FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Trapez
Text postat de bodnărescu andrei
UNU


Prima mea amintire e o femeie goală.
Tu, în patul larg, privindu-mă în semiobscuritate prin ochii ușor miopi, pieziși, pe care ți-i știu din dimineața aceea. Primăvara se anunța discret prin muguri plăpânzi care se sfiau să explodeze. Iarna fusese lungă și grea. Vremea refuza să se îndrepte decis. De vremuri, ce să mai spun! Dimineața era, oricum, promițătoare, femeile păreau mai frumoase, mai tinere. Deși le cunoșteam de-o viață. Bunăoară, tipa asta, cu care am fost coleg de liceu, aceeași de când o știu, neatinsă de vreme. Dacă nu privești prea atent. Altfel, sesizezi schimbarea imperceptibilă a supleții trupului, felul în care o mânză strălucind în soarele verii devine un animal frumos dar rigid. Totuși, când s-au întâmplat toate astea? Când au trecut lunile, anii, luștrii, deceniile?…Când și cum am devenit eu cel care sunt acum?
Nu te văzusem, nu te-am văzut. Nu știu cum. Abia mai târziu mi-am adus aminte de tine. Te pierdusem printre întâmplările vieții mele de-atunci, printre amintiri. Nu mai știu. Poate te pierduseși tu însăți. Cuvintele mele din dimineața aceea, aspre, poate nedrepte, neatente la tinerețea ta care ar fi trebuit să-mi pară umilitoare, la mlădierea trupului tău care-mi stă astăzi în palme.
- Niusea, te vede copilul!
Părul pubian, roșcat, fără nume, pentru că nu cunoșteam nici un cuvânt, nu-mi amintesc nici un cuvânt pe care să-l fi cunoscut atunci. Un gest ambiguu, ceva, ca și când ar fi spus:
- Ei, ce știe el?! Nici măcar nu mă vede!
Trupul mlădios, alb, curat, pată de lumină în întunericul care apasă tot acel timp, acea lipsă de timp. Trupul tău de acum, de aici. Patul larg și curat. Noapte în care luminează doar trupul, din trecut, din prezent.
În restaurant este frig, umerii tăi se strâng. Scurta de blană pe care ai dezbrăcat-o când ne-am așezat stă pe spătarul scaunului. Păstrând, parcă, o vreme, căldura trupului tău în ea. Poate de aceea o mângâi eu, ușor, în neștire, cu palma. Suntem singurul cuplu, printre bărbați siguri de ei, veniți să trateze o afacere, să schimbe două vorbe. Totul în liniște, aproape în șoaptă. Chelnerul se învârte amabil, zâmbitor, pe lângă noi. O clipă mi s-a părut că tipul chel, cu haine gri, e un cunoscut. Și dac-ar fi fost? Tu mă privești cu ochii pieziși, prin ochelarii cu ramă metalică. Eu scriu.
- Nu glumiii.
Lungind finalul cuvântului, șoptindu-l, în felul care mi-a devenit așa de cunoscut și de drag.
Vorbești. Spui ceva care mă interesează doar ca ton, ca melodie, ca adiere. Căci eu știu totul. Am știut totul. Din prima seară. Din clipa aceea și mai îndepărtată, din plânsul tău nervos, din mlădierea trupului când te-am cuprins ușor, încercând să te împac. Și de mai demult, de mai departe, din compostul călduț în care viața se plămădea pe pământ. Glumesc, desigur. Și scriu că glumesc. Dar e ca și când lucrurile ar sta chiar așa. Și poate chiar stau. Trupul tău îmi e familiar, îmbrățișându-l îl recunosc cu uimire. Glasul tău îmi e cunoscut, inflexiunile lui vin parcă din amintirile mele.
Niusea era în picioare în albie, camera se umpluse de parfumul săpunului fin și de boarea trupului de femeie. Simțeam toate astea, mi le amintesc, le transpun în cuvinte. Deși atunci nu știam, probabil, nici un cuvânt.
- Niusea, te vede copilul!
- Ce știe el? Nu pricepe nimic.
- Crezi? Nici nu-ți închipui ce-și pot ei aminti.
Avea dreptate. Nu-mi amintesc chipul mamei de atunci. Doar pe cel din fotografii, străin, și pe cel din sicriu. Întinerise. Dar îmi amintesc trupul Niusiei, sora ei, părul roșcat din unghiul dintre pulpe, albul pielii catifelate, catifelarea pielii pe care cred că, perversă, mă lăsa deseori să i-o mângâi.
- Mănâncă-te Dòriko!
Unguroaica tânără, plinuță, de la căminul de copii aflat alături de casa unde locuiam și unde eram acceptat, uneori, probabil atunci când mama era ocupată, ca vecin și, mai ales, ca odraslă a șefului jandarmeriei locale. Se apropia de mine, îmbrăcată întotdeauna în halatul alb și curat, cu parfumul ei discret, de care habar n-aveam, pe care nu-l puteam, adică, defini, nu-l conștientizam, dar care-mi răvășea simțurile de copil.
- Mănâncă-te, Dòriko!
Dòriko eram eu, mai exact, era diminutivul numelui meu deformat așa de simpatic și mlădiat în glasul ei muzical. Doru Brumaru, în realitate, Teodor. Numele ăsta va fi aflat mai târziu. Pe atunci nu eram decât Doru, Dorel, Doreluș. Dòriko. Ea se apăsa ușor cu sânii de spatele meu, eu simțeam doar o ciudată căldură adiind dinspre ei către mine. Atât. Poate nici atât, dar aproape copleșitor. Nu știam de ce. Cuvintele acelea, româneasca ei stâlcită dar atât de drăguță, ceața ei senzuală care invada neștiut camera caldă de lângă bucătărie, unde eu stăteam la o masă strălucitor de curată, într-o lumină difuză. În cuvintele de astăzi, desigur. In ritmica de astăzi a frazei.
- Tu, ăsta micul e îndrăgostit de tine! Mòniko, nu te juca!
- Ei! Ce știe la el?
- Nici n-ai habar! Precis e îndrăgostit. În felul lui. Nu vezi? De la mine nu vrea să mănânce.
Avea dreptate. Mi se părea slabă, negricioasă și urâtă. Degeaba era româncă.
- Hai, fuge! Nu se poate. Așa, Dòriko? Tu iubește la mine?!
Și-mi mângâia părul, îndemnându-mă să mănânc tăiței cu lapte. Care nu mi-au plăcut niciodată, decât atunci, când mi-i dădea ea.
- Înțelegi? Cred că dacă tu mi-ai da otravă, dacă ciupercile din farfuria noastră ar fi otrăvite, nu mi-aș pune problema.
- Nu glumiii!…
Aceeași lungire a cuvântului, același glas tremolat, nițel gutural. Aprinzi o țigară, mi-o așezi între buze, apoi iei și tu una. Asta-i. Nu-i nimic. Mă gândesc la el, rămas acolo, în amiaza cenușie, cu capul plecat, sumețit apoi într-o demnitate jucată. Privind în urma automobilului nostru care demara, pe când eu îți mângâiam ușor mâna, pe când tu căutai, încurcată, primele cuvinte. L-am urmărit în oglinda retrovizoare. S-a urcat și el la volan, a mers un timp în urma noastră, iar la prima intersecție a făcut la stânga. Dar imaginea lui nu dispare pe strada aceea, ci se topește lent în ceața vrăjită care ne cuprinde treptat, pe măsură ce miopia ta de profesoară lasă locul unor adâncimi de ape ademenitoare în care încep să mă pierd.
- Spuune-mi, mai spuune-mi. Zi-mi de Niusea, te roog!
Te alinți, te freci ușor cu sânii de mine, îmi treci mâna prin păr, mă săruți pe lobul urechii. Mă atingi cu genunchiul. Și iată-mă, asemenea Șeherezadei, încercând să-mi salvez viața într-o poveste care devine a mea, a noastră.


Îți spun, da. Îți spuuun… În vreme ce tu te alinți, te lipești de pieptul meu, mă săruți ușurel pe umăr. În vreme ce eu nu m-am eliberat încă de lunecarea în tine. Parcă facem asta de când ne-am născut. Deși când eu iubeam prima femeie, tu erai o fetiță care nu cunoștea nici zece cuvinte. Știu că te supără observația asta, știu că o să spui că nu-ți pasă. Știu chiar că nu-ți pasă. Dar tu aștepți de la mine povestea. Spune, mai spuune, hai, spuuune…Ne amestecăm între ei, cu ei, până la indistincție. Tu ești mama și fiica, stăpâna și sclava. Eu ce sunt? Nu știu, spune tu, hai spuune, te roog.
E un joc. Eu știu totul, dar e ca și când n-aș ști. Ca și tine, de altfel. Biografiile noastre gem de întâmplări, conștiința noastră e doldora de amintiri. În fiecare gest de iubire bănuiesc alte gesturi, mi le descopăr, le descopăr sau, mai curând, le bănuiesc la tine, simt cum tu însăți le descoperi. Pielea ta e un palimpsest, pielea mea e așișderea, sufletele noastre, la fel. Cu scrisul mai palid, mai încâlcit sau mai viu. Cu litere care se ițesc printre cele de azi ca niște zgârieturi sângerânde. Cu nevoia de a tăcea sau de a vorbi. De a vorbi din teama pentru înțelesul tăcerii. De a tăcea din teama pentru confuziile și falsul vorbirii…Deși adevărul fiecăruia e doar în trecut, iar clipa de azi nu e decât o supapă a lui. Nu. Iată riscul vorbirii. Al conștiinței. Al rațiunii. Aș vrea să fim două animale mute, dominate de complexele lor de senzații. Să te posed ca și când ai fi singura femeie din lume, prima femeie din brațele mele. Să trăiesc în clipa asta ca în eternitate. Să fac un gol în jurul îmbrățișării mele, să fim singuri în timp, în lume, singuri în univers. Două vietăți pe o mână de paie, într-o peșteră caldă. La poalele unui vulcan.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Scrie bine. Fără stîngăcii și forțări de limbaj. Totul e firesc și, de regulă, e greu să exprimi firescul. Cei mai mulți, atunci cînd nu au această capacitate, dau în impostură. Halucinează. Fac piruete lingivstice. Autorul de față, nu. Are exercițiu și lectură.
Sunt cîteva lucruri, pe ici, pe colo, la care aș renunța. Spre pildă, ar fi de evitat gerunziile. Dau senzația de jurnalism juvenil.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-09-01 00:17:28
         
 
  Scuze. Era prețios și pretențios. Adică, trebuia să fie. Festele tastaturii.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2010-09-01 00:00:33
         
 
  Bun venit.

Se simte siguranța frazei. Și o anume artă a sugerării atmosferei.

Deși, uneori... Vezi citatul:

Pielea ta e un palimpsest, pielea mea e așișderea, sufletele noastre, la fel. Cu scrisul mai palid, mai încâlcit sau mai viu. Cu litere care se ițesc printre cele de azi ca niște zgârieturi sângerânde. Cu nevoia de a tăcea sau de a vorbi. De a vorbi din teama pentru înțelesul tăcerii. De a tăcea din teama pentru confuziile și falsul vorbirii…Deși adevărul fiecăruia e doar în trecut, iar clipa de azi nu e decât o supapă a lui. Nu. Iată riscul vorbirii. Al conștiinței. Al rațiunii.

Prea alambicat, prea încărcat. Clipa de azi e o supapă a trecutului sau a adevărului din trecut? Și de ce Nu? Și care este riscul vorbirii? Cam neclar.

PS De ce luștrii? Cam preíos ;i preteníos. E prea mult. Erau de ajuns lunile, anii, deceniile.



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2010-08-31 23:59:07
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  frumos. mai sunt si scapari, dar este placut de citit.
 
Postat de catre Lidia Vernescu la data de 2010-08-31 23:34:06
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE