FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Pe Drumul Crucii, ieri si azi
Text postat de Mihai Valentin Vladimirescu
Pentru evrei, semnificația Ierusalimului este evidentă. Numele Ierusalimului este pomenit de mai bine de 656 de ori în Sfânta Scriptură, iar Sionul este menționat de 180 de ori. Cu timpul, Sionul a devenit sinonim cu Ierusalimul și cu națiunea ebraică în întregul ei. Evreii consideră că cel mai sfânt loc ebraic este Zidul de Vest al Muntelui Templului, ulterior numit și Zidul Plângerii. Pentru musulmani, Ierusalimul este locașul înălțării spre rai a Profetului Mahomed de pe stânca es-Sakhra, după o miraculoasă călătorie nocturnă de la Mecca pe legendarul său cal el-Burek. Se spune că urma copitei lui el-Burek poate fi văzută pe stâncă, acum încercuită de Domul Stâncii. Această magnifică moschee și moscheea Al-Aqsa din apropiere sunt principalele altare rămase pe Muntele Templului, cunoscute în arabă ca el-Haram-esh-Sharif („Sanctuarul Nobil”). Acesta este cel de-al treilea locaș sfânt al Islamului, după Kaaba din Mecca și mormântul Profetului din Medina.
Pentru creștini, Ierusalimul este scena principalelor evenimente din viața Mântuitorului Hristos, în mod special Răstignirea și Învierea. Muntele Măslinilor, Grădina Ghetsimani, Via Dolorosa și Biserica Sfântului Mormânt sunt printre cele mai sfinte locuri ale creștinătății. Drumul Crucii începe din curtea lui Pilat, de la pretoriu, acolo unde Mântuitorul nostru Iisus Hristos a fost condamnat la moarte pe cruce și a primit pe umeri Sfânta Cruce, calea suferinței, a vieții și a mântuirii noastre, și se sfârșește cu Golgota (în aramaică = Căpățână), locul răstignirii, acolo unde erau răstigniți cei condamnați la moarte. Calea Durerii sau Via Dolorosa ni se înfățișează astăzi ca fiind o stradă îngustă a cetății vechi a Ierusalimului, numită chiar cu cuvintele latinești Via Dolorosa, aceasta având aproximativ un kilometru și numărând, după Sfânta Scriptură și tradiție, 14 popasuri, opriri sau „stații”, după cum mai sunt numite în Țara Sfântă. Stațiile sunt marcate pe zidurile străzii cu numerele corespunzătoare, în dreptul lor ridicându-se mici altare în amintirea și cinstirea Sfintelor Patimi. Această cale a durerilor, pe care Domnul nostru Iisus Hristos a purtat Crucea spre Golgota și care este într-o continuă urcare, se deosebește prin dimensiunile sale înguste, dar și prin pietrele care o pardosesc, fiind uneori străjuită cu o boltă de zid. Mergând pe calea ce duce spre locul răstignirii, întâlnim astăzi o mulțime de oameni, creștini, evrei și arabi, alături de zgomotul negustorilor care încearcă să vândă marfa ce abundă înaintea pelerinilor care rămân pătrunși de emoția sfântă a actualizării istoriei mântuirii noastre. Actualul drum al suferințelor Mântuitorului nu se aseamănă cu cel pe care a pășit Domnul, nici ca înfățișare, nici ca atmosferă, lucru ușor de înțeles întrucât timpul și-a pus amprenta asupra locurilor, fără a împuțina, credința și evlavia miilor de pelerini ce urcă pe „Via Dolorosa” în căutarea Domnului, până la Golgota și Sfântul Mormânt, locul trecerii din moarte la viață prin Învierea din morți.
În Sfânta Scriptură, imediat după hotărârea pedepsei cu moartea, se amintesc batjocurile pe care le-a îndurat Iisus. Este cunoscut faptul că, în Răsăritul antic, după hotărârile de osândire aveau loc batjocurile și luarea în râs a celor osândiți, ca exemplu pentru ceilalți. Cruzimea ostașilor romani este intensificată de faptul că Mântuitorul era acuzat că S-ar fi declarat „regele iudeilor”. Titlul de rege le stimulează imaginația maladivă, care va duce la acea tragică bufonerie: unii Îl îmbracă pe Domnul într-o mantie de purpură, alții Îi împletesc o cunună de spini și I-o pun pe cap, apoi Îi dau în mâna dreaptă o trestie care închipuie sceptrul regal și, îngenunchind înaintea Sa, Îl batjocoresc. Hlamida purpurie amintește de o mantie regală, dar și de veșmântul pe care-l purta Marele preot al evreilor. Hristos, așadar, este marele preot al Noului Legământ, Care Se aduce drept jertfă fără de prihană pentru păcatele oamenilor, dar și Împăratul cerurilor, care va nimici boldul morții și va instaura Împărăția harului. Cununa de spini, care-L face de pe acum să sângereze, semnifică atât coroana imperială, cât și cununa de lauri acordată biruitorilor. Spinii din care e făcută reamintesc neîncetat de pervertirea întregii lumi după căderea în păcat a omului, fiind totodată și simbol al suferinței. În sfârșit, trestia, care-I este înmânată în bătaie de joc, semnifică atât însemnele puterii regești, cât și cârja arhierească. Batjocoritor era și modul în care avea să moară Domnul. Răstignirea era o pedeapsă veche, pe care o foloseau babilonienii, perșii și alte popoare. Ea a fost adoptată și de către romani fiind aplicată, de obicei, pentru sclavi și pentru cei pedepsiți, care nu erau cetățeni romani. Era cel mai batjocoritor și mai dureros fel de moarte. Cel care urma să fie răstignit era înălțat pe cruce, unde i se țintuia corpul cu patru sau trei „piroane”, sau era legat cu frânghii. Vinul amestecat cu smirnă care I se dă lui Iisus pe cruce ia locul anestezicului care se dădea de obicei celui osândit, pentru a ușura executarea răstignirii și ca cel răstignit să nu se împotrivească din cauza durerilor. Hristos refuză însă băutura. El moare demn și conștient, fără să evite suferințele la care este supus. Sfinții Evangheliști se dovedesc foarte conciși în descrierea momentului răstignirii. Mai mult decât oricând se observă aici sobrietatea lor, teama de a se opri asupra unor amănunte menite să rănească sensibilitatea și să creeze efecte dramatice. Ei evită constant tot ce poate stimula imaginația și se limitează la ceea ce este esențial și semnificativ din punct de vedere spiritual. Locul răstignirii era o colină în afara cetății, mai precis în nordul Ierusalimului, lângă Poarta Damascului. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Hristos a fost ucis în afara orașului și a zidurilor acestuia, tocmai pentru că jertfa Sa este universală. Dacă astăzi se află în interiorul hotarelor cetății, aceasta se datorează faptului că, puțin mai târziu, regele Agripa I a înconjurat Ierusalimul cu un zid nou, mai larg, ce cuprindea în interiorul cetății, pe lângă altele, și această colină. Colina se numea Golgota și i se spunea astfel din cauza formei sale, care seamănă cu un craniu. După o veche tradiție ebraică, aici ar fi fost îngropate oasele și, mai ales, craniul lui Adam.
Atunci când împărăteasa Elena a zidit biserica măreață a Sfântului Mormânt care cuprindea și Golgota, unde Mântuitorul a fost răstignit, vârful Golgotei a trebuit să fie retezat pentru a fi asemenea celorlalte locuri din biserică, deși se păstrează și astăzi ca cel mai înalt loc. În cadrul paraclisului ortodox grecesc de pe Golgota, se află un altar deschis, în jurisdicția Patriarhiei de Ierusalim, închinat jertfei Domnului nostru Iisus Hristos, chiar pe locul răstignirii. Sub Sfânta Masă de marmură se află o gaură adâncă în piatră, marcată de un disc. Aici este locul unde a fost înfiptă Sfânta Cruce, în stânga și în dreapta fiind răstigniți cei doi tâlhari, închinătorii sărutând plini de credință locul sfânt al răstignirii. În spatele Sfintei Mese se află icoanele de argint, în mărime naturală, reprezentând pe Mântuitorul răstignit, pe Maica Domnului îndurerată și pe Sfântul Ioan Evanghelistul. Altarul este frumos împodobit cu lumini, cu podoabe scumpe și îmbrăcat cu marmură. În mijlocul altarului se află icoana răstignirii Domnului îmbrăcată în aur, iar împrejurul altarului se impune o arcadă, ca un curcubeu în multe culori, din care parcă numeroase raze de lumină dau înfățișarea unui soare, „Soarelui Dreptății”, care luminează tuturor. Multe dintre podoabele existente aici au fost dăruite de țarii Rusiei. Candele din aur și argint împodobesc altarul, în fața acestuia aflându-se un mare candelabru din aur, dăruit de țarul rușilor.
Coborând dealul Golgotei, în partea dreaptă se vede astăzi o icoană de o frumusețe rară, lucrată în mozaic, iar în stânga, între Golgota și Sfântul Mormânt, se află o lespede de marmură roșiatică, la 8 metri de centrul bisericii, de forma unei pietre funerare, numit㠄Piatra Ungerii”, pe care a fost așezat Sfântul Trup al Domnului, după pogorârea de pe Cruce, în scopul punerii giulgiului și a ungerii cu smirnă și aloe pentru îngropare. Deasupra acestei pietre de marmură, aflată la intrarea în Biserica Sfântului Mormânt, ard candele de diferite culori din aur și argint, numeroși credincioși plecând genunchii și închinându-se cu evlavie la locul pe care a fost așezat Sfântul Trup al Domnului. Locul ultim al Drumului Crucii și cel mai sfânt pentru creștini este mormântul Domnului, locul Învierii, plasat într-o capelă proprie aflată în Biserica mare a Sfântului Mormânt. Sfântul Mormânt este format, ca toate mormintele iudaice, din două încăperi (încăperea mortuar㠖 Sfântul Mormânt și anticamera – încăperea Îngerului) și închis cu o piatră mare, rotunjită. Sfântul Mormânt se află în partea de vest a Bisericii Sfintei Învieri ce aparține Patriarhiei Ortodoxe de la Ierusalim, în mijlocul unei rotonde uriașe, susținută de 18 coloane de piatră. Golgota și Sfântul Mormânt sunt locuri de mare preț pentru lumea creștină, odoare scumpe ale Bisericii primare ce rămân pentru totdeauna în inima celor care pășesc pe Via Dolorosa, devenind părtași și martori la întreaga viață, activitate, răstignire și Înviere a Mântuitorului Hristos. Privind în istoria creștinismului, observăm că unii împărați romani, precum împăratul Hadrian în anul 135 d.Hr., i-au împiedicat pe creștini să se închine la Sfintele Locuri, ridicând temple închinate zeilor păgânilor, cum ar fi cel al lui Venus pe Golgota sau al lui Jupiter deasupra Sfântului Mormânt. Istoricul bisericesc Eusebiu de Cezareea relatează, în lucrarea „Vita Constantini”, ridicarea bisericii Sfântului Mormânt (între anii 326-335 d.Hr.), de către împăratul Constantin cel Mare, pe binecuvântatul loc al Învierii Domnului. După Sinodul I ecumenic de la Niceea din 325, pe baza înțelegerii dintre Macarie, Patriarhul de Ierusalim și împăratul Constantin cel Mare privind scoaterea la lumină a stâncii pe care a fost răstignit Mântuitorul, s-a ajuns la descoperirea acestor locuri sfinte de către mama împăratului, Sfânta Elena, icoana Sfinților Împărați aflându-se în sala tezaurului și având o parte din lemnul Sfintei Cruci. Jertfa de pe Golgota constituie starea supremă de smerenie a Mântuitorului. Moartea Sa se preface în trecere spre Înviere, tocmai pentru că ea încetează a fi osândă pentru păcate și devine mijlocul suprem prin care firea omenească se leapădă de păcat, trecând de la forma ce poartă urmările păcatului la cea nestricăcioasă, sortită vieții veșnice. După îndeplinirea întocmai a datinei iudaice a înmormântării, trupul lui Iisus a fost dus la un mormânt săpat în stâncă, aflat într-o grădină, în imediata apropiere a locului în care fusese răstignit. Era un mormânt nou, care îi aparținea lui Iosif, în care nu mai fusese nimeni îngropat, căci se cuvenea ca „Cel zămislit de o Fecioară să Se odihnească într-un mormânt ferit de orice atingere” (Fericitul Augustin). După ce au așezat trupul lui Iisus în mormânt, Iosif și Nicodim au prăvălit o piatră mare la ușa acestuia și au plecat. Martore ale îngropării au fost și sfintele femei care nu se înduraseră să-L părăsească pe Iisus nici după moarte și îi urmaseră din depărtare pe cei doi ucenici. După ce au văzut unde L-au pus, au venit acasă, unde au pregătit miresme și miruri, iar „sâmbătă s-au odihnit, după Lege”. Aromatele aduse de Nicodim aveau drept scop să întârzie putrezirea, iar cu miresmele se ungea trupul celui mort spre a răspândi un miros plăcut cât mai multă vreme. Este frapant că cei care L-au îngropat pe Domnul Iisus au fost un membru al Sinedriului și un fariseu, care – în tain㠖 erau ucenicii Lui. Iudeii Îl răstignesc pe Hristos, iar primii ucenici și martiri creștini vor proveni din rândurile lor. Mântuirea adusă de Hristos este adresată tuturor, indiferent de poporul din care face parte. Sinedristul Iosif și fariseul Nicodim se alătură Sfinților Apostoli, sfintelor femei și celorlalți fii ai lui Israel care au crezut în Hristos și L-au însoțit pe când suferea pentru noi.
Iisus este uns cu miresme și pus în mormântul pecetluit, însă nu este cu putință ca Începătorul vieții să fie ținut acolo, „căci nu poate mormântul să înghită pe Cel ce este însăși Viața”. Prin multe cântări deosebit de frumoase, Biserica accentuează paradoxul îngropării, „biruința asupra iadului”, imposibilitatea circumscrierii Vieții în mormânt, nemărginita iubire a lui Dumnezeu care se extinde și asupra „celor adormiți din veac”, care L-au primit pe Începătorul vieții: „În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun cu Tatăl și cu Duhul, toate umplându-le, Cela ce ești necuprins” (Cântarea I a Canonului Învierii, Glasul al IV-lea).
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE