FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Cariul in grindă
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


Cariul in grindă





Primul vers este:


Cariul în grind㠖

caligrafia în lemn

a maestrului


Șerban Codrin (Stîlpi de felinar)


(aserb) poarta tăcerii -

(Anonim) Rontait de cari

(doina b) Carii in grindă-
(doina b)
Carii in cruce....
(doina b)
În rame,carii...
(
Monica Trif) teiul uscat-

(Karla) Casa carului -

(Eugen) imaginea ta

(Ioana Dinescu) Vioara veche -

Poemul pornește, evident, de la imaginea bizară a galeriilor scobite de cari în lemn. Structura sa auster-eliptică abia de poate ascunde o comparație subînțeleasă: a labirintului de galerii cu scrierea, a insectei cu un maestru caligraf.


În plan secund însă este surprinsă activitatea tenace a carilor subminînd rezistența lemnului. Căci, iată, cariul, pretențios, a ales să caligrafieze-n grindă, să-și înscrie mesajul distructiv în elementul menit să susțină durabilitatea construcției. Și aici (cu scuzele de rigoare, încalc domeniul Doinei), intuiția noastră e ajutată de ceea ce putem ști despre cari. Anobium pertinax se numește în englezește death watch pentru că, în timp ce scobește lemnul, produce un zgomot asemănător tic-tacului de ceasornic care ritmează trecerea ireversibilă și ruinătoare a timpului.


Cu caligrafia lui absconsă, doar prin imaginea unei scrieri căreia nu-i știm codul, cariul ne transmite mesajul înțeleptului Solomon: “Zădărnicia zădărniciei, toate sînt zădărnicie...”


Cu perspicacitate, Doina a spus-o și ea în trei feluri: (doina b) Carii in grindă-, (doina b) Carii in cruce..., (doina b) În rame,carii..., dar numai primul prinde grinda. Fără să surprindă elementul de rezistență subminat, alte completări au amintit de insectele-caligraf: (Anonim) Rontait de cari, (Karla) Casa cariului -.


Mergînd pe linia unui maestru reputat: aserb) poarta tăcerii – se păstrează la nivelul unei pioase recunoașteri. (Monica Trif) teiul uscat- vede în trunchiul ridat al teiului o operă măiastră, iar (Eugen) imaginea ta celebrează o icoană personalizată.


Interesantă, completarea (Ioana Dinescu) Vioara veche – merge pe altă pistă în care caligraful, la fel de anonim, și-a lăsat mesajul în lemnul devenit cîntător, durînd oarecum dincolo de timp.







Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE