FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Virtualii - cap.I
Text postat de Stan Papusa
Dimineața aceea avea o greutate aparte; în depărtare aburii se ridicau de pe câmpul din jurul mahalalei în care locuia, norii aveau o consistență aspră, parcă erau încărcați cu zgură.
Se dădu jos din pat și se apropie de geamul fără perdele, aburit și ușor murdar. În jurul blocului sărăcăcios de la marginea Giurgiului o șatră de câini făceau o gălăgie infernală, femeile care plecau spre fabrici se adunau instinctiv în grupuri și se uitau chiondărâș la javre, pe sub căciuli și baticuri. Aceasta e mare zi, își spusese Beia, ziua când va da totul sau nimic. Astăzi se va cunoaște cu adevărat, va observa toate mișcările sufletului său încercat de greutăți, ale sufletului său de chitarist ațipit care trăia, de la o vreme, pe o coardă care vibra necontenit. Se uită după șlapii rupți, dar negăsindu-i renunță și cu țigara în colțul gurii se duse în baie. Mirosul înțepător al rufelor din cadă îi aminti de singurătatea în care se zbătea de la o vreme, de când Gigica plecase departe.
Atât de departe încât… Dar nu e loc astăzi pentru nostalgii, astăzi trebuie să fie lucid, mai lucid ca niciodată. Trebuie să fie actor, regizor, scenarist și martor. Să trăiască din turnul de fildeș al conștiinței fiecare mișcare. Aceasta este marea provocare, de fapt. Nu actul în sine. Nu. Actul acesta poate fi făcut, de fapt chiar este făcut, în fiecare zi de tot soiul de cretini, de oameni mai apropiați de animale decât de semenii lor. Chiar acum, când el urmărește jetul galben care izbucnește de sub pântece și clocotește în apa albăstruie din wc, undeva, mai departe sau mai aproape, un prost face aceeași faptă pe care o plănuiește el. De fapt e mult spus o plănuiește.
Beia înțelesese instinctiv și nu printr-un lung proces deliberator și analitic, faptul că tocmai un plan amănunțit îl poate îngropa. Da, paradoxal, lucrurile mari se prăbușesc prin exces de planificare, de rațiune.
În această faptă instinctul e cheia. Instinctul animalic pe care trebuie să îl lase să urce la suprafață, ca dorințele sexuale, ca foamea și setea. Să le creeze drum liber, condițiile de manifestare și ele vor vorbi. Pe limba creației, pe limba naturii. Cea mai adevărată dintre toate. Originara. În minte îi veni imaginea unui leu care doboară o antilopă. El nu gândește, nu-și analizează actul, nu-și calculează viteza atacului. Este făcut să ucidă și o face. În actul desprins de rațiune, în actul izvorât din instinct este cheia reușitei însângerate.
Puse ibricul pe foc și merse spre calculator. Albastrul acela atât de drag al site-ului Europeea i se răspândi în toată retina ca un medicament efervescent. Dădu febril de rotița mouse-ului, ultimele comentarii, Bordaj, Elena Bomba, o clonă, două, ah, Nefericescu Spirtual. Click. Citi răspunsul pe care Spirtual, la miez de noapte, i-l adresase: "bătrâne chitaroz, nu mai poți…".
Dintr-o mișcare împinsese jos cu cotul sticla de bere pe jumătate goală și se lăsase pe spate. Fotoliul de director îl primise cald, mulându-se pe coloana lui, ca o femeie. Se pipăi între picioare și imediat niște furnicături începură să se răspândească în tot corpul. Imaginea unor ciorăpei albi și a unor picioare gingașe care îl mângâie pe sub masă îl făcuse să accentueze apăsarea în zona intimă. Dar nu, astăzi, mai mult decât oricând are nevoie de energie. Se sculă cu hotărâre și se duse în bucătărie. Cotrobăi după cafea, prin dulapul suspendat ușor strâmb. Nici un dulap nu ești în stare să pui ca lumea, spusese Gigica în acea zi, în ziua despărțirii, și el plecase la bar să-și stingă năduful cu o bere. Obișnuia să spună bar la acea bombă nenorocită amenajată în garajul lui Nea Costică de ginere-său Relu, proaspăt taximetrist. Uneori se lua în râs, autoironia pe vremuri era un medicament care încă îl mobiliza: marele profesor Beia, cititul, versificatorul și prozatorul talentat, cel care, după opinia profesorilor din facultate avea să ajungă departe…
Și poate ar fi ajuns. Dar în alte condiții, în altă țară, în altă lume, din cele posibile. Cine spusese chestia asta cu lumile posibile? Probabil unul care avusese parte de una normală. Viața lui decursese lin până la momentul Refuzului. Din ziua când maiorul Reche Jan îi făcuse propunerea să colaboreze pentru binele partidului - așa era formulată ideea să ajungă un turnător nenorocit - toată viața lui se îndoise ca o lingură atinsă de degetele suprafirești ale unui paranormal sovietic. Refuzul său fusese primit, în primă fază, cu acea șiretenie străvezie, acele șabloane care aveau rolul de a-ți adormi conștiința, dar nu într-atât de mult încât să nu te simți vinovat că ești totuși un turnător și meriți orice ți-ar fi făcut EI: dumneavoastră sunteți un om de valoare, domnule Beia, un profesor, un viitor literat cunoscut și apreciat. Chiar am auzit de curând că lucrați la un roman. Păi oamenii ca dumneavoastră, care au ceva de spus lumii trebuie ajutați. Ei trebuie să scrie în liniște, să locuiască în apartamente centrale, să fie învoiți oricând de la serviciu. Editurile mari abia așteaptă un talent. Știu eu sigur. Și maiorul făcuse cu ochiul acela albastru, care părea un fluture aproape înecat în fumul de kent care se ridica din mâna lui albă. Ciudat de albă. Ca o coală de hârtie pe care se poate scrie orice delațiune, sau poate o poezie de geniu, ori o declarație de dragoste. Sau de război.
Ceva mai liniștit, Beia se așezase iar la calculator. Sorbise din cafea și citi: Ecoliteratura de Corbescu. Un râs nebun i se prăvălise din piept peste tastele negre. Aerele pudibonde ale lui Corbescu i se păreau absolut delicioase. Orice ai fi putut spune pe Europeea, dar nu și fund în varianta mai cunoscută de toată lumea, orice mizerie ai fi putut sugera, dar să nu scrii numele organelor atât de îndrăgite de toți. Nu așa înțelegea el literatura, dar în fine, te puteai amesteca în gustul omului? Mai ales că tocmai această pudibonderie îi dăduse prilejul să își etaleze capacitățile manipulatorii, intuitive și empatice și să-l provoace pe Spirtual, până acesta cedase nervos și comisese păcatul de moarte pe Europeea, înjurătura deschisă, neacoperită de metaforă, de aluzie. O mică luptă câștigată, dar nu războiul. Fiara de Spirtual parcă avea 7 capete. Toate regenerabile în progresie geometrică. Sau aritmetică. Hmm. Tăiai unul apăreau două, tăiai 5 apăreau…naiba știe câte, niciodată matematica nu fusese punctul lui forte. Ci cuvântul. Dar astăzi va câștiga răboiul cu sine, în primul rând. Sorbise din nou din cafea și aburii aromați i se condesaseră deasupra buzei de sus, gâdilându-l. Luă în mână cuțitul de pe masă și-l scoase din teacă. Se oglindi în latul lamei și prin canalul destinat scurgerii sângelui chipul lui era mai alb ca niciodată și lung cât o viață de om.

~va urma~



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  referitor la ce spune domnul Peia aici http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=31013
eu spun ca il invit sa ramana si sa nu "lupte" ci sa faca literatura. Si sa aiba rabdare cu romanul meu pana la final, fiindca nici nu stie ce pierde. S-a grabit cu concluziile si am spus sa nu faca nimeni asta.

Tineti aproape, urmeaza alte personaje si intamplari al caror protagonist poti fi chiar tu, cititorule. Nu vei sti niciodata cand vei intra si tu in roman.
 
Postat de catre Stan Papusa la data de 2008-11-12 20:58:52
         
 
  Elena Bomba din povestea Virtualii, probabil, sunt eu, nu degeaba don Stan de`l Papușă m-a invitat, prin mail, îți dai seama, ce importanță, să lecturez.

reche_san... ai dat în bâlbâială ! și se bâlbâie literele, dear !

ai tu ce ai cu mine, vrei tu să ajung de poveste:))
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-11-12 19:02:03
         
 
  Ce să fac Lenocika daragoia, de ești atît de XXl țională!Nu-i europeea un gard albastru, stavilă și reazem dornțelor noastre?...scriu...  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-11-12 18:55:07
         
 
  Mariana, Multzam mult!
V.
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-12 17:13:28
         
 
  reche_san... dear ! ți/am pătruns în sânge, nu te lași până nu-mi scrii numele pe toate paginile.

lasă-măăăă !

:)))

pateticuleee !
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-11-12 17:11:55
         
 
  Iertare, nu intru să comentez, vreau doar să precizez, pentru Vero, că "în fine" e o locuțiune adverbială și se scrie așa: "în fine".  
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2008-11-12 17:05:58
         
 
  1. "Obișnuia să spună bar la acea bombă"
Cred ca ar trebui modificat în: "Obișnuia să numeasca bar acea bombă".
2. "în fine" se scrie "înfine" când e adverb, deci trebuie corectat.

Comentariul Latunski: am râs cu lacrimi.

VPL
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-12 16:36:31
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Gaspadin Recheșan,
chiar dacă erai ce nu ai fost, pe mine nu puteai să mă trimiți în Siberia. Eu de acolo vin! Însă am promisiuni că la următoarea invazie a rușilor în Țările Române, mă vor avansa nacialnic de gubernie. Ori să mă cer la Kultură, ce zici?
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2008-11-12 15:56:51
         
 
  Domnule Bordas, ca de obicei cand e vorba de stil, aveti dreptate. Ma voi ocupa de erori. Dar in ceea ce priveste continutul, sa se tina bine de inca nite persoane. urmeaza in episodul 2. Din pacate, nivelul meu nu-mi da voie sa-mi apara comentariile in timp real si de aceea mai usor v-as raspunde pe blog.

 
Postat de catre Stan Papusa la data de 2008-11-12 15:35:01
         
 
  P.S.Iar Elena Tomova vă punea prișnițe cu apă rece din Enisei cînd era samagonu' prea nefermentat!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-11-12 15:32:25
         
 
  Văd că scriu aici la acest roman în tandem ILF PĂPUȘĂ și LATUNSKI PETROV!(sau viceversa ILF LATUNSKI și STAN PETROV)Harașo da' dacă eram eu maior cu ochi albaștri în 89' nu mai flecăreați voi pe europeea!Poate pe maica rossia via sibir!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-11-12 15:30:05
         
 
  don Stan Păpușel, am primit pe mail invitația ta de a intra pe bog-ul sus amintit.

te asigur, dacă ai cunoaște un mare adevăr, ți-ar fi jenă de tot ce ai scris aici, indiferent de talentul, care, nu știu cum se face, simte nebunia de a se lansa în acest Virtualii.

până atunci, pot spune: orice cauză este determinată.

- a ta, în a scrie această dorită carte
- a personajului ridiculizat tocmai pentru o cauză nobilă, care, se pare, trece pe lângă tine, lăsându-te rece.

colegial

ET
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-11-12 15:15:30
         
 
  Nene Stane, la haikuuri și epigramă nu le-ați prea avut matale, da' la proză constat, pentru a doua oară, că vă cam pricepeți.

Totuși... Două citate:

Puse ibricul pe foc și merse spre calculator. iar ceva mai jos cu un rînd:

Dintr-o mișcare împinsese jos cu cotul sticla de bere pe jumătate goală și se lăsase pe spate. Fotoliul de director îl primise cald

Și modificarea timpului verbului, într-o frază care redă acțiuni petrecute în același timp, revine și în alte părți ale textului.

Probabil că e postat "la prima lectură". Eu, unul, l-aș mai pieptăna.

Cu stimă,

Bordaj :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-11-12 15:09:40
         
 
  Foarte bine, foarte bine, Latunski. Dar trebuia sa treci comentariul si la blogul pe care l-am anuntat, ca sa se pastreze toate variantele de urmari ale celor ce vor sa scrie. Am trecut eu comentariul pe blog.
Dar varianta mea e alta. Infruntarea nici nu a inceput inca.
Tineti aproape. Vor intra si alte personaje in scena.
 
Postat de catre Stan Papusa la data de 2008-11-12 13:46:19
         
 
  (continuare la textul postat mai sus)

Soneria scose un țțțîîîîrrrr prelung și alarmant. Tresări, cuprins ca de o mare panică și mai ales speriat de gîndurile ce-i cutreierau prin minte. Ascunse cuțitul în primul sertar din stînga biroului și așteptă. Liniștea care se așternuse după primul semnal al soneriei semăna cu depunerea unui strat de praf cosmic. Al doilea semnal răscoli din nou praful cosmic. O voce dogită, contaminată de tutun, nesomn și alcool articulă cu greu cuvintele: "Bătrîne, hai să ne (hîc!) împbăctăm!". Nu recunoscu vocea, dar cuvintele î se păreau cunoscute. De unde, cine le mai pronunțase oare? Vocea puse din nou aceiași placă și patefonul sonor deșteptă javra vecinei de apartamentul 29, javră mică și rea, de o rasă incertă. Era suficient să rotești cheia în yală și javra începea să latre. Să tușești discret în spatele ușii, să scapi telefonul mobil, să-ți dai jos pantofii - javra lătra, parcă ar fi fost cobaiul lui Pavlov, înainte de a se procopsi cu el individa aia insipidă. Care într-o lume dreaptă și normală, ar fi fost arestată instant pentru port ilegal de atribute feminine. "Trebuie să cer veterinarului, otrava aia pentru șoareci, cum dracu uit mereu? care ești acolo, măi? și de ce crezi că te poți îmbăta cu mine la ora asta matinală?". Bă... bătrîne, sînt Ne...nefericescu Spiritual, nu vreau hîc... să ne-mmmbătăm, vreau să ne-m...păcăm!"
Un salt prelung către sertarul biroului. Cuțitul luci, ochii i se micșorară în fantele pleopelor, ei luceau precum tăișul cuțitului. Ca o fiară se îndreptă către ușă, dar tot ca unei fiare, care miroase apariția unui prădător mai puternic, pașii i se domoliră, iar cînd ajunse lîngă ușă se mișca precum o secvență video în reluare. „Ascultă tu, murătură de debara, tenie scîrboasă, mădular scîrbavnic, japiță la superlativ (aici, editorul său ecoliterar, situat în lobul paritel stîng îi invalidă automat continuarea comentariului), pleacă de la ușa mea că anunț poliția”.
„Hai bătrîne, continuă vocea mai limpede acum, hai să ne-mpăcăm, că uite sînt ocupat cu campania electorală și preotul care a sfințit sediul de campanie al candidatului, ne-a cerut să uităm vechile dușmănii, hai zău ...(aici editorul lui Spiritual, ecoliterar și el, dar situat în lobul frontal drept îi invalidă subit comentariul) și să n-o mai....(invalidare) pe Tamara, pînă la alegeri , că nici nu i-am văzut....(altă invalidare) de două săptămîni, că și Dumnezeu ăsta... (invalidare automată, reducerea nivelului la 10), tăcere totală.

(va urma. Rezumat: N.S. se întoarce mai pe seară, pentru că, avînd nivel 10, trebuie să aștepte validarea continuării conversației. Sau poate că vine însoțit de cineva cu nivel de acces „beton” și poate continua discuția. Nu știu, chiar nu știu, nu e textul meu. Oare de ce dracu mă bag?!)
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2008-11-12 13:17:14
         
 
  Ei, prieteni useri, stimati editori, propun sa dezlantuim literatura.
Daca e literatura adevarata sau nu, ramane sa comentati domniile voastre. In caz ca vreti sa ma injurati sau sa spuneti vorbe necuvioase, am facut si un blog separat http://europeea.wordpress.com/

Deci, sa vorbim in literatura scrisa nu la 40 de grade, ci la 36 cu 5, la temperatura normala a corpului omenesc.
daca voi fi in stare sa continui romanul promit chestiuni interesante. Nu va grabiti cu concluziile.
Poate, la final, daca va fi ceva de calitate, voi schimba numele personajelor si il voi darui domnului Corbu spre tiparire.
 
Postat de catre Stan Papusa la data de 2008-11-12 11:14:30
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE