| 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
           
           
             | 
             
              Dinspre Valeriu Barbu (63) «trinitatea minoră a lui adam vasile al doilea
» - piesă într-un act               | 
             | 
           
           
             | 
                        Text 
                postat de  
                Mariana Fulger                  | 
             | 
           
           
             | 
             
               
(cu un singur actor desfășurându-se pe scenă, vocile sunt în culise, dansatorii umbre, după pânze înalte) 
 
(vocea masculină) 
vânt lin 
geamăt alb, geamăt chin, nu-i cânt 
nici odă ruptei 
așteptatei păci 
e doar monedă sângelui menit țărânii pierdute 
 
(vocea feminină) 
vin îmblânzitori de focuri, dresori de vene răsucite ca un gât 
spre orizont ambiguu 
țin discursuri metalice subțiri, copacii surzi, în ei cresc vrajbe 
acoperind oglinzi vorbitoare 
tu dormi prunc al cadranului, ești 
nadă pescarilor cerești, nu gândi salvări globale 
oceanu-i plin cu bale și perspective deja arse de inimi de 
matrozi amutinați, de-ncâlcite ape inutile 
 burta celor vinovați nu va flămânzi astfel de s-a stârnit pustia, 
tăcere 
 
(v.m.) 
refren smuls ca un par 
nu păcii îi va sta hotar, nici breslelor cerute de evul 
predestinat iertării, nici de-ndoirea sării din ocean cu verbe noi 
 
(v.f.) 
tu dormi prunc al cadranului, crești 
 
(v.m.) 
urmă pornirilor lumești și n-ai
 și n-o să ai 
lirism de dat la schimb pe arme, pe rugi, sau cenușiu habar 
te vor tăia 
căi ostile 
din vena ta își va-mpleti fitile morții mai abitir 
ca unul plin de frică, de foame și
 sictir, tu dormi cuminte 
nu da urechii azi crezare nici de-i sfârșit de lume, nu timpul 
te va prinde-n ținte 
 
(v.f.) 
nu alerga buimac, nu sări, n-ai puț 
și n-ai nici
 lac măcar, în tine se împac doar o secundă vântul bătrân cu 
vântul prunc 
 
(actorul) 
cețurile înalte au înghițit lumina și păsările toate 
ziua s-a golit de sens, preajma-i o gară infinită în care trenuri 
nu ajung, vârfurile moi ale dealurilor stau semne 
acolo își lasă aleanul satele rare 
tulnice, fluiere, glasuri
, toate jilave se aud 
tot cuprinsul e o apă totală, apă albă, lină 
 
(v.m.) 
ca-ntr-un film  de vizionat doar cu acordul părinților sau rudelor
 
 
(v.f.) 
grija mă asedia intimal
 siluindu-mă 
 
(a) 
înapoi 
dealurile nu mă mai recunosc, satele 
nu mă primesc, văile, pădurile, cețuri
 
plutesc ca o părere 
inacceptabilă
 am murit și n-am murit destul  
 
(moment de liniște) 
 
(v.f.) 
ipostazele fericiri, părând himere la-nceput: 
mirele amar smuls păcii 
plângea răpusa mireasă țărâna 
pentru că ploaia nu mai vine 
 ploaia nu a avut niciodată umbră? Știi? 
Amână trecere peste oceanul însetat  nu, nu-i paradox
 
nu-i cinică iluzie 
 
(a) 
iluzie 
întoarcere răsturnată a dorului
 hei, femeie, unde-ți sunt eșarfele? 
cine strigă? 
cine aude, cine vrea să mai asude, dealul nesuit suind 
prins 
într-o amară chingă împletită noaptea din rugăciuni și vene arse 
cine oare știe de ce moare moarte vie și trăiește viață moartă 
om  
 
(curge lin un fluierat pe fundal, doină veche) 
 
(v.m.) 
vrei 
să sapi seminței cuib 
vrei să storci din toate seve 
vrei să schimbi scoarțe, ceruri, vrei să se știe că ai vrut 
vrei s-ascunzi că n-ai știut 
cuib ai fost și ai fost sămânță 
sevă ai fost și ai fost și ceruri peste scoarțe care ai fost 
traiectorie cu rost, dărnicia-i siluită, 
 
(v.f.) 
iar 
 
(a) 
nu-i cerută nu-i din ea
 
când vânatul își iubește vânătorul, vânătorul dă cu pușca 
orb? 
sau fără vreo durere
 
hei, tot ce-atingi ești tu 
transformi materie, undă, har, dulce galben 
dulce amar, tu ești cu sau fără 
bobu acela de muștar, vrei 
vrei și vrerea 
este cale, ne-mpăcată cu tăcerea 
din iubiri mocnind pieziș ținând nemuriri ascunziș 
 
(fluieratul se schimbă-n ceva vesel) 
 
(v.m.) 
prietene stai 
teatru-i absurd nu? 
Da? 
uită totul, hai să schimbăm 
o vorbă 
unde, la ce casă de schimb, la ce curs? 
hai să ne dăm mai bine 
de-a viața 
concretă, să marcăm secunda 
cu cretă, dacă ne vom rătăci în viață 
dacă deasupra țărânii vom mai zăbovi
 
 
(apare în centrul scenei actorul gol pușcă, stând cu spatele la public, pășește spre decor și o pânză neagră ține de paravan cât să se îmbrace într-o togă cu brâu auriu, apare în fața scenei cu un felinar aprins în mână și o carte mare) 
 
(a) 
mă simt cu barbă, barbă lungă, sârmoasă 
epiderma-i (
) pielea mea e din ziare vechi îngălbenite, se fărâmă de-mi atingi 
pieptul, brațul, stai
 
durerea? E frumoasă doar 
după ce devine amintire 
n-ajungă la voi (gest către public) 
holbați-vă-n tăcere, nu aplaudați, voi sunteți eu 
dar nu atât de liberi 
(în timp ce actorul dansează în spatele paravanului negru de pânză, se montează un zid din cărămizi, ascunde felinarul încât să străbată raze plăpânde, actorul atinge sârma ghimpată și se-nțeapă, cade) 
sânge 
și nu știam că-i roșu astfel 
credeam că-i lucitor, sclipește, licurici nervoși 
o lacrimă uite, cade în țărână 
dacă trec mâine ce va răsări aici? 
 
(v.f.) 
milioane de tone de carne, de oase, cartilagii, sânge 
cunoaște metrul cub de lut și tu ai scăpat un singur strop și-aștepți să nască lumi? 
Știi cum se fabrică un prunc? 
 
(a) 
atâția dintre voi și alții au irosit și irosesc puterea 
să se agațe de acest pământ nemernic, minunat și
 blestemat, flămând 
iată, șase miliarde peste de cururi îndreptate-n jos ori minim două sute grame de fecale 
să nu mai spun câte alte vietăți sau alte secreții 
câte tone, câți litri, câți metri cubi, câta oceanul de merda 
se prelinge pe sub tălpi  cu grijă ocrotite-n teniși? 
Sângele meu e pur, sfințește această țărână, îi dă re
viață 
 
(pe fundal sunet de vânt) 
 
(v.f.) 
eroare, aberație, eroare
 
 
(vocea se depărtează, ecouri) 
 
(a) 
de mâine se scumpește pâinea, am auzit în urbe 
sau devin mai ieftini banii? 
La naiba, toate-s triste fețele aici, după-amiaza-n parc 
mă duc în pivniță să
 
să plâng? Nu
 mai bine chivernisesc sarea pentru întâmplările majore. (tăcere) 
Pământu-mi pare azi o limbă ca de ceas 
glob alungit se-nvârte-n jurul soarelui, ai putea să-i spui lunar 
indică iată 2009 fără un sfert, mă simt ciudat 
aș vrea să fiu și eu o limbă 
să ling cadranul până-l șterg, până rămâne alb să nu știi câte ceasuri au trecut
 
(atinge zidul) 
zidul acesta nu există, cărămizile doar, da, ele sunt, înțelegi? 
Adam întâiul, sărmanul, a dat nume la toate vietățile, bacterii chiar și 
n-a mai rămas nimic de botezat? 
Atunci hai să zburăm în spațiu, nu mai avem nimic de treabă aici 
(cade sub scenă în dreapta, după zid, fluierul cântă ceva cazon) 
 
(v.f.) 
acesta-i momentul pragmatic, verbele așteaptă și 
 
(a) 
câte părți ați trecut ca să ajungeți aici! (gest spre public) eu? 
abia de acum pornesc și n-am libertăți câte praguri știu acestea 
să le dau tălpi? Am numai două și-i scris pe ele nume de nori ostili 
 
(v.m.) 
aseară m-am visat bătrân 
cana îmi tremura spre gură 
și ceața dinaintea ninselor sprâncene 
eram singur, altfel singur
 altfel  
 
(pauză) 
 
(a) 
pragmatism e atunci când verbul ține o finalitate nu promisă 
cât vie 
restu-s nesfârșite începuturi, experimente la care 
cronicarul, îngerul morții, scrie chiar și strâmb 
de pildă acum îmi vine, ah, îmi vine să intru-n lupanare 
sex, sex, sex, sex până la
 
apoplexie, ba
 totuși nu eu să fiu acela 
doar să privesc, de s-ar putea din trupuri spre-nafară, să fiu
 vierme? 
 
(v.m.) 
un an s-a sinucis de fericire 
și a renegat apoi în vreme ce sufletu-i se prelingea-n lichide înalte 
credea că-i altfel? 
O, nu-i, e ca și cum ai atins lumina și ai plecat 
rămânând totuși în același punct, punct, punct
 
 
(a) 
iată, să faci sex sau să mori 
sunt două chestiuni al naibii de pragmatice
 
voi? Tăiați ceapă, udați grădina, reparați electrocasnice 
chiar și când nu sunt stricate 
vă mână acțiune în nervi și fugiți de dragoste 
veniți la teatru
 (pauză) 
grav, pragmatismul e să te scufunzi în poezie, s-o bei 
să o respiri, să te dai cu ea pe la tâmple când e prea tare, ca și cu-n parfum 
să bați covorul zburător pe bara din curtea iubitei 
pierdutei
 
 
(v.m.) 
mi-am adus aminte: pierdu
 
 
(a) 
acum pierdutei, ah, trupul meu tânăr 
entuziasmul, respiram cu nările amândouă și
 
dar acum, acum ce? 
ceea ce pot cu gândul e mult 
mai mult, pot elibera lumi, pot distruge imperii  chiar dacă-s doar 
din trufașe bacterii și
 puroiul strâns nevindecatelor iubiri schilodite încă vii
 
(plânge molcom, geme, se târăște lent, lent) 
urăsc pe negri, toți negrii, urrrăăsc 
 
(v.f.) 
ai avut de suferit, sărmane, dar câți ai cunoscut? 
 
(a) 
niciunul
 dar 
 
(v.m.) 
în Olimp am fost recent, de fapt eu l-am zidit cândva 
și nu era picior de negru, doar când se tăia lumina
 
 
(a) 
sunteți insuportabili azi, n-aveți clemență pic 
nici nu-mi dați măcar de complezență voie bună
 
mă-mbrac să plec la slujbă, profesorul trebuie că-i supărat 
am lucrări ceva întârziate viața aceasta 
pe toți zeii din calcar ce-i țin sus în livadă, mă jur dacă 
nu-s ghiftuit de muncă
 și iar, și iar, iar
 aș vrea să mă fac de azi actor 
las naibii institutul cu lumea lui de ceară 
n-aveți nevoie de un actor? Nu? Nu-i nimic, lăsați, mă mai gândesc 
poate vă vine poftă să vă țină cineva oglinda, iată 
 
(v.m.) 
mă mai gândesc? Dar sunt deja aici și acum
 viitorul 
nu există, nu are conștiință, nu cere 
nimic 
proiecțiile mele acolo da, au nevoi și
 ce nevoi
 bleah 
atât 
 
(v.f.) 
viitorul nu există-n realitate, ceața aceasta are miros de urină și 
de ciment proaspăt 
 
(o funie pentru acrobați coboară din tavan și unul dintre dansatori simulează urcarea, ceilalți patru dansatori acoperiți  pânze vălurind, fețele lor sunt acoperite de o mască fără ochi, fără nas, fără gură, aceștia sunt verbele, intențiile actorului, nesăvârșite, coregrafia-i dans tematic, acțiuni, luminile se alternează semiobscur în culori violet, oranj, verde, uneori blițuri sugerând fulgerele, actorul în tot acest timp ia din grămada de cărămizi câteva bucăți și le înfășoară în sârma ghimpată, distanțele dintre dansatori nu se vor apropia, se vor simula planuri diferite, niveluri. 
Verbele vor mima: săpatul în stâncă, aprinsul lumânărilor, țeserea, amestecarea în cazan, apoi săparea gropii, gonind fluturi, servirea la masă, dezbrăcarea-îmbrăcarea
 actorul împachetează fumul care iese dintr-o cărămidă din zid și-l aruncă peste umăr) 
(decorul întregii scene este un rulou ca o bandă desenată și pe alocuri rame lipite deasupra unor porțiuni anume din desene până ce se poate crea efectul unei săli de expoziție) 
 
(a) 
se va rezidi lumea iată, curg cărămizi 
ca-n ziua cea dintâi 
sau sunt doar omizi din pomul vieții căzând 
bezmetice făpturi 
nu-mi pasă 
mă dau pe valuri de ceață ca la surfing, în timp ce tu 
citești ziarul  
biata epidermă ce-mi îmbracă oasele păgâne 
 
(v.m.) 
tristețea-i multă azi văd, o irosiți 
ce vă veți face mâine fără ea 
nu știu izvoru-i unde că
 v-aș mâna-ntr-acolo ca pe oi 
mai bine dați-o pe pustii și haideți să mergem toți în vie 
avem acolo poame și avem și teasc 
mustire ca de inimă-ndrăgostită, să vă prindă înserarea așa 
de stați prea mult degeaba veți înțelepți beteag și inutil 
mai îndârjiți în lene și
 mai mari curajului și goi, la muncă deci 
 
(v.f.) 
să-mi rup splendoarea din aura de zeu 
mereu să râdă apoi de mine adjectivele, minciună 
să creadă lumea că-i șarmul atâta lăudat 
mai bine șed aici și fac proiecții despre divină 
firea mea de contemplativ aed 
prea se reped secundele să-mi muște genunchiul 
și a trecut o zi aproape fără să cânt 
 
(a) 
cântare sublimelor dezastre 
înnoirii patimei străine, aduse prin vrăji de dincolo de cețuri 
cântare spaimelor învinse doar de alte spaime 
și de putrezirea lor în amintiri ce dor 
cântare neiubirii care-i cuibărită-n mine de un veac
 
ce să mai fac sau să-i mai cer ursitei când 
ca din puț în lac mă aruncă neputinți 
și trag de pieptul meu cu aprigi dinți, pornirile spre fapte 
cum să mai ies din ceața ca un lapte 
rău, apoi să mai și găsesc ca pe-un bănuț pierdut 
voința 
care întreagă am avut, cândva
 demult, hei
, nu plecați 
nu-mi țineți iar morală, sunt gata, vreau să muncesc 
pot chiar și să cânt răstimpul dintre rânduri, butuci, ciorchini 
măcar să scap de ghimpii străini 
ce țin asediul dorințelor arzânde, la vie mergem, mergem, mergem 
 
(v.f.) 
mai taci 
n-am chef și gata, nu mă poți sili, de-ajuns că 
 
(v.m.) 
rămâi, ei bine, stai și fă-mpotrivă, nu-mi cere pofte apoi 
nu-mi cere vin 
nici pâine, nici rachiu, sau mai știu eu ce
, să-ți cumperi de găsești
 
deși te știu, vei plânge ca un milog și un prefăcut, un sclifosit și îți voi da 
dar când e vorbă de muncit te dai meditativei stări de înălțare, nu? 
Eu am plecat, n-am să te chem la sărbătoarea rodului, nici la
 
 
(v.f.) 
mda 
 
(a) 
ia-o mai lent, îmi cade sandaua, nu vezi că-s mult în urmă? 
Tu poți pentru că ești duh, ești vânt urât de toamnă
 
te miști ca printre nori iar butucii viei îți par fluturi 
cărora polenul de pe aripi cu-n suflu îl și scuturi, eu sunt os și carne și dorință 
mă lasă în urmă, bine, du-te 
 
(v.m.) 
înserare minoră, sunet 
în cristal, cristalin curge viața după o zi de chin, strădanie 
culesul s-a sfârșit 
avem de tescuit și un pic de pregătire, culcușul vinului să-l punem 
câtă fericire
! 
 
(a) 
ce-o fi făcând acum 
ea 
sau el 
sau cum crezi c-am izbutit culesul, cu gândul 
i-am scris un imn nou, vrei să m-auzi cântându-l? Nu-i jale 
și nici veselă pornire, e pace 
atât de bine m-am simțit bărbat, bărbat
 
că nu văd clipa, abia aștept să-i dovedesc tăria pe care azi 
am câștigat 
dar mi-a-ncolțit o teamă ca o taină grea 
o îndoială gravă și-o sarcină prea mare: 
am contemplat cu grijă preajmă, panoramă 
vie, deal și valea cea umbroasă, am deslușit culori și miros și adieri 
viitorul dincolo de toamnă, nu era 
nicăieri 
de unde vom avea aceeași vie iar? 
Din care crud sau divin habar va naște primăvara 
În care trup nu voi mai fi 
de pot muri în orice clipă, din care aripă vântul suflă peste ierni înghețul 
din care colț îmi știe gustul osului mistrețul alb, iată-l pe deal 
coboară invernal îl vezi? 
Dar unde-i conștiința mea, latura androgină, e multă ceață, e solidă 
Vai, ori morții îi e stăpână via ce-am cules? 
Acum că am cules-o i-a poruncit pieirea, ca drept răsplată? 
 
(se simulează prin dans singurătatea vântului, jalea, disperarea
, decorul devine lent alb până la orbire
 Dansatorii se adună spre baza scenei cu gest iute dar arcuit, se mențin planurile, dincolo de cărămizi apar fumuri colorate. Actorul ia mimă de statuie  lacoon aproximativ! Muzica e stranie, metalică, apoasă, apoi ca de foc de lemne) 
 
(v.m.) 
îți știu toate dedesubturile, slăbiciunile, nu te mai codi spune 
cum te cheamă/ cum te cheamă 
cum/ te/ cheamă 
 
(a) 
adam vasile al 2 lea 
 
(v.m.) 
cum te cheamă/ cum te cheamă 
 
(a) 
o fi ecoul? 
m-am țicnit? Sau vocea asta este înregistrare, 
defectă? 
Adam Vasile Doi, ți-am spus, n-am părinți 
 
(v.m.) 
și ce-i cu asta 
o lume-ntreagă a rămas orfană 
de când un Creator s-a dus, departe, la apus, ne-așteaptă 
la judecată cică dreaptă
 și ce-i dacă te cheamă adam 
eu n-am de unde ști că poate tot așa mă cheamă și pe mine, nu fac caz 
 
(a)  
tu ești? 
mă iartă, nu te-am recunoscut din prima, da 
tu ești și te cheamă ca pe mine 
 
(v.f.) 
aiurea 
 
(v.m.) 
aiurea e deja ceva 
noi mergem dincolo 
 
(v.f.) 
și unde-i dincoloul, câți au ajuns mergând? 
 
(a) 
țicnirea-i cu replică 
precum la un cutremur, vedeți? Ăștia ce se vor mine dublat, triplat
 
mă vâră în discuții de
 
mai bine tac și-i las poate ar tăcea și ei durându-i botul 
mă duc s-adun niscai stele, pun la borcan că vine iarnă și asta 
nu e totul
 
din lună-mi fac mănuși, fular și chiar șosete groase, să fie argintii 
iubitei care nu-i îi fac să fie tichie și așternuturi noi 
în care dacă, oh, dacă ar fi să dormim goi, adică nu, ce să dormim, mai bine
 
uite, se lasă soarele pe vine, se ouă? Nu. Își mută duhul spre sud 
în suflet iar îmi plouă și-mi asud palmele și fruntea lipite de acest geam 
vai, și nici lumină destulă
 n-o să am! Heiouoooo! Fiuiuiii! 
Cât de plumboasă noapte se-așterne aici, aprinde naibii felinarul
 am, aha! 
Eu 
 
 (va urma)  
               | 
             | 
           
		   
             | 
             
                
                Parcurge cronologic textele acestui autor
                
                  | 
             | 
           
		   
             | 
             
			                Text anterior 
								     				
				                Text urmator 
				                 | 
             | 
           
		             
             | 
             
              Nu puteti adauga comentarii acestui text  DEOARECE 
              AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! | 
             | 
           
                     
             | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
            Comentariile 
              userilor | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
                     
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
           
            |   | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
             
              pe textul asta, a lui Valeriu, 'm-am pornit' de cateva ori Mariana. abia astazi am reusit sa-l citesc-recitesc in intregime. este extraordinar, si este de apreciat pana dincolo de aprecieri, munca pe care a depus-o aici. asta trebuia sa-i 'spui' de fapt. 
 
so, 
 
nu mai revin. 
 
take care, 
 
io. 
g 
               | 
              | 
             | 
           
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 22:21:37               | 
             | 
             | 
           
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
           
            |   | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
             
              Cam dificil de urmărit, mai ales dacă vrei să-l verifici. Acolo așa a vrut autorul. Și mai are perlițe. Mulțumesc. Seara bună, noaptea odihnitoare.                | 
              | 
             | 
           
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Mariana Fulger               la data de  
              2008-10-07 22:06:47               | 
             | 
             | 
           
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
           
            |   | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
             
              Mariana, 
 
nu ma refeream la cele intre paranteze scrise. in primul comm,(cel ratacit) am 'cules' cateva erate... nu le mai amintesc acum, aduc doar 2 ex.: 
 
'... câta oceanul de merda' 
 
'...șase miliarde peste de cururi îndreptate-n...' 
 
nu mai am dispozitia sa trec peste tot textul... in fine, 
 
gand bun, Mariana 
 
goia 
 
 
 
nu mai am rabdare 
               | 
              | 
             | 
           
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 21:53:51               | 
             | 
             | 
           
		  		   
             | 
             
                Parcurge cronologic comentariile acestui autor
                  | 
             | 
			 | 
           
		   
             | 
            
			 
			                Text anterior 
								     				
				                Text urmator 
							
			
			 | 
             | 
             | 
           
		  
                     
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
           
            |   | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
             
              Mulțumesc, Gina. Indicațiile din paranteze nu respectă mereu ordinea logică. Dacă sunt alte greșeli de text, te rog să-mi spui. Poate-au scăpat. O seară frumoasă tuturor. Sănătate și totul ok.                | 
              | 
             | 
           
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Mariana Fulger               la data de  
              2008-10-07 21:37:28               | 
             | 
             | 
           
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
           
           
            |   | 
            
  | 
             | 
           
           
            |   | 
             
              am muncit la un comm detaliat si am uitat de 'timer'...primul comm, s-a dus pe haul netului. in fine. 
 
spuneam, ca lectura acestui text, este 'dificila' - un fel de exercitiu 3D: cuvant, 'scena' si personaje - greu sa le 'cunosti' la prima citire, sa le pastrezi ca un intreg. mi-a placut 'atmosfera' inchipuita de Val, conversatia si poeticul 'pus in gura personajelor', chiar daca un 'negru umor'intervine ca un 'alert puls'... o surpriza sa-l regasesc pe Val preocupat de 'teatru' - ii doresc succes continuarii. in text, exista unele 'typo si dezacorduri'... ma opresc aici, 
 
gand bun voua, 
 
regards, 
 
goia 
 
 
               | 
              | 
             | 
           
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              nula nada               la data de  
              2008-10-07 21:13:07               | 
             | 
             | 
           
		           
               | 
       
                
                  
                     
             | 
              | 
             | 
           
           
             | 
            Texte: 
              23983               | 
             | 
           
           
             | 
            Comentarii: 
              120107               | 
             | 
           
           
             | 
            Useri: 
              1426               | 
             | 
           
           
             | 
              | 
             | 
           
          | 
        |