FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Jurnal de cartier(special pentru Dan C )
Text postat de Tania Ramon

Tigăncușa- prima parte



Locuiesc într-un cartier de blocuri din prefabricate, așa l-am auzit pe tata spunînd într-o ședință de scară. E un cartier aparent simplu, plin de blocuri cu 4 etaje, dar atât de complicat, asta dacă ar fi să îți explic cum să ajungi la mine. Străduțe peste străduțe, fiecare bloc cu străduța lui, cu numere și cifre și cu pomi doar la șoseaua principală. Știu doar că blocul meu se numește h scara c și grădinița o am aproape, pe unul din dealurile ce încojoară orașul, plin de livezi de meri și pruni. Magazinul, se află la câteva străduțe în stânga, în direcția orașului, iar în dreapta, se află parcul, singurul de altfel din oraș, mărginit de un lac. Lacul nu ar trebui să fie acolo, dar oamenii din altă viață, nici mama nu îi știe, au ridicat un baraj în calea râului ce călătorește de-a lungul orașului, ieșind undeva dar nu pot să spun unde. Încă nu am ieșit în afara orașului. Mai repede m-am întrebat unde se duce luna decât să aflu ce e dincolo de oraș. Știu doar că lacul e plin de broaște râioase și am o teamă cumplită de el pentru că, se zice că dacă te umpli de râie nu mai scapi. E la fel ca și teama față de oamenii străini care te opresc cu bomboane să te facă salam.

Dar acest oraș e toată lumea mea. Pentru că toți ai mei sunt aici. Doar tu cititorule, se prea poate să locuiești în luna care mă fascinează și de aceea, când am să merg la școală am să scriu pentru ea foarte multe scrisori.
Nu ai de ce să te miri că mai toate familiile de aici au câte patru copii. Stai liniștit. Pe mine mă bucură că am cu cine mă juca în fiecare după amiază când vin de la grădi sau când sunt în vacanță. E atâta gălăgie în fața scării, la noi, mai ales când ne jucăm de-ascunselea, de mă speriu atunci când e liniște.

Dar să continui cu orașul. Până să ajungi la râul prins parca între două dealuri, dealul nostru, pe care stă orașul și dealul unde se află o altă livadă mare de pruni unde se spune că aici locuiește un moșulică de peste 100 de ani, l-am văzut și eu pe strada într-o zi dar eu cum nu mă pricep să zic vârsta, am fost de acord că are 100 de ani, mai ales că are o barbă albă până la genunchi, ai de traversat o porțiune de pământ unde se află cotețele cu porci, găini și rațe ale celor ce locuim la bloc. Pentru animale, cred eu, cotețele din plasă de sârmă și șipci de lemn, cu ușițele acoperite de materiale ciudate ca să nu poți să vezi înăuntru, arată ca niște blocuri, dar dărâmate și pline de ceea ce nu îți trebuie în casă, cu străduțe pline de balegă sau apă de ploaie și alte chestii oribile. Și mai ales cu un miros de te doare mintea.
Asta nu îmi place aici. Veșnic sunt cu papucii murdari și cu mirosul acela în nări, cu gălețile de lături- tot ce strange mama de prin farfuriile noastre plus pâine muiată și tot felul de tărîțe fierte, pline vîrf, pe care trebuie să le car zilnic de acasă pînă la coteț. Dar îmi place grădinuța și cabana improvizată de tata lângă cotețul nostru. Mai ales că, deasupra intrării, e făcută o arcadă din lujeri de salcie pe care cresc trandafiri. Trec pe sub ea, de fiecare dată, cu măreția unei prințese. Și eu și Cristina, pe care o aduc cu mine, aici, clandestin.
Acum să nu fiu rea. Nu în fiecare zi îmi vine rândul să car afurisitele găleți cu lături pentru cei doi porci care îmi ajung până la brâu. Mă ajută și Cristina care îmi e ca o soră. Dar car în schimb, apă din râu să udăm roșiile. Mda. Să vezi ce chestie, dacă mă bag înăuntru, în cocină la porci, și nu au mâncare în troacă, se freacă cu părul acela țepos de mine, de parcă vor să mă răstoarne. Am prins frică de ei. Dar acum știu o șmecherie: intru la ei să strâng gunoiul doar după ce le pun mâncarea peste gardul improvizat din tabla îndoită care îmi ajunge pînă la brîu.
În restul timpului, când nu am treabă cu gălețile, sunt în spatele blocului, la joacă sau între materialele de construcții aduse aici de camioane cu roți imense, pentru a ridica un alt rînd de blocuri. Ne ascundem, ne facem căsuțe din bucățile mari de cretă albă, ne invităm între noi la o cafea, așa face și mama cu vecinele de pe scară. Mai puțin cu vecina care stă tot la parter ca și noi, chiar la intrarea în bloc. Nu știu de ce nu o cheamă, chiar dacă prietena mea, Cristina, e fetița lor, care, de cîte ori vine afara, de parcă niciodată nu termină de mîncat, are în mînă o bucată mare de pîine cu gem. Și o împarte cu mine. Eu nu am ce împărți cu ea, ai mei nu mă lasă cu mîncare afară. Și nici să iau de la ea nu mă lasă. Chiar dacă am luat bătaie pentru asta, mănînc pe furiș căci are Cristina un gem, mmm, cum mama nu știe să facă. Am înțeles când am furat de la grădiniță o farfuriuță și am ascuns-o la păpuci, în casă, că am meritat bătaia! Dar pentru mușcătura aceea de pîine chiar nu am înțeles de ce m-a bătut tata cu cureaua. De atunci îl privesc pe sub sprâncene, cam urît dacă îl fac să strige la mine înjurături.

Blocurile de lângă noi, se ridică încetul cu încetul și muncitorii nu ne mai lasă să ne jucăm printre materiale. Am plâns când ne-au stricat apartamentul nostru de jucărie. Cu mingea nu se poate să ne jucăm, tot timpul trec mașini pe strada din fața scării, de povestit nu știm să povestim stând pe bănci, așa cum fac cei mai mari ca noi. Chiar ne plictisim. Serialul cu Mihaela e abia seara. Până într-o zi, când, o fată, Lenuța, fata asta trebuie să facă din nou clasa a doua la toamnă, așa auzisem eu și pentru asta nu o prea înghit, dar pentru gașca ei nu contează, naiba știe de ce o ascultă toți băieții, e și urîtă, vine la noi cu o propunere: să ieșim în spatele blocurilor, în parc. Aici sunt și leagănele și scena de piatră unde, de ziua cireșarilor, vin cîntăreți în costume populare să ne cînte. Dar și malul lacului este foarte aproape. Ce e din deal să cobori prin stufărișul crescut ca o junglă pînă la apa lacului? Cîțiva pași.
Prima senzație a fost că mi-a împietrit inima. Mă omoară tata, a fost primul gînd. Știam tot parcul, știam pe de rost și aleile, doar pe acolo ne plimbam duminică de duminică, știam și lacul, văzut de sus era doar o suprafață de apă murdară cu mătasea broaștei și sălcii pletoase crescute direct din apă, știam si cele cîteva pontoane de lemn de unde nu pleacă nici o barcă nicăieri. Doar putrezesc acolo degeaba.
Pe iarba dintre alei ieșeam la grătar doar duminica, chiar dacă nu eram departe de blocuri, în schimb foarte aproape de restaurantul de unde tata poate lua bere ieftină. Pentru mine, restaurantul acesta înseamnă marginea orașului pentru că, aici, pe iarbă, se opresc parcă toți din oraș, așa de mulți sunt, la mici și carne făcute la grătar, la bere, la muzică. Deci, așa am tras eu concluzia, nu mai e nimic dincolo de el. Se mai văd doar livezile de mere și atît.
Nici nu am îndrăznit să-i spun lui tata să mă lase cu fetele la joacă în parc. Știu clar că nu am voie fără el sau mama. Așa că… am început să fiu tot mai singură pe banca din fața scării. Băieții și fetele, preferau mai nou să meargă la lac, așa spuneau ei- mergem la lac, mîndrii că au voie de la părinți, deși eu cred și acum că mergeau la leagăne în parc. Cristina e din ce în ce mai puțin cu mine. Sau mai mult. Îmi arde privirea de cîte ori mi-o amintesc urcată pe masă cu picioarele, dansînd. Vrea să mă învețe și pe mine însă ideea de a mă sui pe masă îmi pare ciudată. Îi văd rochiile pline de flori, așa mi-a spus că sunt, pe care și le prinde imaginativ cu mîna și și le flutură pe lîngă picioarele pe care și le mișcă mărunt mărunt. Dacă i-ar vedea mama picioarele, ei sigur i-ar spune să se încalțe. Dar pe ea nu o ceartă ai ei unde pleacă, cu cine se joacă, ce se joacă… Și mă întristez că nu pot fi ca ea. Dar împărțim la fel pîinea și ne schimbăm tricoul. Nu mai e însă curioasă de cărțile cu povești sau în care desenăm, nici de jocul de-a făcut paprika, așa spunem noi când măcinăm bucăți de prefabricate până se fac pulbere și pe care, apoi, o adunăm în cutiuțele de la medicamente făcute vase penntru mâncare. Eh, așa ne jucăm noi. Dar cred că mai sătulă e de gura mamei care ne ceartă ori de câte ori ne vede jucându-ne pe bancă sau în spatele blocului, pe iarbă, printre hainele întinse pe sârmă. De câte ori am întrebat-o de ce nu am voie să mă joc, îmi spune doar: tu nu vezi că nimeni nu se joacă cu ea? Și să nu o mai întreb. Dar eu nu văd. Văd doar că e foarte curajoasă. Îmi place părul ei negru cârlionț și că are ochii mult mai negri decât ai mei chiar dacă fața e parcă dată cu cenușă. Niciodată nu îmi spune nu dacă îi cer ceva. Pentru că e tot timpul murdară pe sub unghiile mari sau că are părul uns tot timpul? mă întreb de câte ori aud gura mamei și instinctiv mă uit la măinile ei. Dar cu ele desenează foarte frumos la grădiniță. Cu ele prinde atît de elegant marginea rochiei. Îmi prinde obrajii.

Acum sunt pe bancă, singură, cu un caiet de foi mîzgălite și mă chinui să desenez trandafirul ce crește pe lîngă peretele blocului. Vreau neapărat să i-l arăt Cristinei când vine de la parc. Fac și litere din cînd în cînd de parcă liniile nu îmi ajung.
Deodată, aud venind dinspre lac un strigăt disperat. Îmi cade caietul din mîini și simt așa, ceva rău, cum îmi trece prin stomac. Parcă s-a luat iar curentul și în timpul cît mama nu găsește repede lumînarea umbre luminoase își lungesc brațele după noi prin casă să ne gîdile sau să ne sperie. Nu aud decât cuvânte răzlețe:Cristina, lac, copiii, nene. Nu înțeleg de ce, ai ei, ies disperați din casă fugind spre lac. Se aude un vuiet infernal de sirenă ca atunci cînd ne-au scos afară noaptea, pentru că se mișcau blocurile de la cutremur, vecinii se grămădesc în mijlocul străzii. O privesc pe Lenuța ca pe un dușman venit să ne strice jocul, cum stă între ei și povestește ceva foarte agitată. Un regret imens îmi umple gura de lacrimi în timp ce toți vorbesc dintr-o dată în altă limbă.

Îmbrăcată într-o rochiță albă, așezată cu picioarele spre ușă, într-un pătuț plin de flori, îmi pare foarte frumoasă Cristina. Și-a dorit întotdeauna rochițe frumoase ca ale mele. Acum are una mult mai frumoasă. Nu plâng. Eu plâng doar când mă lovesc, de ciudă, și suflu peste bubă să îmi treacă mai repede. Acum e ciudat că simt o durere care îmi amorțește mâinile și picioarele și nu m-am lovit.
Stau între uși și îmi țin mâinile înfipte în lemn, mustrându-mă în continuare, pentru că nu înțeleg de ce nu se mai uită la mine.
Îmi frec pur și simplu fața de cantul ușii, cum face mânzul lui tanti Aurica, singura care mai are casă între blocurile noastre și care poate să crească și o vacă, fără să mai simt cum mă rănește lemnul, aruncându-mi privirea când în camera unde e ea, când în holul unde e un du-te vino de oameni. Aș fi putut să îi spun mamei că îmi e dragă și că vreau să mă joc mai mult cu ea, aș fi putut să merg și eu pe ascuns la lac până venea tata de la muncă și aș fi avut grijă de ea. Doar tot eu am grijă și de frații mei mai mici. Înfing unghiile în lemn deși îmi vine să înjur, știu o grămadă de înjurături de la tata, îmi vine să iau sticle și să sparg, cum face soțul la tanti aceea cu o mână tot timpul ținută în mănușă, din blocul de peste drum, când bea, îmi vine să fac ca un lup, cum face Alexandru când nu vrea să iasă la plimbare, mi-a spus mama că e un om mare care a rămas cu un corp de copil.
Dar nu fac nimic din toate astea. O privesc.

Cineva îmi pune mâna pe după umeri, să mă tragă de acolo, cred, și întreb dintr-o suflare:
-S-a umplut de râie sau nu?
Mi se spune doar, cu o voce plânsă, să merg în camera copiilor.

Dorm sau așa cred. Dacă mama ne stinge lumina nu avem altceva de făcut, eu și surorile mele mai mici, decît să închidem ochii. Îmi leagăn în schimb un picior la marginea patului, afară de sub pătură de parcă mi-ar fi foarte cald. Și deodată aud un pocnet a unui ceva care s-a lovit de perete. Întunericul camerei se sparge în mii de cioburi și încep să strig. Ce e? au intrat mama și tata speriați. Cineva a lovit mingea de perete. Gîndul le fuge la un șobolan. Dar un asemenea animal nu poate sta ascuns pe sub patul cu picioare înalte, pe sub masă sau după dulapul care nu are picioare și e la mare distanță de perete din cauza igrasiei, cică așa e curent și nu se mai face, și cutia cu jucării. Au luat ei coada de mătură și au tot dat-o pe sub pat dar nimic. Unde să stea ascuns?- tot încearcă să mă liniștească însă inima mea nu și nu. Ai dat tu cu piciorul în somn în minge? Nu. Cineva a fost în cameră și a lovit-o. Lumina se stinge, se face din nou liniște. Nu aud decît un șuierat lung de tren prin inima mea care îmi vorbește- acum ajung/ acum ajung; uuuu. Trenul.
După ce m-am despărțit de Cristina, acum nu mai poate locui cu noi la bloc, e într-un parc cu multe cruci de piatră, într-o cutie acoperită cu pămînt și flori, nici acum nu am înțeles dacă din cauza rîiei, am fost pentru prima dată cu trenul la bunica. Legănarea în care ne ducea vagonul și gălăgia aceea infernală în care roțile de sub noi vorbeau și urlau una la alta să meargă mai repede, mi-au furat toată energia. Stăteam toți patru ghemuiți peste rucsăcelele cu haine fără să scoatem o vorbă iar mama și tata stăteau în picioare lîngă noi. De pază. Să nu ne răsturnăm, să nu ni se fure din lucruri, să nu se spargă ceva. Și tot ni s-a spart termosul. Știam cît e de grav după cum a înjurat tata trenul și s-a legat de niște sfinți. Nu am avut voie să mă ridic în picioare și să văd pe fereastră ce anume trece pe lîngă noi. Nu aveam voie să stăm pe scaune pentru ca biletele noastre nu erau cu loc. Așa că m-am uitat la modelul de pe culoar unde tot timpul, de cîte ori oprea trenul, un moment cumplit în care ne dădeam de-a dura unii peste alții, treceau oameni dintr-o parte în alta cu bagaje ca ale noastre. Modelul de pe jos semăna așa de bine cu cel din bucătărie de la noi, cu desene mărunte dar aici era cu urme multe de pași și țigări consumate. Îl țin minte foarte bine pentru că pe el îmi lăsase tata un semn. Atunci cînd ajungea lumina soarelui în dreptul lui știam că e ora prînzului și că trebuie să îl trezesc și să meargă la muncă.
Trenul ne putea duce oriunde așa îmi părea după cum povestea cu șuieratul lui disperat- te duc/te aduc- mă duc/ vă duc. Venea de afară uneori răcoare, alteori căldură, fîșii de lumină, momente de liniște, umbre, gălăgie de mașini, așa ca la noi în fața blocului dimineața. Atunci cînd trenul nu se mai oprea mult timp deloc, parcă se punea pe cîntat și mă adormea. Dar era sigur că bunica nu locuia în lună. Începeam să înțeleg că mai există un oraș în altă parte decît orasul nostru.Tata îi tot explica mamei de o căsuță și de vaci, o grămadă de lucruri care o făceau să rîdă.
Acum, aceeași senzație de gol și mizerie, de ațipeală chinuitoare cu trupul amorțit pe bagaje, de spaimă că nu știu unde merg cu trenul, îmi trece prin inimă. Eu știu sigur că nu e șobolan acel ceva ce este în camera mea. Nu simt ura aceea ce m-a împins să îl lovesc cu mătura încă înaine de a ieși din scară în ziua cînd am dat nas în nas cu el în fața ușii. Suntem cei mai ghinioniști pentru că avem ușa de la intrare chiar lîngă ușa de la pivniță, Doamne cum chițăia și se lovea de pereți de supărare că nu l-am lăsat să intre dar mie nu îmi păsa. Cu coada aceea subțire și lungă pe care o tot trăgea după el era ca un șarpe. Ca un balaur scăpat din subsol să ne facă rău. Mai ales cînd sărea de sub mătură aveam impresia că se aruncă la mine. Că scoate flăcări. Chiar uram faptul ca voia să ne intre în casă la mîncare și mă bucuram cel mai tare că pot să îl ascult pe tata, că pot să apăr ușa noastră. Venise si Cristina cu o mătură, se adunasera și copiii de pe afară. De gălăgia noastră s-a trezit nenea Tamaș de la etajul unu cu amenințarea că mă zice la părinți că am adus copii să facă gălăgie în bloc. Șobolanul, luat de coadă de unul din copii, a fost aruncat mort în canalul din mijlocul străzii ca o solie pentru întregul lui neam să nu mai de-a pe la bloc niciunul. Dîrele de sînge de pe perete au rămas acolo de parcă iscălisem ceva. Apoi, în strigăte de glorie și bucurie că am făcut ceea ce trebuia, ne-am adunat iar toți la jocul de-a scunselea.
Tot nu pot să dorm. Jaluzelele sunt trase, ușa e închisă și deodată, din peretele unde aveam așezat patul, se deschide o ferestruică mică, mică, încuiată, dar ce ciudat, în loc de lacăt are un șnur alb care se tot răsucește. Și albul acela parcă face lumină în cameră. Căci numai așa am văzut foarte clar mîna care a ieșit de acolo vrînd să mă prindă. O mînă neagră, păroasă… Nu mai țip. Mă feresc și sar repede în picioare, călcînd peste perini , apoi cu o mîna trîntesc fereastra să se închidă înapoi. Mîna se retrage cu chiu cu vai dar dispare. Dimineața, cînd m-am trezit nu s-a mai văzut nici măcar urma ferestrei. Pipăi cu mîna locul și nu dau decît de picăturile lucioase din zugrăveală pe care, dacă le atingi cad imediat. Mă simt foarte încîntată că am avut atîta forță să închid fereastra de a dispărut cu totul din perete. Fără să o mai strig pe mama.
Îmi place enorm uniforma cu pătrățele, și asta pentru că e nouă, rar mi se întămplă să am lucruri noi, și bentița aceea albă de pe cap mă prinde foarte bine. Da, și nu mai am fontița roșie la gît. Mă enerva în fiecare dimineață cînd, încă somnoroasă, trebuia să țin două degete drepte, și să nu mă mișc deloc, ca să poată face fontița frumos. Și pe lîngă a mea mai avea de făcut două. Și chiar dacă nu mă mișcam, nu ieșea din prima cu acel material nesuferit care tot luneca. E prima zi de școală și merg cu mama de mînă pe strada pe care am mers ducînd în brațe tabloul Cristinei legat într-un colț cu o panglică neagră. Și iar am senzația că nu există pe lumea asta decît o singura stradă. Oamenii surprinși de pe trotuare se opreau și se uitau la noi, la mine, la tablou, vorbeau, dădeau din cap- copil de țigan dar tot copil. Eram tristă, eram mîndră. Cu tabloul în brațe, cu fanfara în fața mea care cînta tot timpul, cu mama Cristinei care plîngea ținîndu-se de căruța neagră, cu mulțimea de oameni care veneau după noi, aveam impresia totuși că o ducem într-un loc frumos. Cu miros de narcise. Albe și galbene. Pe aceeași stradă acum merg la școală, alt loc frumos unde nu sunt flori dar sunt cărți. Din nou oameni surprinși se uită la noi și vorbesc. Cu siguranță că lumea înseamnă o stradă foarte lungă de-a lungul căreia e orașul nostrum și satul bunicilor. Acolo locuiesc numai oamenii bătrîni și probabil că acolo ne vom muta și noi cînd vom fi ca ei.
Nu am voie să merg decît pe trotuar și nu foarte aproape de bordură și nici să merg cu vărful de la pantofi spre interior. Doar mașinile au voie să meargă în interiorul bordurilor, noi pe margine și să trecem doar pe zebră, un desen alb pe șosea, la fel ca primele noastre liniuțe din caiet.
Acum blocul în care stau nu se mai numește h ci x. Este ultimul rînd de blocuri din oraș si cel mai aproape de parcul cu leagăne și de lac. Zile întregi nu am avut voie să ne apropiem de ferestre. Nici vorbă să le deschidem.
Lacul!! În momentul cînd am ieșit pe terasă și l-am privit de sus, așa cum eram la etajul doi, firul acela alb ce ținea loc de lacăt a început să se răsucească din nou în fața ochilor mei și să dezlege plopii, leagănele, aleile, o vedeam alergînd pe Cristina în toată acea imagine care parcă era un tablou împachetat.
Și atunci am simțit că am uitat ceva la blocul celălalt, că trebuie să mă întorc și să găsesc fereastra din perete, să intru eu de data asta în ea și să o caut. Și dintr-o dată parcă am crescut primind așa o misiune serioasă.

.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Ce este bine sa aveti in vedere, daca sunteti interesata de pareri cu adevarat, este atunci cand postati pe internet textele sa fie cam de pana in 4000 de caractere cu spatii. E o recomandare a specialistilor.
Si sa spargeti textul in mai multe calupuri.

 
Postat de catre © Dan Carlea la data de 2009-11-09 09:10:41
         
 
  Dan Carlea, te miri ca am nevoie de curaj? In alte imprejurari, pe acest site, textul acesta nu ar fi fost comentat nici macar de tine. Da, e nevoie de curaj pentru ca in lipsa unui feedback, oricat de subtil ar fi el, nu iti poti da seama ce-i lipseste unui text sau ce deranjeaza in el si asta pentru a-l putea imbunatati- modul de exprimare, maniera de abordare, inca nu imi dau seama. E adevarat ca eu nu am ca scop tematica aleasa de tine, la mine ea este doar ca fundal. Povestea se vrea a fi alta.

Dar oricum iti multumesc pentru aplecare asupra textului. Voi reveni sa-l periez si sa vad ce este cu acele repetitii despre care ai pomenit.

Fraza citata de tine este cat se poate de adevarata, era una din spaimele de cartier, despre ea voi vorbi intr-un alt capitol, si nu cred ca a fost o chestie de zona sau de oras. Sau ma insel? Atunci, inseamna ca va fi o particularitate a locului despre care povestesc.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2009-11-09 00:26:24
         
 
  Ma bucur. :)
Pai cum adica sa prindeti curaj? Textul e chiar bun, cu o mica periere, mai ales in partea de inceput, unde pe un spatiu foarte mic se ingramadesc de prea multe ori "oras", "orasului", e publicabil fara probleme.

asta cu "E la fel ca și teama față de oamenii străini care te opresc cu bomboane să te facă salam" e buna de tot.



 
Postat de catre © Dan Carlea la data de 2009-11-08 17:07:35
         
 
  Dan Cărlea, se pare ca ne-a prins pe amandoi nostalgia trecutului. Datorita temei tale am prins si eu curaj sa postez cateva pagini din Jurnal de cartier.  
Postat de catre Tania Ramon la data de 2009-11-08 16:23:31
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE