FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
noiembrie 2007
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


noiembrie 2007

RK noiembrie 2007







Comentariile lui Dan Florică:



Premiul întâi al lunii noiembrie este împărțit între colegele noastre, poetele Valeria Tamaș și Flavia Munteanu. Întâmplător ordinea enumerării este cea normală întrucât dacă ar trebui să departajez cele două poeme primul ar fi cel care ar avea câștig de cauză.

Primul poem aflat la poziția 31 pe lista de expediere: Prima brumă - / Pe haina orfanului / Încă un petec/, ne întâmpină cu multă negativitate exprimată din plin prin cuvintele : brumă, orfan, petec. Probabil tocmai de aceea nu a putut cuprinde și un contrast ci doar o simultaneitate: brum㠖 petec. Poemul răspunde la două din întrebările fundamentale și anume la Cine? și Unde?. Întrebarea Când?, obține răspunsul ținând cont de context. La număratoare ies 16 silabe dar poemul nu suferă din acest motiv. Raportul etern–efemer nu a preocupat pe autoare, desfășurarea de forțe înfățișând sumar numai efemerități: brumă, haină, orfan, petec. Constatăm din enumerarea de mai sus că poemul conține patru substantive. Continuând observațiile nu depistam nici un verb. Ceea ce este foarte bine. Atmosfera poemului este de wabi/sabi. Pentru a obține premiul întâi poemul a fost votat de 10 colegi, din care trei au acordat câte trei puncte, unul doua și restul câte unu. A avut avantajul ca a fost expediat in final.

Al doilea poem de la premiul întâi : Noapte cu brumă - / copaci fără nume / străjuiesc luna, se face remarcat prin negativitatea exprimată în versurile unu și doi și prin personificarea din versul nr. trei. Noaptea cu brumă nu este clar definită fapt pentru care și este lipsită de un contrast. Atmosfera de wabi/sabi, în care în locul unor figuri umane luăm cunoștință de copaci fără nume (accentuează atmosfera de negativitate , din primul vers). Deși versul trei este interesant, neașteptat, el păcătuiește prin faptul că luna este străjuită (atribut uman) de copaci despre care mai mult nu ni se spune.
Contextul în care are loc fapta copacilor absolvă autoarea de o vină apăsătoare. Regăsim de astă dată perechea etern–efemer sub forma: lun㠖 brumă, copaci.

La premiul doi întâmplarea scoate în prim plan tot două poeme. De astă dată bucuria este împărțită între poetele Maria Tirenescu și Anișoara Iordache.

Poemul poetei Maria Tirenescu: Primele brume - / numai crizantemele / nescuturate/. Crizantemele fac o faptă eroică, pe care unii dintre noi nu o sesizăm de loc, aceea că rezistă atacului brutal al primelor brume. Și nu se scutură. Reacționează totuși unele dintre ele, în special cele albe, schimbându-și culoarea. Din albe încep să bată în violet, semnalizând indirect venirea primei sau primelor brume ale toamnei. Aș numi poemul, un poem contrast. In esență prin aceasta se și caracterizează poemul și este suficient pentru a fi premiat. Poate că era mai bine ca primele brume să fie numai “prima bruma” dar n-ar mai ieșit cele cinci silabe ale primului vers. Atmosfera de wabi/sabi ar fi fost mai convingatoare. Poemul e bine lucrat, concis. Și de astă dată relația etern-efemer este evitată prin forța împrejurărilor și a prezențelor implicate în poem. Și totuși crizantemele prin rezistența lor împărtășesc o dragoste nebănuită pentru ceea ce este etern. Răspunde clar la două din întrebările fundamentale.

Poemul următor de la premiul al doilea arată astfel: Pinii se închină - / prin poarta Tori trece / luna brumată. Și acest poem face apel la o personificare pe care nu o înțeleg în contextul redat de autoare. Și mai ales că acțiunea se întâmplă pe pământ japonez. Dintr-o fotografie sau o stampă (dacă autoarea nu ar fi de față), ar fi greu de sesizat observația din poem. Partea cea mai frumoasă a poemului o regăsesc în versul trei în care însăși luna poartă pecetea a ceea ce se întâmplă pe pământ în anotimpul toamnă. Și aceasta în virtutea luminozității sale care poate permite autoarei să își imagineze cu ușurință acest lucru. Poemul conține negativitate și pare să releve un parteneriat în care sunt implicați pinii și luna brumată, în prezența porții Tori. Relația etern–efemer este concretizată de perechea: luna - pini. Din nou ni se înfățtișează o atmosfera de wabi/sabi.

La premiul trei tot două poete concurente: Magdalena Dale și Vali Iancu, membre ale Societății Române de Haiku. Să fi trecut SRH în umbră prin rezultatele activității sale de față? Ordinea de premiere a lunii noiembrie așa ceva dovedește.

Poeta Magdalena Dale ne încântă cu poemul : Prima brumă / pe ultimul trandafir... / umbra corbului. Din nou un contrast frumos punctat în care este implicată prima brumă și ultimul trandafir. Nici negativitatea nu lipsește și pe ea o regăsim în ultimul vers sub forma umbra corbului, care începe să tot bântuie prin habitatul uman în lunile reci de toamnă și iarnă. Pecetea timpului exprimată prin categoria estetică wabi/sabi este evidentă și pronunțat scoasă în relief. Din nou numărăm câteva substantive: brumă, umbră, corb și două numerale, însă nici un verb. Efemerități suficiente, etern de loc. Realizare de excepție.

Al doilea poem de la premiul al treilea : A căzut bruma / afară nici-o gâză - / În surdină Brahms, mi se pare nespus de frumos. Aduce ceva nou față de cele de mai sus, și anume pecetea umanului, sub forma “ În surdină Brahms”. Atmosfera de wabi/sabi aș putea spune că este îndulcită de muzica pe care omul o are la dispoziție pentru a-și înfrumuseța viața în ciuda vremii tot mai reci de afară. Poemul conține efemerități sub forma brumă, gâză, surdină. Si chiar Brahms... Dar muzica lui aș vrea să cred că este eternă. Omul deși efemer, prin roadele muncii sale aspiră pe drept cuvânt, grație geniului sau harului divin, la eternitate.

Poeme la fel de frumoase dar nepremiate:

1.Presedinte SRH București este prezent în concurs cu poemul : Nici un strugure / în toată podgoria / singură bruma. Pecetea timpului de tipul wabi/sabi sare în ochii oricui. Bruma domnului Moldovan surprinde momentul când toți struguri fie au căzut și au devenit una cu pământul, fie au fost mâncați de păsările înfometate ale cerului, până la unul. Poemul este o constatare tristă pentru cineva care mai râvnește încă strugurii proaspeți ai podgoriei, însă de o frumoasă formulare estetică, tip haiku. Numărul de silabe: 17 sub forma 5-7-5. Substantive trei. Toate efemerități. Verbul e de căutat prin altă parte. Dar ne putem lipsi de el, precum se vede. Ultimul cuvânt, un substantiv. Foarte bine. Se răspunde la două întrebari nelipsite, la a treia, indirect. Haiku foarte reușit dar nepremiat.

2. Colega noastră Elena Gheorghiu, aduce în concurs un haiku care impresionează prin negativitate. De altfel în ultimul timp apar tot mai multe replici la haiku-ul lui Bashô mustind de negativitate, cel cu corbul... Poemul său: Pe culmi netede / invăluit în brumă / un copac bătrân. Pentru mine culmile netede, bruma, copacul bătrân poartă pecetea pronunțată a negativității. Bruma și bătânețea conțin în mod evident negativitate. Dar culmile netede? Consider că da, în ideea că acolo crește cu greutate vegetație mai zveltă, datorită condițiilor vitrege de pe culmi. In primul vers era mai nimerit singularul. Pecetea wabi/sabi nu-i greu de deslușit. Identificăm trei substantive și un verb în participiu. Relația etern–efemer ia forma: culme-brumă, copac. Răspunde la trei întrebări, ultima fiind: Cînd?

3. Poeta Laura Coman intră în concurs cu un haiku foarte reușit sub forma : Pere brumate - / mărindu-le stălucirea / razele din zori. Lecția haiku-ului e bine învățată, dovada fiind însăși poemul. Remarcăm mai întâi negativitatea din primul vers, care evidențiază fructe de sezon, perele. Neculese încă din diverse motive. Neputință sau indiferență. Interesant este că această negativitate sub forma prezentată trece în ceva pozitiv, strălucitor prin mijlocirea razelor din zori. Acesta ar fi un prim contrast: brumate dar strălucitoare. Există și al doilea contrast care trebuie scos din context. El prinde în ecuație literară perele brumate (ultimele) și razele de soare din zori (primele). Și relația etern–efemer este prezentă dar vă rog pe dvs sa o căutați... Situația răspunsurilor la întrebările noastre specifice e mai încurcată dar nu daunează mult poemului. Ca de obicei, până acum nelipsită categoria estetică wabi/sabi.

4.Un coleg nou, pe numele său Soriu Nakata (pare să fie chiar un japonez), ne oferă spre aprofundare și apreciere un haiku interesant: Răcoare în zori - / oglinda se tulbură / de o suflare. Despre brumă nu aflăm nimic direct. Răcoarea din zori dar și suflarea ce aburește oglinda ne mărturisesc prezența ei ținută în umbră de cuvinte. Același procedeu de a sublinia indirect existența brumei îl regăsim și in poemul inregistrat la numarul 32. Tehnica de exprimare a poemului este aproape impecabilă. Are 17 silabe, patru substantive, ultimul cuvânt, substantivul suflare, are cezură, răspunde la două întrebări de strict interes literar, concis, expresiv, frumos.

5. Ultimul haiku la care mă refer aparține colegului nostru, mult mai tânăr, Petre Fluerașu: Prima zăpadă - / atingerea caldă / mă înfioară. Dumneavoastră vă place? Mie, da. Ar putea exista o obiecțiune, aceea că bruma a devenit zapadă. Și ce dacă! Poemul conține pe lângă negativitate și un contrast foarte palpabil pentru autor, acela că prima zăpadă, în virtutea energiei care ne caracterizează la tinerețe, la atingere , ți se pare, pur și simplu caldă. Contrastul e creat prin inversarea așteptării de rece (a zăpezii) în cald. Și în plus îi și place. E ultimul său cuvânt. În versul doi aș mai fi introdus un “ei”. Și ar avea fix 17 silabe. Două substantive, un numeral, un verb venit pe ultima sută de metri... E greu de deslușit atmosfera de wabi/sabi dar cu patina timpului sub forma zăpezii, înțelegem cum stăm esteticește. Haiku-ul se înalță pe o temelie de două efemerități.




Comentariile lui Șerban Codrin:


Concursul lunii noiembrie a propus, după bunul obicei, o temă unică, "prima brumă", temă obișnuită, sezonală, capabilă să declanșeze sensibilitatea și imaginația participanților. Numărul variantelor poate fi infinit, dar există criterii de clasificare, nu este însă locul să insist aici, aceste clasificări fiind foarte utile mai cu seamă poeților de renku.

Îmi cer îngăduința să fac un comentariu tehnic, de meșteșug, domeniu unde poeții întotdeauna mai au câte ceva de învățat, chiar atunci când ating pragul măiestriei maxime. Având în vedere că juriul a fost alcatuit din totalitatea poeților participanți, cu atât mai mult este necesară o analiză a tehnicii poetice specifice în limitele poeziei zen.

Hotărârea juriului colectiv, acceptabilă sau nu, trebuie respectată, deci eu nu o comentez. Câștigătorul lunii noiembrie, Valeria Tamaș, a propus poemul:

Prima brumă -
pe haina orfanului
încă un petec


Aș vrea să străbat în mod invers drumul autoarei, de aceea aș fi preferat forma următoare:

Încă un petec
pe haina orfanului -
prima brumă


În varianta autoarei este evidentă prezența metaforei implicite. În schimb, varianta propusă de mine, comentatorul, este paradoxală, așadar, mai sugestivă din punctul de vedere al poeziei zen. O felicit în mod colegial pe talentata poetă.

Las la o parte amănuntul ca tema propusă în mod textual, "prima brumă", dispare din majoritatea propunerilor pentru concurs, ceea ce se observă chiar de la al doiea text clasificat pe primul loc, conform voinței colective a juriului:

Noapte cu brumă -
copaci fără nume
străjuiesc luna


Am câteva argumente să consider nereușit poemul semnat de Flavia Muntean: lipsa paradoxului, excesul de vizualism și prezența personificării. Este adevarat, imaginea creată de poetă este grandioasă, cosmică, abundentă în luminozitate, însă un haiku presupune în primul rând virtuți contrarii: modestie implicită, acel gol capabil să cuprindă o plinătate virtuală, nimic în așteptarea marelui tot. Viziunea poetei este romantică, tributară artelor poetice occidetale și mai puțin, ba chiar deloc, austerității unui haiku laureat.

Poemul Mariei Tirenescu (locul II) este un exemplu binevenit pentru a demonstra dificultatea de a scrie haiku în formă clasică (5-7-5).

primele brume -
numai crizantemele
nescuturate

Să presupunem că timpul este sugerat de context (acum), la fel, spațiul (aici), însă substantivele la plural reprezintă, mai ales in haiku, un exces. Propun varianta:

Prima brumă -
numai crizantema
nescuturată


Se pierd două silabe, ceea ce nu este o tragedie la poetul român, forma devine liberă (4-6-5), dar se câștigă în expresivitate specifică.

Poemul Anișoarei Iordache (același loc II) este compus fără abilitate, cu două personificări (se închină, trece), cu substantiv la plural (pini), cu epitet inutil (brumată), cu un pleonasm (poarta), încât, după curățenie, se poate salva ceva în formă liberă, aparent incomplet, dar sugestiv (luna: kigo sezonal pentru toamnă).

Un pin -
prin Tori
luna

Daca textele Valeriei Tamaș și Mariei Tirenescu, în ciuda observațiilor, sunt reușite, sau foarte aproape, ocupantul locului III, un haiku de Magdalena Dale, devine preferatul meu din concurs.

Prima brumă
pe ultimul trandafir -
umbra corbului


Dintr-o dată, în context, brumă, trandafir, corb devin simboluri. Bruma și trandafirul se află în antiteză (prima,ultimul), umbra sugerează mu-shin (negativitatea). Dacă versurile de început descriu o stare de repaos, picturală, brusc, versul final ne aduce imaginea dinamică a zborului, este drept, a unui zbor rău prevestitor. În felul acesta, kireji capătă contur foarte puternic, mărind sugestivitatea întregului poem. Prin adunarea virtuților (multe) și prin scăderea reproșurilor (zero), consider că acest poem poate aspira la ranguri superioare în viitoarele selecții. O felicit călduros pe autoare, care ne-a împărtășit bucuria unei revelații.

Inclusiv toate celelalte propuneri au virtuți parțiale, unele se apropie foarte mult de podiumul primelor clasate (mai ales poemul lui Vasile Moldovan), dar le lipsește doar "o geană de copil" pentru a răsări în lumină. Cu puțină atenție și mult efort creator minunea se va întâmpla.





Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE