FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
septembrie 2007
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu

septembrie 2007





*

Dan Florică:

Haiku-uri premiate, dedicate primei zile de școală

Un număr de șase poeme haiku au câștigat sufragiile juriului din septembrie, compus din toți aceia care au concurat și au avut plăcerea, dar și curajul să și aprecieze lucrarea celorlalți. Numele autorilor este publicat pe site în următoarea ordine: Vasile Moldovan (premiul I), Simona Dobrescu, Ion Untaru (premiul II), Florinel, Eduard Țară și Adriana C Iacob (premiul III). Felicitări tuturor pentru această ultimă reușită. După cum se poate ușor observa sunt și veterani ai haiku-ului dar și nume noi. Folosesc acest prilej pentru a o ruga pe Florinel să se deconspire pentru că motivele pentru care își ține în umbră numele nu-și mai au rostul (bănuiesc), acum când a dovedit și dovedește în continuare că este o concurentă de temut.

Concursul lunii septembrie nu a fost unul ușor, prin faptul că tema propusă este una pe care o regăsim (o dată pe an) în societate și nu în natură așa cum suntem obișnuiți. Și totuși, tema aleasă pentru concurs nu i-a speriat pe concurenți, ci i-a motivat să îmbrace prima zi de școală în haina pe care natura o poate împrumuta societății într-o zi atât de importantă. Diferită a fost înfățișarea acestei zile, de la caz la caz, după cum fiecare a fost impresionat în decursul vieții sale de un asemenea moment. Am putea spune că, deși poemele sunt inspirate de natură, amintirile au avut un rol covârșitor în ceea ce fiecare a pus pe hârtie. Fiecare desconspirând o fărâmă din viața sa de copil sau de tânar. Si nu numai...

Primul haiku premiat: Agățând în cui / plasa de prins fluturi.../ Din nou la școală, aparținând colegului nostru Vasile Moldovan, nume foarte cunoscut atît în lumea haiku-ului românesc cît și a celui internațional, surprinde momentul când vacanța se încheie și cu ea și joaca de-a prinde fluturii, joacă încheiată, până la viitoarea vacanță mare, cu agățatul în cui al plasei în cauză. Observăm astfel surprinderea unui prim contrast între joaca care se încheie și școala care abia începe. Cele două activități, prin modul cum sunt prezentate, nu se suprapun, ele existând în timp, separate. Ar putea fi vinovată, de acest lucru, vremea în răcire, dar mai degrabă e vorba de fermitatea cu care elevul încheie o activitate pentru a începe o alta, cu toată silința și cu toată hotărârea. Plasa pusă în cui sugerează o patină (wabi) a vremii fără griji, un indiciu că ceva s-a terminat, și-a trăit traiul și cu totul altceva poate începe.

Dintre substantivele utilizate în poem, cuiul, atât prin ceea ce este el cu adevărat. dar și prin materialul din care e făcut ține de eternitate (numai că eternitatea lui există doar atâta timp cât este utilizat), iar celelalte: plasa, fluturii, școala reprezintă efemerități de durate diferite. Plasa și fluturii sunt efemerități clare, dar și școala privită ca o construcție sau ca periodă de instruire, este o efemeritate. Deși azi, ca proces de instruire continuă ea tinde către etern, tinde către un timp cât mai îndepărtat de prezent.

Al doilea haiku premiat (de la premiul II) : In caietul nou / o pată de cerneală - / fluture presat. Autoarea surprinde opoziția dintre caietul cel nou (neînceput) și fluturele presat, care deși e posibil să fie mai recent (nou), decât acel caiet, prin vâltoarea, succesiunea rapidă a evenimentelor, devine un ce consumat. Și totuși, de luat în seamă pentru o altă utilizare (școlară). De astă dată, patina vremii sub forma – pată de cerneal㠖 îmbracă forma sabi, întrucât bănuiesc că autoarea o asociază cu fluturele presat, exprimându-și astfel părerea de rău, atât pentru moartea fluturelui cât și (poate), pentru faptul că al său caiet prezintă de acum o imperfecțiune, ce-i amintește de îndeletnicirile vacanței. Ne dăm astfel seama că elevul nu este un boboc, ci un elev ceva mai mare. O mare calitate a poemului, de altfel o raritate, o constituie lipsa verbului. Substantivele însă, în număr de trei : caiet, pată, fluture, sunt toate efemerități.

Următorul haiku premiat aparținând colegului nostru întru haiku, pe numele său adevărat, Ion Untaru: O frunză de nuc / pătrunde pe geam: / prima zi de școală, aduce în prim plan o nuanță a patinei timpului (cu valoare de wabi), în prag de nou an școlar, sub înfățișarea acelei frunze care cade, dar care, neasemenea altor surate, are avantajul de a pătrunde pe fereastra unei clase, spre a rămâne în amintirea a cel puțin a unuia dintre elevi. Și aici surprindem, precum în primul poem premiat, o acțiune aparținând frunzei (care pare să personifice un obiect din natură), care își încheie astfel viața, și o unitate de timp, de fapt o zi, din viața elevului, cu care începe un nou an școlar din viața sa. Acest eveniment, pătrunderea unei frunze pe fereastra clasei, a rămas în amintirea autorului ca un fapt deosebit, demn de reținut al acelui început de an școlar pe care nu-l poate uita nici acum la vârsta senectuții. Poemul are verb (pătrunde) dar și patru substantive: frunză, nuc, geam și școală. Pătrunderea unui lucru banal și efemer prin geamul unei clase (cu pretenții către eternitate) devine un eveniment cu adevărat memorabil în dimensiunea spiritului. Natura deci are forța necesară să potențeze un eveniment social, care altfel ar trece neobservat pentru autor și pentru noi toți, cuplîndu-l cu o miraculoasă întîmplare. Poemul are puțin și alură de senryu prin aluzia pe care ne-o trezește în minte, grație unei alte împrejurări în care personajul era cineva în carne și oase.

Al patrulea haiku (primul de la premiul III) sună așa: Carte căzută / în colbul din uliță - / copilul desculț. La acest haiku aș evidenția de la bun început, negativitatea (spiritul mushin), în creștere. El apare întâi sub forma cărții căzute (sugerând neatenție, dezinteres, nepăsare) și atinge apogeul prin alunecarea atenției de la carte către picioarele copilului, pe care le aflăm desculțe. Și colbul din uliță ar putea avea o nota de negativitate, dar nu atât cât ar putea să reprezinte, de exemplu, noroiul. Oricum, colbul are totuși puterea de a atenua din impactul real asupra noastră al picioarelor desculțe. Însă contextul în care descoperim realitatea picioarelor desculțe este alarmant și denotă, printre altele, precaritatea, negativitatea societății, familiei – sărăcia. Poemul are verb dar la participiu. Are și patru substantive, egalând un haiku menționat mai sus, ele fiind: carte, colb, uliță, copil. Punctul forte al poemului, ce ține de etern (dar de unul derizoriu), este colbul. El are rol de liant între carte și picioarele desculțe: efemeritățile își găsesc vrând, nevrând locul în acea realitate de care nu se pot despărți până la capăt, căci, iată, din ea au ieșit și în ea se vor întoarce.

Al cincilea haiku premiat: Primul clopoțel / bătrânul învățător / ascultă greierii. De data aceasta domnul Eduard Țară, perseverentul nostru coleg de la Iași, are prilejul să se bucure. Subtilitățile sale tehnice și ideatice cuprinse în haiku-ul prezentat în concurs au fost deconspirate, înțelese și apreciate mai aproape de valoarea lor reală. Bătrânul învățător, spre surprinderea autorului nu pare nici interesat, nici impresionat de începerea anului școlar, de primul clinchet de clopoțel; gândul său, atenția sa sînt acaparate de cântecul greierilor ce par să fi asaltat școala din toate părțile... Să fie oare numai o iluzie, să fie oare numai o dorință de moment? Ceea ce dă putere și valoare poemului este versul trei unde continuarea acțiunii anunțate de clopoțel ni se pare nu atît inoportună cît odihnitoare pentru subiectul poemului, deși neaștetată pentru toți ceilalți. Avem astfel o continuare surprinzătoare a evenimentului anunțat in primul vers, un personaj care pare să trăiască rupt de realitatea oficială din jur... Să fie aici dragostea lui de natură, să fie plictisul unei activități care nu se mai termină de o viață... Să fie refuzul său de a se integra într-o lume care trăiește doar alarmată, pe care nu o mai întelege, să fie dorul de a se contopi cu natura, înainte ca acest lucru să se întâmple și în realitate? Primul clopotel, precum vedem, nu anunță pentru bătrânul învățător primele ore ale acelui an de școală, ci cu totul altceva, strict personal. Îmi pare evidentă și în acest poem patina timpului. Sub forma - ascultă greierii. Primul clopoțel nu mai are răsunet în sufletul dascălului, pentru el are valoare efectivă cântecul greierilor îndrăgit din copilărie, capabil să-i mai insufle ceva energie pentru a mai călători, cât se mai poate, pe valurile timpului său.

Ultimul haiku premiat ( la premiul III): Streașina școlii / Gol cuibul rândunicii - / doar curtea plină. Sunt puse față în față două realități contrastante: cuibul gol (la streașina școlii) și curtea acesteia, de astă dată plină de copii. In același spațiu, la nivele diferite, autoarea observă două realități contrare. Una se petrece în lumea păsărilor (și reliefează o atmosferă de wabi, creată prin acel cuib gol) și alta în cea umană. Dacă în lumea rândunicii ne este prezentat un cuib părăsit, în lumea școlii situația este, am putea spune, înfloritoare. Să fie una vinovată de starea celeilalte, autoarea nu ne spune. Pur și simplu cred că rândunica este plecată, cu pui cu tot (si partener pe deasupra), într-un loc mai liniștit (sau chiar în țările calde(??). Două realități contrare (care dau foarte bine într-un haiku veritabil) și care nu par să se fi influențat reciproc. Și acest haiku este caracterizat de lipsa verbului iar substantivele sunt în număr de cinci (excelent). Două dintre ele nu pot exista fără cel de-al doilea, iar acesta ar fi de neinchipuit fără ultimul.

Haiku-urile premiate despre care m-am exprimat, sper convingător, mai sus, mi-au dat posibilitatea să relev câteva fațete mai puțin pregnante ale categoriei artistice de wabi/sabi. Ele nu au o valoare prea evidentă, dar, gândindu-ne bine, ele pregătesc calea pentru ceea ce la un moment dat devine vizibil reliefat, înălțător. Ele reprezintă pentru mine ceea ce este simplu înainte a de a apare ceea ce este complex și de netăgăduit. Spun aceasta pentru a înțelege, fără grabă, ceea ce am menționat și a nu avea unele nedumeriri.

Pacurgând pe îndelete explicitarea acestor șase haiku-uri premiate ați putut observa tendința mea de a insista pe puterea de sugestie a poemelor în cauză. O caracteristică esențială a acestei creații nipone, minione, capabilă să ne reunească pe toți de pretutindeni, români și neromâni, pe coordonatele sale artistice, spirituale, informaționale, puternic înrâuritoare, de la un anumit nivel de percepere și înțelegere a lumii în care trăim... E un lucru pe care l-am făcut cu generozitate, ca o împlinire sufletească și fără dorința de a epata de la bun început, când m-am antrenat în această activitatea de deconspirare a realității care stă la baza activității dumneavoastră de creație în domeniul care ne preocupă pe noi toți și care ne adună de luni de zile pe acest site. Că am atins în anuminte momente ale discursului și aspecte ce țin de tehnica elaborării haiku-ului, de valorile sale artistice și estetice nu este tocmai un lucru supraintenționat. Ceea ce vă dezvălui este pe puterile mele, cine o dorește poate să se implice pentru a scoate în evidență și alte caracteristici ale micropoemului nipon care ne înfierbântă mințile, adevărat șlefuitor de talente, demne de mileniul trei. De altfel, cineva dintre dumneavoastră trebuie de la un moment dat să-și asume cu sinceritate și onestitate acest demers literar interpersonal. E însă de preferat să fie cât mai mulți dintre noi capabili dar și dornici să-și reverse miresmele sufletului spre mulțumirea si satisfacția (și nu spre umilirea) acelora de care se simte legat atît literar cît și spiritual.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE