FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Faptele și gîndurile lui Ambrazură
Text postat de latunski criticul
(continuare)

3. Șarpele cuvintelor

1.Iată că dincolo de faptele de zi cu zi și de noapte cu noapte, cuvintele sînt cele care dau tonul; și nu diapazonul. Nu degeaba se spune că la început era unul (Cuvîntul) și apoi s-au născut și s-au făcut mai multe. Acum știu că șarpele cuvintelor a oferit fructul mamei mele, Prezbitera, pe cînd eu nu eram în registrul ei genetic, nici în cel al tatălui meu (trecut în certificat), Subalternul, ci chiar în coapsele tatălui meu natural, Epaminonda. Am înțeles deodată cum este cu Turma, cu Păstorul, cu Mielul, iar cînd fi-va rîndul meu să vorbesc, nu-mi voi mai pune întrebări. Îmi voi completa studiile și voi reuși la zeologie, ca să dau și eu sfaturi altora!
2. Dar mă întreb: oare cuvintele sînt mai vechi decît faptele și ocheadele? Există vreun Chivot al Cuvintelor ori o Sfîntă Vorbitoare? Oare cum vorbim așa ne sînt și faptele? Sau cînd vorbim în zadar ecoul ne răspunde și noi ne facem că nu-l auzim? Iată că noi sîntem mulți și cu toții beneficiem de această facilitate, încă din copilărie, iar ea nu poate fi suprimată decît
prin extirparea laringelui, deci nu suntem dobitoace. Iar cei care nu vorbesc, nu sunt ca noi, sînt doar mormăitori, fie vorbesc „în limbi”, ori sînt analiști politici.
3. Iar noi, cei vorbitori de limba autohtonă sîntem mai puțini, pentru
că nu avem o circulație internațională, iar dintre noi doar o parte vorbesc și citesc prin cenacluri, apoi scriu cărți subțirele de versuri, eseuri și monografii, despre pîcle, vulcani noroioși și pietrele de la mănăstire, ca să nu zic nimic despre cei care scriu doar autobiografii, zise mai de curînd siviuri. Și ei toți ei se numesc intelectuali; ei au cenaclurile lor, înjurăturile lor, cafenele lor și opțiunile lor politice, altele decît masele, revistele lor nu trec de Secolul XX și cifra 22.
4. Petrică a lui Parmenius, regretatul meu coleg, mi-a explicat, în zilele în care mai era coleg cu mine: ei fiind de factură umanistă, douăzeci reprezintă totalitatea degetelor unui intelectual cînd se descalță de sandale, își leapădă și toga, vrînd el să intre desculț și dezbrăcat în sufletele celor de factură tehnică, ori de nici o factură, cum și Socrate făcea cu cei din agora, iar 22 reprezintă un multiplu de unu, luat de două ori, deci un număr magic. Iar Petrică a fost premiantul clasei a doua de „complementară”, fie-i țărîna ușoară.
5. Care spunea că numai noi, cei din Valahia, adică de la Kara-Iflak (pe înțelesul celor dispăruți), și în special cei dintre Călmățui și Putna, cunoaștem puterea, valoarea și forța cuvintelor, pe care le-am impus și altor vorbitori de limba literară și autohtonă, dar nu chiar tuturor, pentru că, iată, ungurii din Ardeal nu mai știu decît limba lor, iar basarabenii știu numai moldovenește. Pentru că ei nu pot înțelege în veci sintagmele: “Aceste cuvinte ne doare; Masele ne vrea; Ne iubește femeile”.
6. Dar cu toții sîntem un neam, zicea Petrică, ba chiar mai zicea: “Adevărat zic vouă”, (nouă celor din anul întîi complementară), c㠓omul una gîndește și două face, deci îi putem prosti pe ruși o vreme; pe nemți îi putem prosti oricînd, dar nu-i putem prosti pe toți și toată vremea. Chiar dacă noi sîntem sub vremuri și nu invers“.
7. Acum spuneți și dumneavoastră, domnule Inspector General, domnilor inspectori adjuncți, ce cu greu ați luat „titularizarea”, Preafericitule de la Culte, domnule Director Șef Adjunct de la Protecția Copilului și domnia voastră Urfelia de la Biblioteca Județeană, oare acest brav coleg al meu n-ar fi meritat să aibă trei telefoane mobile și două pistoale, unul cu gaz lacrimogen și altul cu bile de cauciuc?

4. Șarpele cuvintelor (2)

1. Petrică multe știa, dar nu le spunea pe toate decît contra cost și numai la barul din incinta școlii. Deșteptul ne spunea că cei din UE au chiar o Sfîntă a Televizorului, ce are și o zi rezervată în calendar, iar profii și dirigii lor au hotărît de curînd să-l ungă Sfînt pe unul care să patroneze calculatoarele. Și că lui îi pare rău (lui Petrică, nota mea), ca și lui Iorga, că nu sîntem cu ei de
vreo șapte-opt sute de ani, cum ar fi fost firesc.
2. Nu degeaba Petrică vrea să dea „la particular㔠și învață de zor cu Pavel din Tărșești, sîmbăta și duminica, cînd acesta vine acasă, fiind el la „profesional㔠la Berca, specialitatea conducători de atelaje profesioniste. Ieri eram cu Muci și Chiftinelus la barul din incinta școlii și atunci se făcu că veni Petrică și, după vreo juma` de oră și trei beri, spunea mereu despre unul Erasmus din Rotterdam , dar noi nu știam despre ce vorbește, el fiind în anul doi, iar lor li se predau alte materii.
3. Pentru că la noi, la complementară și nu numai, de la an la an ni se schimbă materia, programa și manualele, Diagrama Fier- Carbon și Îndrumarul pentru lucrări practice. In trimestrul întîi aveam o Ministresă, care la sfirșitul semestrului doi a devenit Ministru. Inspectorul General, zis Generalul, a devenit Generala, iar Directorul General a fost înlocuit cu Directorul de Studii și Educație Civică.
4. Deci vine Petrică și spune aceste vorbe ciudate. Atunci nea Costel, barmanul și patronul totodată, fiind afacerea lui în familie(A.F.Costel și fiii, aut.nr. 773/1999), m-a chemat dincolo de tejghea și mi-a spus cu cîți de r,s,t, și m se scrie acel bizar nume din aliniatul 2(doi). Pentru care am cotizat cu două beri. Iar înainte de a suna de Rezistența Materialelor, nea Costel mi-a mai spus că nici nu era necesar să știu ce mi-a spus, deci n-am mai corectat respectivul nume propriu. Parșiv, nemernicul!

5. Viitorul sună bine!

1. Azi am întîrziat intenționat, dar tot am fost scos la lecție și ascultat despre Diagrama Fier-Carbon. Sidery era lîngă mine cînd n-am știut, dar nu mi-a suflat, deși știe foarte bine să stea alături de mine la masă, la Două Fumuri și tot eu plătesc iarba. Dar acest fapt ar trebui să fie un îndemn pentru a învăța de unul singur și a nu te mai baza pe femei.
2. Trebuie numaidecît să discut cu maistrul meu de atelier, care îmi este și diriginte, despre lucrarea de licență, pentru că la anul termin și eu complementara; de pe acum se întrevede la orizont absolvirea; trebuie să devin și eu responsabil, ca să nu mai zică taică-miu ăsta de împrumut că a investit degeaba în mine. El pricepe cum vine chestia cu responsabilitatea, pentru că are deja locul lui bine determinat în talcioc, pentru care și plătește
chirie duminica.
3. Maistrul și dirigintele meu totodată e un tip în felul lui. Cel mai bine ne înțelegem în vacanță, cînd el vinde pepeni din portbagajul Daciei și eu îl ajut. Atunci putem discuta în liniște despre programa școlară, economia de piață și pedagogie. Știe ăsta despre toate ce se întîmplă în lume, ceva de speriat. Mi-a spus și cum pot scăpa de coșurile de pa față.
4. Mare lucru este să poți discuta cu dascălii tăi așa ca de la om la om. Doar Petrică avea rezerve, vis-à-vis de acest gen de comunicare. El a citit așa de mult încît Biblioteca Județeană a rămas fără fișe de împrumut și apoi fără Director. A venit apoi una, Urfelia, care era implicată politic și problemele s-au reglementat. Mergea el (Petrică) la sala de lectură și stătea acolo pînă îl dădeau culturistele afară.
5. De la el am învățat că nu poți fi deștept toată ziua, sînt suficiente doar cinci minute. Soru-mea „de lapte”, de exemplu, nu este nici atît. Își pune asta țîțarul în fața oglinzii și se uită de trei ori cîte cinci minute din față și de tot atîtea ori din profil. Parcă ar fi la identificare și amprentare.
6. Cînd eram eu în clasa a șaptea și mi-am cumpărat primul telefon mobil, tot Petrică m-a consiliat să cumpăr pachetul Connex-Smart. El a fost bine intenționat, deoarece pe atunci nici nu prea existau alte opțiuni. Ba chiar mi-a dedicat și o poezie, pentru că el comitea și acte creative tinzînd a se afilia altor categorii sociale prost plătite și cu reminiscențe în sferele psihiatrice și academice.
7. Eu, care nu eram pe atunci prea deștept, acum aș avea un amendament, cum mai este denumit acest apendice în statutul Asociației de Proprietari al cartierului „State” și în constituția SUA, adică zic eu: „Lăudată fie Cultura, chemați numele Ei, dar ce înseamnă faima fără bani?” Mai bine să transcriu poezia lui Petrică, fără comentarii, fără reproș, deși între timp au mai
apărut și alte pachete: „ Connex Gău, Connex Gău, ce-i al tău, e-al tău / Connex Smart, ce-i al tău e pus sub gard”.
8. Acum, dacă tot trebuie să scriu, iar a scrie este un viciu, precum alcoolul sau iarba, cum spun și foștii mei colegi care, iată, sînt redactori și secretari de redacție, reporteri de teren și fotoreporteri, Digii, Șefi de departamente de publicitate ori PiRiști, lucrează la Corectură, Difuzare ori Distribuție (și doar puțini fiind „badigarzi”, ori agenți de asigurări); voi scrie despre fostul meu profesor de Rezistență, dar să știți că nu voi semna, nici că voi recunoaște, pentru că el este încă rezistent, fiabil și chiar mai predă, deși a fost transferat
de la Tolpimetre la Angelescu, în urma unui scandal amoros cu o majoretă.
9. Pe cînd el calcula pe tablă cît ține și susține o grindă, îl trăsnea o pișare „marfă”, căci avea pietre la rinichi. Dar era conștiincios din fire și dedicat profesiei, dorea așa de mult ca noi să pricepem cîte ceva despre grinzi, încît uita să meargă la „bud㔠și prefera să-și încolăcească picioarele, scriind în
continuare. Într-o zi de miercuri, a treia oră de curs, Petrică l-a rugat respectuos să calculeze forța de apăsare exercitată de chiloții de damă (întinși la uscat în balconul blocului de vis-a-vis) asupra sîrmei pe care erau întinși. Acest fapt l-a marcat, el a plecat cu ideea de a ne reclama la Cancelarie, dar nu s-a mai întors printre noi.
(va urma)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE