FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Exercițiu de lectură
Text postat de Elena Stefan
Sfârșitul postmodernismului și relaționismul ecoliterar sau arta neohermeneuticii

Partea I

Odată cu poemul „În lumina neuronului” autor Liviu Nanu, s-a dus unul dintre cele mai prolifice curente literare. Într-un text apocrif, chiar este consemnat acest fapt.

„Cu neuronul luminat
Priapic cum infernul
De-acum iată s-a minat
Și dus și postmodernul!”

Însă, cum în natură nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă ci totul se transformă, imediat locul curentului stins a fost luat de un nou curent, pe care, provizoriu, îl vom denumi „relaționism ecoliterar”

Prezentăm mai jos, o primă mostră de creație care se înscrie în paradigma noului curent:

„Mnemotehnică

Lina kare rabdă casa fratelui
Behăie măgarul care sare bara
Balul găinilor în Tailanda
Ca și germanii sunt playboy
Natașa și pașa ascultă slujba în biserică
O si, seniora, te pocnesc.
Fotbal Club Brazilia, Italia atacă”

De la început, se observă finețea și subtilitatea interregnală și intercategoremică pe care pretutindenitatea poetică a noului curent le presupune. Lina, acest personaj laic având puternice subiacențe literar-comportamentale – să ne amintim de tipul snobilor și parveniților din înalta societate bucureșteană- Lina, spuneam, asemenea moașei din celebrul Concert de muzică de Bach, al oarecum uitatei Hortensia Papadat Bengescu, în acest poem „rabdă casa fratelui”. Un fel de Crist feminin care pare a prelua asupră-și toate păcatele casei fratelui său fiind conștientă și pregătită pentru a suporta „răbda” toate inconvenientele „patimile” cum ar spune Ecleziastul, care derivă din aceasta. Cum remarcam mai sus, relaționismul ecoliterar, presupune trimiteri intempestive și interregnale. Autorul, oarecum supus canonului textual, face, iată, trimitere la măgarul care behăie și sare bara. Policonotativ avem de-a face cu personajul care nu înțelege dumnezeirea, nu înțelege trinitatea. Și aceasta este o trimitere evidentă către lectorul pasiv, neavizat însă care nu este nici măcar dispus să facă minimul efort al lecturii. Pe linia intercategoremică, saltul, aproape crevasian-brown-ian și illo temporian vizează zone dintre cele mai diferite: asiatic㠄Balul găinilor în Tailanda” sugerând blândețea și erotismul masajului tailandez, european㠄germanii sunt playboy” rusească prin celebra Natașa ca expresie vie a nu mai puțin celebrelor Matrioșka, apoi zona italică sugerativ redată prin „si, seniora” și în final zona latino-americană prin, am spune, brand-ul acesteia, un fel de frunză udresciană autohtonă: Fotbal Club Brazilia.
Așadar, iată, cred că am reușit să surprind caracteristicile fundamentale ale noului curent, relaționismul ecoliterar pe care poemul de mai sus, dens și plin de sensuri, le surprinde, din plin, în ontologia, evoluția și hermeneutica lor.

PS. Vom reveni cu o continuare a decriptării acestui text într-o intervenție viitoare.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  ce exegeza. "un fel de frunza udresciana", a naibi' gaselnitza. veritable trouvaille au-dela du sens
:))!
 
Postat de catre iulia ralia la data de 2011-01-03 21:59:35
         
 
  LiNa Kare Rabdă Casa Fratelui (Li ,Na ,K,Rb ,Cs ,Fr)
Behăie Măgarul Care Sare BaRa (Be ,Mg ,Ca,Sr, Ba,Ra)
BAlul Gainilor In Tailanda (B, Al, Ga, In, Tl)
Ca si Germanii Snt PlayBoy ( C, Si, Ge, Sn, Pb)
O , Si Seniora Te Pocnesc . (O, S, Se, Te, Po)
Fă, Clara, Bere Iute este Asta. ( F, Cl, Br, I, At)
Natașa și Pașa Ascultă Slujba în Biserică . (N, P, As, Sb, Bi)
Hei,Nebunule Arde Kapra Xenei Ranjitoare.(He,Ne,Ar,Kr,Xe,Rn)

Dacă nu cumva s-a strecurat vreo eroare.
Evident sunt și alte variante.

 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-03 20:58:41
         
 
  Pe verticala, Camila, dar ai omis grupa a patra, Carbon, Siliciu, Germaniu, etc...

Tocmai grupa carbonului s-o uiti, pe care e bazata toata chimia organica? :)))
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2011-01-03 20:32:27
         
 
  Mai departe e asa?
B,Al,Ga,In,Tl
N,P,As,Sb,Bi
O,S,Se,Te,Po
F,Cl,Br,I,At
Nu ,nu-i asa ,ca-i in picioare.
 
Postat de catre Camila Petrescu la data de 2011-01-03 19:46:05
         
 
  Of-Of, sarmanul tabel periodic!
Cred ca "poezia" asta e mai greu de memorat decat elementele din tabel...:)))

An bun tuturor!

Vero-chimista :))

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2011-01-03 03:05:55
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Felicitari, deasemeni, maestre! Chiar ma faceti gelos ca eu am avut doar un trei la chimie si profa era o scorpie. Nu am remarcat daca era frumoasa, urata, moldoveanca, italianca sau... femeie. Dar chimia mi-a placut, desi am preferat-o pe cea organica. Si acum o prefer...  
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-01-02 23:18:52
         
 
  Felicitați-o pe Nina, pentru că înainte de a-mi fi secretară a suplinit catedra de chimie la un liceu din Bender. De acum o să-i spun LiNa, că Electra nu pot a-i spune (amestecul antic de aur și argint era doar pentru odrasle de regi).  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-01-02 22:10:18
         
 
  Felicitări Latunski. Dacă nu te-ai fi îndrăgostit ai fi răspuns din prima.

LiNa Kare Rabdă Casa Fratelui (Li ,Na ,K,Rb ,Cs ,Fr)

Behăie Măgarul Care Sare BaRa (Be ,Mg ,Ca,Sr, Ba,Ra)

Pentru celelalte mai munciți.

La mulți ani și sper că gluma mea nu vă va fi disconfortat prea mult!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-02 21:58:26
         
 
  Doamnă, eu am avut patru de trei la chimie și doar pe un singur semestru. Fiind și an terminal. Dar profa era o evreică tînără și frumoasă foc și am comis imprudența de a-i bîlbîi o vagă declarație de dragoste. Așa că m-a trecut într-o grupă de elemente indezirabile: sulf, acid clorhidric și alte alea...  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-01-02 21:45:02
         
 
  Așadar, cu toate că titlul este explicit, cu toate că instrumentarul ne este la îndemână, cu toate hinturile de mai jos, nu reușim să decriptăm textul "Mnemotehnică". În plus, nu cred să fie niciun membru Europeea care să nu fi avut de-a face cu acea creație genială! Adică să nu fi interrelaționat cânva cu această creație!

Mai încearcă oare cineva?
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-02 20:21:51
         
 
  Tranzitivismul intertextual oferă trecerea dintr-o secvență în alta, de la un nivel existențial la altul. Frumusețea genialități, ascunse în poemul de mai sus, este că a reușit un pattern în care esența structurală a lumii se află ca într-o dioramă!

Tranzitivismul intertextual, estetic și etic, este arborescent și dinamic. Hermeneutic vorbind, limitele acestuia sunt limitele temporal-individuale proprii concatenării autor-text-lector-percepție.

 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-02 13:54:23
         
 
  Doamna, pentru ca banuiesc ca sunteti o doamna, nu imi aduc aminte nimic despre despre incidentele si insinuarile de care ma acuzati. In spiritul unui dialog civilizat, insa, va rog sa va reveniti si sa va formulati replicile in mod civilizat. Noaptea poate fi un sfetnic bun, iar ciorba acra de dimineata poate face minuni.
Nu speram nicio replica ulterioara, stati linistita, cu atat mai mult cu cat pareti atat de confuza incat mi-ar fi extrem de greu sa va iau in serios, doamna.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-01-02 00:19:58
         
 
  Distinse Andrei Florian, cum bine știți ignor orice intervențe a dumneavoastră însă vă las dreptul la liberă exprimare, ataâta timp cât veți respecta, la nivelul domniei voastre de înțelegere, regulamentul acestui site. (Până nu vă veți prezenta scuze public pentru mizerabila insinuare pe care ați făcut-o, amestecând în cel mai grobian stil securist ideile de pe acest site cu viața mea profesională, îmi voi menține această conduită)

Însă, fiind zile de sărbătoare, fac o excepție și vă răspund: domnia voastră sunteți într-o confuzie ideologică majoră așa că, această confuzie în care ați înțeles că ar fi vorba de gastronomie este deja superfluă. Ca atare nu vă faceți probleme. Nu este și nu va fi singura și majora confuzie în care vă aflați!

Nu sperați într-o replică din partea mea, la viitoarea dumneavoastră intervenție!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-01 22:09:23
         
 
  Imi cer scuze de confuzie. Comentariul meu era pentru textul "2011 - Reteta pentru un an mai bun" dar contat ca din punct de vedere tematic sunt in acord si cu textul de mai sus.  
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-01-01 21:40:49
         
 
  Distinsă doamnă Elena Ștefan, remarc cu deosebită plăcere că aveți înclinații reale spre arta culinară și spre alpicațiile sale în artă. Bunica mea avea o carpetă prinsă pe peretele bucătăriei și pe care scria "„Soțioara drăgăstoasă face mîncarea gustoasă“
Inspirația populară nu are margini...
La mulți ani sănătoși ! 10Tv ține cu tine!
Zexe.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-01-01 21:28:34
         
 
  Distinsă doamnă Elena Ștefan, remarc cu deosebită plăcere că aveți înclinații reale spre arta culinară și spre alpicațiile sale în artă. Bunica mea avea o carpetă prinsă pe peretele bucătăriei și pe care scria "„Soțioara drăgăstoasă face mîncarea gustoasă“
Inspirația populară nu are margini...
La mulți ani sănătoși ! 10Tv ține cu tine!
Zexe.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-01-01 21:28:33
         
 
  La mulți și frumoși ani!

Ideea, da. Se înscrie perfect în curentul "relaționist ecoliterar" De asemenea potrivit tranzitivismului intertextual poate face obiectul unei neohermeneutici sui generis.
Așadar, analogic vorbind suntem pe-aproape.

Deosebirea constă însă în faptul că în timp ce poemul "Mnemotehnică" semnifică ceva GENIAL, nu glumesc, GENIAL, adică lumea redusă la esențe în marea ei diversitate, cognoscibilă, până acum, poemul citat de către domnia voastră se supune, ca și categorie estetică, exclusiv interpretării individuale, respectiv, intertextualității ca atare, fără a avea o funcție mnemotehnică prestabilită ca în poemul citat de mine. Care, când va fi devoalată, va fi acceptată și recunoscută de către TOȚI membrii Europeea, cu domnia voastră în frunte.

Încă o dată la mulți ani!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2011-01-01 13:09:20
         
 
  Io asta am priceput:

o mie opt sute nouăzeci și nouă
pinguin în frac pe podul japonez,
la vremea picnicului,
Alice în Piața San-Marco:
hrăniți porumbeii!
banks - hohotul dintâi peste lumea veche
pe locuri, fiți gata, trageți de sfori:
l’important c’est la rose !
o lingură de zahăr
și medicamentul alunecă pe gât:
o mie nouă sute șaizeci și opt


Ce părere aveți, domnule profesor? Am prins ideea? ;)
 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2011-01-01 12:43:18
         
 
  Greșit Marian Tudorel Lazăr, însă interesant. Intertextualitate în devenire.

Lucrurile sunt mult mai simple. Un fel de ou al lui Columb.

Vălul care pare că ascunde de fapt ajută!

Mai încercați. Vă doresc succes și la mulți ani tuturor!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 19:27:39
         
 
  Tocmai am realizat ca formularea "si germanii sunt playboy" este mult mai firesc sa fie inteleasa drept "si germanilor le plac femeile dezbracate", in acest caz femeile dezbracate fiind tocmai ceilalti membri ai Uniunii, care cam stau in fundul gol in fata nemtilor ce o duc bine mersi si par sa fi reusit, deocamdata, ceea ce si-a propus de mult al treilea Reich: suprematia asupra Europei.  
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2010-12-31 19:07:09
         
 
  Cam greu de dat valul la o parte...
In primul rand, chiar titlul, "mnemotehnica" pare sa indice faptul ca este ceva ce trebuie retinut, invatat pe de rost. De parca autorul ar face o sinteza a situatiei mondiale actuale si chiar mai mult decat o sinteza, un fel de proorocie pe care ne atentioneaza sa o bagam bine la cap ca sigur se va implini.
Faptul ca incepe cu "Lina", ce pare sa fie draga noastra Moldova care de zeci si poate sute de ani rabda "casa fratelui" din rasarit, ca o adevarata mucenita, nu stiu ce ar putea sa insemne. Poate doar ca autorul este de prin zona respectiva si drept urmare foarte marcat de hrapareala fratiorului cel mare si greu de dus in spate.
Magarul care behaie pare sa fie "multiubitul" nostru conducator care, desi se distinge clar de restul turmei, totusi nu este decat o oaie neinsemnata care face ce i se spune. Ca a sarit bara, s-ar putea sa se refere la acel obiect cu acest nume din sala de judecata, obiect pe care stie destula lume ca l-a cam sarit.
Balul gainilor din Tailanda (sau poate Thailanda), nu stiu ce inseamna, dar sincer mie imi cam aduce aminte de stralucitul nostru Parlament si de ceea ce se intampla in el.
Ca aceste gaini sunt "playboy", ca si germanii, iarasi nu stiu ce sa spun, dar stiu ca membrii parlamentului nostru sunt pasionati sa voteze legi in timp ce urmaresc femei dezbracate (drept este ca si eu apelez uneori la femei dezbracate ca sa-mi limpezesc mintea si hormonii).
Dar, daca autorul vrea sa spuna ca germanii, in ciuda faptului ca stau cel mai bine din toata Uniunea Europeana, sunt totusi cam dezbracati si risca sa ramana in fundul gol, nu stiu daca sa fiu sau nu de acord.
"Natasa si pasa asculta slujba in biserica".
Ei bine, la asta nu ma gandisem pana acum, dar intradevar "Natasa" nu prea mai are cu cine sa se impreuneze decat cu "pasa" (adica lumea musulmana) ca sa faca fata "triunghiului Bermudelor" format de americani, chinezi si japonezi. Deci da, nu exclud ca cei doi sa fi facut bisericuta si sa aiba acum aceeasi credinta, macar pana trec puntea.
Recunosc ca despre ultimele versuri, ce par a vorbi despre Spania, Italia si America latina, nu-mi vine nici o idee, dar cred ca trebuie sa ma pun mai bine la punct cu situatia politica mondiala actuala. Si nici nu am inteles, din formulare, cine pe cine ataca: Italia pe Brazilia sau invers.
Si acum, sperand ca am spus prostii, ca de obicei, ma bucur macar ca am spart gheata si mi-am dat cu presupusul, lucru pe care nu prea avea nimeni curajul sa il faca.
Un an nou fericit!
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2010-12-31 18:56:36
         
 
  Atunci dați vălul la o parte și luminați-ne!  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 18:00:24
         
 
  err. intraductibil...expuis...interveni...

scuze,
calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2010-12-31 17:47:42
         
 
  Nu e vorba de "bataie de cap" , nu-i nimic inmtraductibil in textul expu, surpriza afiramatiei ,Elena, m-a provocat in a intyerveni.

Cu stima,

calvar

ps. La multi ani!
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2010-12-31 17:46:11
         
 
  Elena draga,
La multi ani !
Toate cele dorite pe 2011 !
 
Postat de catre Valeriu Cercel la data de 2010-12-31 17:22:04
         
 
  "si tot ce-i nențeles
se schimbă-n nentelesuri și mai mari"

Poemul de mai sus este doar voalul care acoperă faptul genial pe care îl conține.

Oricum, nu mă așteptam să dea așa mare bătaie de cap întrucât, așa cum precizam mai jos, cândva, "illo tempore", mulți ați relaționat cu acest fapt genial al umanității!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 17:18:27
         
 
  Ma simt obligata sa intervin, poate pentru ca ideea de genialitate mi se pare coborata la nivelul unei intelegeri fruste...

Dupa cum ( cred) ca stim, arta este cea mai complexa modalitate de transmitere a unor observatii trecute prin filtrul (original) al trairilor, cei care "au noroc" avand capacitatea de a intui cel putin in egala masura cu a intelege.

Poezica (vorba lui Gheorghe) incita gandirea, poate, ramane insa "inghetata" , stivuita in "raceala" unor observatii, care oricat de "la moda" sunt si oricat de "asezate" in "satul globat" ramane la portile artei...in afara lor!

Respecte,

calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2010-12-31 16:54:07
         
 
  La primul nivel. Doar la primul nivel. Mai explorați, mai sondați, mai cercetați. Ceea ce ascunde "textul rizibil" cum îi spuneți dumneavoastră este ceva GENIAL, O adevărată comoară. Fiind sfârșit de an mi-am permis să o prezint sub această formă!

La mulți ani și succes.

PS. Dacă nu mai rezistați dați-mi un e-mail. Însă haideți să lăsăm și altora plăcerea descoperirii acelei genialități!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-12-31 14:47:50
         
 
  Păi tocmai nuditatea textului e ridicolă..bănuiesc cine a scris poezeaua, influențele și spiritul "lavrar" nu mă impresionează, din felia citată nu răsuflă dram de geniu...fior liric nici atît!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-12-31 14:42:06
         
 
  Procedeul face parte din frumusețea europeică. Rupe textul de context și-l lasă dezbrăcat de relaționismul personal, de influențele de putere, de prestigiu, nume etc. Textul nud, textul ca atare. El și numai el este ori ar trebui să fie suveran. Altfel, în viața reală, mulți, cu anumită putere (politică, administrativă, etc) încearcă să transfere atribute ale puterii asupra "valorii textuale" Și sunt mulți, extrem de mulți, lingăi, oportuniști, profitori, etc. care să preia astfel de valori și să le considere capodopere.


Așadar, revenind la textul cu "FC Brazilia" cum îi spuneți dumneavoastră, ei bine, poate, ca realizare artistică suferă însă, nu mai repet, surprinde GE-NI-A-LUL! Credeți-mă!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 14:33:59
         
 
  Și totuși, cine a scris "genialitatea" de mai sus, aia cu FC Brazilia? De ce-i protejați anonimatul genialoid? Eu nu-l denigrez, am remarcat doar ridicolul mostrei citate...rizibil, de-a dreptul, doamna Elena!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-12-31 14:17:12
         
 
  1. "Original, acid, ușor ludic și autoironic.
Prozodie aproape perfectă. Mă gândesc dacă nu cumva,"iese-un" ar putea fi înlocuit cu "acest poem" ori ceva similar.

Poem bine realizat, incitant și plăcut."

Aceasta a fost aprecierea mea cu privire la poemul scris de colegul nostr, Liviu Nanu. Și este o opinie argumentabilă și, spun eu, pertinentă și decentă. Unde vedeți "genial și măreț, așa cum îl poleiți ditirambic" ?

2. Pe topicul de mai sus sunt trei texte. Două versificate și unul în proză. Cel apocrif doar ajută introducerii, aprecierile critice îmi aparțin iar poemul care face obiectul acestor aprecieri este cel intitulat "Mnemotehnică" și, așa cum subliniam mai jos surprinde, genialul, fațeta sintetică a lumii în marea ei diversitate, redusă, monadic, la esență. Poate realizarea artistică este discutabilă dar fondul, fondul domnule coleg este genial. Și nu glumesc deloc! Genial. Nu denigrați ceea ce nu înțelegeți. Faceți un mic efort. Și veți avea marea revelație!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 14:02:50
         
 
  Care poem, doamna Ștefan? Cel al lui Nanu e izbutit, dar nu genial și măreț, așa cum îl poleiți ditirambic...cel anonim merită o satiră extinsă, nu o analiză în termeni științific-lemnoși!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-12-31 13:48:53
         
 
  Poemul de mai sus surprinde sintetic și, aș spune, sistematizat, frumusețea și măreția lumii, ca esență însă în întreaga ei diversitate. Este cu adevărat genială această reflectare simbolică a lumii pe care, nu mă îndoiesc cei care o înțelegeți o admirați iar cei care o veți înțelege, și sunt sigur că o veți înțelege, de asemenea, necondiționat, o veți admira. Cândva, "illo tempore", mulți ați și făcut-o!  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 13:24:36
         
 
  Parțial, poate, aveți dreptate. Însă v-a scăpat esența. Adică hermeneutica textului. Mai lecturați!  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-12-31 12:44:50
         
 
  Cred că ar fi fost adecvat să fie dezvăluit și autorul "Memnotehnicii" pentru o comparație sarcastică, a cărei ironie scîrțîie din fibrele unui limbaj pe-alocuri lignos.Satira e cam palidă și pică în derizoriu tocmai din acest motiv, autorul ei utilizînd asumat sau instinctiv sintagme pompoase care, în opinia mea nu își ating polemic ținta.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-12-31 11:13:07
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE