veștejit 
>> cu  epitete grele, pentru venalitate, politicianism, rapacitate,  dar, 
>> câteodată, și numai pentru „vina” de a fi fost  străini. Ca și alți 
>> contemporani din elita intelectuală,  Eminescu voia să-i vadă pe români 
>> stăpâni, în fine,  în România și să vadă România întreagă, condusă și  organizată 
>> de români. Mai toate sunt de înțeles, după  atâtea secole de supunere și 
>> umilință, venite din partea  unor vecini lacomi. Cum și de ce să-i cerem 
>> lui Eminescu  să fi fost vizionar, când Pușkin, Șevcenko sau Petőfi  nu 
>> au fost? Cum putea Eminescu să prevadă, de exemplu,  Holocaustul, să știe 
>> că va urma, după Al Doilea  Război   Mondial, Declarația  universală a 
>> drepturilor omului (adoptată de ONU) sau să  știe că, mai recent, UE 
>> avea să reglementeze chestiunea  minorităților? Este ca și cum l-am 
>> condamna pe Isac  Newton că nu a știut teoria relativității!   Oare nu 
>> ar fi mai corect să-l restituim  pe Eminescu timpului său, ca să vedem 
>> mai bine cât a fost  el de atemporal? Știți bine domniile voastre că 
>> nici  vremii sale nu s-a potrivit prea bine și că s-ar fi vrut  contemporan 
>> cu Alexandru cel Bun, trăitor în „umbra  sfântă” a Basarabilor și Mușatinilor”, 
>> așa cum îi  stă bine oricărui romantic, glorificator al Evului Mediu.  Eminescu 
>> a iubit sincer poporul și țara aceasta, cărora  le-a închinat pagini 
>> nemuritoare, dar nu a urât  cu-adevărat popoare și nu a ridicat arma 
>> contra  străinilor. A urât și veștejit – uneori cu vorbe grele  – 
>> oameni, dar cine nu face asta, într-o formă sau alta?  În schimb, câtă 
>> lumină a revărsat asupra omenirii! Vă  îndemn să vrem să vedem această 
>> lumină, în centrul  căreia stătea poporul său și România. A scris, cu  patimă, 
>> la 17 ani și a publicat în „Familia” (în  1867), poezia „Ce-ți doresc eu 
>> ție, dulce Românie”,  pe     când România abia exista,  cuprinzând cu puțin 
>> peste o treime din România  împlinită la 1918. Dar încă de atunci, el 
>> vedea aievea  România întreagă, exact în sensul în care Kogălniceanu  numea 
>> patrie toată acea întindere de pământ pe care se  vorbea românește. 
>> Citam altădată o scrisoare a poetului  către Iosif Vulcan, în care 
>> Oradea este plasată, cu  decenii înainte de Unire, în România. Cu alte 
>> cuvinte,  Eminescu a fost și un patriot vizionar, cum erau toți  marii 
>> oameni atunci!     Critica lui  Eminescu este firească și aceasta poate 
>> fi făcută și se  face din varii unghiuri, de la erori de prozodie până 
>> la  cronologii șchioape și de la narațiuni filosofice greoaie  până la 
>> decizii de viață discutabile. Dar critica nu are  nimic a face cu 
>> denigrarea și cu demolarea poetului. Azi,  la 125 de ani de la moartea 
>> poetului, nu putem decât să  constatăm cât de intensă continuă să-i fie 
>> nemurirea,  cât de vie rămâne „tăria parfumurilor sale” și  câtă 
>> dreptate avusese Călinescu când l-a numit pe  „băietul” care cutreiera 
>> demult pădurile eternității  „cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va 
>> ivi  vreodată, poate, pământul românesc”. Eminescu, dincolo  de ura 
>> exprimată contra inamicilor țării sale, a  construit România în și prin 
>> poezie, iar această  construcție s-a dovedit la fel de reală ca Țara 
>> înhotarele sale din 1918. Eminescu este demiurgul sufletului  și 
>> trupului nostru național, iar     prin aceasta el ne-a proiectat în 
>> universalitate, în rând  cu popoarele lumii.      * Acad.Ioan-Aurel Pop* 
>> 
>>               | 
             | 
           
		   
             | 
             
                
                Parcurge cronologic textele acestui autor
                
                  | 
             | 
           
		   
             | 
             
			                Text anterior 
								     				
				                Text urmator 
				                 | 
             | 
           
		             
             | 
             
              Nu puteti adauga comentarii acestui text  DEOARECE 
              AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! | 
             | 
           
                     
             | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
            Comentariile 
              userilor | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
                   
               | 
       
                
                  
                     
             | 
              | 
             | 
           
           
             | 
            Texte: 
              23983               | 
             | 
           
           
             | 
            Comentarii: 
              120107               | 
             | 
           
           
             | 
            Useri: 
              1426               | 
             | 
           
           
             | 
              | 
             | 
           
          | 
        |