FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Un destin incert
Text postat de Gheorghe Rechesan
-Ai auzit, dragă, ce-a pățit Florescu? mă întreabă, plină de vervă, tanti Sofia, o rudă îndepărtată din partea nevesti-mi.
O vizitez în fiecare după-amiază de joi, nu doar din obligație sau să văd cum o mai duce cu sănătatea, ci fiindcă realmente mă amuză felul pertinent în care judecă oamenii din jurul ei.
-Care Florescu, fac eu, fiul plutonierului-major de la etajul nouă?
-Nu, dragă, ăla a terminat facultatea de cadastru și bate cîmpii, eu îți vorbesc de feciorul Floreascăi, o știi doar, a fost gestionară pe vremuri la "chimicale, articole de menaj, lacuri și vopsele", una mică, cu picioare strîmbe, nasul ascuțit și părul ca o claie de fîn!
Îmi toarnă din ceainic, cu grijă, o porție de darjeeling în ceșcuța de porțelan "made in china" și continuă.
-L-am avut elev, un băiat curățel, bine crescut, prezentabil, nu seamănă deloc cu maică-sa, dar încurca mereu alcalino-pămîntoasele cu halogenii și alcanii cu alchenele, îi dădeam notă de trecere fiindcă mi-era simpatic...de altfel l-am și sfătuit "Sorinele, dragă, științele exacte nu-s de tine, fă-te medic, economist, actor, pianist dar nu da la politehnică fiindcă te nenorocești!"
-Ahaaa, zic eu sorbind din ceașca cu model "bob de orez" o gură de lichid fierbinte și aromat, și te-a ascultat?
Tanti Sofia a predat chimia timp de peste trei decenii, sute de absolvenți îi datorează faptul că au ajuns oameni cu diplomă și niciodată n-a frînt destinul vreunui elev mediocru, doar fiindcă nu era în stare să acumuleze minime cunoștințe în acest domeniu.
-Sigur... a dat la drept, a absolvit cu brio, a intrat în barou ca avocat, deci avea toate premisele unei cariere promițătoare...servește un fursec cu migdale, sunt proaspete...și totuși...
Mă conformez și după ce înghit dumicatul, întreb:
-Totuși ce...ce i s-a întîmplat? A cîștigat la Loto, i s-a aprobat viza de emigrare în Canada, l-a lovit tramvaiul pe verde, a contractat vreo boală venerică sau o căsătorie nepotrivită?!
-Mai rău...a hotărît să se lasă de avocatură! Maică-sa e devastată, m-am întîlnit săptămîna trecută cu ea la coafor și nu se putea opri din plîns în timp ce-mi povestea!
Mai servesc un fursec, sunt într-adevăr delicioase prăjiturelele ei făcute după rețete transmise din generație în generație și m-arăt nedumerit, deși nu împărtășesc nicio simpatie pentru breasla purtătorilor de robe negre.
-Eiii, și...probabil că nu i se potrivea meseria asta, nu oricine poate pleda pentru iertarea unui borfaș sau criminal!
-Era specializat în litigii comerciale...da' stai să vezi! Alaltăieri, la chioșcul de ziare, deși nu mai cumpăr gazete demultișor, că toți jurnaliștii mint și-s în căutare de senzațional, nu te supăra că ți-o spun deschis, persoanele de față se exclud, mă oprisem să-i recomand vînzătorului o rețetă de tinctură cu usturoi că e hipertensiv, de cine crezi că dau? De Sorinel ăsta, Florescu și fără prea multă introducere îl iau la întrebări: " ce faci, tinere, cum te descurci cu viața?" El face fețe-fețe și-mi trîntește o minciună cît casa: " doamna profesoară, viața e frumoasă și merită trăită în coordonate umane, nu de la bară!" Mai vrei ceai?
Îi fac semn că da și o urmăresc cum înclină, cu un gest sigur, gîtul curbat al ceainicului spre ceașcă, fără să picure niciun strop pe fața de masă imaculată .
-Lasă, îi spun, că la mine nu ține....maică-ta e complet distrusă fiindcă dai cu piciorul unui viitor strălucit...și pentru ce?
-Da, pentru ce?
-Asta i-am zis și eu...îl văd că se schimbă la față, nu putea să nege o evidență atît de izbitoare și-mi trîntește așa, fără niciun preambul: " mă las de jurisprudență, fiindcă vreau să fiu scriitor!"
-Și care-i drama? În definitiv e tot o îndeletnicire intelectuală, o meserie liberală, axată pe...
-Eiii, aicea survine neașteptatul, că de aia îți povestesc...bun, zic eu și ce ai scris pînă acum? El se fîstîcește, e un timid și-un emotiv, iar pînă la urmă că cîr, că mîr, c-o fi, c-o păți, scot de la el că lucrează la un roman!
-Înseamnă că are talent, nu glumă, dacă tam-nesam s-a aruncat pe cel mai greu gen beletristic...
-Nu știu, în timpul liceului scria și el poezele naive și înflăcărate ca orice adolescent, dar cine s-ar fi gîndit că acum la maturitate s-ar putea lua în serios?
Se ridică și se îndreaptă spre biblioteca din nuc masiv, înțesată cu volume groase. Trage un sertar, răsfoiește prin el și după două-trei minute revine cu un caiet dictando, groscior, cu coperți roz :
-Uite, am găsit ce scria într-o chestie dintr-acelea ale liceenilor, zisă oracol, uneia Emanuela, mare fîșneață prin liceu, machiaj scump, minijupe, bluze decoltate, ciorapi negri din plasă, ajunsă, peste ani, damă de companie tocmai în emirate!
Își așează pe nas ochelarii de citit și îi dă drumul cu o voce aspră, seacă, fără inflexiuni, ca atunci cînd preda la clasă:

" Nu știu, zău, cam în ce fel / tot ce văd ca arhanghel / din adînca mea răcoare / ție cum ți se mai pare / sunt iubitul fără țel /drag cu brațe de oțel / ce îți pică la picioare / suferind în crug de soare / chiar și cerul mă împunge / trece-n venă foc de sînge /lung-prelung mă doare-n piept / și neliniștit te-aștept / ca la al inimii popas / să mai punem de-un taifas / și de vei vrea acum să vii / viața taie-n noi felii / trag din joint nebun un fum / sentimentele mi-s scrum / te iubesc dar tu nu ști..."

În timp ce recită, zîmbesc amuzat și-mi fac de lucru cu restul de ceai din ceașcă.
-Eiii, ce părere ai? Are viitor, sau e ceva incert, pe acolo, în el? mă chestionează nerăbdătoare tanti Sofia.
-N-aș putea să mă pronunț, e o chestie cum să zic, aproximativ facilă, o știi și dumneata, toți ne prostim scriind versuri pe la șaisprezece-optsprezece ani...unora nu le trece niciodată!
O văd cum se încruntă, privindu-mă cu severitate ca pe un elev neatent scos dinaintea tabelului lui Mendeleev.
-Nu mă lua cu fofîrlica...de-asta ți-am relatat toată tărășenia, să spui ceva franș,că doar te pricepi, ești oarecum în domeniu, nu?
-Tanti, eu public analize financiare la o publicație de profil...cu artele, muzele, frumosul, eternul și alea estetice nu le am!
-Dar ai colegi în branșă, de specialitate, nu? Uite cum stă treaba: eu iau legătura cu Floreasca, e cu nervii la pămînt săraca, nici dacă pleca fiu-su mecenar în Afganistan sau se înrola în legiunea străină nu bocea în așa hal, să-l someze să ne dea manuscrisu' romanului, noi îl arătăm unui ins competent și asta e...dacă un specialist își pune girul, n-are decît să dea cu piciorul avocaturii și să se lanseze ca scriitor, să ia și Herderu' sau Nobelu' dacă-l țin balamalele!
N-am avut ce face, nu pot rezista în fața argumentelor ei, în general, femeile trecute de jumătatea vieții, cu o voință de oțel cînd își propun o țintă precisă, mă initimidează, așa că-i promit ca joia viitoare să trec pe la ea și să preiau manuscrisul lui Florescu.
Nu intru bine pe ușă, n-apuc să-i sărut cuviincios mîna așa cum fac de fiecare dată cînd o vizitez, fiindcă, atunci cînd ne așezăm la mescioara din living room, tanti Sofia m-anunță pe un ton sumbru:
-Uită-l pe Florescu, nu se merită, iote ce-a produs nefericitul vreme de trei săptămîni!
Îmi pune dinainte un dosar subțirel și ricanează:
-Iaca, ditamai capodopera...da' citește cu atenție, nu vreau să te influențez, doamne-ferește, cumva!
Deschid coperțile și citesc titlul : " Barca lui Ion".
Redau mai jos, aproximativ, din memorie cele cîteva fraze.
" Ion, un bărbat obișnuit al epocii de tranziție, auzind și informîndu-se din presă și din buletinele meteo difuzate la televizor, că se apropie o calamitate naturală acvatică s-a hotărît să minimalizeze efectele dezastrului în plan personal. În consecință, și-a procurat cherestea durabilă la un preț modic și și-a construit o ambarcațiune, numită generic, în limbajul navigatorilor, barcă. Barca lui Ion era suficient de spațioasă ca să asigure confort tuturor mebrilor familiei sale:soție, soacră, doi copii minori și-o verișoară necăsătorită a nevesti-si, plus un pudel și proviziile necesare supraviețuirii pentru o perioadă de patruzeci de zile. Din motive neelucidate încă de I.N.M.H. potopul prognozat nu s-a produs, iar viața lui Ion a devenit incertă, întrucît pentru a a chita costurile construirii bărcii a contactat rate bancare pe care nu le poate achita, iar semnarea creditului cu garanții imobiliare l-a azvîrlit în stradă. Nici Dumnezeu, după o criză mistică care l-a încercat pe Ion, nu poate prevedea ce-i rezervă viitorul"
-Eiii, ce ai de comentat, zice oțărîtă tanti Sofia, nu-i așa că n-are rost să ne agităm?
Închid manuscrisul și îl așez pe mescioara de ceai, în fața ceșcuțelor goale.
-N-aș vrea să mă pripesc în aprecieri...firește, tema e fumată demult, din timpuri biblice aș spune, dar nu pot să-i retez omului elanul, dacă el așa simte și asta așterne pe hîrtie...dacă suntem tranșanți am putea să-i provocăm o traumă existențială de nu-și mai revine nici după ce-l tratează mama Omida sau altă șarlatancă ghicindu-i cu mercur și staniu topit în apă neîncepută!
-Știam eu că ești un mototol, las' că aranjez eu altfel lucrurile, ce s-o mai dăm atîta la întors, ori e albă ori e neagră!
N-am insistat, am băut grăbit ceaiul, fără să m-ating de tartele cu zmeură și am plecat să-mi văd de treabă.
În joia următoare am aflat că Florescu își transformase romanul de debut în piesă de teatru, după ce arătase manuscrisul unui celebrități din lumea teatrală, iar un regizor cu concepții avangardiste se angajase s-o pună în scenă. Ba mai mult întreaga dramă a îmbrăcat acum o formă minimalistă, puteți să constatați și singuri, dacă aveți noroc să găsiți cartea prin librării:

" Barca lui Ion"

Personajele: Ion
soția lui Ion
soacra lui Ion
doi copii minori
verișoara nevestei lui Ion
cățelul familiei Ion
dumnezeu (în travesti)

Decor: trei scînduri, o găleată goală; vară, secetă,cer senin, fără pic de nori

Prolog:

Ion. Barca. Ion declamă(cu înfrigurare, agitîndu-și necontrolat membrele): Dă, Doamne, te rog eu, o ploaie..." ș.a.m.d

N.A. Acest text este un pamflet, singurele surse de inspirație sunt cele virtuale și care aparțin imaginației autorului.




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE