FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Tehnici de super-viețuire
Text postat de Cristi Iordache
ZIUA XXIII


D.D.P. este ghid. Cunoaște traseele ușoare și dificile deopotrivă. El are certitudini în privința potecilor. Eu fac doar presupuneri și asta nu-i place.
Nu sunt convins care dintre noi deține adevărul, sau dacă nu cumva acesta este împărțit.
Certitudinea se poate nărui precum pietrele care tocmai au blocat traseul A, cu toate că D.D.P. îl parcursese de curând. Certitudinea este tehnică, practică și rațională. Un soi de știință exactă.
Presupunerea, prin însăși definiția ei, pendulează între adevăr și eroare. Ea răspunde la simțuri interioare. Este o explozie a subconștientului.

*
Traseul A poate fi chiar marcat, dar la un anumit punct să fi devenit inaccesibil. În cazul acesta certitudinii i se atribuie valoare de fals.
Traseul B, al presupunerii, are și el o doză de raționament, exemplu dat de urmele proaspete. Poate fi poteca spre vârf, dacă nu cumva urmele descoperite au fost la rândul lor lăsate de turiști rătăciți.
A și B, două sinuase către același punct C.
Certitudinea dovedită validă rămâne latentă și nu i se poate atribui valoarea de adevăr, întrucât a fost un adevăr la emiterea ei. Cea invalidă îsi pierde ortoepia, devenind un instrument inutil de raționament.
Presupunerea cu rezultat pozitiv, deci validă, este o reușită ca rezultat al emiterii, iar cea invalidă rămâne conform definiției, un act căreia i se poate atribui valoare de adevăr, indiferent de rezultat.
Certitudinea se vrea absolută. Comparate, ambele sunt relative, însă cea dintâi poate deveni lesne o eroare, pe când cea de-a doua va rămâne indiferent de rezultat, un adevăr.
A și B sunt puncte ancorate în nisipuri mișcătoare.

*
D.D.P. este ghid, eu doar un simplu cățărător. Împreună trebuie să atingem punctul C.
El dacă greșește traseul, se întoarce și pornește pe altul. Dar are nevoie de mine. Eu sunt turistul-client, acum lipsit de antrenament.
Îmi trebuie rezistență.
Tehnici de rezistență și lecții de supraviețuire.
Mă antrenez.


(Baza de pregătire Ardeal)




ÎNTR-O ZI


Aici.
Aici formăm o echipă, un colectiv. Dar suntem indivizi pe care oamenii de rând, în mod normal i-ar ocoli.
Avem un singur scop și asta ne unește. La fel de mult cum ne unește teama celor din jur. Îi speriem prin comportament, ne consideră periculoși, fără a ști că trăim și noi o frică. Poate mult mai mare. Ea este cea care ne-a adus aici, indiferent de măștile pe care le afișează fiecare.
Suntem o echipă zi de zi în scădere. Nu de formă psihosomatică, ci numeric.
Se aude gongul acela de abandon și o stare de tristețe ne încearcă atunci când se închid porțile în spatele unui coleg.
Azi D.D.P. mi-a spus că din grup s-au remarcat detașat două persoane:
-Nu deconspir numele celuilalt. Unul ești tu!
-Ce tehnică mai e și asta?
-Sunt ceea ce sunt pentru că am învățat să fiu corect cu mine și nu pot fără a fi la fel cu cei din jur. Te vei convinge mai târziu.
Fac presupuneri. Celălalt nu ar putea fi decât Ned.
Oricum, nu contează. Suntem egali indiferent de calități, vârstă, pregătire profesională, ori statut social.
Avem de trecut baremuri. Este nevoie de lecții și antrenament.
Am depășit deja multe probe de foc. Nici nu mai am noțiunea timpului.
Doar seara mă gândesc la cei dragi, însă nu mai vreau să spun ce simt. Am învățat să accept trăirile, mângâindu-le. Au trecut multe zile de când mă aflu aici.
Aici.
Aici sunt porți înalte cu balamale și zăvoare?
Erau.
Așa mi-am văzut debutul în bază. Lucrurile s-au schimbat. Învățătorii și-au făcut datoria, instructorii și ghizii, de asemenea.



PETER

Peter iubește viața. Aici se simte captiv. Doarme în camera noastră în seara asta. Nu-mi convine pentru faptul că va avea chef de vorbă. Încerc să mă adun și-mi dau seama că îl voi asculta vrând-nevrând. Trebuie să fiu tolerant, să nu-mi pun întrebări de genul „despre ce va vorbi”, oare mă va plictisi”, sau „când va termina”.

- Mi-e dor de Eileen, spune apăsat, cu ochii întredeschiși, întins în pat cu mâinile sub ceafă.
-Te-am auzit astăzi vorbind despre problemele voastre, îi zic, dar n-am înțeles prea multe.
Este clar. Am disponibilitatea de a suporta disconfortul produs de prezența lui. De fapt suport, întrucât prezența lui n-o mai percep ca pe un disconfort. Mi-am învins egoismul sau poate în egoismul meu vreau să-mi dezvolt răbdarea.
- Ea suferă de o boală psihică, fratele meu! Lua câte un pumn de pastile și n-a mai suportat. Acum are nevoie de sprijin și eu stau aici ca un boschetar.
- Atunci pleacă!
- Aș vrea eu, dar nu pot din cauza lui tata. Dacă părăsesc baza, nu-mi mai dă niciun ban și iar îl bat, iar mă duc la ciordit.
-Cu maică-ta te înțelegi mai bine?
-Da, dar el e cu mălaiul.
-Peter, ai niște studii, ai relații, ești în stare să te întreții!
-Băi fratele meu, Ned avea lanț de restaurante și le-a pierdut pe toate; cât crezi că pot să produc eu? Tu nu ști ce simți, doar când auzi cuvântul! I-ai văzut pe psihologii ăia care au venit ieri?

Soț și soție, doi foști consumatori de heroină și alte droguri de mare risc, actualmente abstinenți, veniseră în calitate de psihologi, pentru studii de caz pe linie profesională. Ned, plictisit de oratoria perimată, a ieșit din sală și după câteva minute a revenit, trecând pe lângă ei și scăpând o bilă poleită care s-a rostogolit vreo doi metri sub privirile lor.
Mi-a spus mai târziu că luase staniolul de la o ciocolată.

-Le ploua în gură, tremurau, băi, se bâlbâiau... niște cocalari! Ai văzut? Așa că nu ști cum să ajungi mai repede la omul tău! Dai oricât pentru o doză. Ce-mi spui tu să produc eu! Până să vin aici, nu-mi ajungea nici ce-mi dădea tata; mai furam și din mașini! Las-o moartă, frate!
-Peter, eu te-am adus de la gară și din oraș, te-am pus în pat, te-am „scos” la director! Ce zici! Te-am trimis la duș să nu te vadă aștia, te-am adus de la „folclorice” de-atâtea ori, toate de „n” ori!
-Știu, frate! Ești cel mai „valabil” dar tu nu-nțelegi pentru că nu ești ca noi.
-Atunci de ce-mi spui despre tine și Eileen? De ce dormi aici? Fiindcă nu-nțeleg?
-Mi-e dor de Eileen. Dacă pleacă la tratament în Germania, înnebunesc!

Eileen, iubita lui, manager de hotel într-o țară arabă, fusese răpită și ținută ostatică o lungă perioadă, până când angajatorul și ambasada au negociat și plătit răscumpărarea.
Trauma suferită i-a lăsat urme adânci, pe care a încercat să le ignore. Lipsa controlului de specialitate și a unei terapii, a dus în timp la dezvoltarea dublei personalități.
Ne-a spus L.A. că deși rar întâlnită în România, această afecțiune psihică, necuprinsă în DSM, există totuși.
Eileen nu putea fi diagnosticată în țară, dar medicul la care ajunsese în cele din urmă, știa că e vorba de o „personalitate multiplă”.

-M-aș duce mâine la Predeal, că este la casa ei de vacanță. Nu vreau decât să stau toată noaptea cu ea, fără sex, doar să mă lase s-o ling. S-o ling toată, până dimineața. Apoi îi iau chiloții. Îi iau și-i port în buzunar toată ziua. Seara îi așez pe pernă și pun obrazul pe ei. Le simt mirosul, frate! Dacă-i aveam acum, apucam din ei, sugeam și îi plimbam pe buze până adormeam.

Adormise.
Ca șef al grupului (fusesem ales prin vot, pentru o săptămână), a doua zi la apel, Berti, instructorul, mă întreabă:
-Probleme, ceva?
-Nu.
-Activitatea?
Îi înșir câteva evenimente lipsite de importanță. În realitate se petrecuseră destule, incompatibile cu regulamentul de ordine interioară.
-Pleacă cineva în oraș?
-Da. Mihai, Sandu, Peter și Darie.
Se uită la ultimii doi cu suspiciune, apoi la mine cu un soi de reproș, ceva de genul „tu le faci, tu le tragi”. Nu-mi putea anula decizia pentru că ar fi distrus ideea de unitate, ar fi exercitat un abuz asupra personalității mele și implicit, ar fi pierdut încrederea grupului.

La încheierea ședinței, Berti mă oprește și-mi spune:
-Ăștia sunt la ultimul avertisment; te-ai gândit bine? Oricum hotărârea a fost luată. Roagă-te să se-ntoarcă diseară pe picioarele lor!

Jos pe terasă, Darie mă roagă să le dau un milion de lei pentru drum. Știam că-mi vor cere, îi aveam la mine și le-am dat. Erau foarte agitați. Nu se așteptaseră la atitudinea asta din partea mea, cu toate că, mai ales Peter, simțea încă de aseară deznodământul, însă nu avea o certitudine.

În adicție se crează un triunghi „victimă-persecutor-salvator”. Situația de față avea un statut atipic. Înlesnirile și ajutorul pe care i le oferisem lui Peter, mă puneau în postura salvatorului, dar el știa că nu se va întoarce și astfel deveneam persecutorul său. Ar fi fost exclus din program și împăcat întrucât altcineva purta vina. De fapt mă alesese! Datorită sfaturilor pe care i le ofeream discret mai mereu și datorită observațiilor pe care i le făceam, amical, eram salvatorul dar și persecutorul ideal!
De regulă persecutorul traumatizează, aceasta fiind chiar situația din familia lui, unde încercările părinților de a-l ajuta, nealegând metode agreate de el, îi adânceau victimizarea. La rândul lor, prin faptul că Peter nu răspundea pozitiv, ei se transformau în victimele sale. Un joc inconștient de-a cine pe cine salvează ori persecută. Jocul de-a victima.

Eu nu mă mai consideram perdant. Învățasem aici. Puteam intra în jocul lui Peter, fără a-și da seama că jucăm de fapt jocul meu.

Înainte să plece, tocmai când să-mi vorbească, îl atenționez total dezinteresat:
-Faci ce vrei, că ști ce faci!
-Da, frate...dar mai dă-ne și nouă cinci sute de mii.
-Băi, sunteți culmea obrăzniciei! Vreți să vă duceți la „legale”.
-„Nebunici”, să trăiască familia ta, zice Darie, luăm și noi o „power blanca”.
-Hai, dispari!

Seara în cameră Tinel îmi arată portofelul și se vaită că i-au dispărut cinci sute de mii de lei.
-Băgasem portofelul în trusa de bărbierit, printre hainele din dulap.
-Frica, Tinele, frica! Ea atrage prădătorul. Banii mei uite-i în sertar, la vedere.

Am reușit să-l ajut timp de o lună pe camaradul meu, Peter. În cele din urmă a fost exclus din bază.
Gongul din urma sa, m-a afectat cel mai puțin.
Știam că deși nu se adaptase aici, acumulase destul pentru supraviețuire.
Aveam satisfacția că l-am sprijinit mai mult decât familia sa și decât coordonatorii centrului de pregătire.
Ultimul schimb de priviri dintre noi, m-a făcut să-nțeleg asta.


*

-Împinge, împingeee!
-Ah!
-Așa, așa, împinge!
Părul îi cădea peste fața mea transpirată. Nu mai aveam suflu. „Fata este nebună”, aveam puterea să constat.
-Împinge, așa, bravo!
-Ah! Mai ridic-o puțin, că nu mai pot.
-Bine, hai împinge, mai poți. Poți treizeci.
„Femeia Rambo”, antrenoarea, scotea untul din mine. Bătusem recordul de douăzecișitrei de ridicări pentru deltoizi și marele dorsal.

Aici.
Aici nu mai sunt porți înalte cu balamale și zăvoare.
Aici găsești orice.
Frică și vină.
Salvatori și victime.
Confuzie și regăsire.
Am drumul meu și voi reuși, dacă nu cumva deja am făcut-o!
Lecții și antrenament.

(Baza de pregătire Ardeal)






Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE