FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Jurnal de Mondial 1
Text postat de ecsintescu virtual
Am mers pe Dorobanti pana la intersectia cu Putul lui Zamfir. Apoi pe Floreasca. Plimbare interesanta. Orasul din ce in ce mai mic. Cand am ajuns in el mi se parea mare. Ca burta lui Iona. Joc la pariuri. Sume mici. Mici pe dracu. Agat doua beri. Ursus fara alcool. Calde. Nu stiu de ce imi aduc aminte de urocultura lui T. Trec pe langa Nicu Balamuc. Sta in fata blocului si rasfoieste programul Campionatului Mondial. Nicu Balamuc este homles. Se tine cu Geta nebuna. Uneori ea il cam faulteaza. Odata i-a rupt piciorul. Niciodata nu a luat rosu. Geta nu e prin zona. Ma gandesc ca Nicu Balamuc ar putea sa vada meciul in liniste, sa dea pe gat jumatate de spirt, sa tina cu Croatia..Dar Nicu Balamuc nu are televizor. Nicu Balamuc, spune legenda locului, si-a pierdut casa de pe Hatman Arbore la barbut. Presupun ca si televizorul.

In noaptea asta incepe Balul. Campionatul Mondial de Fotbal din Brazilia debuteaza cu un meci intre Selecao si Croatia. Un Mondial iarasi fara noi, romanii. Da’ nu-I nimic, docili ne-am invatat sa traim din nostalgia amintirilor. Inchidem ochii si –I vedem pe Mopsu Dumitrache inscriind in poarta Braziliei la Guadalajara, pe Fiara Lacatus trecandu-l in rezerva pe colonelul Dasaev la Copa del Mondo din 90, pe singurul nostru Rege, Hagi, tintuindu-l pe Óscar Córdoba in meciul cu Columbia de pe Rose Bowl in vara nebuna a anilor 94 sau pe Dan Petrescu ingropand Anglia la Toulouse in 1998. Sa ne amintim de Romania –Brazilia din Groapa cu Lei de la Guadalajara. Am fost singura echipa care a marcat 2 goluri Campioanei Mondiale. “Corsarul Blond” asa cum il numea nea Vanea Chirila pe Florea Dumitrache a facut un meci de legendaBrazilia 1982. Fotbalul s-a transformat in arta! Nicicand si niciunde Dumnezeu nu s-a mai coborat in iarba..Extraterestrii Zico, Falcao, Socrates, Junior &Co si magicianul Tele Santana sau “miriapodul galben-albastru care saluta fiecare gol ca o floare mobila” Sa fie oare Mondialul lui Neymar, Aguero și Oscar? Vom vedea..

Incepe meciul. Brazilia – Croatia. Minutul 11. Gooollll Croatia. Mai bine spus autogol. Unde esti tu Brazilia simfonie a driblingurilor si betie a fotbalului? Berea Ursus fara alcool si iar ma gandesc la urocultura. Si la Geta. Si la Nicu Balamuc. Si la jumatea lui de Spirt. Brazilia egaleaza. Neymar urmasul lui Garrincha?Garrincha care fenta adversarii la fel cum dribla sticlele de votca? Pe dracu. E pauza. Sunt inca in carti. Imi aprind o tigara. Cum de ce? E Cupa Mondiala, dracu. Repriza a doua. 2-1. HOTIEEEEE! M-ai ruinat. 3-1 si parca Oscar mai repara ceva din jocul multicampioanei.

Cand spuneai fotbal, spuneai invariabil Brazilia. Spuneai Pele, Zico, Falcao, Socrates, Ronaldinio. Senacao era definitia magiei, arta devenea fotbal si fotbalul arta. Asta pana azi. Pana cand arbitrul japonez Yuichi Nishimura a acordat un penalty inventat Braziliei in minutul 69. A inscris Neymar, norocos, si brazilienii conduceau Croatia cu 2-1. Golul lui Oscar din minutul 90 nici nu a mai contat.Politicul isi facuse datoria. Presedintele Braziliei Dilma Vana Rousseff era in picioare urland si dansand ca un Cristian Borcea in libertate. Scapase. Pentru ca ar fi fost un dezastru ca Brazilia sa faca un meci egal sau sa piarda. Pentru ca niciodata coruptia clasei politice nu a contaminat spiritul Copacabanei. Guvernul brazilian a dorit organizarea Cupei Mondiale pentru a extorca si escroca banul public. 12 stadioane au fost construite la suprapret, cu toate ca 8 erau necesare pentru ca Fifa sa avizeze candidatura Braziliei. Banul public a fost irosit parca dupa o reteta romaneasca. “Stadionul Mane Garrincha din Brasilia - construcție evaluată la circa 660 milioane de euro - are o capacitate de 70,000 de locuri, dar echipele din capitala statului sud-american atrag la meciurile lor doar câteva sute de fani. De asemenea, în Cuaiba și Manaus, cluburile ce se află în diviziile inferioare nu vor reuși niciodată să umple stadioanele de peste 40,000 de locuri”. Si de aceea brazilienii au iesit in strada. Cu sutelee de mii, in tara fotbalului rasare, protestand,paradoxal, impotriva lui. Însă, cel mai mare motiv de frustrare pentru protestatarii din Brazilia îl reprezintă faptul că firmele de construcții – o sursă primară de mită pentru politicieni – vor fi principalii beneficiari de pe urma Campionatului Mondial, în special în Rio de Janeiro, acolo unde stadionul Maracana fost renovat pentru a doua oară într-un deceniu, la un cost de aproximativ 365 de milioane de euro, proveniți din bani publici.”
Sepp Blater si-a anuntat astazi de la Sao Paolo o noua candidatura. Si el si madam Rouseff au nevoie ca Brazilia sa castige acest Campoinat Mondial. Chiar si in detrimentul Spiritului Copacabanei. Chiar si coborand Zeul Fotbalului la trivialitatea spertului si a spagii.

Cand a murit, in 3 decembrie 2011, rapus de alcool, de statornicul lui partener, ("Alcoolul nu mi-a afectat cariera, am putut să stau și perioade lungi fără să consum. Dar viața e scurtă și băutura o face mai frumoasă. E ca un partener!") Socrates lucra la un roman SF despre Cupa Mondiala din 2014. Oare capitanul echipei de vis din 82, cel care cu o ghiulea expediata direct in vinclul portii lui Dasaev egala URSS, isi inchipuia ca Brazilia avea nevoie de arbitrii pentru a se desprinde in meciul ei de debut? E greu si pentru scriitori mai versati. Un lucrul este cert. Azi noapte Brazilia a fentat fotbalul poezie, fotbalul romanta. Dar sa nu fim tristi. A fost doar primul meci.

Cum unde ma duc? Ma duc pana jos. Ascund berea, asa din instinct. Am nevoie de aer. Am nevoie de Nicu Balamuc. Cobor. Nicu Balamuc urla “Brasil, Brasil”. Ii dau berea si urc…Fac precizarea ca berea era fara alcool.

In lift imi amintesc de Socrates si de partenerul lui. Ce vremuri nebune..
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE