FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Revin… fără rost
Text postat de Andrei Ghejan
„BRÂNCUȘI: E = MC2” de Romeo NIRAM
Mihaela ROGALSKI*

S-a plecat de aici :

Întâmplator, am surprins, acum câteva zile, o discuție la TVRI între Mihaela Crăciun, producătoarea emisiunii Articolul 7, și invitații acesteia, istoricul Neagu Djuvara și scriitorul–diplomat Teodor Baconsky, fost nu de mult ambasador la Lisabona. Zicea, împătimit, Neagu Djuvara: „Cel care ne-a adus cel mai mare serviciu și care este cea mai mare ilustrație a geniului român este țăranul Brâncuși, care a ajuns aproape pe jos la Paris, neștiind mai mult decât două boabe franceza... și el revoluționează sculptura mondială a secolului”.

Am adorat vorbele octogenarului nostru istoric, m-am oprit și am rămas să vizionez în continuare, căci, cu numai zece zile în urmă, participasem la comemorarea a cincizeci de ani de la moartea lui Constantin Brâncuși, și vorbe cu atâta miez precum acestea parcă nu auzisem acolo. Discuția, însă, nu era centrată în jurul personalității sau artei lui Brâncuși, am avut să aflu pe dată. Ceea ce dialogul celor trei încerca să deslușească era măsura în care intelectualul-diplomat român de ieri, un Blaga, Eliade sau chiar Neagu Djuvara, ar fi oferit străinătății o imagine mai atrăgătoare despre România decât diplomatul intelectual de astăzi, la care Neagu Djuvara a exemplificat pe dată cu Brâncuși... nici intelectual și nici diplomat. Dar, reprezentant de excepție, fără îndoială, cum hotărâsem și eu pentru a „n”-a oara, după evenimentul la care fusesem oaspete cu câteva zile în urmă.

În amurgul acelei zile de vară târzie, 20 august 2007, la sediul Institutului Cultural Român din Lisabona, s-au comemorat cincizeci de ani de la trecerea din viața pământească în cea veșnică a scuptorului Constantin Brâncuși. La organizarea evenimentului au colaborat atât Institutul Român cât și Movimento Arte Contemporanea (MAC).

Sub bagheta organizatorică a directorului ICR Lisabona, Virgil Mihaiu, Dr. Alvaro Lobato de Faria, Director MAC, a oferit conferința sa „Coloana Infinitului de Brâncuși”, susținută în primăvară la Biblioteca Orlando Ribeiro din Lisabona, Dl. Horia Barna, director ICR Madrid a prezentat oral o prelegere audio-vizual㠄Brâncuși la el acas㔠și apoi s-a proiectat filmul lui Laurențiu Damian: „Constantin Brâncuși. Coloana sau o lecție despre infinit”. Iar la sfârșit, o a patra dimensiune a evenimentului, împletindu-le și armonizându-le cumva pe celelalte trei, avea să o constituie expoziția pictorului Romeo Niram, „Brâncuși E = MC2”.

Tot ce se putea spune despre tehnica scuptorului român a fost cuprins cu meșteșug în conferința elegant citită de directorul MAC, Alvaro Lobato de Faria, dar parcă mai accesibilă mi-a fost mie prelegerea liberă a lui Horia Barna, deși spaniola nu se numără printre limbile în care comunic eu. Poate esența operei lui Brâncuși adusă la suprafață în imaginile comentate de Horia Barna, poate comuniunea mai de suflet între prezentatorul român și reperul valoric național să fi facilitat o comunicare pe care nici măcar vorba familiară nu o poate articula mai direct. Am înțeles, prin mijlocirea prelegerii lui Horia Barna, mai clar decât oricând, cum Brâncuși merită a fi numit un „Genius Loci al Romaniei”, și am pătruns mai adânc decât o făcusem până în acel moment, forțele misterioase care lucraseră și explodaseră în creația „țăranului” recunoscut drept cel mai mare scuptor al secolului al XX-lea. Cultul pământului patriei și al strămoșilor lui cu creativitatea lor seculară îi inspirase și iluminase opera, îi ghidase mâna către frumosul absolut obținut prin atingerea unui echilibru perfect al formei, prin eleganță, claritate, simplitate și luminozitate.

Constantin Brâncuși a închis ochii pentru ultima oară la cincizeci de ani de la apariția Sărutului iar noi sărbătorim acum o sută de ani de Sărut brâncușian. Tot o sută de ani se mai împlinesc și de la publicarea Teoriei relativității a lui Einstein, iar centenarul l-au făcut în 2007 și Les Demoiselles D’Avignon, cu care Pablo Picasso declanșează mișcarea cubistă. Aparent independenți unul de celălalt, trei titani ai secolului al XX-lea, în anul de grație 1907, rup cu trecutul propunând contemporanilor forme noi de înțelegere științifică, artistică și filozofică a relației spațiu/timp, aparență/esență, materie/spirit.

Despre o posibilă întâlnire ideatică între Einstein și Picasso s-a ocupat comicul american Steve Martin în piesa cu același nume care a cunoscut un succes de public neobișnuit cu câțiva ani în urmă la Lisabona. Și iată că tot la Lisabona, trei ani mai târziu, am încântătoarea surpriză să mă găsesc în fața unei expoziții în care pictorul Romeo Niram îmi propune viziunea lui pictorială ce pare să comunice ideea că esența teoriei einsteiniane și esența lucrărilor brâncușiene sunt înrudite. Nu pot să doresc decât ca tablourile lui să se bucure de un succes asemănator piesei de teatru dacă nu chiar mai larg. O merita!

Pictorul român regândește, reconstruiește și relansează la apă vasul artei nemuritoare în formă reînnoită. La 100 de ani de la revoluțiile separate, einsteiniană, și brâncușiană, el le armonizează într-o viziune unificatoare, pe un fundal tradițional al pământului care l-a hranit și pe el și a cărui forță creatoare dorește să o facă cunoscută publicului de azi.

Poate că îi este sortit lui Romeo Niram să fie la început de nou veac ceea ce Neagu Djuvara împătimit grăia despre Constantin Brâncuși: un genuin și genial ambasador al patriei natale.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Plecată din România de la 21 de ani (1971), doamna Mihaela ROGALSKI a fost profesoară de limba engleză în Suedia și profesoară de literatură și istorie în Statele Unite ale Americii. În 2001, și-a luat masteratul în Istorie la Harvard University. De 7 ani trăiește în Portugalia, unde își continuă munca educativă în cadrul unor organizații internaționale precum IWP (International Women of Portugal), SWEA (Swedish Women Association) și NORDIC CLUB, răspândind cultura română de câte ori este posibil la adunările și evenimentele efectuate de aceste organizații.

În America, a colaborat la doua ziare locale, în special cu articole cu teme politice sau de cultură, iar în România a publicat în Convorbiri literare precum și un interviu în Ziarul Ziua.

Este o onoare pentru revista noastră să îî publice scrierile.

George ROCA
Redactor AGERO



Pornind de la caracterul public al dezbaterii privind contributia diplomatului-intelectual de astazi la prestigiul Romaniei, prin comparatie cu aportul pe care l-au adus la vremea lor Lucian Blaga sau Mircea Eliade in efort sinergic cu munca de creatie si opera lui Constantin Brancusi, optez pentru o interpretare mai obiectiva a evidentelor pe care le-a produs remarcabila expozitie denumita „BRÂNCUSI: E = MC2”.
Pe deplin incantat de generozitatea acestei idei, care presupune nu numai eruditie ci si harul corelarilor, consider ca reala similitudine dintre efectele pe care le-au avut in epoca lucrarile lui Constantin Brancusi si ale lui Albert Einstein nu poate fi pusa sub semnul unei rupturi cu trecutul, chiar si numai pentru faptul ca orice evolutie presupune, in mod obligatoriu, legatura cu starea anterioara a sistemului.

Dupa 100 de ani de la progresele infaptuite separat de catre Einstein si de catre Brancusi, avem datoria sa constatam ca ele se armonizeaza nu fiindca o rup cu trecutul, ci din contra, pentru ca scot in evidenta elementele eterne care ne vin din trecut.

Sub aspectul legaturii cu trecutul, legile fizicii sunt primele care trebuie considerate eterne, tocmai fiindca sunt imuabile, si cu atat mai mult aceasta teorie a relativitatii restranse si generalizate, definitorie pentru opera lui Albert Einstein, conform careia legile fizicii sunt aceleasi in toate sistemele de referinta din Univers.

In mod similar, Constantin Brancusi urmarind esentializarea si concentrarea maxima a expresiei, redescopera forta mesajului formelor arhetipale, asa incat „Cumintenia pamantului” pare a fi o alta ipostaza moderna pentru perechea „Ganditorului” de la Hamangia.
Asa dar, atat Constantin Brancusi cat si Albert Einstein ofera „contemporanilor forme noi de intelegere stiintifica, artistica si filozofica a relatiei spatiu/timp, aparenta/esenta, materie/spirit” nu pentru ca o „rup cu trecutul” ci tocmai fiindca fac recurs la esential, care se manifesta etern dinspre trecut spre viitor, prin prezent. Ca dovada si binecunoscuta „Coloana infinitului”, care poate fi si o lectie despre infinit, dar înainte de orice, este ilustrarea a ceea ce toate civilizatiile lumii au înteles prin „Axis Mundi” sau „Polum Geticum” echivalând cu scara lui Iacov la capatul careia se aratase Dumnezeu. (Fc. 28.11-21) sau cu scara Sfântului Ioan Scararul, scara care ne spune si astazi „Petrecerea noastra este în ceruri”

Plasata mai presus de betia de cuvinte care poate sluji in egala masura atat silogismul cat, vai!, si sofismul, plastica domnului Romeo Niram se revendica a fi un alt imn consacrat eternelor forme arhetipale asa dupa cum bine se vede in „BRANCUSI-ZAPPING:sleeping muse ”

Cu speranta ca va calca pe urmele lui Constantin Brancusi considerat un „Genius Loci al Romaniei”, distinsul pictor Romeo Niram si alaturi de domnia sa toti diplomatii nostri vor trebui sa aiba in vedre ca România este chiar leaganul graiului uman articulat si implicit Vatra Primordiala a religiilor lumii si ca mult cautatele Urwort si Urmonotheismus emana din hidronimia noastra cu radacinile sale in neolitic.
Cuvantul este metafora si s-a nascut ca metafora si de aici tot ineditul demonstratiilor ce pun in lumina importanta actuala a eternelor arhetipuri pe care le gestionam.
Cum nu s-au gasit si nici nu pot fi gasite contra-argumente, Europa este chemata sa ia act de unitatea funciara a spiritualitatii sale.

George Liviu Teleoaca
20 septembrie 2007


Am lucrat cândva la un institut de cercetări în petrochimie. Munca de cercetare științifică se aseamănă în multe privințe cu munca unui scriitor, sau jurnalist. Pur și simplu, mai întâi, să nu faci muncă patriotică, te documentezi. Cât mai exact: cine, ce-a făcut în domeniu, de unde a plecat și unde a ajuns: mai precis, concluziile. E și-o vorbă: „mutul țipă, poate s-o găsi vreun orb să vadă”. Mi-am bătut capul opt ani cu o temă de cercetare, pe care am și finalizat-o, fiind propusă pentru brevetare. Regula era simplă: orice lucrare terminată, din motive de securitate (și la propriu și la figurat) se depunea la BDS (biroul documente secrete). Pot fi multe secrete, dar nu și pentru un secretar de partid, bineînțeles director, la fel de alunecos, gol și șters ca un hol într-o cazarmă militară. Cine a făcut armata, știe la ce mă refer. Nici mai mult, nici mai puțin, personajul respectiv, sub oblăduirea generoasă a partidului de porc, a radiat opt ani de muncă din viața mea, însușindu-și lucrarea cu drepturi cu tot și ulterior toate meritele, fiind și premiat de specialiștii internaționali cu o deplasare la Londra, ca titular al brevetului. Lucrării îi mai adăugase câteva pagini în prefață, în care se autoelogia pentru munca depusă, inversând și câteva pagini. Scandalul ulterior, s-a soldat cu un învins: eu. N-am avut nicio șansă, decât șansa de-a pleca din institut, scârbit de tot sistemul, cu secretarii lui cu tot. Nici măcar nu regret: șutul în dos a fost, în final, un pas înainte.
Bine, bine…, dar ce legătură are asta cu articolul de mai sus?
Legătura, ușor delicată, o faceți dumneavoastră, pe mine unul mă doare doar lipsa de referire: cu șevaletul stau prost, iar cu bizareriile… și mai prost:

http://www.bbc.co.uk/dna/getwriting/A3825425

Behind the mirror's mirror there's the abstract shadow...
In the stone hand, which floats on the water,
Lays down Ra's eye watching the show,
The right hand it is...but we think as the left one
And in the left one we're guessing...that's all we know.

We want to see what Brancusi saw:
The bronze clepsydra and the hidden signs in rocks
We dance in 3 a barbarian wals,
We dance...and we don't event think of
The song was wrote in 4.

The rounding spiral like an ADN carousel
Is shaking between the cortex and the dreams
We wish to see all through the mirror
Which strikes it back right in our head.
Preview is sad...there's just the shadow.

So I ask...like a lost impress:
-What's the point of the world?... just for guess?
If E=mc2 is true, and seems to me that's it: a perfect FIT,
And givin' a cold thought, that m could be or not...
You may take the E, I will always take the c.

Ghejan I Andrei
Copyright Ó2005 Ghejan Andrei

Sau

http://www.agonia.ro/index.php/poetry/113148/Impresie_R%E3t%E3cit(%E3)
Impresie Rătăcit(ă)
poezie [ ]
Traducere
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de Ghejan Andrei [Babbba ]
2005-03-30 |

Acest text este o traducere/continuare |

În spatele oglinzii în care se reflectă oglinda
E umbra...
În palma de piatră, ce plutește pe apă,
Stă și privește ochiul lui Ra.
Și dreapta fiind, noi o vedem ca fiind stânga
Și-n stânga ghicim...c-atâta știm

Și vrem să vedem ce-a văzut si Brâncuși:
Clepsidra de bronz și semnele-n stânci
Dansăm în 3 un vals în ritm barbar
Dansăm ...și nici măcar n-avem habar
Că nu-i ternar...e scris quaternar.

Spirala rotitoare ca un carusel ADN
Se zbate-ntre cortex și vise
Și vrem să vedem dincolo de-oglinda
Ce ne bate în cap ca la K1
Priveliștea-i sumbră...e numai umbră.

Și-atunci vin și întreb...ca un catâr rătăcit:
"- La ce-i buna lumea?...doar la ghicit?"
De E=mc2, că așa s-a demonstrat,
Gândind așa...la rece...că m ba e , ba nu e...,
Ia-l tu pe E, io-l iau pe c.

CopyrightÓ2005 Ghejan Andrei

și eventual o pagină grafică tot din 2005:
http://www.roaentertainment.ro/Versuri.html

Altfel spus, ne fură ăștia ca-n codru, profitând de « abstinența « legii dreptului de autor in Romania, bătându-se apoi cu pumnii în piept, cât de geniali sunt și înregistrându-se în diferite foruri internaționale (toți fugiții și neaveniții), sau wikipedia, ca autori, inițiatori, “de referință”, etc, etc. Mai au un pic și-or să încerce să ni-l fure și pe Brâncuși, cu toate că nici masa tăcerii nu știu cu ce se mănâncă. Domnilor și doamnelor experți « de dincolo », până n-o să-mi răspundeți d. e. mie, unui pârlit no-name « loco », ce simbolizează fiecare « scaun » de la « masa tăcerii » lui Brâncuși, vă invit să serviți masa chiar în tăcere, nu de alta, dar s-ar putea să vă invite și alții la poarta sărutului proprie și personală și n-ați vrea să știți nici unde e, nici ce reprezintă (asta în caz că nu se va găsi vreunul mai rău ca mine, să vă arate coloana infinitului).
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE