FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
TĂCEREA APUSULUI
Text postat de Liviu S. Bordas






TĂCEREA APUSULUI







Privea cu mirare înspre lumina albă care se revărsa de undeva de deasupra lui, sfredelindu-i dureros adîncul ochilor. N-o văzuse pînă atunci, sau nu-și amintea să o mai fi văzut. Trecuseră ani buni de cînd n-o mai privise din poziția aceea, întins pe podeaua ringului, cu trupul înțepenit de durere, cu mintea năucită de forța loviturii.
Își întoarse încet privirea spre colțul în care bănuia că se află Bătrînul. Îl zări ca prin ceață și intui că semnele pe care i le făcea îl îndemnau să nu se ridice. Nu încă. Apoi văzu o siluetă albă aplecîndu-se deasupra lui și auzi o voce venind de undeva de departe, de foarte departe...

Unuuu...

Un vuiet surd se rostogolea de dincolo de corzi, precum talazurile mării, noaptea, cînd doar poți ghici zbuciumul apei prăbușindu-se peste stînci. Își roti privirile, căutînd parcă un loc de care să se sprijine. În colț, lovindu-și ușor mănușile una de cealaltă, îi apăru trupul scăldat în sudoare al adversarului.

Pînă la urmă, ai reușit, Puștiule. Nu credeam că va veni atît de devreme clipa asta, deși m-am temut de ea în fiecare zi din cele scurse de la prima întîlnire. Atunci te-am privit pentru întîia oară în albul ochilor și n-am văzut nimic în adîncul lor. Doar un gol imens, nicio tresărire, nicio licărire de viață. I-am privit în ochi pe toți cei pe care i-am înfruntat, mai întîi pe cei care m-au învins, puțini la număr, mai apoi pe cei pe care i-am învins eu, și au fost mulți, mulți, atît de mulți încît le-am uitat numărul… Dar în ochii tuturor am citit ceva… Dispreț, teamă, incertitudine, ură, dorință de victorie, aprigă la unii, atît de aprigă încît le întuneca mințile… Gînduri omenești. Numai în ochii tăi n-am văzut nimic, de parcă m-aș fi oglindit în ochii unui mort, și mărturisesc că m-am cutremurat…

Doooii…

Așa, numără... Lasă-mă să-mi trag sufletul... Nu e pentru prima oară... Va fi însă pentru ultima... Cu toate că n-am să plec de aici învins. Nici învingător... De altfel, aici nu mai există nici învingători, nici învinși... Ba nu, învinși suntem cu toții, laolaltă, și cei care coboară cu capul plecat, și cei care ies în uralele mulțimii... Mă uit la tine, Puștiule, și la cei asemeni ție... Ce-au făcut din voi?... Niște mașini de cărat și încasat pumni... N-am zărit niciodată pe chipurile voastre nici durerea înfrîngerii, nici bucuria victoriei... Roboți v-au făcut, Puștiule... Roboți gata să-și dea viața, sau să o ia pe a altora, fără să știe de ce...

Treiii…

Altădată citeam în ochii adversarilor speranța, Puștiule... Cînd arbitrul ajungea la trei li se luminau ochii... Vedeau deja gloria, le sunau în urechi uralele mulțimii... Tu mă țintuiești cu privirea aia albă, și cred că ți-ar fi totuna dacă m-aș ridica sau dacă aș crăpa aici... Ce fel de oameni sunteți voi, Puștiule?...

Patruuu…

Ascultă mulțimea, Puștiule, ascultă cum urlă, însetată de sînge... Pînă acum cîteva minute eram idolul ei... Se călcau în picioare pentru a-mi smulge un cuvînt, o atingere, un autograf... Iar acuma se bucură văzîndu-mă prăbușit... Parșivă, gloria asta... O tîrfă de doi bani...

Ciiinci…

Am să mă ridic, Puștiule, nu pentru glorie, nu, ți-am spus doar că e o curvă, ci doar pentru a dovedi că nu mașinăria din om contează în lupta asta, ci sufletul... Ce știi tu despre suflet, Puștiule?... Cred că nimic, dacă mă uit în ochii tăi ăia albi... Au avut grijă să vi-l șteargă...

Șaseee…

Sînt în picioare, Puștiule, și tu mă privești la fel de alb, de parcă n-ar fi nimic mai firesc... ești convins că peste cîteva minute voi fi din nou acolo jos, ascultînd numărătoarea, iar și iar, pînă cînd puterile mă vor părăsi... Nu va fi așa, Puștiule, mai am ceva de dovedit lumii ăsteia...

Box!...

Nu te așteptai… Te întrebi de unde atîta putere… Din suflet, Puștiule… Dar nu cred că tu știi ce e îla suflet…Te clatini… Uite cum am să fac…Îl las să te numere… Știu că ai să te ridici…Voi, ăștia ca tine, așa ați fost învățați…Pînă la ultima suflare… Iar cînd o să te ridici, am să iau singur prosopul din mîinile Bătrînului și am să-l arunc în ring. Nu pentru că m-aș teme de tine. Nici pentru că mi-ar fi teamă de înfrîngere. Ci doar pentru a-i împiedica pe cei care vin în urma ta. Pe cei asemeni ție, pe cei cu privirile albe, fără nicio licărire de viață. Ar trebui să-ți spun că mă simt în sportul ăsta ca ultimul dintre dinozaurii de pe Pămînt. Aș vrea să-ți amintesc că nu mai e nimic din ceea ce a fost cîndva. Că au început să moară prea mulți în ring. Mă tem însă că n-ai înțelege. Sper doar ca lumea de dincolo de corzile astea blestemate să înțeleagă. Te clatini rău, Puștiule...


Se îndreptă cu pași ușori spre colțul Bătrînului, se întinse printre corzi și zmulse prosopul din mîna acestuia. Mugetul sălii încetă. Lepădă prosopul înaintea arbitrului, se întoarse, despărți corzile și se strecură dincolo. Bătrînul, înmărmurit, abia apucă să-i arunce halatul pe spate.

Mulțimea din jurul ringului se despică în două, ca la comandă. Trecu prin culoarul acela, cu capul plecat, cu poalele halatului atîrnînd după el.


În urma lui, bătaia gongului sparse tăcerea nefirească.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
'Gina, cum adică: 'un apus' Liviu -B,??? Mai am pînă acolo! :))

Îți mulțumesc și ție.

(Liviu -B)

era musai sa te linistesc Liviu: se spune... ca 'apusul' trebuie asteptat ori imbratisat in pace, ca o zi trecuta cu bine (indiferent de 'sus-jos') - impacarea dinaintea zilei 'de maine'... de aceea!

gand bun & regards 'cata Cluj'

io.

g.
 
Postat de catre nula nada la data de 2008-08-28 18:40:47
         
 
  Răspund cu întîrziere, am fost plecat.

Elena :), capul plecat semnifică tocmai regretul. După o lume pe cale de dispariție. Mulțumesc pentru aplecarea pe text.

Adriana, mi-ai smuls un zîmbet! Sigur că știu! E typo! Ba chiar e două! Dar ceea ce contează e că ai trecut pe aici!!

Gina, cum adică: 'un apus' Liviu -B,??? Mai am pînă acolo! :))
Îți mulțumesc și ție.


 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-08-27 19:33:42
         
 
  o lectie de viata... (intr-un ring in care 'pumnul' hotaraste 'albul prosop' ori invingerea...) si niciunul dintre aceste detalii, in fapt, nu sunt puncte referentiale... 'pustiul' - ca un personaj determinant - aduce omul si il expune - radiografie prezentului- filtrat prin 'luminoase copii' asezate ochiului liber- si cand premeditat intrerupem o 'lupta' - este un semn ca am stiut cand sa ne oprim - efect doar in timp recompensat - si gongul razbate... anemic,

'un apus' Liviu -B,

un fain apus,

regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-08-22 22:26:34
         
 
  ... ce e ala suflet :)
 
Postat de catre . Fiinta la data de 2008-08-22 17:42:02
         
 
  "nu cred că tu știi ce e îla suflet"
ai un typo aici

si daca nu ma insel "smulse" este forma corecta

Dar astea nici nu conteaza atat. Cred ca tu stii.
 
Postat de catre . Fiinta la data de 2008-08-22 17:30:13
         
 
  Gongul de la ora când tăcerea este totul

Parabola ultimului stilist. Care poate ar fi trebuit să treacă prin culoar având capul ridicat și să privească prin oameni ca prin sticlă. Astfel ar fi risipiut posibila îndoială a regretului denotat de capul plecat. Acel sugerativ "te clatini rău Puștiule..." poate fi înțeles ca un fel de gata ești terminat. În acest context gestul aruncării prosopului capătă sensul repudierii valorilor actuale ale "valorilor" consumismului, de orice tip, mancurtizant genetic.

Parabola de mai sus ne spune că există un apus în toate. Care poate fi asumat cu demnitate.
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2008-08-22 16:10:28
         
 
  Vă mulțumesc tuturor pentru lectură.

Daniel [valabil și pentru Anda, pentru apelativul "puștiule" :)) ], numai întîmplarea face să nu fiu și eu interbelic... :)) deci e firesc să-mi scape și cîte o expresie cu parfum din vremea cînd m-am născut! :)))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-08-22 07:55:36
         
 
  Ideea este foarte interesanta si textul e bine scris.

Felicitari!!!

Vot,

VPL
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-08-21 18:25:47
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  "Tăcerea apusului" (parafrazând "The Silence of the Lambs") pare a fi numaratoarea unei izbânzi - cea a ieșirii din cerc (ring) - este tema din "Un cotlet" (Jack London), pe fond etic-izbăvitor -
aici fostul campion nu rămâne căzut, răpus de un puști și de gândul la premiul din titlu, sărac și înfometat,
ci se ridică și trece printre oameni, ca prințul lui Doinaș printre arbori, "atent la culori", părăsind vânătoarea

bine scris,
vot, cu unele obiecții referitoare la câteva aglomerări de parfum interbelic: "sfredelindu-i dureros", "talazurile mării", "tăcerea nefirească" etc.

 
Postat de catre Daniel Bratu la data de 2008-08-21 16:18:32
         
 
  Las tacerea sa-ti spuna cat de mult m-ai impresionat cu textul asta, pustiule!

*
 
Postat de catre Anda Andries la data de 2008-08-21 15:39:55
         
 
  Aprecieri pentru cele scrise!

Cu stima,
 
Postat de catre Nicole Kumar la data de 2008-08-21 12:25:11
         
 
  " Am să mă ridic, Puștiule, nu pentru glorie, nu, ți-am spus doar că e o curvă, ci doar pentru a dovedi că nu mașinăria din om contează în lupta asta, ci sufletul... Ce știi tu despre suflet, Puștiule?... Cred că nimic, dacă mă uit în ochii tăi ăia albi... Au avut grijă să vi-l șteargă... "


" Nu te așteptai… Te întrebi de unde atîta putere… Din suflet, Puștiule… "

cu pretuire,
 
Postat de catre gheorghe Sarbu la data de 2008-08-21 11:55:53
         
 
  " Ascultă mulțimea, Puștiule, ascultă cum urlă, însetată de sînge... Pînă acum cîteva minute eram idolul ei... Se călcau în picioare pentru a-mi smulge un cuvînt, o atingere, un autograf... Iar acuma se bucură văzîndu-mă prăbușit... Parșivă, gloria asta... O tîrfă de doi bani... "


stea si vot,
 
Postat de catre gheorghe Sarbu la data de 2008-08-21 11:22:36
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE