FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Cuvânt înainte (Extraveral pentru iubire)
Text postat de Marinela Preoteasa
Cuvânt înainte( la volumul de poezie Extraveral pentru iubire , autor: Marinela Preoteasa, publicat in: romînă-engleză-franceză-latină )

de Luminița Suse, Ottawa,Canada,
matematiciană și poetă,
membră a Uniunii Scriitorilor din România

Marinela Preoteasa ne propune, prin volumul de față, un panaceu pentru stările de criză emoțională și existențială - poezia despre iubire ca un Extraveral poetic - pentru că poeta, de profesie matematician, deține un corolar liric la teorema de existență, consistență și completitudine a iubirii universale.
În viața fiecărui om există momente când pământul stă pe loc și timpul fluctuează neliniar. Totul pare întors pe dos și se desfășoară împotriva legilor altădată imuabile. Una din soluțiile oferite de autoare este aceea de a întoarce clepsidra și a o lua de la capăt. Urmează starea de confuzie, teama de necunoscut, dezrădăcinarea emoțiilor din gama percepțiilor comune:
“Ți-ai făcut o corabie și nu mai știi
încotro duce drumul soarelui” (Greenwich)
Binecunoscutei sintagme: “Daca iubire nu e, nimic nu e”, Marinela Preoteasa îi explorează forma echivalentă, “Dacă există ceva atunci este iubire”. În universul poetei, raportarea la iubire are nevoie de un reper
absolut, constând dintr-un punct inițial temporal, un meridian spațial, un axis mundi existențial, o motivație singulară. Dacă lipsesc, dispare direcția și sensul, dorința și autodeterminarea. Astfel pierdut, ajungi să:

“cauți disperat meridianul de Greenwich
dar nu mai știi ce a zis pământul
când a pornit-o la drum” (Greenwich)
Versurile Marinelei Preoteasa ilustrează legea compensației, a dialecticii contrariilor, ne confruntă cu urmările posibile ale compromisurilor noastre cotidiene: “Cine ar fi crezut că vorba ta/ va lovi acest câmp de ninsori” (Puterea junglei) Poeta percepe realitatea și o așterne în versuri conform temperamentului său, impetuos și voluntar. Deține explicații și emite sentințe de grație:
“Ai pingelit drumul spre soare
cu pași vânzători de lumină,
în farmecul ei viu nu se moare.” (Farmec viu)
Mai mult, oferă rezolvări și deschide uși acolo unde ochii minții văd obstacole insurmontabile în lupta cu fiara, oricare ar fi natura ei: “Opriți tigrul/ smulgeți-i dinții,/ acolo a ascuns părinții și chinurile serii”(Puterea junglei)
Conștientă de puterea cuvintelor distribuite în spectacolul imagistic și stilistic al versurilor, de impactul asigurat prin franchețea expresiei și cutezanța sugerării, poeta Marinela Preoteasa își asumă perenitatea trăirilor și scrierilor sale cu seriozitatea luptătorului sisific cu timpul:
“M-arunc cu versul meu în veșnicie
printre stihii de cai neciopliți
libertatea este o simfonie cu aripi,
deasupra capului meu” (Slobozire)
Nimic nu se obține fără durere și efort, nimic nu are măreția aspirației ce-și lasă amprenta pe chiar trupul timpului: “aripi sângerează/ în cămașa timpului”(Slobozire); fiecare poem este un umăr de sprijin albastru, oferit altruist de autoare, un oraș mistic, asemeni unui castel transparent în mijlocul unui spațiu copleșitor ca anvergură, a cărui cheie este accesibilă consumatorului de versuri:
“dacă îți e greu
acceptă culoarea poemului meu

ea te va purta pe deasupra” (Orașul poetului)
Timpul și devenirea sunt vârfurile de lance tematică în lirica Marinelei Preoteasa. Există în această curgere liniară a timpului rețete simple, intrinseci naturii, trebuie numai să le observi și să crezi în validitatea lor, cum numai un spirit care nu se dezice niciodată de rădăcini o poate face: “și frunzele se numără
singure, și arată
cum să te împrietenești cu timpul” (Numărătoare)
În viziunea poetei, a ceda compromisului de dragul perfecțiunii numerologice a lumii, este succesul simbiozei cu timpul, un carpe diem nestăvilit de măsuri sau etaloane rigide: “E minunat să numeri […] să numeri cocorii/ pe toți deodat㔠(Numărătoare). Mai mult, timpul este omniprezent și ia înfățișări concrete, ostile prin impactul tulburător la nivel senzorial: “clepsidre răsar pe trotuare/ ca pietrele reci în amurguri” (Farmec viu)
Simbolistica versurilor Marinelei Preoteasa este accesibilă, dar nu este în totalitate comună. Antrenează tot universul, de la elemente microcosmice la macrocosmice: “Celula e mai vie și mai cald㔠(Primăvara). Ne descoperă ca fiind parte integrantă a unei lumi prin care autoarea ne exprimă dezvăluindu-se pe sine:
“sunt poate curcubeul
din ochiul tău drept
până în ochiul meu stâng
singura noastră proprietate comun㔠(Proprietate comună)
Deși anunțat din titlu ca fiind un volum de versuri despre iubire, prezența iubitului ca recipient afectiv este disimulată și poate fi ignorată, chiar înlăturată. Depinde de cititor în ce registru dorește să citească. Ni se oferă șansa de a ne confunda cu obiectul și subiectul iubirii, deoarece conotațiile cuvintelor propuse tind spre o universalitate a comunicării despre iubire, după cum nu există particularizare emoțională a versului care să nu ne sugereze sau antreneze într-o experiență bilaterală:
“eram o curgere a sângelui/ din tine spre mine, […]
într-o brazdă/ în care abia înfrățise grâul” (Dialog)
Volumul “Extraveral pentru iubire” are farmecul intrinsec al simplității și nu se teme să facă uz de manierisme. Există o motivație și un timp pentru toate, de la filozofia stărilor de suflet siropoase la singularitatea metaforei de sorginte intelectuală. Există un vers în acest volum pentru fiecare gust și un motiv pentru orice fel de critică. Poeziile prezentate se circumscriu psihologiei triumfătoare a altruismului liric pentru că autoarea lor, Marinela Preoteasa, respiră cu sinceritate lumină mai albă decât zăpada din gânduri.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE