FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Keller EugeniaErika
"seara vieþii ce-ºi duce cu sine lampa"

În România cât ºi în întreaga lume se pune problema dezinstituþionalizãrii, atât a copiilor cât mai ales a bãtrânilor.Scoaterea bãtrânului din familie, trebuie sã constituie ultima soluþie la care sã se facã apel, soluþie nefireascã pentru familie.
În situaþia în care bãtrânii trãiesc singuri, fie din lipsa unei familii proprii (celibatari, divorþ, deces), fie din cauza izgonirii din familie, se încearcã evitarea instituþionalizãrii pentru cã menþinerea vârstnicului în relaþiile sale sociale oricât de restrânse ar fi ele dã un sens existenþei sale, îl menþine în mediul lui obiºnuit de viaþã.
Persoanele vârstnice au dreptul la autodeterminare, ele au dreptul de a-ºi alege liber locul de viaþã. Mary Marshall, în lucrarea „Asistenþa socialã pentru bãtrâni”, apreciazã cã decizia instituþionalizãrii este decizia cea mai dureroasã care se poate lua þinând cont de faptul cã în cele mai multe cazuri cãminul reprezintã „staþia finalã a cãlãtoriei în viaþã.”
În ultimul timp, au apãrut ºi în România servicii alternative instituþionalizãrii bãtrânilor.
Serviciile sociale s-au dezvoltat din cele filantropice, voluntare, destinate sãracilor ºi persoanelor vulnerabile.
S-a discutat în numeroase rânduri despre un principiu fundamental în furnizarea serviciilor de sãnãtate sau sociale: acela de a avea beneficiarul în centrul sistemului care îi oferã serviciile.
Serviciile comunitare sunt adesea criticate ca fiind centrate pe furnizor si nu pe NEVOILE beneficiariarilor. In realitate avem posibilitatea incorectã ca serviciile pe care le primesc oamenii sã fie un amestec compus din ceea ce furnizorii pot organiza mai uºor, uneori la preþuri mult mai reduse ºi se referã la ceea ce cred furnizorii cã le-ar trebui.
Nu este uºor sã defineºti nevoile unei persoane sau ale unei populaþii. Pentru a crea un serviciu centrat pe nevoile populaþiei, furnizorii de servicii ºi beneficiarii lor trebuie sã abordeze trei probleme:
*Organizarea serviciului sã fie fãcut astfel încât nevoia sã fie pe primul plan, iar serviciul sã se ghideze dupã evaluarea nevoilor.
*Coordonarea diferitelor tipuri de servicii oferite sã fie fãcutã astfel încât o populaþie sau un beneficiar sã primeascã exact combinaþia de servicii de care are nevoie fãrã timpi morþi sau duplicãri.
*Realizarea unei legãturi între nivelele diferite privind serviciile. Din punctul meu de vedere, (afirm aceasta în urma experienþei de muncã), cele mai solicitate servicii sociale de îngrijire a vârstnicilor sunt serviciile de îngrijire la domiciliu, care le consider cele mai eficiente. Existã si alte servicii benefice ca: centre de zi pentru persoane vârstnice ºi consilierea familiei vârstnicului. Serviciile de îngrijire la domiciliu sunt serviciile care permit persoanelor suferinde de incapacitatea totalã sau parþialã sã trãiascã pe cât de independent posibil în propriul lor cãmin ºi care au scopul de a preveni, a întârzia ºi înlocui „îngrijirile active” (în mediul spitalicesc) sau îngrijiri de lungã duratã(în instituþii de ocrotire).
Avem aproape in fiecare municipiu asociaþii de îngrijiri la domiciliu care au luat fiinþã din necesitatea prestãrii serviciilor de acordare de îngrijiri la domiciliu, servicii sociale oferite în comunitate persoanelor dependente pentru ca acestea în urma programului urmat sã isi redobândeascã pe cât posibil independenþa. Ca idee, aceste serviciile sociale acordate sunt un ansamblu complex de mãsuri ºi acþiuni realizate pentru a rãspunde nevoilor sociale, individuale, familiare si de grup in vederea depãºirii unor situaþii de dificultate pentru prezentarea autonomiei ºi protecþiei persoanei pentru prevenirea marginalizãrii ºi excluderii sociale. Principiile care trebuie aplicate ºi stau la baza acordarii serviciilor sociale sunt: respectarea individualitatii fiecarei persoane, respectarea libertãþii de a alege serviciul social în funcþie de nevoia socialã, asigurarea accesului la servicii sociale în condiþii de tratament egal prin excluderea privilegiilor si eliminarea oricãror forme de discriminare, asigurarea de servicii de calitate, accesibile, flexibile , adaptate nevoilor sociale, asigurarea drepturilor si sigurantei beneficiarilor protejând in acelaºi timp si interesele acestora, dar si cele colective ale comunitatii, asigurarea accesului la informatie privind drepturile fundamentale, mãsurile legate de protecþie precum ºi probabilitatea de contestare a deciziei de acordare a unor servicii sociale,respectarea vietii intime a persoanei, respectarea confidentialitatii, dezvoltarea parteneriatului dintre partile implicate in procesul de acordare a serviciilor sociale si beneficiarii acestora.
Existã servicii de asistenþã socialã ºi servicii de asistenþã socio – medicalã; serviciile de asistenþã socialã sunt servicii cu caracter primar si servicii specializate; cele cu caracter primar au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaþii de dificultate care pot duce la marginalizare sau excluziune socialã; serviciile specializate au drept scop refacerea, menþinerea sau dezvoltarea capacitãþilor individuale pentru depãºirea unei situaþii de nevoie specialã. Serviciile de îngrijire socio – medicale prestate în special la persoanele vârstnice sunt servicii de bazã (ajutor pentru igiena corporala, îmbracare, dezbracare, igiena eliminarilor,hranire, deplasare in interiorul locuinþei, comunicare), servicii de suport: (ajutor pentru prepararea hranei, efectuarea de cumparaturi,activitãþi de menaj, însoþirea în mijloacele de transport,activitãþi de administrare ºi gestionare), servicii de îngrijire medicalã, servicii de recuperare medicalã ºi reabilitare, conexe domeniului medical si social:kinetoterapie,logopedie.
Conform celor relatate mai sus aceste asociatii non-guvernamentale (ONG) sunt unitaþi de asistenþã socialã, furnizoare de servicii sociale la domiciliu, acordând servicii sociale la domiciliu prin contracte directe încheiate cu beneficiarii, in condiþiile legii. Contractul cuprinde în principal serviciile sociale oferite, costurile acestora stabilite de Consiliul Local si Prefectura, programul serviciilor,drepturile si obligaþiile pãrþilor.
Se urmãreºte promovarea calitãþii vieþii prin servicii sociale de ingrijire la domiciliu , urmãrind identificarea cazurilor sociale, monitorizarea serviciilor si acordarea acestora, integrarea socialã a persoanelor disponibilizate prin crearea unor locuri de muncã. Aceste unitãþi pot forma îngrijitori la domiciliu, curs finantat de A.J.O.F.M.(ªomaj)
Cursul se poate finaliza cu angajarea unui numãr îngrijitori,preluaþi din ºomaj.
Sã reþinem cã serviciile de îngrijire sunt organizate ºi furnizate dupã nevoile fiecãrei persoane investigate.
Vreau sã ºtiþi cã orice persoanã plãtitoare de CAS poate beneficia de 56 de zile pe an de servicii medicale gratuite la domiciliu, in urma externarii din spital.
Conditia constã în depunerea in termen de 48 de ore de la externarea din spital a unui dosar la CAS, dosar ce conþine actele de stare civilã ºi recomandarea medicalã datã de medicul specialist care l-a externat. Serviciile pot fi : masaj, kinetoterapie, perfuzii, tratament injectabil...etc, acestea sunt recomandate atât ca servicii cât ºi ca frecvenþã de cãtre medicul specialist din spital .Mai multe detalii concrete am sã vã scriu in viitorul eseu.




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE