FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Sabina Datcu
TITLU COMPLET:
Critica criticii sau despre critica post-modernistă a d-lui Bordaș (partea 1)


Le Poète est semblable au prince des nuées /Qui hante la tempête et se rit de l'archer ;/Exilé sur le sol au milieu des huées,/Ses ailes de géant l'empêchent de marcher.(Charles Baudelaire, L’albatros)

Astfel își începe critica Domnul Bordaș: cu o trimitere la clasici. Clasicul – în sensul larg al cuvântului. Pentru că indiferent de faptul că traim vremuri postmoderniste, revenim, întotdeauna, la înaintașii noștri.

Pregătirea cititorului – neînvatat cu lecturarea criticii- are loc înca de la începutul expunerii, autorul alegând să foloseasca o înșiruire de termeni simpli: " Universul. Timpul. Veșnicia. Vremelnicia.", dar care reprezintă marile întrebari ale omeniriii. Inșiruire ce introduce lectorul în ceea ce va sa urmeze (logic, nu?).

Pornind de la tema/teme, criticul analizeaza vigilent, observă eternul feminin buriceean în toată splendoarea sa. Și nu numai că îl observa, dar se implică atât de mult, îl trăiește, se simte invadat de acesta.
Astfel se poate explica folosirea pluralului "termene" în construcția "termene de comparație". Atenție! Nu "termeni". "Termeni" ar fi fost un masculin mult prea dur, care ar fi intrat în antiteză cu feminitatea mult analizată.
Introducând femininul "termene", critica a căpatat o alta dimensiune: cea umană. Criticul traiește alaturi de autor și îi împărtășește sentimentele/emoțiile. Mai mult, folosirea cuvântului "termene" re-trimite cititorul către noțiunea de timp, vremelnicie. Nimicnicia omului în fata marelui Timp. Ca să nu mai vorbim de nimicnicia femeii în general.

Iar după ce receptorul/cititorul a fost introdus în temele universului poetic analizat, criticul alege sa faca tetrapiloctomia (v. U. Eco) adevăratelor mesaje transmise prin poeme. Neprevăzutul îl ia prin suprindere chiar și pe exeget – care recunoaște (ascuns în mulțime, sub termenul "fiecare") că ar fi dorit să găseasca un alt mesaj. Însă nu renunță nici în această situație, ci interiorizează externalitatea versului analizat. Citează numai un fragment dintr-o poezie, însă îndrumă, calm, cititorul, către lectură, dându-i cateva puncte de sprijin: "Exemplele ar putea continua, bogăția versului buriceean, dovedită cu pregnanță de numeroasele catrene postate cu statut de comentarii, fiind la îndemîna celor doritori să-i deslușească tainele."

***

Urmează "una volta" – asemeni versului 9 al sonetului petrarchian- cu schimbare de ton. Necesară, deoarece "Revenim" – spune criticul. "Repetiția e mama învățăturii!" și asta o știe foarte bine domnul Bordaș. Și ne-o impune.

Dar despre acest aspect vom dezbate in articolul urmator inchinat domnului Bordas.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Si eu pricepui, Sabinutzo! Basca, mai si confirm spusele tale cu imaginatia femeilor si cu gainile batrane...:))

Ne lipsisi!:)
 
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-03-04 11:42:35
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  te fereste de 'mintea muierii'...mai ales atunci cand 'definitoriu' o afiseaza...o stare de aorta si alta de cerebral - peste sentiment se trece experimental si 'plictisitor' / logic se implineste concluzia...astept continuarea saab...sincer nu pariez...yet...regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-03-04 00:27:32
         
 
  Aoleu... oameni buni, dar ce patimasi ati devenit in absenta mea! Si obsedati de d-l Buricea!

Eseul de mai sus e dedicat lui Liviu Bordas, si nu Domnului Buricea.
Capabili sa sesizati o oarescare diferenta?!?
Nu e vorba de pareri divergente (Liviu vede asa poezia lui Buricea, dar Sabina o vede altfel, si anume...) si nici de apararea/atacarea unui personaj/unei idei sau a altuia/alteia.

Ochii mari, minte deschisa si joc de glezne. Gleznele neuronilor. Se pare ca deocamdata numai Liviu Bordas pricepu ce am vrut sa spun.

destul de dezamagita,
Sabina
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-03-02 18:28:04
         
 
  Subțirel, Sabina.
Având în vedere anvergura autorului (M.Buricea), și mai ales a operei sale, mă așteptam măcar la câteva puncte de vedere divergente, pentru că, se știe, marele spirite nasc întotdeauna controverse.
Dacă acum, (printr-o minune), ar apare ecsintescu virtual, lucrurile ar lua o alta turnură. Dar maestrul se pare că e ostenit.
Ca spectator, sigur, mi-ar place să curgă sânge.
De albatros, dropie, ce-o fi.
Așa, am sentimentul unui zbor perfect inutil deasupra unui cuib de curci.
Aștept cu nerăbdare partea a doua.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-03-02 15:23:18
         
 
  Ca și cum aș avea altceva de făcut! Aștept. Pînă atunci mai pun de-o tetrapiloctomie din aia... Dacă zici tu că nu e rușinos!? :)



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-02 14:37:39
         
 
  Liviule, poate ca tu nu faci "chestii din alea"... dar stii ca muierile au o imaginatie bolnava. Chiar daca numa-n gandul lor, si tot le faci :))
In plus, varsta nu conteaza. Are rumanul o vorba: "gaina batrana face ciorba buna"... asa ca, nu te mai plange!

O sa revin cu restul de articole antemortem. Asteapta-ma! :))
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-03-02 13:58:48
         
 
  Mi-am însușit totul, inclusiv termenele de comparație :), dar m-am blocat la tetrapiloctomie.
Sabină, eu sunt om serios, nu fac chestii din alea! :)) Iar la vîrsta mea nici volte nu prea mai fac. Osatura mea nu mai are două'j de ani...

Nu mă așteptam la articole închinate mie nici măcar postmortem, necum în viață fiind! :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-02 13:29:34
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE