FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
despre fals in literatura
Text postat de Dumitru Cioaca
"da' uite matale la satelitul ucrainean! scrie ceva asemănător cu ce a a scris Simyonenco, și apoi tradu pre oltenește, cum făcu Hafia Traista. cum făcu el, cum făcu, nu-i așa nepoate? (pardon! greșii - or fi destui de i?)."
(Latunki Criticul adresandu-se subsemnatului)

La indemnul marelui critic si om de cultura Latunski Criticul am recitit cele doua povestiri ale scriitorui ucrainean Vasyl Symonenko, traduse in romaneste de domnul Traista, ajungand la aceiasi concluzie ca si dupa prima citire. Ambele povestiri, este vorba despre "NUNTA LUI OPANAS KROKVA" si "VINUL DE TRANDAFIRI" sunt scrise cu mult talent insa, din pacate, nu contin in ele nici un fel de adevar.
Si iata de ce. In prima povestrire este vorba de trei soldati nemti omorati intr-un sat ucrainian de partizani ucrainieni (desi autorul nu specifica decat nationalitatea soldatilor omorati am tras concluzia ca este vorba despre un sat ucrainian dupa numele eroului principal). Fascistii supravietuitori strang tot satul compus numai din batrani si copii si-l ameninta cu impuscarea daca parintii partizanilor nu ies in fata.
Batranul Opanas Krokva recunoaste ca el este tatal legitim al tuturor partizanilor din padure. Cum anchetatorii nemti nu puteau sa creada ca mosul i-a nascut pe toti partizanii fara ajutor o batrana care era sotia altui mos dar care era inca indragostita de burlacul Opanas cu care parintii nu o lasasera sa se casatoreasca in tinerete, isi asuma maternitatea partizanilor. Ambi batrani sunt executati si astfel, prin sacrificiul lor suprem, satul este salvat. Sa fi fost nazistii chiar atat de umani incat pentru trei soldati omorati de partizani sa execute numai doi batrani? Sau atat de dobitoci incat sa creada ca un mos si o baba erau parintii tuturor partizanilor din padure? Intamplarea face ca in cercul meu de prieteni sa se afle si un inginer diasporez croat care mi-a povestit cum a reusit Tito sa-si alcatuiasca faimoasa lui armata de partizani. Trimitea prin satele sarbesti cativa acoliti de ai lui care impuscau unul sau doi soldati germani. Nazistii strangeau tot satul si incepeau sa-i numere locuitorii. Cei pe care pica magareata sa fie, de exemplu, numarul zece, douazeci si asa mai departe erau executati fara a fi intrebati daca sunt sau nu cumva ruda cu partizanii. Pentru fiecare soldat german asasinat erau executati cel putin zece cetateni sarbi. Dupa o astfel de oroare barbatii care scapasera cu viata, de frica sau de revolta ingrosau armata de partizani a marelui Tito.
Tito stia ca legile razboiului interzic ca cetatenii care poarta straie civile sa atace soldatii unui armate de ocupatie, stia de asemenea de executiile ce vor urma ca represalii la astfel de fapte, dar stia si proverbul "scopul scuza mijloacele".
Un alt fals in aceasta povestire este existenta unei miscari de partizani ucrainieni care a luptat impotriva nemtilor. Am vazut, pe timpul cand eram in Geramnia, documentare cinematografice care aratau cum sate dupa sate pe tot cuprinsul Ucrainei ii intampinau pe nemti ca pe niste eliberatori. Sa nu uitam ca dupa colectivizarea fortata a Ucrainei circa cinci milioane de Ucrainieni au murit de foame. Hrusciov, care era in acea perioada secretarul partidului comunist ucrainean poveste in amintirile lui despre nenumarate cazuri de canibalism care i-au fost raportate. In timpul razboiului o intraga armata ucraineana codusa de generalul Vlasov a trecut de partea nemtilor. O miscare de partizani, si inca una extrem de puternica, a existat in Ucraina, dar nu impotriva nemtilor ci impotriva rusilor si asta dupa razboi. Aceasta miscare a fost lichidata definitiv de rusi abia in 1957, iar conducatorul ei Stephan Bandera a afost asasinat de KGB in Munchen cativa ani mai tarziu. Spre cinstea lui autorul schitei, la sfarsitul povestirii ne spune ca tarasenia cu baba si mosul s-ar putea sa fie de fapt o legenda. Parerea mea este ca povestirea a fost scrisa la comanda pe timpul cand Vasyl Simonenko era inca un tanar condeier care incerca sa se afirme si nu marele poet de mai tarziu.
Si cea de adoua povestire intitulata "VINUL DE TRANDAFIRI" este extrem de bine scrisa dar falsa de la un cap la altul. In ea este vorba despre o Ileana Cosanzeana pe numele ei de fata Olga care le spunea tuturor flacailor care o curtau sa o lase in pace. Lucru pe care acestia il si faceau, devenind blanji ca niste mielusei. Pana la urma dragostea ei se indreapta asupra unui Fat Frumos schiop si ghebos care crestea flori si stia sa faca vin de trandafir, fiind convinsa ca numai acesta va fi in stare sa o iubeasca si atunci cand nu va mai fi frumoasa. Si la noi in comuna toate fetele frumoase spuneau nu flacailor care le curtau, dar asta nu-i impiedeca pe parintii lor sa le marite urgent cand observau ca pantecele odraslelor incepeau sa creasca fara nici un fel de motiv. Sa fie flacaii cazaci mai molai decat cei olteni? Ma indoiesc de acest lucru.
Vasyl Symonenko nu va ramane in Literatura Ucraineana prin cele doua povestiri sau alte povestiri daca sunt la fel de lipsite de adevar, asa cum in Literatura Romana Sadoveanu nu a ramas pentru "Mitrea Cocor" si asa cum in Literatuta Rusa Solohov nu a ramas pentru "Pamant destelenit"
Din cate am citit pe Google Vasyl Symonenko este considerat de ucrainieni a fi un mare poet si erou national care a fost omorat de KGB pentru ca a descoperit o groapa comuna in care zaceau osemintele compatrotilor lui omorati de Stalin.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Jorj Savu,se pare că ești supus fenomenului paranormal numit bilocație.
Adică, te afli în același timp în pielea ta mult prea largă pentru spiritul mult prea îngust
pe care îl conține și în pielea prea îngustă a unui critic pârât care nu poate conține nici măcar umbra unui comentariu de critică literară adevărat…
Apoi, mai bag de seamă că tu mai crezi – și ,,Credința e risc”, (Papini? Kierkegaard?), tu numai crezi că ai citit în Biblie inepțiile pe care le debitezi. Acolo scrie că ,, blestemat să fie în vecii vecilor cel ce va lua numele Domnului în deșert”!
În schimb, eu sunt convins că tu ești acela care îl sfătuia pe Iisus să se arunce de pe acoperișul Templului.(tot din Biblie…).
,,Cum e în Carte, așa și pe Net, amin!”
Și… va urma!



 
Postat de catre Vasile Hurmuzache la data de 2012-11-30 22:50:56
         
 
  " Mă întreb: unde ți-a spus Vasyl Symonenko (tradus de Mihai Hafia Traista) că, dacă fata aia îl preferă pe Făt-Frumos șchiop și ghegos, se și "iau", apoi trăiesc fericiți pînă la adînci bătrînețuri?"
(tot comisarul Latunski)

Stimate tovarse comisar,
Iertati-ma ca revin nu pentru a-mi face autocritica asa cum ne invata disciplina de partid ci pentru a demasca miste influente mic-burgheze care s-au strecurat in creatia literara a marelui poet ucrainean Symonenco. Ma refer la faptul ca el nu spune lucrurilor pe nume, asa cum le-a pretins tovarasul Stalin la toti acei "ingineri ai sufletelor" (cred ca stiti ca asa ii numea marele dascal al omeniri pe scriitori) sa faca, ci sugereaza anumite lucruri, lucru foarte daunator fiindca sugestiile, atunci cand sunt rau inteles pot sa duca la contrarevolutie. O sa aplic logica leninista pentru a vedea si dumneavoastra catae dreptate am. Pai daca fata i-a respins pe toti flacaii zdraveni si s-a dus la cocosat neinvitata, cu ce scop s-a dus? Si cand ii spune sa prepare vinul de trandafiri ca acesta sa fie gata pana la nunta, de a carei nunta este vorba?
A Krupskaei, vaduva lui Lenin?!
Daca Andrei-Ghebosul nu o ia in casatorie pe ultra-frumoasaa Olga, inseamna ca vor trai in concubinaj, fiindca ea este moarta dupa el. Si asta nu se cade la o komsomolista!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-11-30 22:41:07
         
 
  "...mister Cioacă, chiar nu pricepi că literatura e un FALS?"
(Marele critic si om de o vasta cultura Latunski Criticul adresandu-se adresandu-se micimii mele)

Stimate tovarse comisar,
Eu va inteleg atitudinea partinica, intradevar toata literatura realist-socialista scrisa de mariile genii Alexandru Fadeev, Boris Polevoi, Emil V. Galan si alte creaturi de aceiasi teapa, literatura in care dumnjeavoastra sunteti un mare specialist este un fals total. De asta va si rezista timpului. Dar eu nu la astia ma refeream. Ci la cei pentru care literatura nu este un fals.
Traiasca marea Uniune Sovietieca!
Traiasca literatura realist-socialista!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-11-30 22:08:54
         
 
  Cea mai mare tîmpenie pe care am putut să o citesc în această seară. De fapt nici n-am citit pînă la capăt. Mă întreb: unde ți-a spus Vasyl Symonenko (tradus de Mihai Hafia Traista) că, dacă fata aia îl preferă pe Făt-Frumos șchiop și ghegos, se și "iau", apoi trăiesc fericiți pînă la adînci bătrînețuri?
După o viață trăită, și după ce te scremi să postezi catrene și epigrame cătrănite pe un sait literar, mister Cioacă, chiar nu pricepi că literatura e un FALS? Dacă vrei literatură "adevărată", citești Sandra Brown, Paulo Coelho(tradus de Pavel Cuilă)etc. Dincolo de glumele și înțepăturile noastre, apreciez analizele lucide, sociale și politice, comise de domnia-ta, de ce nu te limitezi la atît?
Încep să cred că, Cioacă, Hurmuzache și Buricea sînt cei trei îngeri care au venit la Avraam, umflîndu-și burțile cu trei efa de lamură de făină (un efa - 25 litri), un vițel gras, apoi, bașca unt și lapte (Facerea 18, 6 și următoarele).
Cum e în Carte, așa și pe Net, amin!
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2012-11-30 21:15:59
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE