FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ÎNTRE TELURIC ȘI CELEST – SEXUL LA TITANI ÎN POEZIA CONTEMPORANĂ
Text postat de Liviu S. Bordas



ÎNTRE TELURIC ȘI CELEST – SEXUL LA TITANI ÎN POEZIA CONTEMPORANĂ






Presupun că nu enunțul privitor la sex, din titlul de mai sus, v-a atras în această pagină, ci sintagma poezia contemporană!
Cei care vor fi așteptat altceva decît o analiză literară vor fi dezamăgiți...

De ce sexul la titani, vă veți întreba, probabil. Legitimă întrebare. Poate că răspunsul va transpare din rîndurile de mai jos. Poate nu...

Fascinația sexului, act de altfel firesc în evoluția lumii, ba chiar necesar, absolut necesar pînă la descoperirea fertilizării in vitro, vine din cele mai vechi timpuri. Să ne amintim de Priap, zeul grec al sexului. Locul său în Panteon nu poate fi contestat.

Cei care au citit O mie și una de nopți trebuie să-și aducă aminte de scena de amor dintre o pereche de djini, scenă petrecută undeva între cer și pămînt, unică poate prin amploarea actului, prin dezlănțuirea de forțe și patimi, de energii care ar fi fost capabile să pustiască totul în jur. O împerechere de proporții cosmice, comparabilă ca efecte cu ciocnirea a două planete.

Intuiesc nedumerirea care vă frămîntă. O găsesc la fel de legitimă ca și întrebarea de ce sexul la titani? Unde este legătura cu poezia contemporană?

Fiind vorba despre sex, nu puteam să încep abrupt. O oarecare doză de preludiu era necesară. Acum, că am consumat etapa, putem purcede la ceea ce ne interesează. Poezia contemporană.
Cît de contemporană? Mai contemporană decît v-ați aștepta. Atît de contemporană încît urma termică a degetelor poetului pe tastatură n-a apucat să dispară.

Desigur, nu putem să ne așteptăm la scene petrecute între titanii din mitologie. Poezia în cauză își are personajele în lumea reală, semeni de-ai noștri, diferiți de noi doar prin însușirea de a practica sexul la aceleași proporții cosmice pe care le-am întîlnit în literatura vremurilor de mult trecute.
După cum nu putem să ne așteptăm la scene de sex. În vremurile noastre ele se numesc partide. Partide de sex.
Și iarăși, nu e cazul să vă închipuiți că vom face o analiză exhaustivă a întregii lirici contemporane. Ne vom opri asupra unei anume poezii, aparținînd unui anume autor. Domniile voastre puteți extrapola de voie.

Pentru o scenă, poetul contemporan ar fi avut nevoie de un cadru adecvat. Înțesat de elemente cosmice, sau cel puțin care să pară astfel.
Pentru o partidă, atmosfera poate fi mult mai prozaică. Ba chiar trebuie să fie mai prozaică. Nicio metaforă nu trebuie să abată atenția consumatorului de poezie de la chestiunea esențială: măreția momentului.
Un tren este cadrul ideal. Localizarea, chiar dacă nu are relevanță, este precisă: gara Lehliu. De ce Lehliu? Cum subliniam, absolut degeaba, din punct de vedere metaforic. Totuși, nu lipsit de importanță prozodică. Rimează cu diliu.

Și acum, titanica încleștare.

Dacă-l atragi în gară la Lehliu
să faci amor cu el într-un vagon
cu forța sa imensă de diliu
va deraia tot trenul pe peron


Măreția momentului întunecă pînă și nopțile, cele o mie, de care aminteam. Proporțiile cosmice ale împerecherii nu mai au nevoie de nicio argumentare. Nici djinii din poveste nu ar fi reușit o asemenea performanță, cu toate puterile supranaturale cu care i-a înzestrat imaginația fecundă a popoarelor acelor vremi apuse. Ar fi putut, cel mult, să deraieze un vagon. Cu puțină bunăvoință, două. Oricum, cu mult sub performanța diliului. Ridicol, ca amploare a rezultatelor.

Nu.mi aduc aminte ce au făcut djinii după. Probabil că s-au retras, osteniți, la umbra unui norișor rozaliu, în încercarea de a-și reface forțele.
Spre deosebire de ei, personajul nostru, diliul plin de cosmice energii, pornește într-o romantică croazieră pe calea ferată. Pare ilogic, croazierele nu se fac pe uscat, dar în poezie totul e posibil. Extazul protagoniștilor este atît de profund, încît imprimă trenului repus fără efort pe șine o mișcare de legănare similară cu aceea a pachebotului Quinn Elisabeth pe apele Pacificului într-o zi însorită de vară.
Revigorarea eroilor nostri – ai poetului, mai exact - este de strictă actualitate. Cultura mall-ului a pătruns și în poezie. Tradiția nu se lasă însă, fiind prezentă, cu insistență chiar, în cele mai neașteptate locuri: prazul oltenesc. De altfel, și mall-ul este tot unul oltenesc, de adîncă tradiție autohtonă: moll-ul de sorginte mioritică.

Atunci când trenul va porni domol
prin balansarea voastră în extaz
veți face o escală la un Moll
ca să serviți duios ghiveci de praz


Toleranța noastră la poezie trebuie să fie inepuizabilă. Altfel, riscăm să rămînem în urma personajului feminin al acțiunii, partea pasivă din punct de vedere sexual, dar atît de activă în antracte. Cultă și virusată în același timp (doar persoanele culte pot fi atît de sensibile încît să fie atinse de virusul aviarei, cele inculte fiind dotate de mama natură cu insensibilitate totală), scumpa domnișoară participă activ la regenerarea forțelor herculeanului mascul prin masaj cardiac, electroșocuri și orice alte metode permise de jurămîntul hipocratic și practicile woodoo, cu unicul și mărețul țel de a-l vedea din nou călare pe situație:

Iar dacă inima nu-l mai ascultă
fii tolerantă scumpă domnisoară
cum poate fi mereu o fată cultă
chiar dacă are gripă aviară


Iar de-l ajuți ca să se facă bine
pe muchii de cuțit a mia oară
te va iubi intens cum îți convine
ca un nebun în fiecare gară


Osteniți și noi, ostenite și personajele, ostenit și poetul.

Eu mă reculeg postînd textul de față. N-am găsit umor în textul comentat. Nici titani.

Dumneavoastră vă veți reculege întrebîndu-vă, probabil, unde este sexul la titani promis la început. Nici urmă de titani. Nici măcar de sex.

Poetul se reculege într-o altă pagină, în care se simte jignit și meditează în același timp. La racilele lumii. Prima dintre acestea fiind subsemnatul.

Mai suferă cineva. Umorul. Ca să nu amintesc de biata poezie...


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Mătrăguno, dacă toată lumea ar face numai ce se cade, popii ar muri de plictiseală, iar cîrcotașii de inimă rea :) Încearcă, și ai să vezi că nu se face gaură-n cer! :)))
Pentru o critică literară, mai aștepți. Trebuie să atingi nivelul împricinatului domn Buricea!

Adrian, sunt rău, dar am un suflet laaarg de tot!
Mulțam!

Ioane, pînă te atrag, e de bine. Mai rău va fi atunci cînd vor începe să te respingă.

Mulțumesc tuturor pentru timpul risipit cu citirea nimicurilor de mai sus.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-05-28 08:26:10
         
 
  Pe mine m-au atras... titanii!  
Postat de catre ioan peia la data de 2008-05-27 21:04:03
         
 
  Ce rău ești, Liviule...

Stea.


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-05-27 19:48:15
         
 
  Excelenta analiza literara! Pe cand si mie, una?
Sau, intai trebuie sa ma titanesc? Sex, la varsta mea...nu se cade! :)
 
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-05-27 17:24:10
         
 
  don george savu, ce placere sa va citesc, nu stiu cum naiba sa mai scriu pentru a avea si eu parte de semnatura dvs. si pe pagina mea:)

legat de umor, eu ma incadrez in "grupa mare" a celor cu umor si cu simtul umorului nativ:)

in ce priveste strofele redate mai jos, din creatia preadistinsilor colegi, recunosc, am zambit, un fel de umor mai negru:) Peru, fieru`, iar strofa cu Tase, care Tase este de belea, laudandu-se cum "sparge" el in stanga si in dreapta, acest umor, daca o fi umor:)) ma duce cu gandul la

"doua gaste cracanate
rad, citind, si cad pe spate":))

in fine, eu sunt o natura mai greu de sensibilizat, cam in toate ma entuziasmez mai greu, dar, recunosc, imi place sa glumesc, sa gust umorul, mai ales de calitate :))

don george savu, respectele mele, nu sunt in masina, sunt acasa, am racit si stau in pat:) numai bine, sa tot caut umorul:))
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-05-27 14:29:02
         
 
  Păi să încerc eu o clasificare.
Există oameni:
-numai cu umor dar fără simțul umorului,
-cu simțul umorului dar fără umor,
-cu umor și cu simțul umorului,
-fără umor și fără simțul umorului
..................................
o rog pe Elena să definitiveze lista în timp ce șofează, tastează pe laptop și vorbește la telefon cu un tînăr extrem de educat care crede că scrie poezie. Am vorbit cu agentul principal Virgil Milițescu, care e de serviciu la intersecție, s-o ajute.
 
Postat de catre george savu la data de 2008-05-27 13:57:46
         
 
  Liviu, umorul este de mai multe feluri, la care te referi tu ? e greu sa vinzi umor. si asta din cauza romanului nostru, care nu cunoaste calea de mijloc.
:)ori laie, ori balaie, vrea el:)).
nu mai ai simtul umorului, sa inteleg ?

departe de mine gandul de a te supara. dar am dreptul sa comentez si eu, nu chiar cu acidul vostru, dar mai cu umor, da:))
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-05-27 13:36:06
         
 
  Elena, cînd va fi să te muți, fă-o mai puțin vocal. Nu trebuie să afle tot tîrgul. Vecinii vor ști oricum.

N-am dispoziția necesară pentru a-ți explica ce înseamnă umorul, de cîte feluri este și cu ce se manîncă. Și, oricum, nu cred că ai înțelege.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-05-27 13:23:14
         
 
  frumusete de strofa dintr-un genial megapoem din care imi permit sa citez o strofa demna de toata lauda ta :)))dar numai a ta:)

"născut la opt jumate
cu un picior în Peru,
și dat cu împrumut,
s-aud cum trece fieru'
prin porcu' din Sascut,"

.....................

Peru, fieru, mie-mi vine sa ma ... mut:))
taman la Sascut:)) acolo e o brigada preaartistica, ar canta super acest cuplet, in intregul lui fiind de gasit pe pagina memorabila a mareluimaestruinglumite:)

si, ca sa citez un alt mare maestru demn de scena marelui festival "Dialog la distanta", care se completeaza in mod fericit cu autorii de cuplete, imi permit sa exemplific aici:

"mamă, ce spaimă o mai apucase
de dementul de Tase!
Tase e de belea!
i-a zis c-o sparge
dacă o prinde
cu altcineva
dar las' că i-a zis ei
o verișoară
că l-a văzut ea pe Tase-ntr-o seară
pe undeva, la un birt,
c-o panaramă îmbrăcată-n T-shirt
și cu-o fustoancă micuță"
..........................

caut sponsor ! voi organiza un concurs de cuplete, e prea mare talentul acestor autori pentru a nu fi cumva rasplatit. mai mult, avem sansa de a inmana diplome si premii preadistinsilor RS & KV, ceea ce m-ar emotiona, in felul acesta reusind sa trecem peste animozitati si sa ne imbratisam cu prietenie.

Elena Toma

p.s par naiva ?:)
...............

domnule Mihail Buricea, daca doriti, puteti participa si dvs. Scena artistica apartine tuturor incercarilor:)
 
Postat de catre ambigua departare la data de 2008-05-27 12:51:50
         
 
  Be my guest...

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-05-27 11:28:46
         
 
  “Poetul se reculege într-o altă pagină, în care se simte jignit și meditează în același timp”
Domnule Bordas, am urmat directia indicata de dumneavoastra, si, daca nu va deranjeaza prea mult, as veni cu un comentariu sumar cu privire la textul cu pricina.
Mentionez ca textul analizat apartine binecunoscutului autor Mihai Buricea si se numeste MA SIMT JIGNIT SI MEDITEZ, text pe care il gasiti la adresa http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=27360

Ma simt jignit si meditez
cand un hoinar imi tine calea
la orice text ce il postez
si din senin m-apuca jalea

Ideea de revolta ce apuca autorul cand un hoinar ii tine calea este ingropata in meditatie si jale. Daca o logica simpla ne duce cu gandul ca autorul sugereaza mila fata de preopinent, o mila nascuta in meditatie, din jalea autorului si din urmatoarea strofa aflam si motivele pentru care autorul se simte jignit;

cand vorbe scuipa ca turbat
infumurat si plin de ura
se crede critic consacrat
pe-aceasta stramta batatura

Aflam cu certitudine ca hoinarul turbat, infumurat si plin de ura se crede si critic de batatura, lucru absolut necesar in economia textului si pentru a defini criticii autorului. Ceea ce se doreste clarificat in strofa de mai sus, se intareste in urmatoarea strofa, unde aflam ca individul cu valente de critic isi are admiratorii sai, un cerc firav de insi, dar ca isi pierde toate aceste calitati atunci cand da cu parul in proscrisi.

Ca scriitor o fi ceva
pentru un cerc firav de insi
dar pentru mine-i mucava
cand da cu parul in proscrisi

Am aflat ca da cu parul dar n-am aflat cine sunt proscrisii. Daca a fi proscris este o metafora, pentru ca altfel, daca ne gandim la definitia proscrisului, nu gasim niciun sens logic, ei bine, autorul isi foloseste maiestria si inspiratia artistica pentru a completa portretul hoinarului turbat, infumurat, plin de ura si mai cu seama cu spirit critic, in urmatoarea strofa:

In mintea lui de apucat
se crede rege pe hartie
dar nu-i decat un refulat
ce umbla indracit in vrie

Aflam cu interes ca hoinarul, pe langa toate celelalte calitati enumerate in primele strofe este si apucat, refulat si un indracit in vrie. Daca pana la strofa de mai sus aflam aproape totul despre hoinarul turbat, in strofa de mai jos aflam si faptele abominabile de care acesta se face vinovat:

Numai cum spune el e bine
sa scrii poeme pe aici
si numai lui i se cuvine
sa se transforme in arici

Aflam, deci, ca hoinarul turbat, critic, infumurat, plin de ura, apucat, refulat si indracit in vrie, face groaznicul de gest de a critica, ba si mai mult, isi permite sa spuna si cum crede el ca este mai bine sa scrii poeme. Tabloul calitatilor hoinarului este imbogatit in urmatoarea strofa cu cea de gregar fara motivatia aferenta si continua cu localizarea astrologica a textului de autor, printre stele.

Nu vede cat e de gregar
si-arunca cu noroi in mine
cand voturi si stelute-apar
pe textul meu ce nu-i convine

Daca motivatia stelara si a voturilor aferente ne convinge ca autorul are intotdeauna inspiratie iar hoinarul arunca cu noroi nemotivat, in ultima strofa, acesta din urma, adica turbatul critic, infumurat, plin de ura, apucat, refulat, indracit in vrie si gregar, este si misel.

Eu scriu poeme pentru cei
ce ma citesc si ii incant
nu scriu deloc pentru misei
ce-arunca vorbele in vant

Aflam din strofa de mai sus ca autorul poemului scrie pentru cei care il citesc, cu conditia sa ii si incante, iar pentru restul cititorilor nu scrie deloc pentru ca sunt niste misei ce arunca cu vorbele in vant.

Revolta domnului Buricea, dublata de talentul care tasneste in mod evident din fiecare vers al textului m-a incantat.
Cu respectul aferent, Zexe.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2008-05-27 11:23:39
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE