FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Primul curent literar pe Europeea
Text postat de latunski criticul
După ani și ani de existență (mai mult sau mai puțin prosperă) iată că Europeea naște, în dureri mari și-n suferință, un curent literar: Cummingsmul. Nu-i nici fracturism, nici himerist, are ceva din deprimism, ceva din optimism, puțin din pășunism, dar în ansamblu este original, nu copiază nici un model, ce mai, nou, nou, la fel ca Apa Nova, Noul absorbant, Noile denumiri de străzi și bulevarde, Noul panaceu. Reprezentanții lui țin scuturile pavăză în jurul liderului Gheorghe Sârbu ”indice ața”. Celor cunoscuți deja, li se vor alătura: exintescu virtual, Octavian Sergiu Ciurtin, Vasile Hurmuzache, Eugen Bot, eventual Elena Toma.
Curentul are și un manifest literar: „Sunt liber să gîndesc pozitiv” ,întocmit de liderul grupului, Gheorghe Sârbu, reunește autori care nu aderă (musai) la aceleași concepții literare, dar se simt atrași reciproc spiritual.
În curînd apare și primul număr al mensualului, colectivul de redacție nu s-a decis asupra titlului (eu aș recomanda „Bla, bla, bla”), susținerea materială este asigurată prin renta viageră a liderului (cel puțin 10726 lei), traducerea în limbi de circulație preventivă îi revine lui Ștefănescu, iar difuzarea pe plan mondial o asigură Dumitru Cioacă. El se obligă să-i înmîneze cîte un exemplar din fiecare număr al mensualului lui E.E. Cummings. În caz că nu-i posibil, îi va da toată colecția, cîndva..
Am obținut o audiență la primarul municipiului Ploiești; după ce am analizat situația din Transnistria, i-am prezentat pe scurt și proiectul literar cummingsmic. „Îmi sună a cumîs, a zîmbit el, dar maestrul Sîrbu îmi este cunoscut, ne mîndrim cu el. Am aici, și îmi indică un biblioraft voluminos, toate operele lui. Acum l-am trimis într-o tabără de creație, la Câmpina. I-am rezolvat și celelalte pretenții, dar cheia orașului nu pot să i-o înmînez, nu pot sta la intrare pănă-mi deschide el. Savanții, filosofii, pictorii, poeții sînt imprevizibili, ori maestrul este și, și, și...Ce pot să mai fac? Doar să le ofer și celorlalți autori cumîsiști, pardon...cummingiști un concediu de creație. Să fie lîngă senseiul lor literar. A, dar văd că unu-i în America...” „Lăsați, sînt și acolo tabere de creație. Dacă tot veni vorba, ce părere aveți de minunatele lui catrene: „dup-o cură infernală/ cu aerosoli luați pe nas,/ știu pe unul ce-a rămas/ invalid de socoteală//”, sau: „privind nudul tău, discern/ că spre fii ce-ai fost otadată/ tre' sa strigi cu gura toata,/ori acum ori niciodată!/unui surd organ extern.”
„Stimate critic, dumneata trebuie să judeci aceste creații, nu eu mă ocup de socoteli, socoteala primăriei mi-o ține directoarea economică, iar de organele exxterne de control, să nici nu pomenești, e ca și cum ai vorbi de funie în casa spînzuratului” „Vedeți, eu nu sînt chiar critic, mă numesc criticul latunski, așa cum alții sînt trecuți în buletin: Condeescu, Magazin, Cărtărescu (dar ăsta-i excepția care confirmă regula), cunosc chiar un etnic cu numele Bibliotec㔠„Aha”, păru el cam dezamăgit, se ridică din fotzoliu, iar eu pricepui că audiența s-a încheiat.

Voi reveni (sau nu) cu noutăți cummingsmice.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  "Îmi pare nespus de rău că am reușit să te enervez cu scremerile mele."
(Latunski Criticul)

Stimate tovarase comisar Latunnsk,
Dumneavoastra nu veti fi niciodata o sursa de suparare pentru mine, ci numai una de inspiratie. Cu "viitoarele scremeri critice" eu nu am intentionat in nici un caz sa va jignesc, ci sa va pun pe aceiasi treapta cu unul dintre marii ganditori romani. Este vorba despre Nae Ionescu. Cand marele filosof a citit apelul de infintaare a Legiunii arhanghelilor Mihai si Gavril" scris de Coreneliu Zelea-Codreanu, a exclamat plin de invidie:
-Eu ma screm si astuia ii vine!
Scremerea, tovarase comisar, este una dintre cele mai importate parghii ale procesului de creiatie. Ca in urma acestui chinuitor si laborios proces de facere din unii ies opere de mare valoare iar din altii altceva, asta este cu totul o alta poveste!
Eu nu cred ca se putea gasi o personalitate mai potrivita si autorizata decat Nae Ionescu care sa valideze mai bine importanta scremerii pe taram cultural. Si sa stiti ca daca cititi memoriile, inca nepublicate,
ale marei pianiste Cela Delavrancea, fica lui Barbu Delavrancea, care a avut ocazia sa cunosa filosofia marelui ganditor destul de adanc, veti vedea ca Nae Ionescu rar se scremea fara ca sa ii vina.

p.s.
Pentru cei ce nu au citit apelul lui Codreanu, le dau o varianta care probabil ca nu este suta la suta corecta, dar pe care asa mi-o dicteaza in momentul de fata memoria.
"Astazi 2.. Ianuarie 19..., ziua Sfintilor Mucenici Mihail si Gavril, infintez Legiunea arhanghelilo Mihai si Gavril. Cei ce se simt chemati sa vina. Toti ceilalti sa ramana afara."
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-08-04 22:30:27
         
 
  nea Mitică, nu te mai osteni, în engleză sună bine, în română, ca dracu.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-08-04 21:22:20
         
 
  Stimate tovarase comisar,
Asa cum am mai spus-o, gusturile revolutionare nu se nu discuta, dai ales atunci cand este vorba de literatura si taletele secretarei Ninocica. Regret ca citarea versului autobiografic nu este suta la suta corecta, dar si dumneavoastra mi-ati copiat greseala de tastatura din strofa americanului, unde ar fi trebuit sa fie "pretty" si nu "tretty" asa ca am cam fi unul la unu. Si acum despre aceiasi strofa:
mie mi se pare versul pus de poet in paranteza
(with up so floating many bells down)
a fii extrem de frumos. Necunoscand limba rusa imi perimt sa va dau o talmacire libera in limba olteneasca. Cu atatea lucruri plutind in incertitudine, multe clopote zac la pamant, sparte. Poetul isi permite sa omita cuvinte, banuindu-i pe cititori de inteligenta, deci capabili sa puna ei cuvintele lipsa.
De asemenea ultimul vers nu este chiar asa de greu de priceput: el si-a cantat (cantecul), nu si-a dansat el a lui datorie? cau cam asa ceva. Dar eu nu sunt nici poet, nici critic literar si nici romancier cum sunteti dumneavoastra, ci un amarat de cosumator de literatura. Deci astept de la dumneavoastra, atunci cand dati de un Hic de inspiratie sa ne oferiti o interpretare mult mai plauzibila si pe masura strofei. Fiindca sa stiti ca rolul criticii nu este numai sa intre cu tancurile sovietice prin literatura, ci si sa interpreze pertinent operele literare, atunci cand poate, bineinteles!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-08-04 20:37:20
         
 
  de fapt, cummnigs-ănește, în original este ”pretty”, dar tastatura standard tip cioaca-usa manufacturata in taiwan, din Pî făcu Tî.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 19:26:23
         
 
  ”anyone lived in a tretty how town
(with up so floating many bells down)
springs summer autumn winter
he sang his didn't he danced his did”

Chiar că: Hic Rhodos, hic salta!
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2013-08-04 19:06:21
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  lasă flecăreala, flanele, și tradu amărîta aia de strofșoară, are doar patru versulețe, sunt convins că o poți face într-un sfert de ceas!deși, tu, traducător al lui șekspir(poetul nu lanseta)ce-ai translatat zeci de sonete ale bardului ar trebui s-o dovedești în maxim trei minuțele, fără gugăl sau ”chirică”.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 18:41:55
         
 
  omnu' cătrănist, respectul pe care ți-l poartă Ștefănescu e nimic pe lîngă stima ce ți-o port eu, mai ales cînd scoți din context un vers pe care nu-l citezi corect, geaba-l pui între ghilimele. Mai ales că ai și dreptate, Gheorghe Sârbu scrie "poezi”. Eu te tratez și pe domnia ta cu respect, ești un autor cu un discurs elegant, distinct și distins, mai ales destins la limba română. Îmi pare nespus de rău că am reușit să te enervez cu scremerile mele. O să mă revanșez, facilitîndu-vă obținerea în regim de urgență a unei garsoniere cu chirie în Tiraspol.  
Postat de catre latunski criticul la data de 2013-08-04 18:36:49
         
 
  nea Mitică, nimeni și nimic nu va reuși să fitilească respectul ce ți-l port...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-08-04 18:02:25
         
 
  și mai zici că nu ai școală de informator pe tine, esculabe!
ce mai țață de cartier mărginaș ești!
ce mai cutră de cumătră văduvă și neconsulată!
ce mai scurmător-rîmător în vraful de hîrțoage!
dacă-mi răspunzi, cumva, - în cazul în care coana dătculeasa, doica cu stea de comisar souuuvietic, desenată pe frunte, dă drumul comului meu - consideră că te-am înjurat anticipat de cele sfinte!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-08-04 17:51:09
         
 
  Radule,
Eu am impresia ca domnul cronicar, care este si un mare expert in domeniul diplomatiei cu intriga, vrea sa bage zazanie intre noi. Asa zisa "provocare" lansata de mine nu a fost decat o gluma. De fapt acum regret ca am facut acel comentariu in subsolul domnului Gheorghe Sarbu. Din cauza curentului care-l va racii pe comisar. Sper sa ia o aspirina, doua, ca sa nu ramana betesugit pe viata.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-08-04 17:30:47
         
 
  "de fapt cine e gheorghe sârbu?"
(Gheorghe Rechesan)

Stimate domnule cronicar,
Va spun eu cine este gheorghe sarbu. Este una si aceiasi persoana cu domnul Gheorghe Sarbu, un distins medic, daca nu ma insel, si un distins coleg de site care scrie poezi. Si, find coleg de site cu noi, ar trebuii tratat cu respect, indiferent daca ne plac sau nu ne plac versurile domniei sale.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-08-04 17:18:36
         
 
  "ma scurm in nas precum Cosbuc"
(vers autobiografic dintrun poem de Latunski Criticul

Tovarisci comisar Latunski,
Stiam eu ca apelul meu catre criticii profesionisti, de a arunca o privire asupra poemelor domnului Sarbu, va da rezultate. Intradevar s-a gasit, nu unul, asa cum speram eu cu modestie, ci UNUL, adica cel mai mare critic europeeic. Nu ma asteptam insa sa apara si curentul. Sfatul meu este sa nu stati prea mult in acest curent fiindca s-ar putea sa raciti. Si sa stranutati dramatic. Ceeace ar fi un nou domeniu de activitate literara pentru uriasa dumneavoastra personalitate revolutionara. Ca de stranuturile dumneavoastra poetice e entuziasmata toata lumea.
Singurul repros pe care mi-l fac este ca nu mi-am dat de la inceput seama cine va fi acest UNUL. Si ar fii trebuit sa-mi dau seama. Ca dupa ce v-ati scarmat in nas precum marele Cosbuc in domeniul poeziei, urmatorul pas nu putea fii decat scarmarea in nas precum balsoi Belinski in domeniul criticii literare. Asteptam cu multa nerabdare viitoarele dumneavoastra scremeri critice.
Cu salutari tovarasesti:
Traiasca marele Maiakovski!
Traiasca literatura realist-socialista!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-08-04 17:03:25
         
 
  er că nu mă intersează  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 16:22:46
         
 
  dap, sabina datcu e la datorie.bon, reiau comentariul.
nu înțeleg ce-l frecă grija pe fănel ș. că eu aș fi apreciat o poezie aoreșcare, am spus mereu c ău mă interesează cine a scris un text. de fapt cine e gheorghe sârbu? de ID Sârbu am auzit, iar autorul comurilor de mai jos dacă are în bibliotecă și altceva decît volume playboy poate s-o strădui să accepte provocarea lansată de Cioacă: să traducă strofa din Cummings, fără gugălite. îi dau un hint:
să consulte volumul margaretei Sterian ”Aud cântând America- antologie de poezie modernă americană
sau mai rapid să dea click pe Theo Steimann și poate conspecta sensurile din anyone lived in the pretty town
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 16:22:22
         
 
  încă una, laconică:

"Chiar nu pot pricepe de ce nimeni nu înstelează acest poem! Are muzicalitate, son original și chiar profunzime"
*
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2009-04-26 20:28:41


la poemul:

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=34098
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-08-04 15:54:54
         
 
  alături de o pertinentă apreciere critică a d-lui gh. recheșan, tot din vremurile bune (pentru dumnealui), și tot pe marginea poeticii sârbești, aici:

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=35409

citez:

"Modul de privi poezia prin prisma lucrurilor simple și lucrurile simple prin lentila nonconformismului vocabulelor, umorul intrinsec, autoironia fără efort și o voce absolut originală!"

Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2009-09-02 18:48:29
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-08-04 15:51:42
         
 
  o altă valoroasă contribuție polemică între domnii critici latunski și peia, pe marginea controversatei lirici a d-lui Sârbu. din vremurile bune, cu votvero.

aici:

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=29284

din care citez doar:

"Acesta-i tipicul inșilor care se ascund după Tom-Degețelul și care zvîrliți, de acolo, cu cocoloașe de sapienții răsuflate. De cînd te-ai insinuat pe aici, numai glumițe răsuflate dai pe nas.
Repet, oricinea-i fi, Latunski, cu toate aerele de boșiman pe care ți le dai, nu ești decît un biet Lăturinski!"

(peia)

"Mirela Lungu a postat un sonet. Și încă nu i-ai răspuns. Languros și lasciv. Concentrează-te!"

(latunski)
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-08-04 15:44:48
         
 
  PS promit după întoarcerea din concediu(în insulele Capului Uscat)înființarea unei clinici homeopate destinate tămăduirii gratuite a pacienților cummninsgîmiști de va(r)ză.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 13:36:33
         
 
  sunt primul, ferescă sfîntu belalie( ăla ce se ocupă în limb cu rimele rimatoșilor)să nu fiu și ultimul, care dau apostilă pe ăst document cummisgîsmic(propunerea mea de introducere a semivicalei Î din I pt pronunțare lesnicioasă)dorind curentului viață bogată, curată și netulburată!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-08-04 13:12:16
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE