FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de De la Rossa
ÃŽngerul rebel sau protestul dedublãrii

de Liviu Vãlenaº

Cronicã literarã

Daniel Renon, timiºorean prin adopþie ºi spirit, s-a nãscut la 17 februarie 1971 la Sânicolaul Mare, ÃŽn 1989, înainte de aºa zisa Revoluþie, reuºeºte sã fugã (avea numai 18 ani...) din Republica Socialistã România, trãdând idealurile "Epocii de Aur". Ajuns în Germania, presteazã cele mai diferite munci posibile: chelner, recepþioner într-un hotel, tehnician dentar ºi apoi comis-voiajor (delegat) la o firmã internaþionalã de design industrial, fapt ce-i va permite sã cutreiere o bunã parte din Europa. Un parcurs aproape banal, marcat însã în final de o mare surprizã: un volum de poezii apãrut în anul 2003 la editura "Eurostampa" din Timiºoara. Debut complet neanunþat, neaºteptat, stupefiant, direct într-un volum, ocolind, mai mult ca sigur, calea clasicã, cea a cenaclurilor ºi revistelor literare. Volumul este structurat pe trei lungimi de undã; "Cenuºa purificãrii", "Rana ÃŽnvierii" ºi "ªapte Raiuri".

Daniel Renon practicã vehement o poezie protestului, dar totodatã o poezie bine echilibratã ºi subtilã , ajungând la marile ideiile filosofice ºi mature ale omenirii ºi nu la urmã, la porþile mitologiei, închegând prin versurile sale cele mai sensibile puncte ale vieþii cotidiene. Poetul devine în vers, un fel de Francois Villon post-datat. Aidoma lui Lucifer, sã se mãsoare cu Atotputernicul ºi drept pedeapsã a fost ºi el izgonit din seraiul ceresc: « Când îngerul rebel de veghe stã cu înþelepciune/ La rãstimpuri cumpãrate de voi prin lege ºi putere,/ Prin legea lui atunci un început va pune/ Punând ºi fapta în uitare ºi suferinþa în tãcere. » Gonit din ceruri, poetul nu disperã: « Iar mâine va gândi însângerat ºi nobil ca nimeni altul (ÃŽngerul rebel) ». Nostalgia Edenului îl chinuie însã în continuare: “Nu am aripã de înger/ Mã târãsc desculþ ºi sânger/ Gândul smuls din propria ranã/ e un vis furat, cu soarta-n palmã (Aripa de înger) » Daniel Renon nu se sfieºte sã ne anunþe: « Eu, am vãzut Lumina ºi ÃŽntunericul deodatã/ Când Soarta m-a nãscut ºi Grija mi-a fost tatã/ Puterea m-a crescut prin ani sã fiu un Gând/ ªi sã trãiesc de atunci cum sunt (...) Homer cel orb am fost - ºi oaie neagrã/ ºi Thales din Milet, cu barbã albã,/ Un Don Quijote cu lancea înfiptã în vânt/ ªi-un Pictor de Idei, din când în când » (Nãscut în zodia nimãnui). Dezamãgirea de Creator este si ea anunþatã telegrafic, în ultimul poem din volum :
Dumnezeu a întors spatele Lumii/ ºi aºteaptã pensia Amintirilor... (Transformare).
Filonul villonian este o prezenþã constantã: “Sunã îngerii din goarne, când ne vãd trecând/ Ca un ecou de umbre în raza de luminã/ ªi-n indigo de viaþã, ca un abur blând/ Vom pãºi încet sub ghilotinã “(Mirosul Pãmântului). Daniel Renon nu ezitã sã ne descrie sentimentele: “Rãmân aºa! ªi aºa voi fi!/ un vânt de noapte cald/ cu cearcãna de-o zi”(Rãmân, de-aº fi...) Daniel Renon plânge ºi se revoltã împotriva Efemerului numit Cuvânt: “Se pierd cuvinte în nesfârºire/ Se pierd cuvinte ºi în gând/ Se pierd în vers, în amintire/ ºi-n tãcerea ce îmi plâng/ Iubirile înveºmântate-n ploi/ Pierdute sunt ...ºi totuºi noi!/ Se pierd cuvinte în zadar/ Se pierd cuvinte cu sudoare/ ºi toate sunt un fum ºi-un jar/ ªi-un foc la drumul mare/ mocnind destinul nostru lin/ ...cuvânt uscat în rug de spin.../ Se pierd cuvinte respirate, Se pierd cuvinte cu împrumut/ Cuvântul clipelor pierdute/ Se stinge-ncet, devine mut.../ ªi iar se-aprind apoi în minte/ Rãsfiratele cuvinte! (Se pierd cuvinte...).

ÃŽngerul rebel este sentimental, atras de inefabilul feminin (creaþie mãiastrã, dãruitã omului de Cel care l-a izgonit pe Lucifer). Iar aici ecourile sunt deseori bacoviene:” Iubito/ Aº amâna tãcerea/ Minþind durerea (Luminã din luminã), Anotimp topit în propriul sânge/ Ca într-un pustiu din þãrile polare/ E lumea asta plumburie, ce ne plânge (Când plânge fulgul), Noiembrie e afarã - Noiembrie e ºi-n mine/ Acum când nu mai ºtii ce sã iubeºti.../ Aºtepþi speranþe ofilite picurând prin tine/ O toamnã ce n-o vrei ºi totuºi, þi-o doreºti! (Romanþa din Noiembrie). Bacoviene sunt ºi: Buzele mele/ Miroase a fulg/ Pe buzele mele/ Cuvintele se smulg/ Pe buzele mele/ Mai ninge puþin/ Buzele mele/ O iarnã-n plin! (Pe buzele mele...).
Nostalgia þãrii de dincolo de neguri pierdutã rãzbate din poemul „Pãmânt legat“: Zgomot de ape mute/ Ulcioare pline ...multe / Stoluri de aripi rupte/ Pãmântul meu are!/ Asemenea unui Mit/ De Timp descumpãnit/ totul îmi pare.../ Aceastã credinþã/ Cãzutã-n neputinþã/ Cu întreaga fiinþã/ Pusã e în lut/ "...pe un picior de plai/ pe o gurã de rai..."/ ...Pãmânt al meu, pierdut! Fãrã îndoialã, una din cele mai frumoase poezii aletânãrului poet... Iar în poesia “Dor”: Acolo între Pãmânt ºi Apã/ cu mâna, jar din flacãra am scos/ Rãstimp ce alege ºi mã îndreaptã/ sã calc ºi dor, ºi lut, ºi os!”

Daniel Renon e când clasic, când modernist, cu reverberaþii ce duc poate la Peter Handke: “Dincoace de zi/ E interdicþia orei migratoare sau, Fericirea în schimb/ se poate cumpãra/ E blondã ºi costã o sutã de mãrci.” ÃŽnsã nu totdeauna expresia poeticã e fericitã, se cade uneori în inspiraþia filosoficã: “Fã bine cuiva - de zece ori/ ºi vei cãdea în rãceala/ uitãrii/ Fã rãu cuiva, o datã doar/ ªi te va þine toatã lumea/ minte! “ Autorul, covârºit probabil de plumbul debutului, a produs un volum în care versuri de puritatea cristalului se împletesc cu versificaþii modeste formând în esenþa lui liricã, acest volum de o originalitate deplinã ! Talentul sãu însã este afirmat de acest debut, deloc tardiv, sub semnul Graþiei.

S-a nãscut un poet: Daniel Renon.

-------------------------------------------------------
* Daniel Renon, "Îngerul Rebel", Editura Eurostampa, Timiºoara, 132 pag., 2003
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Cosmin

Personal nu vreau sa schimbi canalul si sa pleci. Daca esti de parere ca un text e prost sau fals te rog argumenteaza. Cum ai facut abia in acest comentariu. Pentru ca cel care greseste sa inteleaga si sa se indrepte. Toti gresim. Asa ca, mai gandeste-te si... poate ai ceva nou pentru Europeea. Totusi.

Te invit la cenaclu - poate el te va inspira. Ce parere ai?
 
Postat de catre Sorin Teodoriu la data de 2006-01-19 18:27:33
         
 
  Textul dvs nu deranjeaza pentru ca este cronica unui eveniment in primul rand.


ajungnd la marile ideiile filosofice i mature ale omenirii i nu la urm, la porile mitologiei, nchegnd prin versurile sale cele mai sensibile puncte ale vieii cotidiene
Daniel Renon e cnd clasic, cnd modernist, cu reverberaii ce duc poate la Peter Handke:
Autorul, covrit probabil de plumbul debutului, a produs un volum n care versuri de puritatea cristalului se mpletesc cu versificaii modeste formnd n esena lui liric, acest volum de o originalitate deplin ! Talentul sãu ns este afirmat de acest debut, deloc tardiv, sub semnul Graiei.
... Acestea sunt partile in care se exagereaza.. Eu nu vad originalitate deplina. Si nici macar originalitate deplina.

Nu voi posta pe site pentru ca nu cred ca pot veni cu ceva nou. M-am limitat la citit pana cand am fost 'deranjat' de un fapt anume. Atunci am atras atentia intr-un mod direct, dar nu cu dorinta sa jignesc pe cineva.

Dupa cum mi-a recomandat Rodica Elena Lupu voi schimba "canalul".

 
Postat de catre costinas cosmin la data de 2006-01-19 18:15:56
         
 
  Cosmin, inca nu intelegi un lucru. Te rog comenteaza si articolul de lauda a unui poet. E scris de mine. Uite linkul: http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol=2718

Probabil nu ai auzit de Costin Tanasescu, dar asta nu inseamna ca el nu exista. Si crede-ma, nu am si nu am avut nici un motiv sa-l pup unde ai zis tu.

Cel mai bine ar fi sa-ti ceri scuze celor jigniti si sa incerci sa postezi macar o scriere de-a ta pentru a ne cunoaste reciproc.
 
Postat de catre Sorin Teodoriu la data de 2006-01-19 15:06:59
         
 
  Intrebarea cu sponsorizarea era doar retorica.. Dar asa numita prezentare nu este exagerata??

'tratarea textelor a unor mari critici literari'. despre cine este vorba?

 
Postat de catre costinas cosmin la data de 2006-01-19 14:26:54
         
 
  Mi Cosmine Costina dup umila mea prere atta timp ct dumneata n-ai postat nici mcar un text ca s te cunoatem ct de ct i noi bieii muritori de rnd care de bine de ru mai tim s legm dou trei vorbe ca s ne plac, nu tiu cum i permii s i bai joc de noi?!
N-ai ce face? Nu-i place n mijlocul nostru? Schimb "canalul".
De pupat ne pupm, - dar nu cum crezi dumneata - smbt i dac ai curaj vino i dumneata la cenaclu s ne cunoatem.
Nu trebuie s ne iubim, dar trebuie s ne stimm, nu uita asta.
Sntate,
Rodica Elena
 
Postat de catre Rodica Elena Lupu la data de 2006-01-19 11:04:31
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Domnului Costinas Cosmin ...

Chiar dac sunt de cteva ore publicat pe acest Site literar, nu doresc sub nici o form nici "s-l sponzorizez" si nici s-l domin..., deoarece eu cred c am iesit cam de mult din acel "frustaj aldolescentic"... de care vorbii, - unde dvs. Domnule Costinas Cosmin, prin modul de exprimare "foarte intelectual" dai o dovad tocmai de acest nivel, de neprofesionalism n ceea ce priveste att tratarea textelor a unor mari critici literari ct i comentariile de User pe acest Site. Cert este c cei care ntr-adevr m cunosc mai de-aproape, preuiesc umila mea munca ce o depun "n slujba " acestei frumoase creaii, primindu-m n rndurile lor, ca atare. V mulumesc totui pentru intevenia dvs. domnule Costinas Cosmin i ...la mai bune!

Daniel Renon
 
Postat de catre Daniel Renon la data de 2006-01-19 10:32:20
         
 
  Domnule Costinas Cosmin

Domnul Renon nu sponsorizeaza site-ul, nu este un adolescent frustrat si nici nu este ridicat in slavi. Cineva ia facut o prezentare si atat. Unde ati citit in regulament ca nu este voie? Si apoi cui trebuie sa-i fie rusine?

Va anunt ca ati incalcat regulamentul!
 
Postat de catre Sorin Teodoriu la data de 2006-01-19 10:01:17
         
 
  Da... Sa ne pupam in fund.
Domnu Renon sponsorizeaza cumva siteul? Ca prea e ridicat in slavi. Eu credeam ca e adolescent frustrat, daca nu-mi spuneati ca are 35 de ani. Chiar nu va e rusine?
 
Postat de catre costinas cosmin la data de 2006-01-18 22:01:18
         
 
  Aplauze !  
Postat de catre Marius Marin la data de 2006-01-18 21:21:50
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE