FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
7 NOIEMBRIE
Text postat de Veronica Pavel


Pe peretele clasei mele la școala elementară era portretului iubitului tovarăș, părinte al tuturor copiilor, marele generalissim I.V. Stalin. (Iubirea celuilalt tovarăș și apoi a tovarășei au venit mai târziu, că așa am avut eu în tinerețe parte de niste iubiri cu totul spontane!)

Urma, pe la începutul lui Noiembrie, să vină o inspecție și atunci tovarășa învățătoare ne-a spus o mulțime de lucruri despre Marea Revoluție din Octombrie. Treaba cu Octombrie și Noiembrie și diferența de calendare și chiar amănuntele despre Marea Revoluție mi-erau cu totul indiferente. Nu că nu le-aș fi crezut, dar eu cu istoria nu m-am împăcat prea bine niciodată.

Veneam acasă și o întrebam pe mama:

-Mamă, tu crezi că tot ce ne spune tovarășa învățătoare e adevarat?
-Vai de mine, se speria mama, ce întrebare mai e și asta? O învățătoare nu minte. Poate mai exagerează și ea pe ici pe colo, ca poveștile să fie mai atractive pentru voi, dar de mințit nu minte!

Hm! Cum s-o fi crezut eu pe tovarășa învătzătoare? Pentru mine semnificația lui 7 Noiembrie era una singură și foarte clară: pe 7 Noiembrie era ziua mamei. Iar asta o știa toată lumea. Da, toată lumea de peste tot, chiar și de la Moscova! De asta se și organizau defilări și serbări : toate erau pentru mama! O singură nedumerire aveam : de unde știa toată lumea aceea străină că era ziua ei? Cine le spusese?

Nu i-am vorbit tovarășei învățătoare despre ziua mamei, în fond, îmi spuneam, ea trebuia, din punct de vedere educativ, să fie la fel cu toți elevii. Eram convinsă că de aceea inventa probabil poveștile cu Revoluția , ca ceilalți copii să nu fie geloși că numai mama mea era sărbătorită cu atâta fast!

A venit ziua inspectiei și în clasă au intrat, împreună cu tovarășa învățătoare, o femeie și un bărbat. S-au așezat într-o bancă în fundul calsei și tovarășa învățătoare se făcea că nici nu-i vede. Și, fiind în preajma zilei de 7 Noiembrie, ne-a întrebat care era semnificația acestei zile. Copiii n-au ridcat mâna, de parcă amuțiseră de frică și, în aceste condiții, eu mi-am spus că a venit însfârșit momentul să-i arăt tovarășei învățătoare, în fața inspectorilor, că eu știu care e adevărata semnificație a zilei de 7 Noiembrie. Așa că, văzând că nimeni nu se înghesuie să ridice mâna, am țâșnit viguros cu două degete întinse.

-Da, fetițo, ia spune tu, care e semnificația zilei de 7 Noiembrie și de ce o sărbătorim? mi s-a adresat zâmbind tovarășa învățătoare, fericită că e cineva în clasă care știe răspunsul.
-7 Noiembrie este ziua de naștere a mamei mele și de asta o sărbătorim! Am raspuns eu dintr-o suflare.

Nu mai știu ce a urmat. Mi-amintesc numai că i-am povestit mamei întâmplarea și, când ea mi-a spus că n-am dat un răspuns bun, am fost foarte furioasă!

Astăzi lumea nu mai defilează de 7 Noiembrie. Poate pentru că mama a plecat acum câțiva ani, poate că de aceea n-o mai sărbătorește lumea. Sau, poate că lumea a uitat-o. Dar eu n-am uitat-o. Nici pe mama și nici adevărul acelei zile, pe care tovarășa învățătoare refuzase să-l recunoască deschis, în clasă….






Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Mariana,

Floarea ta virtuala m-a emotionat....

Multzumesc mult pentru ea!


 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-07 13:41:58
         
 
  Vero, am așteptat data de 7, ca să pot lăsa aici o floare virtuală...

@};-
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2008-11-07 13:14:49
         
 
  Gina,

Da, amintirile sunt uneori ciudate, mai ales ca eu eram "fata lui tata"...Dar, cum se vede, timpul preschimba viziuni! Multzam mult de vizita, mi-a facut mare placere!

Radule,

L-ai pierdut pe Stalin, dar ai avut "înlocuitor"! Ai un suflet sensibil si imi pare bine ca ti-a placut povestea.

La buna citire,

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-06 22:38:36
         
 
  pe Stalin nu l-am prins...

mi-a placut povestea

vot
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-11-06 22:07:43
         
 
  cand lumea nu mai serbeaza ziua de 7 noiembrie... semnificatia zilei, /se dovedeste/... a ramas 'adevarul de atunci', cel din gura ta:

'7 Noiembrie este ziua de naștere a mamei mele și de asta o sărbătorim! Am(ai) raspuns eu (tu) dintr-o suflare.'

ciudate sunt amintirile, Vero... faine, de altfel.

regards,

goia





 
Postat de catre nula nada la data de 2008-11-06 21:55:54
         
 
  Mirela,

Ce surpriza placuta! Ma bucur ca ai poposit pe la mine. Iar steaua mi-a luminat un zambet pe fatza, incercam sa ghicesc cine a pus-o, dar n-am reusit!

La buna citire in continuare,

VPL.
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-06 20:40:27
         
 
  Vero, scuze ca intru si eu la spartul targului, dar am fost prinsa cu altele;)
Inocenta este darul nostru cel mai de pret:(nu spun si al meu, se pare ca l-am pierdut:))
Las o * copilului din tine:)

Cu drag,
Euridice
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-11-06 19:28:40
         
 
  TM,

Multumesc pentru frumoasele tale rânduri. Da, ai vazut foarte exact, ma temusem si eu sa nu cad în banalitatea unui banc gen "Bula", dar am continuat povestea si iata, se pare ca ce am scris s-a detasat de "banalitate" în directia dorita de mine. M-au miscat cuvintele tale!

Gheorghe R,

Multzumesc mult pentru prezentza ta pe pagina mea. Chiar ma gandeam, zilele astea, cu placere, la textele tale cu lavra si calugarii, ce frumusetze! Sau la cele carora eu le spuneam "povesti din 1001 de nopti"! Si ma mai gândeam ca tu, pentru a scrie "fabulele" tale, ar trebui sa ai în jur ceva "actiune" care sa te inspire, ori, la ora actuala, aici, a fost un spatiu oarecum rarefiat, fie datorita grevei electronilor, fie al absentei (temporare? definitive? cine poate sti?) al multora din useri.

Multzam multpentru votul tau "discret", nu-i cu suparare nici daca ai fi mai putzin discret!

Monika,

Bun venit pe pagina mea. Ma bucur ca ti-a placut textul. Din felul cum scrii, banuiesc ca esti o
mama calda si buna. Si da, ai dreptate, adevarul e foarte relativ, fiecare om are "adevarul lui"....

Cu multumiri si respect tuturor,

VPL.
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-06 16:31:20
         
 
  "Sus pe cer sunt multe stele,
Pe pamant sunt floricele,
Dar niciuna dintre ele,
Nu-i ca ochii mamei mele!"

Nu cunosc autorul acestui catren, iar versurile mi le-a recitat fiul meu in urma cu un an, de 8 martie(soacra mea, in a carei grija il lasam pe vremea aceea, a avut minunata inspiratie sa il invete si sa mi le spuna in acea zi cand vin de la serviciu)...pe atunci nu avea inca 3 ani.


Fiecare dintre noi detine adevarul sau pentru semnificatia unei zile...

Textul "7 NOIEMBRIE" m-a miscat profund si va multumesc pentru postarea lui!
Cu stima,
Monika
 
Postat de catre Adra Pescarus la data de 2008-11-06 13:36:56
         
 
  Cu discreție,vot!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-11-06 13:09:28
         
 
  Vero, m-a miscat minutia cu care ai scris totul.
Ma tot uitam la titlu, nu indrazneam sa deschid :) apoi, incepand sa citesc, am perceput tonul aproape sobru si mi-am pus ochelarii cei de zile mari.

Zic eu, unul din textele tale de frunte.

[ M-am prefacut ca nu constientizez referinta la ziua mamei, am asteptat momentul cand copila a ridicat degetele ca si cum ar fi fost intr-un banc cu Bula, numai si numai ca sa cad de foarte sus, dintr-un univers cat mai indepartat. Si am cazut intr-o mare de candoare si de dragoste, cu cat mai "de sus" cu atat mai afund si mai dureros.
Iarta-mi marturisirea si fie amintirea mamei tale mereu rotita de curentii oceanici din adanc inafara si iar in adanc. ]

deosebit respect,
tm
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-11-06 12:53:30
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  AAA,

Mi-a placut grozav raspunsul pe care i l-ai fi dat!

Si multumesc pentru cuvintele catre mama. Acolo unde a plecat ea nu mai exista timp...Dar mi-a facut o placere extraordinara delicatetzea ta.

Tea,

Fantastica coincidentza! De fapt, cand am vazut ca scrii despre tatal tau, m-am inspirat si am scris si eu un pic despre ziua mamei. Diferentza este "relatia" dintre tine-tata, eu-mama. Dar, pe cat tanjeam la dragostea ei cand era in viatza si sufeream ca nu avea timp de mine si o acuzam ca nu ma iubeste, pe atat, acuma, ii simt personalitatea ei in mine, care se suprapune peste a mea, si asta ma tulbura!

Multumesc de trecere si vot,

Vero

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-06 01:16:33
         
 
  Vero, abia acum aflu ca mamata si tatal meu s-au nascut in aceeasi zi....fatidica istoriceste...(dupa calendarul "nou", evident)

Coincidenta aceasta ma sileste sa-mi reamintesc -asa fara oprire- o data pe care grozav as vrea s-o uit si pe care cumplit ma tem ca as putea uita-o.....

inocent textul tau, asa precum copilaria...

Calvar...vot

ps. pentru Liviu, limbajul servind "revolutii" si cel servind "curburi revolute" ar putea fi asemanator (poate identic) dar conscintele lui sunt incomensurabil diferite......
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-11-06 00:45:12
         
 
   
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-11-06 00:31:33
         
 
  ...Inocent. În Iași, este o stradă "7 noiembrie". Împreună cu niște amici, acum vreo 8-9 ani, jucam baschet pe acolo. Probabil ăsta ar fi fost răspunsul meu la întrebare...

La mulți ani mamei tale, oriunde s-ar afla!


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-11-06 00:31:15
         
 
  Multumesc, Mihai, pentru trecere. Au fost tragedii atunci, din pacate, chiar si literare! Dar din textul meu nu tregdia e luata sub lupa, ci gândul meu de copil....

Casandra, ma bucur ca ai prins exact sensul povestirii. In fond, e un omagiu mamei mele acum, de ziua ei....

D-le Bordas,
Am scapat ca prin urechile acului de comentariile dv. Exact cum toata lumea care se prezinta in fatza juriului din care face si el parte tremura de frica d-lui Simon (de care va vorbeam), asa si de dv unii useri aici ar putea avea frica si, daca le treceti pe pagina fara sa le emiteti vreo observatie despre textul postat, s-ar putea simti onorati si v-ar multumi (sau ar multumi lui Dumnezeu ca au scapat usor!!

:)))

VPL
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-11-05 23:03:47
         
 
  Remember:

7 Noiembrie

In Rusia veche ogorul
al boierilor era
bla-bla-bla
bla-bla-bla...


Se poartă și azi, Mihail. Același stil. Doar tematica diferă. Atunci era vorba despre revoluții. Acum e vorba despre curburi revolute.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-11-05 21:50:27
         
 
  M-ai induiosat, Vero...
Adevarul tau conta, la urma urmei!
:)
 
Postat de catre nuconteaza nuconteaza la data de 2008-11-05 21:20:45
         
 
  Eu am facut-o si mai lata in clasa a treia:
Pe perete, langa baca mea, erau portretele
lui Stalin, Marx si Engels... Neavand ce face le-am facut mustatile cu un creion chimic...
Peste 2 zile a venit la poarta noastra masina negra sa-l ridioe pe tata, mai ales ca simpatizase cu taranistii...L-au tinut 3 zile in beciul securitatii de la Horezu si-l anchetau zi si noapte sa spuna de ce m-a invatat sa-mi joc de parintii comunismului... Batut mar a venit acasa si n-a vorbit cu nimeni mai multe zile...

Remember:

7 Noiembrie

In Rusia veche ogorul
al boierilor era
in zadar muncea poporul
chin si foame el rabda

La boieri gaseai de toate
la taran doar saracia
el ducea tot greu-n spate
sa-i sporeasca lui mosia

Nu mai stiu cine a mazgalit
aceste verrsuri: poate Maria Banus, Poate Veronica Porumbacu, poate Dan Desliu...
Se purta, erra la moda!

O zi buna, Veronica!
 
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2008-11-05 21:09:57
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE