FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
John 486
Text postat de Tzele Felix
Dacă, prin absurd, te-ai întălni cu John-486, un omuleț de 1.70 care are o tremie din corp făcută din metal, la o petrecere și dacă în timpul discuției i-ai pune o întrebare banală precum „Cu ce îți ocupi timpul?” ai considera că John-486 este un om plin de sine căruia îi place să mintă mult și ai încerca stingher să închei discuția cât mai repede. Cel mai probabil ți-ai căuta un alt companion de unică folosință pentru seara respectivă. Dar e puțin probabil ca cineva să aibă ocazia să poarte un dialog cu John-486 dintr-un motiv foarte simplu: natura muncii sale îi interzice să se „angajeze în interacțiuni umane care pot distrage foarte ușor atenția și pot influența negativ proiectele companiei Baxlam Intelligence Software”.

De altfel nici nu poate din punct de vedere fizic să comunice cu alte persoane căci sediul firmei la care John-486 lucrează este situat undeva în pădurea amazoniană braziliană, pe una dintre fășiile de pămănt încă neexploatate de pe suprafața Terrei. În mijlocul unei vegetații tropicale oamenii au ridicat o adevărată minunație arhitectonică cu o funcționalitate pliată perfect pe cerințele unui astfel de mediu neprielnic. Luxul și civilizația se îmbină perfect cu sălbaticia și ecosistemul fragil al pădurii tropicale.

Corporația care deține această afacere ieșită din comun are o viziune paternalistă în privința propriilor angajați și are grijă să le satisfacă toate nevoile indiferent de costurile implicite și milioanele pe care trebuie să le investească în departamentul de resurse umane. Pănă la urmă e vorba de elaborarea unui produs extrem de sofisticat și pretențios care cere multă muncă și concentrare din partea forței de lucru. Cu cât îi faci pe subalterni să se concentreze mai mult pe calitatea muncii depuse și cu cât le hrănești mai mult voința de a duce la bun sfârșit sarcinile cu atât programele dezvoltate vor fi mai eficiente pentru clienți. Sunt în joc mii de miliarde de euro, iar responsabilitatea în caz de eșec este mare.

***

Precum majoritatea celor care au lucrat pentru Baxlam, John-486 era foarte conștient de toate aceste norme și etici de muncă foarte stricte și niciodată nu a strâmbat din nas atunci când firma i-a impus un anumit lucru. Știa că totul este spre binele lor și pentru binele omenirii până la urmă, intuia acest lucru încă de când a fost racolat de pe băncile facultății de către Baxlam în urmă cu mai bine de 20 de ani. Mai întâi a dat câteva probe de aptitudini intelectuale și câteva teste psihologice. După un an de testare intensivă a aflat că deține un coeficient de procesare a informației de 487, competență care îi permite accesul la următorul stagiu al competiției pentru „un loc de muncă de-a dreptul excepțional în cadrul Baxlam”. Într-o dimineață răcoroasă de martie, după ce a semnat un contract de confidențialitate cu privire la informațiile care urmau să îi fie prezentate, John-486 (atunci purta numele de Andrew Tonnies) a aflat natura muncii pe care avea să o depună în cadrul firmei:

„Baxlam se ocupă cu producția de sisteme de predicție socio-economică pe termen scurt, mediu și lung. Bineînțeles, nu oricine are resurse și interes să cumpere un produs ca al nostru, care să influențeze și să decidă viitorul unei societăți pentru o perioadă cunoscută de timp. Clienții Baxlam sunt în principal guvernele statelor care au probleme de natură economică și care doresc o cale sigură de a ieși din impas. Baxlam are momentan monopol pe această piață, iar calitatea serviciilor prestate se bazează în mare parte pe lipsa erorilor în țările în care sistemele noastre au fost implementate. Prestigiul firmei este dat de calitatea tehnicienilor (aleși din rândul elitelor intelectuale în formare care studiază la universitățile de prestigiu din lume) ce analizează in primă fază milioanele de variabile care influențează mersul unei societăți și care transpun apoi toate aceste variabile, ajustate și controlabile pe o perioadă definită de timp, în programe software. Aceste programe sunt apoi introduse în computere de mare putere care generează deciziile în societatea respectivă, corectând erorile acestora și realizând schimbarea dorită. Piața companiei Baxlam este formată în exclusivitate din societățile în care tehnologia cibernetică este factorul principal care influențează organizarea socială, în care clasa politică iși limitează funcția de exercitare a puterii la convingerea cetățenilor în alegerea unui anumit tip de tehnologii de organizare și control social.”


***

John-486 iși analizează trăirile doar o dată pe săptămână, atunci când iși spune sub hipnoză și cu voce tare gândurile adunate în subconștient în față psihoterapeutului companiei. În aceste rare momente în care își permite să se concentreze și pe altceva decât variabilele sociale, John-486 își amintește cât de entuziasmat era de faptul că urma să se transforme într-un mic dumnezeu anonim al societăților umane. I se părea fascinant faptul că va putea să influențeze pozitiv starea de mulțumire a unui individ cu propria viață și chiar i se părea amuzant faptul că, de exemplu, el urma să le inducă oamenilor nevoi noi care să permită folosirea din plin a resurselor care erau cel mai la indemână de exploatat în societatea pe care trebuia să o „corecteze”.

Dar orgoliul și umorul nu erau tocmai calitățile necesare pentru cerințele muncii sale. După încă un an în care a aflat toate etapele de construcție ale unui astfel de program și în care s-a familiarizat cu limbajele de programare pe care urma să le folosească, angajatorii i-au vorbit lui John-486 despre transformarea la care urma să fie supus. Având în vedere pericolele la care se expuneau societățile atunci când implementau astfel de sisteme, compania trebuia să fie sigură că deține controlul integral asupra deciziilor pe care John-486 sau orice alt angajat le-ar putea lua. Pentru a-i controla cât mai bine voința și pentru a fi siguri că John-486 își poate folosi întreaga putere de concentrare pe o anumită sarcină, compania i-a propus amputarea membrelor și înlocuirea lor cu unele artificiale. În următorii 4 ani, John-486 trebuia să învețe să își folosească noile mâini și picioare la capacitatea maximă, scopul final fiind practicarea de alpinism și tir sportiv la nivel profesionist. Riscurile erau mari căci în caz că nu reușea să atingă respectivele obiective sportive, colaborarea lua sfârșit. Pe lângă limitarea practicilor existențiale ale lui John-486 la exersarea voinței și a capacității de concentrare, compania mai dorea să afle cât de repede poate să ducă la bun sfârșit o astfel de sarcină complicată cum era obișnuința cu noile membre și maximizarea eficienței acestora.

Pentru a-i lămuri mai bine nedumeririle cu privire la „nebunia” pe care trebuia să o facă pentru a putea intra in firmă, lui John-486 i s-a adus la cunoștință argumentul științific care i-au determinat pe managerii companiei să introduc㠄proba amputării” în rândul criteriilor de angajare și pregătire profesională pentru postul de „Unitate Holotip de Programare”(UHP). Directorul Departamentului de Studii Corporale i-a spus că după zeci de ani de cercetări amănunțite în domeniul eficientizării muncii au descoperit că procesul de învățare motrică este într-o mare măsură asemănător în ceea ce privește gradul de dificultate cu procesele necesare dezvoltării unui program de predicție socio-economică. După ce experimentele au demonstrat o diferență clară la nivel de randament și erori atribuite factorului uman între angajații care suferiseră amputări și grupul de control, această etapă a fost introdusă obligatoriu în examenele preliminare pentru un post de UHP în compania Baxlam.

Antrenamentele intense și vizitele dese la psihoterapeut l-au transformat pe Andrew Tonnies în John-486, un individ cu membre artificiale și lipsit de istorie care deținea voința și capacitatea de concentrare necesare să calculeze într-o oră timpul în care s-ar redresa industria metalurgică dintr-un anumit stat și dimensiunile care trebuie ajustate pentru ca acea industrie să devină din nou funcțională. Singurul lucru pe care John-486 îl mai putea asocia cu propria identitate la un nivel conștient era chiar istoria numelui sau. Încă de la început, psihoterapeutul i-a spus c㠄John-486” făcea referire la chipul revoluționar introdus de compania Intel la sfârșitul anilor 80, Intel 80486 (pe scurt denumit i486), procesor capabil să execute în jur de 40 de milioane de sarcini pe secundă. Numele ales de firmă era o formă de recunoaștere a unor calități intelectuale excepționale însușite de Andrew Tonnies la capătul anevoiosului „ritual de trecere” al amputării.


***

De pe scaunul său, ale cărui margini ies ușor în relief datorită multitudinii de mufe și conectoare atașate, John-486 își mută pentru câteva secunde privirea de la monitorul imens de pe biroul său ultra-ușor din fibră optică pentru a-și împrospăta mintea cu efectul cromatic produs de splendida explozie de verde și albastru care se desfășoară zilnic, timp de 24 de ore, în spatele ferestrei camerei sale de lucru. Simte că îi scapă ceva atunci când privește natura luxuriantă de dincolo de geamul dublu securizat. Psihoterapeutul său a aflat însă la ședința de săptămâna trecută ce îl neliniștește atunci când își aruncă privirea în adâncul orizontului pădurii tropicale. John încă păstrează la nivelul subconștientului amintirea faptului că atunci când încă locuia, ca majoritatea oamenilor într-o mare aglomerare urbană, rareori îi atrăgeau atenția hologramele cu spații exotice proiectate pe cerul metropolelor. Tot în cadrul ședinței de săptămâna trecută, John a mărturisit că realitatea de dincolo de peretele de sticlă îi umple inima cu o bucurie care i se pare de câțiva ani extrem de banală și plictisitoare. E ceea ce mulți numesc, fără să fie în stare să explice amănunțit despre ce este vorba, „senzație de împlinire”. Lui John-486 i se pare trist că a depășit de mult timp limita mulțumirii de sine a oamenilor normali. Simte că a început să capete toleranță la acest drog atât de accesibil lui și atât de valorizat printre semenii săi.


***

Subsemnatul J.M. Todorov, psihoterapeutul secției 24C-Programatori, doresc să aduc la cunoștința Departamentului de Resurse Umane următoarele aspecte cu privire la actuala stare psihologică de funcționare a unității John-486, prezentată pe larg în raportul de evaluare nr.121/2112. În urma ultimelor patru ședințe de terapie am observat un conflict la nivelul nevoilor primare alterate în urma „procesului amputării” -subiectul pune mai presus nevoia de satisfacție cu viața decât nevoia de eficiență profesională. Așa cum s-a observat și la alte unități care au depășit o perioadă de operare de două decenii, cauza patologiei pare să fie conștientizarea unei limite a recompenselor oferite de munca prestată. Pentru a evita apariția erorilor sistemice în programele dezvoltate de unitatea John-486 propun scoaterea din funcțiune și transferul său în cadrul secției „Utopia” unde va începe să realizeze proiecte fictive de predicție socio-economică cu un grad înalt de dificultate care să-i asigure în continuare o iluzorie dar necesar㠄doză de recompensă profesională”. Din cauza pericolului apariției unei traume psihologice severe, propun ca subiectul John-486 să nu fie înștiințat cu privire la transferul in cadrul secției experimentale „Utopia”.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Din practică, în cele mai multe cazuri, intervenția ulterioară pe text, cu excepția corecturilor (necesare și la acest text. de ex:"ca cineva","arhitectonică cu", etc.)are darul de a strica prospețimea primei idei. Este adevărat aceasta se manifestă mai pregnat în poezie. Evident nu este o regulă. Am văzut pagini de proză scrise de Marin Preda de un travaliu aproape supraomenesc. Coala nu mai avea spații libere pentru a putea consemna toate revenirile pe text ale autorului!

Revenind la textul de mai sus cred că acesta și-a căpătat o anume autonomie și legitimitate iar a-l continua în același fel, în opinia mea, ar conduce la o oarecare monotonie ca să nu spun de fapt manierism. Gata. De ajuns.

A scrie înseamnă, pe undeva a sculpta. Adică din existența aglutinantă de semne și semnificații, un fel de grohotiș pietrificat multisemnificant la nivel de detaliu, respectiv parte și nesemnificant la nivel de întreg, să le elimini pe cele care sunt în plus pentru a descoperi esența artistică. Mult mai ușor de făcut (deși cu eforturi fizice incomparabil mai mari!) în cazul pietrei respectiv al sculpturii și mult mai greu în cazul literaturii. Scriitura începe acolo unde intervine talentul și inteligența. Textul de mai sus le devoalează pe amândouă.
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-07-31 11:50:31
         
 
  Multumesc mult pentru aprecieri!
Textul(in forma actuala) are multe hibe si neajunsuri din punctul meu de vedere, sunt multe de mesterit si documentat, acesta e un mic fragment de test(am deschis putin usa, pentru aerisire si gasire de noi/mai bune repere), ce face parte dintr-o constructie mai ampla...
Este primul text pe care il public(ce-i drept, a "debutat" initial pe roliteratura), dupa ceva timp de nemultumire si nesiguranta cu ceea ce scriu.
 
Postat de catre Tzele Felix la data de 2010-07-31 10:34:31
         
 
  Cum ar spune Todorov, nu J.M ci Tzvetan, putem intui în textul de mai sus "o poveste simplă, sănătoasă și naturală". Ca purtătoare a mesajului de ordinul întâi, spunem noi. O miniodisee psiho SF care respectă legea verosimilului* ca sublimare a trăirilor și percepțiilor unui "intrat și trăitor" într-un spațiu căruia îi cunoaște "tainele funcțional-existențiale". De aici încolo se legitimează mesajul de ordin superior. Considerații transfigurate, trimiteri sugestiv conotative, analogii ingenioase (din păcate excesiv transparente care decriptează autorul mult mai rapid decât și-ar dori!)detensionări percepționale, ironie, uneori fină,alteori satirizantă și multe altele. Într-un cuvânt creație. Firesc ar fi să adresez un "bine ai venit pe site". Nu o fac pentru că textul denotă un obișnuit al site-ului. Pentru text felicitări. Percepțiile pot fi luate ca atare.

* Tzvetan Todorov, Povestirea primitivă. Pentru o teorie a textului, Ed. Univers, București, 1980, pg. 398.
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2010-07-31 03:36:23
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE