FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Basma roșie
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
Textul de mai jos este utimul (deocamdată) din cele peste 150 care comentează încercările zilnice ale celor care doresc să facă un exercițiu de înțelegere și completare a unui poem haiku pe un blog destinat acestei inițiative: Un haiku pe zi


Ultimul vers este:


Un singur mac

în tot lanul de grîu –

poem într-un vers


Ion Roșioru (Stîlpi de felinar)


(aserb) vuiesc tractoare

(aserb) veseli copiii

(doina b) erbicidare.
(doina b) vedetă-n roșu....
(doina b) unicitate....

(Anonim) basma rosie

(Beletty) sa-l ardem pe rugul verii.

(Mariko) splendoarea verii

(Karla) peisaj unic
(Karla) odisee,suflet candid


Autorul reușește să schimbe registrul cu subtilitate, diferența de planuri asigură un acord mai vibrant între cele două imagini. Unicitatea nu este rostită abstract, dar este prezentă în cei doi de un care-și răspund unul altuia. Poemul într-un vers este echivalentul emoțional al macului singuratic.


Se vede diferența mai ales cînd completarea nu aduce nimic nou, ci se pronunță doct, printr-o abstracție, asupra primei imagini: (doina b) unicitate...., (Karla) peisaj unic sau concluzionează liric: (Karla) odisee,suflet candid. Este modul pleonastic de a repeta fără har ceea ce era cuprins în versurile anterioare.


Tot continuări fără nicio metamorfoză sînt: (aserb) vuiesc tractoare, (aserb) veseli copiii, (Mariko) splendoarea verii, (doina b) erbicidare. – sînt simple adaosuri deductibile, lipsite de orice surpriză, care parcă turtesc relieful firav al macului. În schimb, (Beletty) sa-l ardem pe rugul verii (mult prea lung) deschide perspectiva unui discurs belicos, nepotrivit atitudinii contemplative, neimplicate a haiku-ului, care nu mai construiește nimic alături.


(doina b) vedetă-n roșu... consumă versul pentru a spune ceea ce, de fapt, știam. Trebuia doar să găsim altceva cu care macul să poarte un dialog fără cuvinte. Și (Anonim) basma roșie reușește la superlativ acest lucru. S-a schimbat planul și registrul emoțional într-unul posibil erotic. Comparația sau deducția sînt doar subînțelese, ludice, ne lasă pe noi să facem substituția. Să fie ea acolo sau distanța e încă prea mare?




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
Haiku-ul evită exprimarea explicită a emoției. Cultivă discreția și surdina. Preferă imaginea frustă fără zorzoanele metaforei și altor figuri de stil. Expresia simplă și austeră. Eliptică. Tot șarmul lui constă în faptul că nu ține să spună și să-ți impună nimic, te lasă în fața unor imagini care grăiesc prin ele însele, fără cuvinte. Puținele cuvinte le arată doar, le indică.

sămînță de sori e o metaforă, nu evocă o imagine care poate fi văzută, care se adresează direct simțurilor

explozie solară este o abstracție, cel puțin pentru simțurile fără proteze telescopice, în plus cuprinde o anume violență pe care acest gen de poezie un o agreează

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2009-04-29 15:46:50
         
 
  Sau: explozie solara... (desi are 7 silabe)

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2009-04-29 13:36:32
         
 
  Propunere:

Un singur mac
în tot lanul de grîu –
samanta de sori...

- se poate incerca o analogie cu imaginea unui soare-rosu-mac ce arunca in jur raze-glaben-grau

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2009-04-29 12:56:04
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  La haiku nu mă pricep
Nici nu vreau să le citesc,
Mai bine dau buții cep
Și pe loc mă-nveselesc!

 
Postat de catre Luchi Tenenhaus la data de 2009-04-29 10:52:03
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE