FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Sonet 213 (Octombrie)
Text postat de Cristian Vasiliu
Octombrie! Bat norii de cenușă
Cu albe picături de untdelemn
Și despărțiri în zăvorâta ușă
A sufletului - foc în trup de lemn.

Pe-ncheieturi, cu zangăt de cătușă,
Cad frunzele dintr-un copac nedemn,
Iar tu, la poala lui, ca o păpușă
Stricată-mi spui cât de puțin însemn.

Săgeți din păsări căutându-și sudul
Ți-ndrumă pasul moale și august,
Iar eu rămân să-ți duc sub pleoape nudul,

Să îmi amestesc sângele cu must
Și-n spuza încă fumegandă crudul
Și vechiul adevăr din noi să-l gust.

7.10.2010
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Multumesc tuturor (si in special lui Vero&Teo) pentru lectura si comentarii!...

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-10 10:22:23
         
 
  Cristi, imi pare bine ca "rezistenta" contemporana la poezia clasica nu-ti spune mai nimic si continui.

Ceea ce ma intriga pe mine, care, crede-ma mi-am trait viata cu "nasul" in literatura lumii ( si ceputin putem acoperi !) este naivitatea, ca sa fiu cumsecade, afirmatiei ca esti mai liber in versul alb....

liber nu esti niciodata cand scrii si nu-ti spun tie asta, tu stii!

Sonetul acesta e "incrancenat", simt o "bariera" un control al expresiei tocamai pentru a tine in frau aceasta incrancenare.

Poate, Adrian, Vero au dreptate referitor la rima, nu stiu, ceea ce stiu este ca poezia exista , versurile tale dezvalue trairi, observatie intensa a ceea ce simti..... nu ne "miscam' in arta cautand originalitatea formei decat daca ea serveste se subordoneaza ideii.....restul sunt vorbe in care ne cuibarim imposibilitatile.

regards,

Calvar*

ps. si dupa cum se vede, tandemul vero- tea e prezent....aviz amat.
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2010-10-09 21:15:15
         
 
  aha. scuze.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-10-09 15:56:01
         
 
  Cristi,

Am citit sonetul tau si toate comentariile. Iata ce am de spus:

Sensibilitatea ta poetica e aceeasi, de altfel asta nu se pierde, cand te nasti cu ea, ramane pe viatza.

Sigur ca mie-mi place talentul tau, cum bine stii, m-am inscris pe Europeea in 2006 tocmai auzind ca pe site e un sonetist foaerte talentat care merita citit si acela erai tu.

Metafora de la sfarsitul primei strofe mi s-a parut foarte puternica. E drept ca, la lectura, rima "untdelemn" cu "de lemn" mi s-a parut saraca, dar, mi-am spus apoi, de ce nu?

Sonetul mi se pare plin de metafore bine asezate. E drept ca pare "lucrat" si nu scos dintr-o suflare. Dar forma insasi de sonet cere elaborare, nu?

Spune Tania ca versul alb da mai multa libertate. Sigur ca e asa, de aceea mi se pare mult mai greu sa scrii o poezie in forma fixa, pastrand fortza metaforelor. Versul alb da mai multa libertate, forma fixa da muzicalitate.

Exista o combinatie, in sonetul tau, de metafora cu muzicalitate si aceasta combinatie pe mine inca ma atrage.

De ce spun "inca"? Pentru ca, vrem sa admitem sau nu, in cei patru ani de cand am venit pe Europeea, formele de expresie, in general, au evoluat, transformarile produse si in poezi, dar si in felul de a fi percepute de cititor, s-a schimbat ireversibil.

Oricine asculta cu mare bucurie ceva de Mozart. Dar un compozitor care ar compune astazi ceva in acelasi stil ar fi hulit. Oamenii accepta sonete clasice scrise de autori clasici, dar de la cei de astazi, cititorul asteapta altceva.

Mentalitatile, ritmul vietii, felul comunicatiilor, chiar site-ul Europeea, toate s-au schimbat. Cine mai apreciaza azi o scrisoare scrisa de mana? Tot asa: cine mai vibreaza astazi la un sonet clasic?

Cristi, nu talentul tau s-a schimbat, ci perceptia celorlalti. Unii poeti se "modernizeaza", se lasa in voia noului curent, altii raman la formele in care ei se simt mai bine.

Eu apreciez inca formele clasice, avand in vedere muzicalitatea lor, dar sunt un fel de "raritate" in aceasra privintza.

Cu exceptia deci a rimei citate, restul mi-a placut, desi in alte sonete mi s-a parut ca ai fost ceva mai spontan si, deci, mai fluid.

Vot,
Vero

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2010-10-09 15:55:32
         
 
  Nu vorbeam cu tine, Ștefănescule!
Ai un amic mai jos care a simțit nevoia să se bage în zeamă!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-10-09 15:47:45
         
 
  nu e suficient, prietene. cred ca mai stii, dar te retine pudoarea. sau aleasa educatiune. sau conformismul. sau teama de Sfantul Regulament. in treacat fie spus, nu stiu despre ce seara sau mama vorbesti, de altfel, a mea nu mai traieste. nu ca ar avea vreo importanta pentru tine, dar e bine sa stii.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-10-09 15:40:03
         
 
  Port ilegal de limba aia e la tine, ulică!
S-o iei pe mă-ta adoptivă la sentiment, ca-n seara aia!
E bine?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-10-09 15:31:14
         
 
  Păi haz ai tu, pesemne.
Că ești de rîs!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-10-09 15:29:41
         
 
  Peia, fii cuvincios. Vorbesti ca la tine in educatie. Voi cere scaderea nivelului pentru port ilegal de limba romana. E un ultim avertisment. Altfel ramane ca-n seara aia.  
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2010-10-09 15:23:25
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  musiu, azi n-ai niciun haz. nu ca altadata ai avea vreun pic, dar azi in mod special, esti la pamant...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-10-09 15:14:43
         
 
  Iar te aia grija de alții?
Poate ți-ai descoperit talente de activist social?
Un loc pe la guvern, ca băgător de seamă nu vrei?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-10-09 10:40:31
         
 
  Ce sa zic, musiu, ma asteptam la ceva mai viguros. esti cumva racit?  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-10-09 09:50:35
         
 
  Ștefănescule,
Port ilegal de ce, tată?
Nu ți se pare că porți tu ilegal ideea de bun simț?
Ai cîntărit tu, cumva, cantitatea de informație și inteligență din respectiv trigoanele noastre cenușii și ai ajuns la concluzia că talerul se rupe-n figuri de partea senioriei voastre?
Să-ți dau cu-n "hai sictir", ce zici?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-10-09 09:02:10
         
 
  Adrian, Cristi, e prea multa pasiune aici. si zic asta nu fiindca as incerca sa va impac (ori de cate ori am incercat sa mediez un conflict, nu mi-a iesit, ba mai mult, cand partile apartineau sexului frumos, am luat-o peste bot), ci pentru ca obectul disputei nu merita. bai domnilor, luati exemplul batranilor vostri confrati de suferinta, ma refer la mine si la Peia, parexamplu, care s-au acuzat reciproc de chestii grave (el ma acuza ca-s agent secret, eu il acuz de port ilegal de creier), si totusi ne conversam, ba mai mult, ne si comentam. e drept, nu tocmai elogios, dar la urma urmei, nu e contradictia motorul progresului, dupa cum bine zicea nemuritorul Gambetta?
e aiurea sa te certi pentru un sonet. daca la mijloc ar fi o femeie, as mai zice, desi daca stau bine sa ma gandesc, chiar si in acest caz e preferabila o oarece negociere. mai ganditi-va.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-10-09 07:40:34
         
 
  Cristi, daca ai incerca si tu experimentul versului alb, prin care tocmai trece si Adrian, il vei intelege atunci mult mai bine, la fel ca pe oricare din cei care au intervenit si ti-au spus ca aceste expresii, `cliseice` cum au fost numite, sunt ca o bataie pe loc la un dans care nu se mai termina. Personal, mie imi pare sufocanta prima strofa, prin excesul de atribute adjectivale: de cenusa, de undelemn, de lemn, plus ca aceste trei elemente sunt foarte controversate. Deruteaza in creearea unei imagini de ansamblu a strofei. E doar o parere. Versul alb iti lasa mult mai lejer inventivitatea metforei sa se desfasoare.  
Postat de catre Tania Ramon la data de 2010-10-09 07:39:17
         
 
  Bine, Cristi. Ai dreptate-n tot și toate. Scuză-mi, te rog, toate itnervențiile, și ieșirile, și inepțiile, și tot. E ultima dată când intru pe o pagină semnată de tine. Cel puțin, comentând. De citit, te voi citi. Succes și toate bune!  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2010-10-09 02:58:15
         
 
  Am recitit discutiile anterioare cu tine, AAA, dar nu am gasit nicio deviatie de la normele bunului-simt din partea mea. Dimpotriva...

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=35171

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=34997

si altele...

Nu exista nicio justificare pentru:

"pozând într-un monument de atotștiutor al versificației" sau pentru
"Așa că nu mai pocni din gură ca un munte de cultură, că-ți consumi lipidele de pomană"

(in afara de trimiterile mele justificate de fiecare data la
http://cvasiliu.blogspot.com/2009/08/proyodia-si-fonologia-i.html)

Restul e tacere... (asa cum am promis!), dar eu in locul tau, Adrian, as citi totusi cartea recomdata inainte sa mai fac astfel de afirmatii:
"cad frunzele dintr-un copac nedemn, versu' asta, care-i și aritmic"...


Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-09 00:27:14
         
 
  @Adrian, nu iti raspund pentru ca realizez ca discutiile noastre anterioare ("pozând într-un monument de atotștiutor al versificației") au lasat in cugetul tau resentimente si ai nevoie de o compensatie morala. Atunci poate nu am avut destul tact, deci fie discutia pe marginea acestui sonet (sau ce-o fi el!) momentul tau de glorie...

@dl. Rechesan: mi-ar fi placut sa ma trageti de urechi pe teritoriul prozei acolo unde sunteti mai inalt si puteti ajunge la ele!.
:(

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-08 15:24:14
         
 
  typo: smnatic - semantic  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2010-10-08 13:21:47
         
 
  ...Cristi, uneori, în comentarii, fluturi pe sub limbă niște aberații mai mari decât textele-ți măsurate, tăiate, colorate și fardate pe care ți le numești sonete/pseudosonete/anteosonete/seriosonate/aoleușosete etc urmate de câte 3 cifre. Și o faci pozând într-un monument de atotștiutor al versificației și al criticii poeziei de formă clasică, încât uiți că unii dintre noi mai avem și camere digitale (deci și bliț) și ți se cam văd marginile.

...Cum adică, dom'le, un clișeu nu se poate compune din două cuvinte? Da' "inimă albastră/zbor frânt/ aripi frânte/ etc ce-s? Ori tu te legi de clișeu așa cum te-a-nvățat clasa a 10-a, limitându-te la propoziții gen "de la ana la caiafa/călcâiul lui Ahile/ etc, care au de la 3 cuvinte în sus? :)? Sau vrei să-ți scoți "norii de cenușă" și altele printr-un artificiu semnatic, atacand definiția "clișeului"?

..."Împreunarea cuvintelor" a preocupat mai mult decât mesajul de când poezie, Cristi, că de aia e poezie, că de aia te milogești de endecasilab, că de aia folsoești inversiunea ca să-ți iasă ritmul, că de aia proptești rime la cap, că de aia există metafora, capiș? Așa că nu mai pocni din gură ca un munte de cultură, că-ți consumi lipidele de pomană.

...Așa, din masochism și curiozitate: "cad frunzele dintr-un copac nedemn", versu' asta, care-i și aritmic, este el clișeu, fie copacul ăla demn sau nedemn", ori e numa' un trusim de-un prozaism accentuat?

 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2010-10-08 12:48:10
         
 
  Vasiliule,
Chiar dacă ofuscarea-ți zbîrnîie ca și coada de poleială a unui zmeu din hîrtie bleu(cînd s-o fi născut primul tău sonet europeic, cine mai știe...)iar săgeata spre AAA, are vîrful bont ca cloaca păsărilor ce-și caută sudul-minunat semiclișeu-trebuie să admiți că tocmai el ți-a lăsat un comentariu avizat(desigur orgoliul creator te-mpiedică să admiți obiectiv că Octombrie ți-a ieșit fleșcăit de imagini terne, cu rima obosită)
Pînă cînd hîrjoneala va fi înlocuită de entuziasmul cuplului Tea-Vero, te las cu turta fumegînd în spuză!
A rivederci, cum zise vulpea, blănarului!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-10-08 10:21:54
         
 
  Ma bucura prezenta dlui Rechesan - cunostinta veche de altfel. Astept totusi o pesoana care se pricepe la poezie si poate formula niste opinii avizate. Intre timp ne putem harjoni in comentarii desigur. :) Cristi  
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-08 10:11:35
         
 
  "acest lucru anuleaza complet saltul pe care l-ai facut spre poezia-fara-rima. !"
din ciclul:sunt pohet și am antet
Dom'le , bătaia peștelui liric din al cărui solz doinește Eutherpina cu foc nu e asta;și mie mi se pare că ultimele sonatine ale distinsului sonetist CV sună moale și fîsîit, iar eul egocentric răsfățat de steluțe evropeice, a reacționat în consecință.
În rest anticipîndu-i reacția la cîrcoteala nu pot să constat decît cum suflă inutil în nște tăciuni stinși.
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2010-10-08 09:41:16
         
 
  Adrian, chiar nu intelegi ca o imagine-cliseu nu se poate forma doar cu doua cuvinte? :( ex: metafora completa este sufletul-foc in trup de lemn. Iti descalifici singur comentariile si vei ajunge ca in propriile poezii sa te preocupe mai mult impreunarea cuvintelor decat mesajul. Iar acest lucru anuleaza complet saltul pe care l-ai facut spre poezia-fara-rima.  
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-08 09:13:43
         
 
  Cristi, n-am redus nicio analiză, pentru că nu era nimic de analizat aici. Dacă tu înțelegi "clișeul" ca o imagine banalizată, așa cum am înțeles-o eu la momentul comentariului, el, clișeul, rămâne clișeu în orice context. Legat de terminația "u-șă", dacă atâta ai putut, asta e. Poate altădată...  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2010-10-08 02:16:10
         
 
  1. Adrian, daca tu reduci analiza (si absorbtia) unei poezii la extragerea din context a impreunarii dintre 2 cuvinte, vei esua nu numai in intelegerea ei ci si in (eventuala) creare a ei. Mai exista cel putin inca doua nivele de interpretare (si un al treile pentru poezia cu rima si ritm)... :(

2. "de ce ai ales să marșezi pe rima (u-șă)"(?) pentru ca am putut...

3. am rezolvat cu diacriticele (postarea initiala am facut-o de pe un telefon mobil)

4. am folosit singularul pentru cuvantul catusa (desi functiona si rima fonetica cu pluralul)

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2010-10-08 02:00:49
         
 
  "nori de cenușă"/a sufletului-foc/cad frunzele/săgeți de păsări/ți-ndrumă pasul" - expresii clișeice. Nu știu de ce ai ales să marșezi pe rima (u-șă) (apropo, vezi "cătușe", aș folosi-o la singular, ca să rimeze), această terminație nu-ți oferă prea multe alternative. Ar prinde bine niște diacritice și punctuație.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2010-10-07 16:39:40
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE