FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
EVA-DARE
Text postat de Mirela Lungu
Eu te reneg, iubite și te scot
Din visul pur în străzile murdare,
Căci la trufie nu e antidot:
Un înger va cădea pe trotuare.

În calendar trec zilele. Socot
Că-i vremea să obții eliberare.
(Aveam în plan de mult o evadare)
Nu-ți fie teamă, vei scăpa de tot

Ce te-a ținut captiv într-o poveste
Cu blonde Cosânzene și cu zmei.
De nu mă crezi, privește-n ochii mei!
Îți va fi dor de nimbul lor, eheeei,

Dar fără ca să prinzi măcar de veste,
Vei constata că visul nu mai este.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Cristi, multumesc de vot:)
P.S. Te pricepi la 'amenajari interioare';)

Cu drag,
Mirela
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-13 15:24:31
         
 
  Am înțelege mai bine partea exterioară a unui poem (sonet) dacă am porni de la semnificația generală a textului!
Rima, ritmul și metrul trebuie studiate în raport cu această semnificație!
Se pare că este o mare cucerire a prozodiei estetice/stilistice!
------------------------
Privesc în ochii tăi și cred că ai scăpat de-un vis/ce sufletul ți-l ținea închis...
Conștiința are mai multe chingi!
Din când în când mai tai una sau mai pui alta!

vot de interior...

Tipul de la amenajări interioare!
 
Postat de catre Cristi Stanculeasa la data de 2008-04-12 15:51:58
         
 
  Replica Radu:)

Vezi tu, e groaznic să te doară-n cot,
Mai rău de-atât e numa’-ntre picioare!
Știi, coane, cum de ursu’ coadă n-are?!
Și-a prins-o într-o copcă și nu pot

Cu undița de plastic să i-o scot
La suprafață. Dragostea e mare,
Ai nasu’ fin, o simți din depărtare
Și-apoi visezi, ca fraieru’, la șprot!

Dar ține cont, vulpița joacă feste,
Nu-i bine după sfaturi să te iei.
De vei privi în ochii dumneaei,
O să te arzi, jupâne, vrei, nu vrei!

Zadarnic vei ‘nălța la cer proteste,
Căci Dumnezeu va trece-n hohot peste.
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-11 20:04:12
         
 
  Cristi, zici tu ca m-am intors la aceeasi tema:)
Extenuanta si lipsita de mesaj, sa-nteleg:(asemeni hiturilor de muzica usoara?!:))
Probabil ca este tema mea preferata, nu e obligatoriu sa-ti plaka si tie;)
Din cand in cand, simt nevoia sa ma intorc la ea, e ca si cum m-as simti akasa, ma relaxeaza:)
Face parte din mine si nu pot s-o extirp, asa, ca pe o 'tumoara':))
Poate ca este o 'boala', poate ca e doar un fel de a fi sau...a nu fi;)
Cat despre 'incongruenta visului':), logica este una extrem de simpla: atunci cand ai 'iesit' din el, visul nu mai exista pt tine!
Imaginea 'ingerului cazut' nu pretind a fi creatie proprie, insa nu mi-e clar unde zici ca ai mai intalnit-o: intr-un hit (BUG MAFIA) sau intr-o poezie celebra?!

Amical,
M.L.



 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-11 12:44:13
         
 
  Sandra Filimon, inteleg din interventia ta (bine documentata si binevenita:) ca in cazul iambului endecasilabic, problema cezurii este una superflua, asa cum afirma si Cristi Vasiliu.
Consider ca esti printre putinii editori care se implica in mod constructiv in 'controversele' mai mult sau mai putin 'avizate' de pe acest site.

Multumesc,
Mirela Lungu
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-11 12:24:39
         
 
  "Virtuozitatea prozodika nu poate suplini lipsa de mesaj" - corect Mirela :). I-am trensmis si eu acelasi mesaj. Cum de altfel ti l-am transmis si tie!

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-04-11 12:09:23
         
 
  Ionut, nu ma surprinde faptul ca ai ramas la aceeasi parere:) Pentru a 'evolua' dpdv literar, e nevoie de o mentalitate 'flexibila', 'rigiditatea' nu ajuta, crede-ma.
Acum vorbesc din propria experienta. E bine sa eliminam 'parti-pris'-urile, oricat ne-ar fi ele de dragi, altfel ne vom fixa singuri niste limite pe care nu le vom putea depasi niciodata. Chiar daca scrii bine dpdv tehnik, trebuie sa urmaresti un 'fir ideatic', sa trasmiti o 'stare' macar... Virtuozitatea prozodika nu poate suplini lipsa de mesaj. Eu atat am avut de spus.

Mult succes in 'cariera literara':)!
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-11 11:48:18
         
 
  Cat despre Ionut Popa este un tanar (cred ca e tanar!) cu o ureche muzicala si cu un simt al prozodiei foarte dezvoltate. A scris pana acum sonete de tip voiculescian cu versuri iambice de 13/14 cu cezura dupa 7 silabe.
"Inainte de a te considera capabil de o critica avizata, nu ar strica sa mai studiezi putin teoria literara:)". Ionut are pareri avizate :) si nu cred ca este rau intentionat...

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-04-11 10:14:19
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  NU are rost discutia despre cezura in cazul iambului endecasilabic... Dixit.

Mirela te-ai intors la acceasi tema... Devine mai mult decat obositor... Ideea cu ingerul cazut pe aleea (sau trotuare - cum preferi) am mai intalnit-o :) (AM).
eheei :)
"Si nu o sa mai fie la fel pur si simplu
Baietzii sunt baietzi si femeile sunt…eheei" :)

O incongruenta:
"și te scot/Din visul pur"
"visul nu mai este."

pai este si l-ai scos din el sau nu mai este deloc...?

Cristi

Cristi
 
Postat de catre Cristian Vasiliu la data de 2008-04-11 09:52:47
         
 
  Chiar din comentariul tau reiese ca iambul poate sa fie si cezurat. Greseala mea este ca n-am luat in calcul faptul ca iambul prefera cezura mobila. S-auzim numai de bine!  
Postat de catre Ionuț Popa la data de 2008-04-11 02:59:40
         
 
 
Ionuț Popa

Îndemnul Mirelei Lungu "Inainte de a te considera capabil de o critica avizata, nu ar strica sa mai studiezi putin teoria literara:)" mi se pare cât se poate de pertinent.

Pentru început, iată un mic exemplu (nu spun cine e autorul...sic!):

Afară-i toamnă, frunza-mprăștiată,
Iar vântul zvârle-n geamuri grele picuri;
Și tu citești scrisori din roase plicuri
Și într-un ceas gândești la viața toată.

Pierzându-ți timpul tău cu dulci nimicuri,
N-ai vrea ca nime-n ușa ta să bată;
Dar și mai bine-i, când afară-i zloată,
Să stai visând la foc, de somn să picuri.

Și eu astfel mă uit din jeț pe gânduri,
Visez la basmul vechi al zânei Dochii;
În juru-mi ceața crește rânduri-rânduri;

Deodat-aud foșnirea unei rochii,
Un moale pas abia atins de scânduri...
Iar mâini subțiri și reci mi-acopăr ochii.

Cum ți se pare în exemplul de mai sus cezura?



Este foarte adevărat că teoria cezurii mobile încă mai naște polemici și pare-se că e departe clipa când se va ajunge la un consens. Exista totuși un consens în ceea ce privește versul iambic, în sensul că acesta este necezurat prin natura sa, iar dacă se dorește o cezură, atunci aceasta va fi "creată", de preferință cu o încheiere paroxitonă. "Cezura este mult mai fericită când se termină în trocheu, sau vorbă plană, decât în iamb" (I.H.Rădulescu, Curs întregu de poesie generale,, cap.Versificație, în Olimpia Berca, Poetici românești, ed.Facla, 1976, p.89).
Și ca să ajungem la oile noastre:
"Versul iambic, care prin firea sa energică, elimină pauza cezurii, nu poate fi construit cu cezură decât atunci când, la mijlocul lui, adăogăm unități iambice, o silabă neaccentuată mai mult și-o transformăm astfel în unitate iambică abundentă."(Mihail Dragomirescu - Teoria poeziei, ed. Librăriei SOCEC&Co., București, 1927, p.212).
QED

Ionuț Popa, dacă susții în continuare că versul iambic este cezurat, te rog să aduci argumente serioase și nu doar propriile-ți păreri, care, până la proba contrarie, sunt ERONATE.

O seară bună tuturor celor care au avut răbdarea să citească

 
Postat de catre Sandra Filimon la data de 2008-04-11 00:56:07
         
 
  Da, normal, e poezia ta si ti-o expui cum consideri ca-i mai sugestiva pentru ceea ce simti. "Intotdeauna mai avem cate ceva de invatat, eu asa cred si ma bucur pt asta, sa stiu ca drumul evolutiei este infinit, trebuie doar sa te angajezi pe el." <- Aici nu te pot contrazice!

Noapte buna!
 
Postat de catre Ionuț Popa la data de 2008-04-10 23:25:04
         
 
  Erata: 'totodata'  
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 23:08:33
         
 
  Ionut, parerea mea e cea pe care tocmai am expus-o intr-o maniera destul de laborioasa, sperand ca vei intelege si tu faptul ca nu discutam aici de 'conventiile altora', ci de niste norme literare mai mult sau mai putin permisive.
Sincer, mie imi suna mai bine varianta initiala (de aceea am si ales-o, cu toate ca am avut-o in minte totdata si pe cealalta..), am schimbat doar pentru a-ti oferi un termen de comparatie.
In ce priveste cezura fixa atunci cand nu e absolut necesara, ea nu face decat sa induca monotonie in text, crede-ma, am experimentat destul pana a ajunge la concluzia asta.
Eu scriu asa cum simt (limba, muzicalitatea ei), o fac intuitiv, nu citesc inainte 'teorie literara':), eventual dupa:)), dintr-o nevoie, poate, de confirmare, clarificare a unor dileme, indoieli etc. Intotdeauna mai avem cate ceva de invatat, eu asa cred si ma bucur pt asta, sa stiu ca drumul evolutiei este infinit, trebuie doar sa te angajezi pe el.
Nu e vorba de nici un 'conflict', e doar nevoia de a decela 'reguli' in arta de a scrie (poezie). Important este sa ai intr-adevar ceva de spus, sa fii autentic. Adica MESAJUL, restul e 'matematica pura';)

Noapte buna!

P.S. Voi reveni in text la varianta initiala, acum ca ti-am aflat parerea:)
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 23:06:04
         
 
  Parerea mea este ca suna mult mai bine noua varianta... Lasand la o parte la ce conventii au ajuns altii, tu cum crezi ca suna mai bine, cu pozitia cezurii variabila sau dispusa in mod egal in toate versurile(4 - 7, 4 - 7 etc.)? Vreau sa-mi spui parerea ta. O voi respecta oricum. Cred ca observatiile facute in primul meu comentariu nu-s eronate, asa ca nu vad rostul vreunui conflict.


p.s. ma scuzi de intarzierea cu care am raspuns, dar acum am ajuns acasa.


O seara buna!
 
Postat de catre Ionuț Popa la data de 2008-04-10 21:57:43
         
 
  Radule, ma bucur ca ai inviat, ca tot se apropia Pastele;)
Multam' de replica, poti sa o postezi separat daca doresti:)

Genu',
daca-n ger golut e pusca,
tre' sa dea pe gat o dusca:))

Kosta, esti un idealist incorigibil:)

Cu drag,
Mirela
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 19:40:25
         
 
  Dom'le ce polemică am generat; îmi exprimam și eu o impresie, de amator ! Terminați cu disecția undecasilabului și pironirea sau ba a cezurii, sonetul e bun, în (și chiar de aceea )ciuda imperfecțiunilor ! Mirela păcat că n-am stele-n arsenal...  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-04-10 19:32:49
         
 
  Luiza, ma bucur ca ti-a placut mesajul acestui sonet:) De ce totusi 'sonet'?! Pentru ca incepand de la Francois Maynard (1582-1646) s-a introdus 'sonetul' libertin (neregulat), ceea ce, printre altele, conducea, de exemplu in catrene la rime incrucisate, constructii inedite in tertine, mergand pana la inversarea tertinelor cu catrenele (Bonifaciu Florescu, 'Ritmuri si rime' - Bucuresti, 1982, pag. 45 *** aviz amatorilor:).

In ce priveste rima 'buclucasa' semnalata de colegul nostru Gh. Rechesan si de la care a pornit intrega polemica:), nu a fost aleasa pur intamplator, din lipsa de inspiratie, ci pentru ca mi s-a parut ca exprima cel mai bine ceea ce vroiam sa spun prin versul cu pricina. Sigur, fiecare cititor poate recepta orice text in mod personal, drept pentru care iti respect opinia.

Cu prietenie,
Mirela
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 19:31:04
         
 
  Korect, Mirela! Nel mezzo del camin di nostra vita/ma parasi si muza, prapadita!/ E-adevarat ca o minteam cam des/ si dansa ma iubea din interes/dar ce silabe desparteam in vers...!
Cu prietenie, Kosta
 
Postat de catre sters sters la data de 2008-04-10 19:24:39
         
 
  Mult te-ai reținut maestre,
De-o dai cu izmene în ferestre
Dar fi odat'spartan hilot,
Cu mesaline în chilot!

P.S.Chiar ai revenit Răducule ?
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-04-10 19:16:35
         
 
  Ionut, nu este politicos ca in subsolul textului meu sa discuti cu un coleg de site (in speta, Gh. Rechesan) despre acesta, ca si cum eu nici nu as fi de fata:)) Considera ce-ti spun acum o observatie pur colegiala. Asa voi considera si eu observatiile facute de tine cu titlu de 'specialist':), din care ar putea fi valabila (desi nu este), doar cea legata de versul 3, actualmente 4, unde cuvantul 'trotuare' complica aparent ritmul si metrica.
Desi despartirea in silabe se face 'tro-tua-re', pronuntia este 'tro-tu-a-re' (conform dex).
Benoît de Cornulier (The Théorie du Vers, Rimbaud, Verlaine, Mallarmé, Paris, Editions du Seuil, 1982) afirma ca rostirea unei silabe constituie un act aleatoriu elementar, atata vreme cat nu exista o alta unitate mai mica decat ea care sa prezinte autonomie vocala.
Ori, in cazul de fata, pronuntia cuvantului determina o alta impartire vocala decat cea silabica. Prin urmare, ritmul versului initial era corect, desi conform dex metrica nu este. Drept exemplu, am modificat versul respectiv la 11 silabe si te rog sa-mi spui care suna mai bine, dupa parerea ta:

1) Un înger va cădea pe trotuare
2) Se va izbi un înger de trotuare

Mai mult, Mihai Dinu in cartea sa „E usor a scrie versuri” (N.B. Cand nimik nu ai a spune:)) atentioneaza ca este o iluzie impresia ca doua versuri sunt egale, atunci cand in alcatuirea lor intra la fel de multe silabe, caci izometria nu presupune si izocronia in timp real.
In cazul ritmului iambic undecasilabic inclusiv, cezura nu este in mod obligatoriu fixa, drept pentru care a incerca sa o stabilesti in textul de mai sus este un act artificial. Ea devine obligatorie abia de la versul dodecasilabic in sus.
La intrebarea daca în cazul versului iambic endecasilabic/decasilabic, are (sau nu) sens să vorbim despre cezură, George Pruteanu a raspuns ca „poziția cezurii e variabilă. Exemplu: La mijlocul de drum + al vieții noastre / M-am regăsit + într-o pădure-adîncă (= 6-5/4-7; "+" = cezura).”
Inainte de a te considera capabil de o critica avizata, nu ar strica sa mai studiezi putin teoria literara:)

O zi buna!

 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 19:15:31
         
 
  Că mă renegi, biensur, mă doare-n cot:
(Radu Stefanescu)

pe flacau cum sa nu-l doara
cand, fiind iarna, gerul musca
iar fata l-a dat afara
din patucul ei, gol pusca?!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2008-04-10 19:12:01
         
 
  Că mă renegi, biensur, mă doare-n cot:
M-așteaptă porumbițe răbdătoare
Pe-o insulă' Hawai. Un pachebot
Săptămânal, le duce de mâncare.

E un pământ ales, unde ''chilot''
E-o vorba interzisă, coană mare.
(Și-a pus izmene'acolo un netot,
Dar l-au băgat rapid la închisoare).

Iar faza cea mai scandaloasă este
Că l-au ținut captiv între femei
Când tricotau hamacele, fuștei,
Și zece ani, suport de călușei.

O mesalină de la secția veste
L-a confundat, mioapă, cu Oreste.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-04-10 18:16:05
         
 
  Mirela,
are dreptate într-un fel Ionut, dar nu e vorba aici de rima pereche sau încrucișată etc, ci este vorba de faptul că pare neinspirată inserarea lui 'ehei' acolo. Ca și cum nu ai știi ce cuvânt să folosești pentru a forma rima.

În rest este un poem absolut superb.
 
Postat de catre Luiza Craciun la data de 2008-04-10 16:22:30
         
 
  Gh. Rechesan, observatia ta privind schimbarea tipului de rima din catrene este corecta, a fost datorata neatentiei si nicidecum ignorantei, (am scris destule sonete pana acum si nu numai), fiind absorbita de idee:). Am modificat, multumesc.
In ce priveste restul textului, adika 'tertinele', nu te lasa pacalit de asezarea lor in pagina (impresia de distih final), acestea respecta structura admisa intr-un sonet (cdd dcc).
Sper sa fii lamurit acum.

P.S. Oricum, structura initiala din catrene era: abba, baba, nu erau trei rime acolo.
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 16:12:03
         
 
  Gheorghe, rima ca rima, dar sunt si imperfectiuni ale ritmului si de metrica. Versul 3 din prima strofa ar trebui sa aiba 11 silabe ca si cel de-al doilea. Tot in versul 3, primul emistih are 3 silabe(ar trebui 4) ceea ce rupe ritmul. In strofa a 2-a, iar se pierde ritmul la versul 3. In cea de-a 3-a strofa ritmul se rupe la versul 2. Cam atat din cate am aboservat eu...

O zi buna!
 
Postat de catre Ionuț Popa la data de 2008-04-10 15:31:47
         
 
  În strofa 1 ai rima abba,într-a 2 a bcbc,în a 3 a, treci pe deee(cu eheei-ul acela) și sfîrșești sonetistic corect cu distih.Nu e prea mult într-un sonet ?  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-04-10 15:15:11
         
 
  OK. Motive?

P.S. Mie mi s-a parut o rima faina:), in ton cu 'povestea';)

M.L.
 
Postat de catre Mirela Lungu la data de 2008-04-10 14:56:44
         
 
  Nu prea mi-a plăcut rima cu "eheei";în rest e bine !  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-04-10 14:42:19
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23783
Comentarii: 120440
Useri: 1414
 
 
  ADMINISTRARE