FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Panegiric
Text postat de latunski criticul
(în manieră ortodoxă)




Tovarășul Duda

Tovarășul Duda s-a născut în cetatea B…., in cartierul “Înțepaților”, denumit mai tîrziu “Vlad, fiul lui Vlad”. Încă din copilărie tovarășul Duda se dovedi a fi un fiu de origine sănătoasă, printre îndatoririle lui figurînd întreținerea focului casnic și procurarea de butelii. La școală nutrea un dispreț distant față de cei născuți la țară, iar mai tîrziu cînd s-a calificat „tratamentist termic” disprețul lui s-a accentuat față de cei care se mutau la oraș din diverse motive ori de nevoie.
Dar meseria lui era una onorabilă și înscrisă în nomenclatorul de meserii la loc de cinste. Șefii lui îl apreciau și drept recompensă l-au trimis la Reșița, unde a urmat cursurile comasate de activiști-tratamentiști. Iar cînd le-a terminat ”manganus cum laude” l-au și numit secretar BOB+ pe secție. Și asta s-a întîmplat la vîrsta de 33 (treizecișitrei) de ani, cînd, stînd el lîngă Cuptorul cel Mare auzi un glas fierbinte: “Cine vrea să ardă ca oțelurile speciale, să-și ia propriul aparat Rochwell in spate și să vina la mine!”. Iar de atunci, atît inima cît și sufletul tovarășului Duda au ars ca și Cuptorul cel Mare.
El pe mulți tineri ii converti și îi făcu membri de partid, le procură butelii si case (chiar pe bani și pe produse) și cu drag se uita la ei în ședințele pe care le prezida, ba chiar îi ținea pe lîngă el, in prezidiu. Uită vechile lui porniri din tinerețe cînd gîndea: „sa-i arză focul pe vecini, pe dușmani și pe colegi!”. Chiar dacă din cauza căldurii contractă o boală profesională, încît ochii îi erau plini de lacrimi și pururea întunecați, el înfruntă vitejește vicisitudinile profesiei, iar meșteșugul diavolesc pe care îl practica îi înfrumuseța lui și mai mult trăsăturile si firea.
Dar apoi au venit Evenimentele, cum se spunea și de către contemporanii lui: “Nu la Gălbinași, la Bentu se-ntîmplă Evenimentul!” Și a fost nevoit să iasă la pensie, deși o vreme s-a mai plimbat prin cartier în halat și cu agenda roșie sub braț. Apoi, după multe intervenții pe la diverse foruri, printre care și cele noi, se resemnă. Stînd el in Părculețul dintre blockhausuri, unde erau tobogane, leagăne, table de șah si table de table, gropi de nisip si gropi de gropi, așa zicea către cei din jur: ”ce vremuri!, ce oameni!”
Într-o bună zi, răbdarea lui - cea greu pusă la încercare - îl trădă, iar asta s-a întîmplat atunci cînd „nebunul” a fost mutat greșit, ca și cum ar fi fost un „cal”. Atunci s-a manifestat atipic și a fost alungat din Părculeț, din apartament și din viața sociala. Și după ce a petrecut la Săpoca mai mulți ani, intr-o noapte, un fost tovarăș de BOB i-a apărut in vis și i-a spus: „Să lași aceste erezii și să te întorci în cartierul tău de baștină! Să te ocupi de casa strămoșilor tai, retrocedată și dărăpănată, pentru că doar acolo ți se cade să fii și foc să faci, că acum butelii sînt pe toate drumurile”
Nu multă vreme mai petrecu, apoi le lăsă pe toate și se mut㠄la cele de obște”. Iar vecinii îl descoperiră după trei săptămîni, in urma unei vedenii a Saftei, vara lui, care era femeie de serviciu în Cvartalul Trei din cartierul „State Vergilius” si clarvăzătoare din născare.
Numele tovarășului Duda este pomenit în politica locală în ziua a șaisprezecea a lunii Brumărel, cînd Safta a prezis pentru prima oară revenirea la putere a celor din partidul lui.

* - Biroul Organizației de Bază



Activista Nae

Activista Nae, prin nașterea ei a fost sortită martiriului politic. Ea s-a născut pe malul rîului B…, acolo unde s-a înecat un mai vechi coleg al ei, zis Sfîntul Sava, care a încercat să înoate împotriva curentului și într-un debit mare de apă. Se pare că acest eveniment dramatic a avut loc în aval de Stația de Epurare, dar activista Nae s-a format spiritual în amonte, unde s-a stabilit de tînară și calitățile ei deosebite au recomandat-o pentru a deveni activistă cu probleme organizatorice. Atunci ea a aflat că cei care trăiesc ideologic sînt doar oameni-imagini ale chipurilor ideilor.
Ea ar fi persistat permanent în această greșeală, dar vremurile se schimbă și chiar activiștii stau sub ele în poziție misionara și nu invers; iar după ultimul Congres a urmat Marea Schismă, după încă o vreme un har divin a pogorît deasupra ei pe cînd mergea cu consortul spre Scutelnicei, unde avea pămînturi retrocedate.
Motorul Daciei 1300 s-a oprit subit. Alimentarea, aprinderea și carburația păreau okei; radioul nu mai funcționa, deși bateria era pe „verde”, ceasul ei și al consortului s-au oprit la aceiași oră, iar soacra își privea mirată și cu îngrijorare banana aparatului auditiv.
Acest fenomen i-a schimbat viața cu 180 de grade (nu Celsius, nici Farenhait, că nu erau pe raportor). A rupt vechiul carnet de partid într-o criză de isterie și s-a înscris in PNȚ-CD, apoi în Partidul Monarhist, unde a rămas pînă acum. Și-a vîndut proprietățile retrocedate și s-a mutat într-o mare aglomerație urbană.
Cu trei ani înainte de a se pensiona, o găsim angajată la Fundația „Principesa Margareta”. Locuiește pe Bulevardul Ferdinand și merge la serviciu cu tramvaiul rapid, zis “regal”, care ocolește pe strada Regina Maria; apoi coboară și trece „per pedes” prin Parcul Carol. Și pentru că nu reușește să se lase de fumat își cumpăra țigări numai și numai de la debitul de tutun „Principele Paul”.
Numele ei va fi pomenit mereu, din patru în patru ani în democrația originală, cu trei zile înainte de alegerile locale și cu șapte zile înainte de cele parlamentare.



Subordonatul Șaguna


Se spune că Subordonatul Șaguna era un bărbat scund de stat dar mare la sfat cu șefii, cu boi ales și cu discurs de soi, fără a avea nimic în comun cu soia, cum ar fi dispuși unii și alții să rupă expresia din context. Și el s-a angajat încă din tinerețe la Romfiare SA (pe atunci se numea altfel), iar pe Șef îl peria zi de zi - și la propriu și la figurat - și mare vamă da pentru a fi remarcat.
Dar despre el, despre Șef și despre Romfiare SA , spune chiar Subordonatul Șaguna:
„La început a fost Șeful și după el, conform ierarhiei, subordonații. Și tot el a hotărît să fie actuala Romfiare SA, iar despre cum se numea înainte nu se mai pomenește. Însă în vremurile de mai ’nainte, tot el a dat dispoziții la Personal-Învățămînt-Salarizare ca să se califice un număr nelimitat de oameni ai muncii (care mai tîrziu se vor numi angajați), în alte unități socialiste și de profil, după soiul meseriilor și în baza nomenclatorului în vigoare. Iar cei calificați să beneficieze de fișa postului de lucru și de salarizarea cuvenită, care, mai tîrziu venitul minim garantat se va numi. Iar cînd perioada de calificare la locul de muncă va fi încheiată, ei să devină specialiști în domeniu. Și s-a făcut așa, iar Șeful a văzut că deciziile lui erau bune”.
Și a mai zis Șeful: „Să mișune Romfiare SA de oameni ai muncii, așa cum mișună chiții cei mari în oceane și păsările în văzduh. Și ei să se prăsească și să se înmulțească, pentru că doar așa vor primi apartamente cu două ori cu trei camere. Și progeniturilor lor să umble numai și numai cu cheile agățate de gît. Și așa a fost, iar Șeful a văzut că este bine.
Iar celui de la Proiectare și Cercetare i-a zis: Ai tăi, mă, să măsoare cu halatul, cu prăjina și cu ruleta tot ce alții au construit cu foot-ul, cu țolul, cu șublerul și cu micrometrul. Apoi să copiați tot ce vi se pare folositor, ușor de priceput pentru noi și de secretizat pentru Biroul de Documente Secrete; și mai tîrziu să putem converti totul în ISO 2001, ca să uităm o vreme de STAS și GOST; oricum, ce facem noi acum nu durează prea multă vreme.
Și așa a fost, iar Șeful a văzut că tot ce a făcut era bine și pe placul lui.
Atunci a zis Subordonatul Șaguna către Șef: Iată, Sefu’, „Romfiarele este la început și nu are ele” nici Sală de Protocol, Bufet de Incintă pentru staff, cum nici Cameră de odihnă pentru Șef și Salariatele de serviciu. Atunci Șeful a văzut că și inițiativele lui sînt bune, iar cele menționate mai sus s-au ivit precum toate cele de la început și din nimic, ori precum curcubeul după potop; iar Subordonatul Șaguna răspundea în fața Șefului de buna lor funcționare.
Și Romfiare SA își depășea constant planul de producție, realizînd în acest fel o mulțime de ansamble și subansamble, care țăcăneau, păcăneau, sacadau; și ele erau mai cu seamă periferice decît de bază, cum și tulburările Șefului către salariate erau tot periferice. Iar dintre salariați doar trei-patru erau mai răsăriți, dar Subordonatul Șaguna era cel mai orientat, mai binecuvîntat și mai iubit de către Șef.
Apoi, se duse totul dracului și de rîpă, căci: „e vis al neființei universul cel himeric”, cum spunea și un clarvăzător născut mai devreme chiar decît vremurile trecute. Șeful fu înlocuit, iar Subordonatul Șaguna se orientă către alți Șefi, care după o vreme ziseră că nu el era vinovat, ci vremurile. Dar nici fostul Șef nu mai era ca înainte, fiind el depășit de evenimente și bolnav de anus contra naturii. Subordonatul Șaguna îl regreta oarecum, pentru că în van spunea către noul Șef: „Șefu, tot ce trebuie să ai poți să ceri!”(parafrazînd un alt vizionar asimilat de clasa proletară). O vrei pe Olguța, o vrei pe Mariana, pe Veronica, pe toate le poți poseda, așa cum în vechea noastră reclamă se spunea c㠄posedăm pompe de injecție”!
Atunci zise fostul Șef către fostul Subordonat Șaguna: „Măi Șaguna, ce crezi tu despre mine, acum cînd nu-ți mai sînt Șef, ba am și anus contra naturii?” Iar fostul Subordonat se blocă spiritual și bucal o vreme, medită ce medită, apoi zise:
“Doar și periuța de dinți, Șefu’ este bună o vreme, apoi se uzează, pentru că nu degeaba au spus și tehnologii ăia de nemți de la care cumpăram înainte utilaje germane, cum că: măturile noi, mătură bine. Reclamele astea mincinoase nu spun nimic despre periuțe și perietori figurativi, așa că, din punctul meu de vedere, șefii trebuiesc înlocuiți după o vreme, ca să se poată spune mai tîrziu că totul este nou, adică: Apa Nova, New Age, noul absorbant, noua revoluție tehnologică, noul Șef, noul parizer cu soia. Iar un Șef care nu înțelege aceste premize minore va fi înlocuit de către altul care le pricepe pe cele majore - și care va accepta faptul că tartrul bucal nu este tot una cu inflamația anală”.
Subordonatul Șaguna trăiește acum pe alte meleaguri și este sărbătorit de către foștii oameni ai muncii, actualmente angajați, șomeri sau pensionari, la cîteva zile după unele evenimente fericite din viața lor, cum ar fi: greva spontană, primirea ajutorului social ori a subvenției pentru întreținere. Ei își amintesc chiar mai des de Subordonatul Șaguna decît de Moș Gerilă, care, orice s-ar spune, este un personaj destul de oprimat în vremurile noastre.
Iar cei care nu pricep cele spuse în aliniatele de mai sus, înseamnă că se pleacă după parmalîc în fiecare zi și pupă cu osîrdie moaștele foștilor și actualilor șefi, acum și pururea, în vecii vecilor. Amin!



Cuvioasa secretară Liza


Primiți bine pe cei slabi de minte și tari de vîrtute! Și aflați că Liza a slăbit treizeci de kilograme în două săptămîni. Nimeni nu știe unde s-a născut; despre locul nașterii, copilărie și adolescență, despre activitatea profesională și despre relațiile ei potrivite și nepotrivite cu șefii nu se știe mai nimic. Se vehiculează doar ipoteze, dar despre cînd și cum s-a îngrășat, se știe cu certitudine că a fost pe bază de stres și de bulimie.
Cert este că ea și-a părăsit căminul părintesc pe cînd avea osutăzece kilograme și s-a retras în pustie unde Ispititorii ei i-au oferit tot felul de preparate din animale moarte, E-uri și aditivi, paste și pâini la cuptor, pilafuri și zacuște, dar ea a refuzat și a postit acolo patruzecidezile si patruzecidenopti.
Astfel a aflat că omul poate trai și fără carne ori pâine, ci doar cu produse Oriflame, Zepter, Herbalife, Cosmote, Onduline si Verbllok. Iar dacă plătești pachetul promoțional cu 150 de euro, poți trăi doar cu cele care-ți ies din gură, nu cu cele care intră. Și că toate preparatele au fost întîi din carne irigată cu sînge, din cereale nefermentate, abia mai tîrziu au devenit surogate, conserve și nesănătoase.
Liza a slăbit și a rămas așa multă vreme. Ea a mulțumit celor care i-au oferit posibilitatea, a promovat și a oferit pachetul promoțional de slăbire prietenelor și vecinelor ei. Ele slăbeau, dar nu puteau scăpa de varice, de menopauză și de cancer la sîn. Văzînd acestea, Liza a avut din ce în ce mai putină încredere în programele de slăbire.
Și-a recuperat banii dați pe pachetele promoționale și a început să mănînce la fel ca înainte. S-a reîntors la vechea alimentație tradițională, cu care a trăit pînă la sfîrșitul vieții; apoi a murit și a fost îngropată in noul cimitir, cel cu vedere spre grădinile de zarzavat. După șapte ani, Administrația Cimitirelor a cedat locul de veci altei cuvioase. Cînd au decopertat mormîntul, s-a văzut că ea era la fel de grasă ca înainte. Cărnurile ei erau fragede precum cotletul de porc expus spre vînzare.
Atunci, Preotul de Familie și Consiliu Parohial au luat o hotărîre, care în analele parohiei decizie s-a numit:
„Precum că, numele si moaștele ei să fie sărbătorite și venerate cu o săptămînă înainte de jumătatea lunii septembrie, cînd enoriașele cu broboade, pensionare, sărace și stîrmocind după pomeni să-i dea ocol în genunchi, pe coate, în vîrful unghiilor, vreme de șapte ori cîte șapte zile, apoi să bată patruzeci de mătănii tot atîta timp.”. Și au semnat, pentru conformitate: Preotul de Familie, Al treilea cîntăreț din cor și Clopotarul de serviciu, Ionel Sonerie.
Liza trăiește spiritual în același cartier in care s-a născut, pomenile i se poartă cu sfințenie, de curînd a primit patul spre ohihna veșnică și urmează a primi și locuință în ceruri. Cînd iese arareori noaptea pe stradă, este numită Femeia Integră, spre a fi deosebită de vecinul ei de cavou, Mutantul, poreclit așa de către cei mai tineri, care sînt, de fapt, urmașii vecinilor lor.
Acum și-n cartierul nostru, această minune!



Fericiții investitori: Stoltz si Braun


Stoltz si Braun au sosit pe meleagurile mioritice la șapte ani după realizarea Uniunii Eterogene (cînd localitatea Mădulari* s-a unit cu Cracii Doamnei*). Stoltz era sefard, cu un simț exacerbat al afacerilor de orice natură, pe cînd Braun era din țara de origine, unde facînd el de tînăr ce-i place lui Iehova a binemeritat a avea un job de portar la Banca Mondială, sucursala de peste Marea Ocean. Pe cînd puneau ei bazele viitoarei afaceri din spațiul Carpato-Dunăreano-Pontic, Braun așa îi recita lui Stoltz, la telefonul mobil:
”Eu pe un țărm, tu pe altul, ei de pe un deal pe altul”, apoi îi spunea în proză cum trebuie să gestioneze ei agresiv banii celor care strigă de pe un deal pe altul și care, conform legislației în vigoare, nu au voie să comenteze eventualele fraude și inginerii financiare, în caz contrar încadrîndu-se în rigorile legii referitoare la Holocaust.
Iar Stoltz avea un văr in Guam, care le trimetea periodic transporturi impresionante de găinaț de cioară.
Despre ei s-au vehiculat mai tîrziu diverse bîrfe, dar cele de bază au rămas înregistrate pe suport magnetic și în însemnările călugărului Păstîrnac Blasfémie de la Mănăstirea Pătrunsă*, care i-a anatemizat săptămînal și constant :
”Stoltz si Braun se-asociară/ vindeau găinaț de cioară/ din Guam, solul să-ngrașe/ la Milcoi*, în butoiașe, // Venind fiscul peste ei/ emigrară in Malibu/ cum voiau să vîndă-un diblu/ hopa și cei din moschei//.
Așa că s-au reîntors, Stoltz in țara lui de adopție, după ce Torchemada, ministrul de finanțe, a demisionat, iar Braun in țara lui de peste Marea Ocean, unde au propovăduit ideea de monism socialist și de chibuț capitalist, au întreținut relații strînse cu rudele lor din Țara Sfîntă; s-au împotrivit ideilor din Protocoale și au corespondat constant cu Șlimo Leibovici din Dealul Bucii*.
Numele lor nu sînt pomenite în calendarul ortodox, fiind în contrasens cu tradiția, alimentația și comerțul cu cele sfinte și aborigene, dar au rămas în apocrifele din județul Argeș.

* - localități din județul Argeș (pe bune!)

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Pardon, e în manieră latunskiană. Ortodoxă și ea, maniera asta, dar cu ceva în plus. Pe bune!



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2011-10-04 12:01:18
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Excelent textul "Fericiții investitori: Stoltz si Braun". Are de toate. Și text și subtext. Mai ales subtext.  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-10-03 22:54:22
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE