FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Terapia prin râs (repostare)
Text postat de Veronica Pavel
Cum bine se știe, în timpurile noastre orice descărcare de emoții poate fi considerată ca o “terapie”, iar râsul este una importantă. Nu știu cum s-ar putea numi ea (“hilaro-terapie”?), dar nu de mult am văzut la televizor că datorită unor studii care au demonstrat efectele binefăcătoare ale râsului asupra sănătații, au luat ființă în Toronto niște centre care dau cursuri în care oamenii sunt învățați să râdă. Ideea care stă la baza râsului terapeutic ar fi că organismul nu face deosebirea între râsul natural și cel artificial, deci omul, chiar dacă nu are motiv de distracție, trebuie să învețe să râdă zilnic câteva minute. Se pare că ar fi foarte util atât pentru oxigenarea sângelui cât și pentru ridicarea moralului. Cum n-am urmat facultatea de medicină, nu mă pronunț asupra rezultatelor acestor studii, dar sunt convinsă că există mult adevar în declararea efectului binefăcător al râsului. Deși, ca să fiu sinceră, cred că există și efecte binefăcătoare ale plânsului. Când lucram în România la Institutul de Petrol si Gaze, Jenica, laboranta noastră, nu se ducea decât la filme care îi provocau plânsul. Valoarea unui film, în viziunea ei, era determinată de intensitatea și durata plânsului ei în timpul și după terminarea lui. Am întâlnit și pe aici persoane de acest fel. Eu nu fac parte din această categorie, dar nu voi dezbate această temă acuma, ci mă voi opri la ideea înființării centrelor pentru învățarea râsului terapeutic.

Am vazut filmată o clasă de tineret cu o profesoară care râdea la ei (fără motiv), iar ei, prin mimetism, râdeau și ei tot fără motiv. (Fac o paranteză: m-am gândit că s-ar putea înființa și clase de căscat, acesta fiind de asemenea “contagios”, dacă s-ar demonstra că are efecte binefăcătoare).

Reporterița i-a luat un interviu profesoarei. Prima întrebare era referitoare la tehnica râsului. Profesoara, o persoană de origine asiatică, a explicat foarte serios că tehnica râsului se învață ca orice altă tehnică. A adăugat că oamenii la lucru trebuie să-și ia din când în când câte o mica pauza ca să râdă în hohote, chiar fără motiv, așa, ca exercițiu. Am înțeles din acel interviu că profesoara, o tipă care râdea perfect din punct de vedere tehnic (eu am detectat totuși “înghețul” din râsul ei), era în rest o persoană de o seriozitate absolută și imperturbabilă.

Reporterița a continuat cu alte întrebări de ordin practic. Din toată discuția, ca și din sfaturile acelei profesoare, care avea titlul de “qualified trainer”, a fost totalmente exclusă posibilitatea existenței râsului spontan, natural și nevinovat provocat de o lectură sau de vederea unei comedii. Râsul provocat de altceva decât de o tehnică aplicată voluntar și judicios era, pentru această profesoară, cu totul inoportun. Oare excluziunea să se fi datorat “conflictului de interes” ce ar fi dus la pierderea clientelei? Nu știu. Tot ce știu e c㠓elevii” aveau fiecare în față câte un computer. Pe ecrane nu rulau filme cu Charlie Chaplin sau gaguri cu Stan și Bran, cum biata de mine, cea cu mentalitate retorogradă, m-am gândit, ci erau afișate instrucțiunile tehnice pentru provocarea râsului artificial.

Profesoara, cum spuneam, părea foarte temeinic pregatită și de fapt m-am și întrebat ce instituție de învățământ a absolvit și ce cursuri a urmat pentru a se califica în aceasta specialitate. Nu cred că a urmat cursuri de actorie, căci nu avea nimica de artistă sau de cântareață în ea, nici cursuri de respirație în cadrul educației fizice, căci nu părea a fi amatoare de sport. Nu părea sa râda cu plăcere sau din amuzament, ci, când hohotea artificial, arăta ca și cum ar fi făcut un efort de ridicare de haltere. M-am mai întrebat și ce fel de exemene a trebuit să treacă pentru a primi diploma. Dacă a avut examene scrise, ce subiecte a trebuit să trateze? Iar dacă exemenul a fost oral, din cine era format juriul de profesori? Alți specialiști? De unde atâtia specialiști în “râsul artificial”? O altă întrebare pe care mi-am mai pus-o și la care nu am avut răspuns a fost și cea despre diploma ei înrămată și expusă la vedere pe peretele din birou. Care era titlul ei oficial? “Profesionnal trainer for therapeutic laughing”? Sau un altul?

Însfârșit, gândindu-mă la cât efort se depune pentru a se stimula râsul artificial, m-am întrebat dacă n-ar fi mai ușor a se încerca și râsul natural. Oricum, imaginea minunată a salariaților care se ridică simultan de pe scaune la fiecare două ore pentru practicarea râsului terapeutic ar provoca hohote de râs natural unui observator neavizat. E drept, n-ar fi același râs cu cel învățat la școala de “hilaro-terapie”, dar efectul lui ar fi cu siguranță la fel de binefăcător!


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Iulia,
Si la tine-i iarna lunga? Am crezut ca dincolo de ocean a venit primavara....sau tu esti "dincoace"?
Ma bucur ca te-ai "repozitionat" in orivintza ghilimelelor!
Week-end placut,
Vero
PS: in Ontario luni e liber, se sarbatoreste "family day", aduca inghetzam toti impreuna, asa ca la noi e "long week-end", ceea ce prinde bine!
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-15 20:55:20
         
 
  poi o fi ea, profesoara, "tehnica si higienica" ,( ce addenda faina !)- da' bine ai pus-o la coltz :))))
Necesar text, ma bucur de repostare, ca sa-l citesc si eu, sa mai rad la iarna asta lunga !

pi es - multumesc pentru "secretul" ghilimicilor :), cu drag, eu :)
 
Postat de catre iulia ralia la data de 2008-02-15 20:23:15
         
 
  Cami,
Bucuroasa ca ti-am provocat râsul fara alte "tehnici"! Multzam de vizita!
Cu drag,
Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-15 20:00:39
         
 
  Dragă Vero, chiar săptămâna asta am aflat și eu despre această variantă, dacă pot să-i zic așa, anume despre râsul terapeutic. Ceea ce spui este, probabil, foarte adevărat și mai mult ca sigur, foarte simplu și plăcut de aplicat. Așa că, să nu mai stăm pe gânduri și să trecem la râs.
Să știi că la mine efectul a fost unul natural, citind textul tău.
Drag, Cami
 
Postat de catre camelia silea la data de 2008-02-15 19:18:54
         
 
  Ei, aici, ce sa mai spun? Spun: bine-asa, adica, ce mai conteaza daca e carmen sau e anghelina, tot o eu sunt ambele!:)

Happy St Valentine's day si tie, scumpa :)

 
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-02-14 20:13:29
         
 
  Cris,

Ce placere sa te reintalnesc! Intai ca ma bucur ca ai salvat plantele tale cu banii primiti, de cand am aflat ca te ocupi de plante te iubesc si mai mult!

Acu' despre râsul inghetzat: pai în era robotilor ce altceva ai vrea? :)))

Da, ai dreptate, Europeea ne ofera un climat matinal "anghelinian" absout fantastic, ar trebui sa fim taxatzi pe chestia asta, ca aia de la cursurile de râs platesc! E totusi un mister care ma framânta aici, pe Europeea: care e pronumele si care numele de familie la Carmen Anghelina?

Multzam de trecere si mai vino, neparat cu flori, ca sunt innebunita dupa ele!

Happy St Valentine's day,

Vero

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-14 15:10:28
         
 
  Vero,
spui ca 'râdea perfect din punct de vedere tehnic (eu am detectat totuși “înghețul” din râsul ei), era în rest o persoană de o seriozitate absolută și imperturbabilă.'
concluzionez...il pierduse pe cel natural, deci halal cursuri...

un topic pe 'europeea'... accesam cand avem chef, salonul de matraguno-terapie, unde radem cu lacrimi...
doi intr-unul la pachet, ca poate si Jenica, stia ea ceva!?

Cris
 
Postat de catre Cristi Iordache la data de 2008-02-14 01:47:44
         
 
  Tea,

E posibil ca tu sa nu fi citit textul, cred ca erai plecata cand l-am postat.

Asa e, avem mare nevoie acuma, februarie asta camnadian e cam lung, nu-i asa? Imi place ideea ta de tema scrisa ha-ha-ha-ha, de o mie de ori. Da' aici in Canada nu cred ca le dau teme scrise la cursurile astea....Sau...mai stii? Chestia e ca in interviu nu s-a vorbit de loc despre "home-work".

Ei hai, ca nu mai e mult, inca doua luni de iarna si gata!

Multzam mult de vizita, tare ma bucura si energizeaza prezentza ta!

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-13 22:53:51
         
 
  erata: in ce consta...

sorry,
Calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-02-13 22:27:58
         
 
  Intrebarea cheie ar fi in consta examenul scris? Mi-ar fi placut sa fi fost ' O descriere directa a rasului' sau cam asa ceva .....o pagina, doua, sapte, cam cate scriam noi la litere cu ...ha,ha,ha,ha,ha..

Vero, nu ti-am vazut textul asta (sau am uitata, ceea ce e foarte posibil...) , imi place, mai ales ca-ti (ne) trebuia acum.

Calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-02-13 22:26:43
         
 
  Merci, Tavy, pentru vizita!

Hei, nu seful era tehnic si higienic, ci nevasta-sa!

Carmen, sper ca ai intzeles ca facusem o gluma, esti prea desteapta si ai prea mult umor ca sa nu fi intzeles....Oricum poanta cu abonamentul tau doar la ziarele in care iti apar materiale mi-a stors iar hohote de râs!

Asa e, Tavy, nu se moare de râs, doar de plictiseala, da' cu atâtea texte bune de umor nu avem timp sa ne plictisim, nu-i asa?

Merci pentru vot,
Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-13 22:21:20
         
 
  sa mori de ras...,e o vorba...dar de ras n-a murit nimeni.
este totusi o terapie-rasul...iti salveaza ridurile si te slabeste.
faina poanta cu seful...tehnic si igenic!

vot cu drag, tavy
 
Postat de catre Octavian Sergiu Ciurtin la data de 2008-02-13 22:04:57
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Am fost in tineretze intr-o excursie prin tzara si am dormit la o cariera de piatra. Era duminica si dormitorul muncitorilor era gol, asa ca seful muncitorilr ne-a cazat pe noi patru in acel imens dormitor. El, seful muncitorilor, statea acolo, dar se mai ducea si acasa la nevasta din cand in cand. Si ne spunea asa:
"Ascultati la mine, mi-am luat o nevasta grozava. Voi stiti ce calitati tre' sa aiba o femeie? Doua calitati. Si nevasta-mea le are pe amândoua: o femeie trebuie sa fie tehnica si higienica ".

Acu' tu ma-ntrebi daca esti tehnica. Poate ca esti. Da' ailalta calitate o ai? :))))

Cum vezi, special pentru tine am repostat textul. Si ar fi trebuit sa modific acolo unde am scris despre Chaplin sau Stan si Bran, ar fi trebuit sa adaug "texte de C.A.".....

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-13 21:36:23
         
 
  Pai, da, pai, cum sa rada omu', asa... naturel...ca tuta-n targ! Altceva e sa rada dupa tehnica! :))))
Da' ce, eu nu sunt suficient de tehnica?
 
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-02-13 21:16:27
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE