FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Rondel 4 (Te-aș priponi cu-n ghimpe)
Text postat de Cristian Vasiliu
Te-aș priponi cu-n ghimpe teșit de insectar
Ca să arăt și lumii ce lighioane cresc
Prin colțurile-n care se primenește rar
Și preoții cu biciul sudalmei nu sfințesc;

Te-aș izgoni la dracu să nu mai latri iar
Ca vârcolacii-n haită la tristul rond ceresc,
Iar blana ta albastră aș agăța-o-n par
Ca să arăt și lumii ce lighioane cresc

De nu îndeși pe țeavă argintul sau măcar
De nu invoci eclipsa ca pe un dat firesc
În fiecare noapte; m-aș iscăli în clar
Sub pielea ta cu șisu, ‘nainte s-o mierlesc,

Fi’ncă mi-ai pus de-o vreme firavul cord pe jar.

18 VII 2008

Parodie după:
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=28596
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=28606
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=28615
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Fratilor, eu zic ca nu e cazul sa va certati din astfel de pricini. Pe vremuri, polemicile astea ajungeau la Pruteanu, singura autoritate in materie pe care o cunoasteam, si care era dispusa sa-si piarda timpul cu noi. Acum e ceva mai greu...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-07-21 15:28:58
         
 
  Ma scuzati ca intervin si eu a propos de cuvantul "fi'nca". Am o intrebare: in cuvânt este un apostrof care inlocuieste vocala "i". Dar de ce nu este un apostrof si dupa "n", care ar inlocui consoana "d"? Poate cineva sa ma lamureasca?

Cu multumiri,
VPL.
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-07-21 14:50:33
         
 
  ...Cristi, am să-mi iau timp să caut un exemplu. Vei vedea observații corecte, nemodificate. Comentarii la care nu ai lăsat răspuns probabil pentru că am uitat să mă semnez Radu Ștefănescu, no offence, Radu.

...Al Trep, credeam că e de la sine înțeles că aștept un exemplu de cuânt neaccentuat care să nu fie monosilabic. E logic că într-un cuvânt dintr-un timp nu există accent. Dar noi vorbeam pelcând de la "fi'ndcă" - 2 silabe. Aștept. Cu berea. La rece.
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 14:42:10
         
 
  erată - fără "devine"  
Postat de catre Al Trep la data de 2008-07-21 14:39:04
         
 
  Adrian, din câte știu eu cuvintele monsilabice (prepoziții, conjucții, adverbe, substantive, timpi verbali, etc) nu sunt purtătoare de accent. Ca exercițiu: cum ai pronunța "fiind" dacă i-ai scoate un "i", astfel încât să devină devine "fi'nd"? Ar avea sau nu accent? :)

PS cât privește berea, chiar dacă nu o plătești, tot aș bea-o cu plăcere în compania ta :)
 
Postat de catre Al Trep la data de 2008-07-21 14:37:09
         
 
  Adrian,

Acolo unde observațiile tehnice au fost corecte am modificat! Unde nu, nu...! Uneori am răspuns destul de detaliat! Că ți s-a părut snob răspunsul asta e altceva! Nu are însă niciun rost să te superi!

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-21 14:35:27
         
 
  ...Nu mi-a folosit la nimic, dar măcar nu aș fi în stare să numesc chiar și un simplu catren - sonet, Cristi. Plus de asta, sunt mereu în stare să-mi recunosc greșelile tehnice.. Despre tine nu pot afirma același lucru gândindu-mă la câte observații ți-am făcut, dar au rămas fie fără răspuns, fie cu unul snob.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 14:30:49
         
 
  Arata-i Al... Ca sa nu ii arat eu ca eu nu beau bere!... A naibii prozodia asta!

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-21 14:22:52
         
 
  AAA
"Când eu mă jucam cu prozodia, probabil tu încă căutai o rima pentru "infatuat"." Păi și la ce ți-a folosit Adriane (exprimarea ta este un pic cacofonică)! Am ajuns la acceași concluzie! Un pic de modestie nu strică niciodată nimănui! :(

Al
Cred ca ai dreptate și într-adevăr prin suprimarea silabei accentuate accentul nu se mută ci pus și simplu dispare.

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-21 14:21:32
         
 
  *poarte niciun  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 14:15:47
         
 
  Al Trep, dacă tu-mi arăți un cuvânt, atât -unu, care să nu paorte niciuun accent, te scot la o bere.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 14:15:23
         
 
 
Opinie:
Suprimarea silabei accentuate face ca acel "fi'ncă" să devină total lipsit de accent, deși tendința de pronunție ar fi o accentuare ușoară a primei silabe. Sub acest aspect, ar "suna" mult mai bine dacă prima silabă ar fi fost plasată pe o poziție pară. Totuși, dat fiind că pe fond avem două silabe nativ neaccentuate, părerea mea este că ritmul nu va fi perturbat nici în varianta actuală.
 
Postat de catre Al Trep la data de 2008-07-21 14:13:23
         
 
  ...Cristi, iambul de 13-14, cu cezură, este un echivalent al alexandrinului. Asta da. Cum poți emite tu judeăți cu privire la studiul și "opera" mea? Hai să-ți spun ceva. Când eu mă jucam cu prozodia, probabil tu încă căutai o rima pentru "infatuat".  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 14:11:59
         
 
  Adrian,

1. Punctul 2 din răspunsul meu este discutabil pentru că nu există nici o regulă la care să apelam și nu mai avem nici un albitru (Pruteanu, de exemplu) printre noi! La o adică pot și modifica păstrând sensul! Punctul 1 din răspuns însă nu este discutabil!

2. "E bine să fii un tiran al poeziei. Nu riști să te ajungă sindromul autosuficienței, Cristi." Adrian încă nu ai acumulat destul (nici prin studiu, nici prin propria operă) ca să poți să emiti judecăți de genul: "Alexandrinul este dodecasilabil și atât" și să dai lecții. (Cel mult puteai să spui: "Am auzit ca alexandrinul ar fi dodecasilabil!"). Asta înseamnă autosuficență!!!...

Mirela:
3. "Cand pronunti "fin'ca" accentul pica pe prima silaba, nu pe a doua." Cine spune că dacă suprim silaba accentuată, accentul se mută pe prima silabă??? Știi prea bine că în cazuri de genul acesta ritmul pune accentul! (avem acceași bază teoretică privind prozodia!). Dar vezi punctul 1 din răspunsul catre Adrian.

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-21 13:29:11
         
 
  Cand pronunti "fin'ca" accentul pica pe prima silaba, nu pe a doua. Din pacate, Adrian are dreptate, Cristi:)
P.S. La "fiindca" pica, intr-adevar, pe a doua;)

Sugestie:
"Fiindcă-mi pui de-o vreme firavul cord pe jar"

No offense,
Euridice
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-07-21 13:14:29
         
 
  Adriane,
Asta cu sindromul o pescuiși de la mine...deși nu cred că sonul lui Cristi ar fi în pericol să fie bîntuit de ăst morb!În metrică nu mă amestec, fiind profan...dar muzicalitatea nu atinge "bemolii" de-altădată...
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-07-21 12:46:47
         
 
  ...Care Ștefan? Dacă e vorba de Radu, aș vrea să aud de la dânsul un punct de vedere legat de accentul în "fi'ncă"

...Devin tiran? Posibil. E bine să fii un tiran al poeziei. Nu riști să te ajungă sindromul autosuficienței, Cristi.


 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-21 12:01:46
         
 
  1. "...și nici vers alexandrin nu e. Alexandrinul e dodecasilab și atât."
Gresit... :)
Alexandrinul este dodecasilabic doar in franceza... In romana poate avea 12, 13 sau 14 silabe...

2. Stefan a inteles problema metrici in cazul Fi'ndca
"Accentul în "fi'ncă" pică pe prima silaba pentru că pică pe prima silabă și nu cade pe a doua pentru că nu mutăm accentele după cum vrem doar pentru că ne-o permite codul poetic."
Nu zau :)... Limba romana este mai flexibila decat crezi...


A.A.A. cred ca devii un mic tiran... :).

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-21 02:55:31
         
 
  okl - ok. Nu știu ce draci am...  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-20 15:08:01
         
 
  ...E foarte okl, Radule.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-20 15:07:37
         
 
  Adrian, sugestia mea pt versul 13 ti se pare ok?  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-07-20 14:58:11
         
 
  ...și nici vers alexandrin nu e. Alexandrinul e dodecasilab și atât.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-20 14:49:32
         
 
  ...Dacă scoți un "i" din "fiindcă", o faci pentru metru, dar peirzi ritmul fi'ncă muți accentul. Tu scrii în iamb, deci anacruza iți trebuie în primna silabă iar accentul pe a doua. Accentul în "fi'ncă" pică pe prima silaba pentru că pică pe prima silabă și nu cade pe a doua pentru că nu mutăm accentele după cum vrem doar pentru că ne-o permite codul poetic.


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-20 14:34:43
         
 
  de ce nu:

''Fiindcă-mi pui de-o vreme firavul cord pe jar.''

''cu-n ghimpe'' ''c-un ghimpe''

șisu = șișu

vot
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-07-19 08:47:03
         
 
  NU este aritmie în versul 13. Am suprimat în "fiindcă" silaba accentuată și în acest caz accentul poate trece fie pe prima, fie pe ultima silabă, după cum o cere ritmul. În continuare versul rămâne vers alexandrin cu două distihuri ( de 7 și respectiv 6 silabe).

Cristi

 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-07-19 01:11:03
         
 
  pentur - pentru; ravă - gravă  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-18 18:53:02
         
 
  ..."Rond ceresc" este o expresie ratată tocmai din cauza faptului că ai încercat prea tare să eviți perimatele metafore pentur "lună"

...aritmie ravă în ultimul vers.

...versurile 11-12 mi se par foarte reușite.

A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-07-18 18:04:13
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE